Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävvak och åtlar

Featured Replies

Publicerat

ha alltid massa smask (för räven) där, så det luktar och syns, snöar det över så kasta dit lite mer, åsså 2 saker som jag tycker fungerar bra, frolik (osäker på stavningen)(hundgodis) fungerar as bra, brukar kasta ut några runt åteln så går räven och plockar dem. och en anna sak frys in köttbitar mm i ett isblock då får räven jobba lite för maten också, så den inte försvinner på en gång. sen fåglar e ju inget problem sitt där med en 22a lr nått så utökar du ju åteln :D

• Svar 54
  • Visningar 13k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Billigaste möjliga Hundfoder funkar utmärkt som grund åtel sen kan dom få slaktrens o surströming mm som godis :D

Publicerat
ha alltid massa smask (för räven) där, så det luktar och syns, snöar det över så kasta dit lite mer, åsså 2 saker som jag tycker fungerar bra, frolik (osäker på stavningen)(hundgodis) fungerar as bra, brukar kasta ut några runt åteln så går räven och plockar dem. och en anna sak frys in köttbitar mm i ett isblock då får räven jobba lite för maten också, så den inte försvinner på en gång. sen fåglar e ju inget problem sitt där med en 22a lr nått så utökar du ju åteln :D

Jag har hört att man aldrig ska skjuta fåglar på åteln, för att räven skräms bort av dom... Dock har jag bara hört det ^_^

Billigaste möjliga Hundfoder funkar utmärkt som grund åtel sen kan dom få slaktrens o surströming mm som godis ^_^

En annan grej jag hört är att räven inte äter surströmming för att den e för salt :S

Publicerat

Fast nu är väl inte animaliska produkter som surströmming och slaktrens lagliga att åtla med i sverige?

Nu kanske jag låter som en riktigt moraltant, men en person i Newcastle för några år sedan hade köpt något importerat torkat kött från Kina där några rester hade hamnat hos några djur, det vart ett rejält utbrott av mul & klövsjukan och massor av djur fick avlivas.

När jag jagade räv som mest aktiv i England så brukade jag lämna kvar en räv som de andra kom och åt av, då klippte jag dem. Det tyckte jag fungrade riktigt bra. Men jag tog inte tillvara på några skinn, det var bara ren skyddsjakt.

Publicerat
Fast nu är väl inte animaliska produkter som surströmming och slaktrens lagliga att åtla med i sverige?

Nu kanske jag låter som en riktigt moraltant, men en person i Newcastle för några år sedan hade köpt något importerat torkat kött från Kina där några rester hade hamnat hos några djur, det vart ett rejält utbrott av mul & klövsjukan och massor av djur fick avlivas.

När jag jagade räv som mest aktiv i England så brukade jag lämna kvar en räv som de andra kom och åt av, då klippte jag dem. Det tyckte jag fungrade riktigt bra. Men jag tog inte tillvara på några skinn, det var bara ren skyddsjakt.

Om jag inte är helt ute å cyklar nu. !?

Slaktrens får användas där man har tagit ur djuret ifråga, men man får ej flytta runt tarmpaketet. Och slaktrens som är veterinärbesiktigade får man använda om jag nu inte fått allt om bakfoten.

Men surströmming där emot kan omöjligt va besiktat :unsure: fy f.n hur kan folk äta det ! :wub:

Publicerat
Om jag inte är helt ute å cyklar nu. !?

Slaktrens får användas där man har tagit ur djuret ifråga, men man får ej flytta runt tarmpaketet. Och slaktrens som är veterinärbesiktigade får man använda om jag nu inte fått allt om bakfoten.

Men surströmming där emot kan omöjligt va besiktat :wub: fy f.n hur kan folk äta det ! :)

Nu tkr jag inte vi ska ta den diskutionen nu :unsure: KLart man ska äta de!

Publicerat

vi skjuter iaf fågel på åtel och räven kommer dit, men om det blir mer eller mindre räv pga fåglarna kan jag inte svara på man antar att räven ser det som mat med.

Publicerat
vi skjuter iaf fågel på åtel och räven kommer dit, men om det blir mer eller mindre räv pga fåglarna kan jag inte svara på man antar att räven ser det som mat med.

