Publicerat September 1, 200520 yr Ja då var det dags för årets älgjakt som börjar på måndag 5/9 här uppe i Norr. På måndagsmorgonen vid 4-5 tiden sitter jag redan på pass och försöker locka fram en tjur, förhoppningsvis en stor skoveltjur. Förra året var delar av jaktlaget i kontakt med en monstertjur bara några hundra meter bakom stugan så dom finns där helt säkert. Att lyckas få en nalle i kikarsiktet är nog inte en omöjlighet, då det finns flera björnar på jaktmarken. Hur många av er ska ut och jaga älg/björn till veckan eller veckan efter ?
Publicerat September 1, 200520 yr Ska ut första veckan på premiären "här nere i landet" iaf... dock med den plan för återuppbyggandet av vår älgstam som området där vårt lag ligger så kommer vi på våra 1700ha bara skjuta 2 kalvar iår.. dock finns ju chansen att grisa dyker upp... (dom får vi panga under älgjakten som komp. för storälgarna...)
Publicerat September 1, 200520 yr Älg till att börja med. Björnjakten har JVO inte med under älgjakten utan under övrig jakt som då få bedrivas på eget ansvar el. ett gäng som försöker organisera björnjakt och hyr in en hund och då också får stå för kostnaden. På gott och ont. Fälls det en björn under älgjakten så tar det sin tid att skaffa fram vet. och polis.
Publicerat September 1, 200520 yr imorgon....sorry, idag...sitter jag i bilen mot Jämtland och en vecka uppe i stuga, nice! Tilldelningen som tidigare legat på 3,5 vuxna/1000ha har gått å blivit 6 vuxna/1000ha vilket i vårt fall blir 12 vuxna/14 köttberättigade ...+fria kalvar! Hare bäst å Gud nåde den som skjuter en björn innan jag hinner med ;D!
Publicerat September 7, 200520 yr imorgon....sorry, idag...sitter jag i bilen mot Jämtland och en vecka uppe i stuga, nice!Tilldelningen som tidigare legat på 3,5 vuxna/1000ha har gått å blivit 6 vuxna/1000ha vilket i vårt fall blir 12 vuxna/14 köttberättigade ...+fria kalvar! Hare bäst å Gud nåde den som skjuter en björn innan jag hinner med ;D! Jag gissar att Du ska ha en full frysbox innan veckan är slut.
Publicerat September 11, 200520 yr >Isjonsson Jepp ;D, kom hem igår med en oxe på minus ett lår som jag pressa ner i morfar frysbox ...så nu måste jag rensa bort lite rävar och bäverskinn :-[ för att få plats!
Publicerat September 13, 200520 yr Författare Jodå min älgjakt blev hyfsat lyckad. Jag hade kallt räknat med att få skjuta en 20 taggare och en Björn under veckan : Det ända som föll var en kviga, men men :- Bilder från älgjaktsveckan finns här... http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=1371.15
Publicerat Oktober 9, 200520 yr ...och sedan grabbar Ni som på jakt den 10/10 glöm inte att ta till vara på älghjärtat om Ni får skjuta någon älg och om Ni inte vill ha det så kan Ni skicka upp Era älghjärtan till mig. Det är väldigt gott att röka el. torka. Gottigottgott. ...och sedan om Ni behöver lägga en sträng medans Ni sitter på pass så glöm inte bort att täcka över den med stenar el. gräv ner den så att ingen hund kommer åt att rulla sig i den. Hunden luktar väldigt illa om den kommer på en hög och den rullar sig i den.
Publicerat Oktober 23, 200520 yr En av hundförarnas hund hade rullat sig i folkskit, hundförarn upptäckte det när han skulle ta av pejlen och hade hela handen full av skit. Blev många goda skratt åt det, en av passkyttarna heter numer DyngKalle. Lev och må. Pelle
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Efter denna helgs älgjakt ...lyckades jag skjuta en till älg(kalv). Det var den sjunde älgen(nytt rekord för mig på en höst) ;)2tjurar,2kor o 3 kalvar. ;D
Publicerat Oktober 23, 200520 yr Har själv slutat jaga älg för länge sen...jagade de 2 första åren..sen fick jag nog. Har en bekant i Finland som jagar på ca 14000 hektar...de är 18 jägare och ska skjuta 96 älgar....De har nog lite att göra i höst...å behöver knappast fundera på vad de ska käka i vinter...
