Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävvak och åtlar

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fråga.

Började åtla i september ungefär. Slängde nu medans det fortfarande var barkmark ut massor med gotta från gris. Nu kommer snön, flera dm.

Bör man skotta fram åteln åt rävarna?

vill ha rävarna till min åtel (har en soptipp på marken som de gärna strövar till) min åtel ligger inte mer än 300m från tippen

• Svar 54
  • Visningar 13k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tror inte att du ska skotta fram den, om du inte vill locka kråkfågel dit som i sin tur lockar dit ...................

Jag har fått för mig att rävar gärna gräver.

Har du räv på åteln över huvud taget ?

Annars får du göra den mer attraktiv.

Publicerat
  • Författare

japp, skjutit en räv innan snön kom. En skabbis dock.

Mycket spår runt åteln dock sisst jag kollade. inte suttit mycket då det inte varit månljust.

har väl ca 250 KG grislungor mm samt ytterligare 30 kg gammalt kött från Ica

Publicerat

Då är det ju lungt !

Bara rävarna vet att det finns åtel där och du har ju saker sen september :rolleyes: .

Låt då rävarna själva gräva upp åteln då de sprider doften i snön via sina tassar , + att hela räven stinker.

Släng dock på mer åtel då & då.

Publicerat
har väl ca 250 KG grislungor mm samt ytterligare 30 kg gammalt kött från Ica

Ingen åtgång på köttfärs så de har fått prylar över alltså?

:rolleyes:

Klockrent åtelmaterial, hugg upp köttet i småbitar och hiva ut en nävde lite nu och då. Lungorna kan du ju försöka frysa i vatten eller något så du kan pytsa ut en del av dem och få dem att finnas kvar ett tag..

Mvh!

Publicerat

Inte skotta. Räven ska väl få arbeta lite för mödan. :rolleyes:

Publicerat

ursäkta till tsom jag TK:ar lite.

men säg jag skjuter en räv på åteln ? så när kan man börja sitta och åtla på åteln igen innan en ny räv kommer?

+ en fråga till. kan man locka nära åteln? har en perfekt åker att locka vid den är kanske runda slängor 800 m - 1km från åteln.?

Publicerat
ursäkta till tsom jag TK:ar lite.

men säg jag skjuter en räv på åteln ? så när kan man börja sitta och åtla på åteln igen innan en ny räv kommer?

+ en fråga till. kan man locka nära åteln? har en perfekt åker att locka vid den är kanske runda slängor 800 m - 1km från åteln.?

Nästa räv kan du skjuta inom 15 min från den första räven skjutits. Har en bekant som sköt 5 samma natt och bommade den 6é. Jag har skjutit flera kvällar efter varandra på samma åtel när det är bra fart på rävarna.

Har sagt det förut och säger det igen att aldrig locka vid en åtel. Räven är på helspänn och han kommer pga betet som är utlagt och inget annat. Att då skräna med en pipa fyller ingen som helst funktion förutom att den med största säkerhet skrämmer räven, utan vaka på åteln för just åtelns skull.

Publicerat

Problemet kan också vara soptippen.

Inte att bara att dom äter sopor, utan tippen drar till sig råttor och rävarna verkar älska varm mat för kall mat.

Är själv skyddsjägare åt kommun, har flera ggr iakttagit rävar som jagat sork/råttor inne på tippen.

Publicerat
Nästa räv kan du skjuta inom 15 min från den första räven skjutits. Har en bekant som sköt 5 samma natt och bommade den 6é. Jag har skjutit flera kvällar efter varandra på samma åtel när det är bra fart på rävarna.

Har sagt det förut och säger det igen att aldrig locka vid en åtel. Räven är på helspänn och han kommer pga betet som är utlagt och inget annat. Att då skräna med en pipa fyller ingen som helst funktion förutom att den med största säkerhet skrämmer räven, utan vaka på åteln för just åtelns skull.

japp inte har jag tänkt locka vid åteln :ph34r:

men på dags tid/morgon så tänkte det skulle vara kul att locka vid åkern. men är den för nära?

Publicerat
Problemet kan också vara soptippen.

Inte att bara att dom äter sopor, utan tippen drar till sig råttor och rävarna verkar älska varm mat för kall mat.

