Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prylhets - Mer bajs än tårta?

Featured Replies

Publicerat

Jag håller nog på att bli sjuk... Satt och funderade lite på vad jag skulle inhandla för mer prylar till jakten och kom fram till ett ganska oväntat beslut - ingenting (i dagsläget)!

Varför kan man då undra? Jo, jag tänkte så här:

Den främsta anledningen till mitt brinnande intresse för jakt/fiske är för att det är skönt att vara primitiv och "en del av naturen". Att då komma dragandes med all världens prylar för att göra jakten till något helt annat känns just nu fel. Det skall kännas att man lever för heövete!

En normal klädgarderob, en normal vapengarderob och en normal uppsättning av andra prylar känns helt rätt just nu. Elektriska handvärmare får vara.

Högaktningsfullt.

/Back to basic

• Svar 87
  • Visningar 8,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

hej,

jag både satsar och håller igen :angry:

en bra studsare med kvalitetsoptik och en väl passande hagelbössa som jag trivs med gör jobbet för allt vilt, väljer gärna en (eller flera) knivar från Fällkniven och Eka för att få bra funktion och stål framför en röd "klassiker" från Mora, aktiva hörselskydd håller både ljudet från radion dämpat och skyddar min hörsel och trivs bra i både skalplagg och fodrade Gore-Tex -plagg eftersom dom gör vistelsen i skogen så mycket angenämare oavsett väder :blink:

vägrar vara framstegsfientlig, men med rätt sockar och bra kängor behövs i mina ögon inte elektriskt uppvärma sulor :)

Publicerat
Jag håller nog på att bli sjuk... Satt och funderade lite på vad jag skulle inhandla för mer prylar till jakten och kom fram till ett ganska oväntat beslut - ingenting (i dagsläget)!

Den främsta anledningen till mitt brinnande intresse för jakt/fiske är för att det är skönt att vara primitiv och "en del av naturen". Att då komma dragandes med all världens prylar för att göra jakten till något helt annat känns just nu fel. Det skall kännas att man lever för heövete!

En normal klädgarderob, en normal vapengarderob och en normal uppsättning av andra prylar känns helt rätt just nu. Elektriska handvärmare får vara.

Högaktningsfullt.

/Back to basic

säg som det är istället, frugan säger stopp :angry:

om du nu vill bara "back to basic" så varför inte traska runt barfota med ett älgskinn runt höften o använda ljuster till fisket? :blink:

Publicerat
säg som det är istället, frugan säger stopp :angry:

om du nu vill bara "back to basic" så varför inte traska runt barfota med ett älgskinn runt höften o använda ljuster till fisket? B)

:blink::);)

Mvh.

Publicerat
  • Författare
säg som det är istället, frugan säger stopp :blink:

om du nu vill bara "back to basic" så varför inte traska runt barfota med ett älgskinn runt höften o använda ljuster till fisket? :)

Min vän, till skillnad från dig har jag inte veckopeng...:angry:

Det är sjukt men sant, slog mig bara att det blir en jävla hets på prylar. Det är inte riktigt det jag är ute efter även om det är kul med prylar!

Publicerat
Det är sjukt men sant, slog mig bara att det blir en jävla hets på prylar. Det är inte riktigt det jag är ute efter även om det är kul med prylar!

hahaha, så hur kommer det sig att du enligt egen utsago plöjt c:a 85.000:- det senaste året på jaktprylar? :angry:

börjar det osa ångest månne? :blink:

Publicerat
  • Författare
hahaha, så hur kommer det sig att du enligt egen utsago plöjt c:a 85.000:- det senaste året på jaktprylar? :angry:

börjar det osa ångest månne? :)

Ja, det är ju det som är grejjen. Det jag skrev lät inte som mig. Huruvida det är ångest eller ej skall jag låta vara osagt. Det kan vara det, det kan även vara spritångorna från helgen som gjort mig dimmig i pallet.