Publicerat Oktober 24, 200520 yr Har själv slutat jaga älg för länge sen...jagade de 2 första åren..sen fick jag nog.Har en bekant i Finland som jagar på ca 14000 hektar...de är 18 jägare och ska skjuta 96 älgar....De har nog lite att göra i höst...å behöver knappast fundera på vad de ska käka i vinter... Jag avundas inte din bekant!Vi hade 47 st älgar när vi startade... har nu bara 2 kvar.Vi är ca 35 älgjägare i vårt lag och vi jagar på lite över 2000 ha... så kanske nästa helg blir vi klara!!!Då blir det räv o mårdhunds jakt som gäller för mig!
Publicerat Oktober 24, 200520 yr Jag avundas inte din bekant!Vi hade 47 st älgar när vi startade... har nu bara 2 kvar.Vi är ca 35 älgjägare i vårt lag och vi jagar på lite över 2000 ha... så kanske nästa helg blir vi klara!!!Då blir det räv o mårdhunds jakt som gäller för mig! Ni har ju rätt hög tilldelning ändå måste jag säga...å stället jag pratar om ligger ju inte alls långt från dig.
Publicerat Oktober 29, 200520 yr 1 tjur o 1 kalv idag ...Så var årets älgjakt över Vi fick alla licenserna fylda ;)Fick själv skjuta kalven på stådskall för min kompis gråhund... efter att den blivit skjuten på innan av tv andra jägare >
Publicerat November 25, 200520 yr Kul och se att så många lyckades så bra på älgjakten iår. Jag hade en sånn kalas tur iår. jag fällde tre älgar på 3 dagar. en varje dag. Sköt en kviga på mån kl 07:15...sedan lockade jag en 11 taggare på tis. Sedan styckade vi onsdag.. jakt åter på tors då vi avslutade jakten med två kalvar varav jag sköt den ene. Det må jag kalla jakt lycka.... Hoppas man inte fyllt sin dos för mycket nu för några år. Jag var bara gäst på ett ställe i värmland, annars har jag jagat utanför hammarstrand i några år men jag var hjärligt välkommen tillbaka nästa år ändå Mvh tomas
Publicerat November 25, 200520 yr mm tack.. ja det var ju ganska osanolik tur men så är det ibland.... Det var ju väldigt lyckat. jag svarade på en annons på internet. Vi har haft problem med sca skog upp i jämtland så vi ställde in jakten på deas del iår så då blev det för mycket folk.. så jag fick åka till ett nytt ställe... men det blev ju verkligen lyckat ändå..
Publicerat November 25, 200520 yr Jo det är den.... extra kul att lyckas locka fram en sånn fin med...
Publicerat November 25, 200520 yr Jo det är den.... extra kul att lyckas locka fram en sånn fin med... ...men var Du slaktvikten? :
Publicerat November 25, 200520 yr Jag vet inte det tyvärr.... De vägde den aldrig.. jag var ju gäst där så de gjorde alrig det. Men min första 11:a som jag har kort på från 2003 vägde 245 kilo slaktad. Den var riktigt fin...
Publicerat November 25, 200520 yr Jag vet inte det tyvärr.... De vägde den aldrig.. jag var ju gäst där så de gjorde alrig det.Men min första 11:a som jag har kort på från 2003 vägde 245 kilo slaktad. Den var riktigt fin... Okej!
Publicerat November 25, 200520 yr Ja, det var inte illa må jag säga! Riktig lycka....Men om du kommer från hammarn måste skjutit lite älg tidigare eller? Vart var det du kom ifrån? Jag jagar i strömsnäs om du vet var de är? Erik
Publicerat November 27, 200520 yr Tjena.. nej jag bor i bohguslän.. jag har varit gäst i döviken heter det.. ett par mil utanför... då sköt jag en 11 taggare 2003. men jag har skjutit 4 älgar varav 3 iår.... mm jag vet vart det ligger .. inte så låmngt därifrån... mvh Tomas
Publicerat Januari 3, 200620 yr Fick lite nya fina bilder från älgjakten iår. De e så man längtar tills nästa år som f-n.... Mvh tomas