Tror att det där med att låta fåglarna vara för att räven ska veta att det finns mat där mest gäller när man drar igång åteln. Då det finns fågel där så hittar räven dit och sen går det nog av sig själv vare sig fågeln försvinner eller ej, bara räven vet att det finns käk att hämta. Men visst kan det vara tryggt för räven om det syns att korp och annan fågel håller till där. Men jag måste säga att fy f-n vad fågeln kan äta :D På min åtel så brukar det såfort det kommer snö vara runt 50 fågel som gör rent hus på åteln när dom håller till där.

• 3 weeks later...
Publicerat

Läst någonstans om att man kan fixa ett "musbo" eller vad man ska kalla det. Nåt i stil med att gräva ner några sj-pallar fyll med halm och spannmål och sen på med presenning. Ska tydligen dra räv rätt så bra, nån som har bättre koll än mig om hur man tillverkar det här "musboet"?

Publicerat

ta en sjpall lägg 2-4 nävar spannmål under och täck över med en plastbit som du stenar fast på kanterna då kommer råttorna ska du se,funkar även bra med fågelfrö,svårare än så är det inte

Publicerat
Läst någonstans om att man kan fixa ett "musbo" eller vad man ska kalla det. Nåt i stil med att gräva ner några sj-pallar fyll med halm och spannmål och sen på med presenning. Ska tydligen dra räv rätt så bra, nån som har bättre koll än mig om hur man tillverkar det här "musboet"?

det där fungerar ju på rävfällor också, tex om man bygger en värmlands fälla uppe på pallar så råttor kan springa fritt under. och även lägga kött lr nått under som surnar och lktar utan att räven och fågel kommer åt de.

Publicerat
Men surströmming där emot kan omöjligt va besiktat :lol: fy f.n hur kan folk äta det ! :o

Ja,jag har också undrat detta. (Äta sånt som luktar så illa, nej inget för en skåning)

Men dom är väl lika hungriga som räven kanske :wub:

/Rune :o

• 11 months later...
Publicerat

har en liten fråga till alla rävvakare. hur länge sitter ni vid åteln på ett pass? vilka tider på dygnets mörka timmar brukar vara effektivast vid olika årstider. har precis fixat en kojja och en åtel och första natten sköt en bekant en räv på åteln och kvallen efter såg jag en som jag inte fick tag på med bössan. båda dessa rävar visade sig vid åteln kl 19:00

Publicerat

Känner till ett par rävstråk och vi har åtlat vid ett utav dem men efter en vecka har det inte varit ngn räv där och rört köttet (skämt klövviltskött). Sprider kött ngn doft ö h t när den väl blivit genomfrusen?

Publicerat
har en liten fråga till alla rävvakare. hur länge sitter ni vid åteln på ett pass? vilka tider på dygnets mörka timmar brukar vara effektivast vid olika årstider. har precis fixat en kojja och en åtel och första natten sköt en bekant en räv på åteln och kvallen efter såg jag en som jag inte fick tag på med bössan. båda dessa rävar visade sig vid åteln kl 19:00

Sitter mellan 2-8 timmar vanligtvis runt 4-5timmar.

Att rävarna kommer så pass tidigt tror jag har att göra med att de är hemma rävarna.

Och de vill norpa åt sig maten först innan nån annan gör det. Skjut 5-6 rävar så ska du se att de nya rävarna har olika vanor på åteln.

Tiden kan va närsom på det mörka delen av dygnet eller precis i gryningen.

Publicerat

Var till min nystartade åtel idag, har kört upp lite skoterspår så dom har nått att springa efter fler och fler rävar verkar hitta dit. Dom gillar spåren nu när det är mycket snö (ca 75cm)

Publicerat
Sitter mellan 2-8 timmar vanligtvis runt 4-5timmar.

Att rävarna kommer så pass tidigt tror jag har att göra med att de är hemma rävarna.

Och de vill norpa åt sig maten först innan nån annan gör det. Skjut 5-6 rävar så ska du se att de nya rävarna har olika vanor på åteln.

Tiden kan va närsom på det mörka delen av dygnet eller precis i gryningen.

Jag har byggt in ett mindre fönster i mitt garage och sedan åtlat med slaktavfall både från farsans jordbruk och älgjakten och spår efter räven saknas inte, men jag har vid de tillfällena jag har kunnat sitta där aldrig sett någon räv!

De kanske hör mina snarkningar vem vet!

Tänkte trixa dit en rörelsedetektor utan ljus som kanske startar något inomhus så man får koll på tiderna eller anses det som fusk ^_^

/Öbo

Publicerat

allt de här vakande/åtlande/lock kan va en ganska kul jakt. någon som kombinerar detta med fällor? vad använder man nu för tiden värmländska tunnelfällan?