Hmmm... Jag skulle behöva ny kikare....:blink:

Publicerat
  • Författare
hej,

jag både satsar och håller igen :angry:

en bra studsare med kvalitetsoptik och en väl passande hagelbössa som jag trivs med gör jobbet för allt vilt, väljer gärna en (eller flera) knivar från Fällkniven och Eka för att få bra funktion och stål framför en röd "klassiker" från Mora, aktiva hörselskydd håller både ljudet från radion dämpat och skyddar min hörsel och trivs bra i både skalplagg och fodrade Gore-Tex -plagg eftersom dom gör vistelsen i skogen så mycket angenämare oavsett väder :)

vägrar vara framstegsfientlig, men med rätt sockar och bra kängor behövs i mina ögon inte elektriskt uppvärma sulor ;)

Japp, det är lite så jag tänker med. Problemet är att sätta gränsen någonstans...:blink:

Publicerat
Ja, det är ju det som är grejjen. Det jag skrev lät inte som mig. Huruvida det är ångest eller ej skall jag låta vara osagt. Det kan vara det, det kan även vara spritångorna från helgen som gjort mig dimmig i pallet.

Hmmm... Jag skulle behöva ny kikare....:blink:

hihi, du ser :)

men jag förstår ditt grundresonemang, men tror att det är man själv som sätter gränser för prylar etc. Som ny jägare inser jag att det är lätt att överkonsumera produkter i början, då man vet lite och inte vet vad som funkar för en själv osv.

Har ju fiskat i många år, det är (också) en sjuuk prylhobby. Titta på vår gemensamme vän Fredrik. Han har väl med lätthet plöjt sexsiffriga belopp på sitt fiske. Senaste han var i USA köpte han ju en ny rulle för 8500:-..... men jag inser att min rulle som kostar en bråkdel, får lika mycket fisk ;)

"Killar blir aldrig äldre mentalt än 12 år, sen är det bara leksakerna som blir dyrare".... benägen att hålla med där ibland. :angry:

Publicerat
Japp, det är lite så jag tänker med. Problemet är att sätta gränsen någonstans...:blink:

Gränser är alltid där för att töjas på eller hur :)

Sunt tänkande att begränsa prylhysterin, men var sätter man gränsen mellan vettiga användbara prylar av god kvalitet och renodlat prylbögeri?

Helt omöjligt att svara på tror jag :angry:

Publicerat

Högaktningsfullt.

/Back to basic

Faan det är ju så roligt med prylar tycker jag men jag håller med dig man köper massa grejor som man inte nyttja dom blir bara liggande eller så slänger man i väg dom för en skit peng till non bekant eller polare men nu när jag kollar på saker så fin det inget sug tror det blir så när man är nöjd med dom sakerna som fyller ens behov för nu har jag hittat hem när det gäller grejor som följande är när det kommer till min jakt.

1) Bra funktions dugliga kläder.

2) En bra bössa. Är inte hemma där än håller på o bygger dröm bössan :lol:

3) En bra handskikare.

4) Ett kanon kikarsikte.

5) Bra lockpipor.

Fast det är ju inte skrivet i sten det kan ju dyka upp non ny pryl som är bättre lämpad än dom man har B)

Mvh.

Publicerat
Fast det är ju inte skrivet i sten det kan ju dyka upp non ny pryl som är bättre lämpad än dom man har :P

AHAA.... Jag tycker mig skåda pudelns kärna, häri ligger nyckeln till hela fenomenet prylfanatism :lol:B);)

Publicerat
AHAA.... Jag tycker mig skåda pudelns kärna, häri ligger nyckeln till hela fenomenet prylfanatism :lol:B);)

:P:D :D

Mvh.

Publicerat

Bullseye! :P

Publicerat
hahaha, så hur kommer det sig att du enligt egen utsago plöjt c:a 85.000:- det senaste året på jaktprylar? B)

börjar det osa ångest månne? :D

Hmmm... Jag skulle behöva ny kikare....;)

Jag tror att ni båda mår bättre av att avvakta och jaga lite emr innan ni köper nya prylar. Kolla VAD ni behöver INNAN ni köper det. :P

Ett enkelt tips i all välmening. :lol:

Publicerat
  • Författare
Jag tror att ni båda mår bättre av att avvakta och jaga lite emr innan ni köper nya prylar. Kolla VAD ni behöver INNAN ni köper det. ;)

Ett enkelt tips i all välmening. :lol:

Hahahaha... Ja, det är ju det. När skall vi komma? B)

Publicerat
.............Titta på vår gemensamme vän Fredrik. Han har väl med lätthet plöjt sexsiffriga belopp på sitt fiske..............