Är själv skyddsjägare åt kommun, har flera ggr iakttagit rävar som jagat sork/råttor inne på tippen.

Mee to, såg när räven jagade råttor på tipp, en ungräv som föreföll skabbangripen på svansen. Av vad jag kunde se så hade den precis mumsat upp en rådis då en 5,5 mm luftgevärskula landade mellan ögonen...Ridå.. :ph34r:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Mmmm denna tipp.Nåväl min åtel ska bli godare än råttorna :D

Publicerat
  • Författare

Gjorde lite godis ikväll åt dem.

Stor back, full i jam jam (fyllde den mer än på bilden, typ full nästan)

Hälde sen en halvliter blod i backen, tömte en gammal burk surströmming med spad och allt samt fyllde sen upp med vatten.

Nu ska skiten sakta få frysa in i förrådet.

Har redan fulla frysen med mer korv som skall klippas och strös i och runt åteln

mumma.JPG

Publicerat
  • Författare
Mee to, såg när räven jagade råttor på tipp, en ungräv som föreföll skabbangripen på svansen. Av vad jag kunde se så hade den precis mumsat upp en rådis då en 5,5 mm luftgevärskula landade mellan ögonen...Ridå.. :mad:

Mvh!

Skjuter ni räv med luftgevär? :wub:

Publicerat

Ser annars ut som en perfekt fyllesvullning...:wub:

Jag funderade precis på det samma om luftgeväret. Hur ligger det till?

Publicerat
  • Författare
Ser annars ut som en perfekt fyllesvullning...:D

Jag funderade precis på det samma om luftgeväret. Hur ligger det till?

Fan, äter du hela strömmingar till pilsnern? :mad::wub:

Publicerat

På väg in i anläggningen i syfte att skjuta råttor och man får se en skabbräv.. luftgeväret låg närmast så det blev det. Räven slog ngr gånger med svansen efter skott men annars helt stilla. Och nej, jag skjuter inte räv med luftgevär men denna stackare behövde expedieras. Inte ett dugg rädd för bilen trots extraljusen som räven badade i.. blir så då de är hungriga och har svårt att fixa käk pga skabb.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Just ja en skabbis, då är väl alla medel tillåtna :wacko:

Publicerat

dp! Är butikerna glad att bli av med slasket eller måste man böna å be?

Publicerat
  • Författare

Dom är bara glada, men i vissa butiker har de redan folk som hämtar allt

Publicerat
japp inte har jag tänkt locka vid åteln :wacko:

men på dags tid/morgon så tänkte det skulle vara kul att locka vid åkern. men är den för nära?

Det räcker om du är ett par hundra meter från åteln, då har rävens misstänksamhet avtagit avsevärt.

Publicerat

Ahh Radium ursäkta mig, jag läste åtel men du skrev ju åker. :wacko::lol:

Publicerat
Ahh Radium ursäkta mig, jag läste åtel men du skrev ju åker. :wacko::lol:

inga problem :lol:

Det räcker om du är ett par hundra meter från åteln, då har rävens misstänksamhet avtagit avsevärt.

okej tackar ^^ då kommer det bli en skön vinter :lol:

Publicerat

jag skulle vilja säga att du ska lämna så få tecken som möjligt på åteln. räven är enligt många ganska smart och kan undvika åteln, bara för att saker har ändrat på sig sen han senast såg på åteln. som t ex mkt spår, annan doft, fällda träd. ( om än jag tror att räven är smart tror jag att det är lite överdrivet, men jag lämnar så få spår som möjligt på åteln för att vara säker )

det bästa man gör är enligt mig att ha en koja med skottglugg. skottgluggen ska desutom ha något som förhindrar att gevärspipan kastar skuggor.

min åtel ligger nära ett jordbruk, så rävarna som går dit är vana vid lite oljud. den är inte lika skygg.

kanske lite fusk, men :D

Publicerat

På tal om glugg monterade jag en skärm på svinkojan idag liknande den jag har på ena rävkojan. Dels slipper man snö som yr in plus att man sitter mera skyddad och risken med blänk från kikaren minskar. Jag har öppen glugg på både svin och rävkojorna och därför är en skärm av yttersta vikt.

post-373-1227957142_thumb.jpg