Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gör ni med stödet på toppjakten?

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

har varit på banan och testat lite och kommit underfund med att stöd för framstocken på ryggsäck ger ett för dåligt stöd. Det vinglar och har sig så det blir nästan som chansskott <_<

har kört lite med att sätta handen under bakkolven med det blir inte riktigt stabilt. det är ju inte stora mål man jagar.

Vad använder ni för stöd när ni är ute och toppjagar?

//

Gabbe

Publicerat
Vad använder ni för stöd när ni är ute och toppjagar?

Harris benstöd, helst en längd som är lite för hög för vanligt liggande skytte. Dessa låter man sjunka ned i snön, och justerar sedan längden.

Publicerat

Harris benstöd, sjunker dom i snön brukar jag lägga handskarna under benen, då sjunker dom inte ner.

Publicerat

Stoney Points sittande/knästående benstöd, alternativt två korsade stavar.

Publicerat

Harris benstöd. Har satt två trugor (den sort man kan köpa som reserv till stavarna) längst ut. Sjunker marginellt i snön om man jämför med benstöd utan trugor.

Publicerat

använder toppväskan för allt skytte med den bössan till och med tävling.

Publicerat
  • Författare

tack för svaren!

verkar som de flesta använder benstöd, vilken längd? har ni något under kolven?

//

Gabbe

Publicerat

En bild som visar hur jag gör!

post-857-1227600079_thumb.jpg

Under orrjakten innan snön kommit så har jag även en baksäck som är gjort av en bit av ett ben från löpartajts fylld med leka kulor. Sedan på vintern använder jag snön eller ryggsäcken som stöd under kolven samt att jag har en plast låda för orrstylen där locket även fungerar att lägga under benstöden om man lämnat säcken vid ansmygningen.

Publicerat

Jag använder ryggsäcken.

Får inte ner byssen med benstöd i hölsterryggan.

O att mickla på dem varje gång i skogen lär ja aldrig göra.

Men det e många gånger jag hållit inne med skott pga vinlighet men aldrig då jag legat med byssen på ryggsäck!!

Tycker även att benstöd kan va mickliga o vingliga i viss terräng o framförallt i snö.

Men så har jag inte övat så mkt på de heller då jag tycker ryggan är ett vinnande recept :angry:

Publicerat

vänster armen :angry: nä stavarna ibland när de blivit lite bråttom...annars ryggan...ska köpa benstöd

Publicerat

Använder ett par Harris benstöd 25S heter dom tror jag. Har funkat förträfligt.

/Johan

Publicerat

Lägger mig på rygg hudar upp den vipps kanon stöd ;):lol:B)

Mvh.

Publicerat
Lägger mig på rygg hudar upp den vipps kanon stöd :P:lol:;)

Mvh.

Hahahahaha... Man skulle nog bli en aning paff om man stötte på denna syn när man var ute och jagade...B)

Publicerat
Lägger mig på rygg hudar upp den vipps kanon stöd :PB);)

fasiken, måste fixa längre armar om jag ska nyttja den sortens stöd :lol:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svaren!

Lars: Du använder alltså ryggsäcken på längden?

Var förövrigt ut idag på lite fågeljakt. såg en tjäder i topp på ca 500 meter, avancerade fram till 165meter enligt avståndsmätaren, men hade för risigt. Skulle göra en sidoförflyttning på 5 meter, men det blev för mycket för tjädern som flög sin kos. Såg ett par orrar som flög. 1deci snö på marken men tyvärr hade all snö blåst ur träden.

//

Gabbe

Publicerat
Tack för alla svaren!

Lars: Du använder alltså ryggsäcken på längden?

Om du kollar lite närmare så ser du att det är benstöd monterade på Lars vapen :huh:

Publicerat

Jag har använt ryggsäcken tidigare men i år ska jag prova ett par harris benstöd.

Publicerat
  • Författare
Om du kollar lite närmare så ser du att det är benstöd monterade på Lars vapen :)

Ja men titta! :rolleyes:

Ok, verkar som de flesta använder benstöd.

//

Gabbe

Publicerat

Ja jag använder benstöd, men det är absolut inget måste!

Skaffade mina benstöd för några år sedan för det använde jag enbart ryggsäcken som stöd och även det fungerar utmärkt. Viktigast tycker jag det är att man tränar skytte på samma sätt som du skjuter på jakten då visar tavlorna vad som fungerar bäst.

Jag ska kolla lite nya toppjakts marker imorgon hoppas dem är så bra som jag tror :rolleyes:

Publicerat

När det är bra snömängd ute tycker jag det är väldigt enkelt och klockrent att "puffa" upp och forma snön till ett perfekt stöd under byssen! Gillar inte att bära med så mycke utrustning när jag är och toppjagar, ska vara så enkelt och lätt som möjligt att bära på. Alltså, bara snö, eller snö och ryggsäck.

Mvh / C

Publicerat
Harris benstöd. Har satt två trugor (den sort man kan köpa som reserv till stavarna) längst ut. Sjunker marginellt i snön om man jämför med benstöd utan trugor.

Lite bilder:

extended.jpg

folded.jpg

touching_supressor.jpg

bipod.jpg

Publicerat

Smart. Den där idéen ska jag sno... :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej

Ja stav-trugor är kalas när det är snö eller myrmossa , har haft mina i ca 3-4 år

20071017252.jpg

Publicerat

Hur gör ni vid liggande skytte? Skidor på eller av?

Skidor på funkar men skidor av är behagligare.

Publicerat
Hur gör ni vid liggande skytte? Skidor på eller av?

Skidor på funkar men skidor av är behagligare.

95% av.