Du skriver detta som om det var onormalt mycket...... ;):P:D:lol:

Fasen också, jag är nog mer skadad än jag trott ...... :D:DB):D

/Roger

Som säkert spenderat mer än så............

Publicerat

Jag har inga gränser när det gäller prylar och ger efter för alla mina infall!

Är jag lycklig i min köphysteri? Japp-jajamensan :huh:

Mina senaste tvångsköpande impulser har inbringat en uppsjö av handladdningsprylar,kronan på verket blev en RCBS motorkrutvåg för åtskilliga tusenlappar :huh:

Köper ofta prylar på Tradera för inga pengar alls bara för att det är roligt.

Varför försaka när man kan tokkonsumera :huh:

/Micke

Publicerat
Varför försaka när man kan tokkonsumera :huh:

/Micke

Underbar livsfilosofi så här mitt i lågkonjunkturen :huh::huh: Det är människor som du som ska få världen på fötter igen, TACK för att du finns :huh:

Publicerat

kom igen nu!

Prylarna är ju halva grejen *S*

Skämt å sido så är det vissa saker man bör lägga pengar på.

Kan ta ett exempel:

Jag och en kompis var ute i skärgården för att fiska lite en november morgon.

Fick både havsöring o mycket gädda, det jag minns mest av denna fisketur dock var att jag frös som faen hela dagen (kanske elektriska sockor hade vart bra?)

Det finns några saker som man inte ska kompromissa med, dessa är enligt mig.

1.Kläder, lägg pengarna på bra kläder, underställ, kängor mm.

2.Optik.

3.en bra kniv.

4.en ryggsäck som sitter bekvämt o bra.

5.En termos som håller kaffet riktigt varmt (gör underverk för moralen)

Dessa småsaker kan vara skillnaden mellan en lyckad dag och en riktig skitjakt.

//Kenna

Publicerat

Bra utrustning är ett måste om man ska jaga mycket. Sen finns det ju gränser på hur mycket skit man kan släpa runt på och det finns en hel del prylar som man kan klara sig utan. Geväret, en vass kniv, ammo och bra kläder. That´s it.

Publicerat
TACK för att du finns :huh:

Varsågod :huh:

/Micke

Publicerat
Det finns några saker som man inte ska kompromissa med, dessa är enligt mig.

1.Kläder, lägg pengarna på bra kläder, underställ, kängor mm.

2.Optik.

3.en bra kniv.

4.en ryggsäck som sitter bekvämt o bra.

5.En termos som håller kaffet riktigt varmt (gör underverk för moralen)

Och i min shoppingvärld tänker jag så här:

1.håller med tillfullo!

2.Optik,hellre flera mellanklasskikare än 1 tokdyr värsting.

Helt enkelt för att det är tråkigt att bara ha en kikare B)

3.Varför inte ha många bra knivar? det har jag :huh:

4.Varför inte ha flera ryggsäckar,väskor,vapenfodral,skjutmattor? det har jag :huh:

5.flera olika termosar i olika storlekar är ett absolut måste! Om någon undrar så har jag ett knippe termosar :huh::huh:

Man måste vara klädd och rustad för varje tänkbart scenario B)

/Micke

Publicerat
  • Författare
Och i min shoppingvärld tänker jag så här:

1.håller med tillfullo!

2.Optik,hellre flera mellanklasskikare än 1 tokdyr värsting.

Helt enkelt för att det är tråkigt att bara ha en kikare B)

3.Varför inte ha många bra knivar? det har jag :huh:

4.Varför inte ha flera ryggsäckar,väskor,vapenfodral,skjutmattor? det har jag B)

5.flera olika termosar i olika storlekar är ett absolut måste! Om någon undrar så har jag ett knippe termosar :huh::huh:

Man måste vara klädd och rustad för varje tänkbart scenario :mad:

/Micke

Nu blev jag ju inte ett dugg sugen på fler prylar. Tack för det! :huh:

Publicerat

Det är klart att man har behov av bra prylar.....

MEN ;) det är skillnad på BEHOV och BEGÄR :huh:

Ett behov kan man tillfredsställa, punkt slut basta :)

Ett begär kan stimuleras och växa sig starkare, ett begär blir en passion som leder till någonting ännu större :wub:

Är DITT förhållande till prylar ett faktiskt behov eller ett begär? :rolleyes:

:lol::lol::lol:

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.