Publicerat

satte in mitt egenbyggda ( eller nja inte egenbyggda men kompisen som är elektriker fick iaf bygga ) åtellarm idag. så får se hur de funkar. ännu ingen lampa som börjat lysa ( då är något på ingång ) så kan inte säga hur pass bra de funkar men testa med hund förut, såklart inte på åtelplatsen o då funka de kalas. billigt är de oxå :P

roligt vet jag inte om de är längre nu när jag lagt över 3 dygns jakt efter att få skjuta en endaste räv. vet inte exakta antal timmar men räknade lite snabbt bara! <_<

mvh//Marcus som inte är någon bra rävjägare detta jaktår

Publicerat

men jag har vid de tillfällena jag har kunnat sitta där aldrig sett någon räv!

Tänkte trixa dit en rörelsedetektor utan ljus som kanske startar något inomhus så man får koll på tiderna eller anses det som fusk ;)

/Öbo

Vilka tider har du suttit ? Verkar som räven har andra tider än du hoppats på. Har själv en sån räv som kommer mellan 04:00 och när det ljusnar. Har inte orkat sitta de timmarna än. Och det verkar som den räven inte vill ha fler rävar på sitt revir då spåren är få och bara hans. Han springer bara rakt över gärdet där jag vakar och ignorerar åteln.

Nej fusk är det väll inte med en rörelsevakt. Kan nästan va tvärtom ,så man kommer hem utvilad med en räv i näven, också inte familjen blir besviken på en när man vill sova. Utan man orkar ta ett par timmar i pulka backen oxå.

Publicerat
men jag har vid de tillfällena jag har kunnat sitta där aldrig sett någon räv!

Tänkte trixa dit en rörelsedetektor utan ljus som kanske startar något inomhus så man får koll på tiderna eller anses det som fusk :(

/Öbo

Vilka tider har du suttit ? Verkar som räven har andra tider än du hoppats på. Har själv en sån räv som kommer mellan 04:00 och när det ljusnar. Har inte orkat sitta de timmarna än. Och det verkar som den räven inte vill ha fler rävar på sitt revir då spåren är få och bara hans. Han springer bara rakt över gärdet där jag vakar och ignorerar åteln.

Nej fusk är det väll inte med en rörelsevakt. Kan nästan va tvärtom ,så man kommer hem utvilad med en räv i näven, också inte familjen blir besviken på en när man vill sova. Utan man orkar ta ett par timmar i pulka backen oxå.

Låter som jag borde lösa det då.

Jag har mest suttit tiderna från 19:00-02:00 och liknande och då har det varit torrt!

Jag undrar lite över hur störda rävarna blir av att det har varit tänt i huset delar av tiden som jag suttit i garaget som bara ligger några meter ifrån?

Åtel platsen ligger på andra sidan garaget och dold av detsamma.

Publicerat
Låter som jag borde lösa det då.

Jag har mest suttit tiderna från 19:00-02:00 och liknande och då har det varit torrt!

Jag undrar lite över hur störda rävarna blir av att det har varit tänt i huset delar av tiden som jag suttit i garaget som bara ligger några meter ifrån?

Åtel platsen ligger på andra sidan garaget och dold av detsamma.

Räven bryr sig inte om ljuset.

Jag tycker du suttit de bästa timmarna konstigt att du inte sett nått.

Kanske de kommer på morgonen eller efter 02 ivf.

Publicerat

Blir en sittning ikväll, jävligt surt utan .243:an där jag har bra optik. Ruskigt osäker på om Hornetens 2,5x44 japantasco duger..

Pulat med lite åtel iaf :)

En hel back modell stor med hyvlat grisfett! Stått med kniv och skurit väck allt fett utvändigt från en fet sugga vart fantastiskt mycket.. Lite för mysigt dock för räv och fågel så jag kommer att fylla backen med vatten och låta det frysa rejält innan den läggs på åteln.

Först mat sen ger jag mej iväg..

Mvh!

Publicerat

.... så jag kommer att fylla backen med vatten och låta det frysa rejält innan den läggs på åteln.

Mvh!

Kan va klokt !

Publicerat

post-818-1263478582_thumb.jpg

visst är det så här det ska se ut på en åtelplats?

bild från en av mina åtlar.