Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gör vi detta forum ännu bättre?

Featured Replies

Publicerat

Sen vi startade en egen avdelning för bågjakt på detta forum så har ämnesområdena växt och detta har blivit ett populärt ämne.

Trots att bågjakten ännu är en liten företeelse i Sverige så ser jag behovet av att dela in denna avdelning i olika ämneskategorier.

Nu vill jag ha lite hjälp av er som skriver med ideér om lämpliga avdelningar.

Jag har tänkt mig detta som inledning för olika avdelningar som alla går under bågjakt.

Compound

Traditionellt

Nya prylar

Jaktresor

Trimning och teknik (Denna kan ingå som en underavdelning till respektive bågtyp)

Så har ni förslag så kan ni svara i denna tråd. Men ska vi komma överens om att endast ge förslag och strunta i att kommentera varandras förslag. På detta sätt håller vi tråden ren och konstruktiv. Jag kommer sen att gå igenom alla förslagen och tillsammans med de andra moderatorerna förhoppningsvis kunna presentera ett nytt upplägg.

Jag föreslår att vi listar våra förslag till olika avdelningar som jag gjort ovan.

Publicerat
Sen vi startade en egen avdelning för bågjakt på detta forum så har ämnesområdena växt och detta har blivit ett populärt ämne.

Trots att bågjakten ännu är en liten företeelse i Sverige så ser jag behovet av att dela in denna avdelning i olika ämneskategorier.

Nu vill jag ha lite hjälp av er som skriver med ideér om lämpliga avdelningar.

Jag har tänkt mig detta som inledning för olika avdelningar som alla går under bågjakt.

Compound

Traditionellt

Nya prylar

Jaktresor

Trimning och teknik (Denna kan ingå som en underavdelning till respektive bågtyp)

Så har ni förslag så kan ni svara i denna tråd. Men ska vi komma överens om att endast ge förslag och strunta i att kommentera varandras förslag. På detta sätt håller vi tråden ren och konstruktiv. Jag kommer sen att gå igenom alla förslagen och tillsammans med de andra moderatorerna förhoppningsvis kunna presentera ett nytt upplägg.

Jag föreslår att vi listar våra förslag till olika avdelningar som jag gjort ovan.

Kanske en för Jakt , dvs historier,tekniker etc ?

Publicerat

Tycker det är alldeles utmärkt idé!

Jag föreslog detta till Orjant igår men fick svar idag att jag skulle vända mig till dig. :D

Jag föreslog i alla fall två nya rubriker: Compound och Traditionellt.

Men även en sida för (nya) prylar vore trevligt!

Jaktresor och reseberättelser kan ju gå under samma rubrik..

En "egen" Köp & Sälj kanske vore något, fast i och för sig finns ju en sådan redan under en annan rubrik.

Publicerat

Varför inte föregå oss krutstänkare med en nybörjar tråd.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Utmärkta förslag från er Asatpro och Skurebo.

En egen köp o sälj blir det garanterat. Likaså en nybörjartråd där vi kan avhandla alla "basic" frågor som en nybörjare kan tänkas ha inför första bågköpet.

Vi kanske kan ha en tråd som heter "Så funkar det". man beskriver funktionen hos olika bågar och fallhyllor till exempel.

Jag känner att detta med tiden kan bli rena uppslagsverket för kommande bågjägare i Sverige.

Frågan är ju bara hur stor denna avdelning tillåts bli. Har ingen aning om hur mycket utrymme detta tar och vad ägaren till denna websida har tillgängligt.

Fler förslag välkomnas från er alla som läser detta!

Publicerat

en avdelning om pilar,skaft,spetsar

Publicerat

Det behöver ju inte va nya prylar i en prylguide!

Typ den tråden som S startade för ett litet tag sedan om ett nyinköpt treestand, det passar ju utmärkt under en sån tråd. :(

"Så funkar det" går kanske under prylguiden också..!?

En jaktresetråd måste man väl få ha!?

Där man berättar vart man varit och jagat och vad man bör tänka på när man åker på olika ställen osv..!

Publicerat
  • Författare
Det behöver ju inte va nya prylar i en prylguide!

Typ den tråden som S startade för ett litet tag sedan om ett nyinköpt treestand, det passar ju utmärkt under en sån tråd. :(

"Så funkar det" går kanske under prylguiden också..!?

En jaktresetråd måste man väl få ha!?

Där man berättar vart man varit och jagat och vad man bör tänka på när man åker på olika ställen osv..!

Vi har ju redan en del inlägg som berör resemål som vi varit på. Så det ser jag inte som nåt hinder.

Under respektive avdelning kan man gott och väl ha en mängd trådar som behandlar just treestands, gömslen och mycket annat man vill skriva om.

Jag ser detta som en intressant möjlighet att samla en massa kunskap på pränt.

Publicerat
Vi har ju redan en del inlägg som berör resemål som vi varit på. Så det ser jag inte som nåt hinder.

Under respektive avdelning kan man gott och väl ha en mängd trådar som behandlar just treestands, gömslen och mycket annat man vill skriva om.

Jag ser detta som en intressant möjlighet att samla en massa kunskap på pränt.

Men en neutral tråd som handlar om vad man bör tänka på vid jakt utomlands + säkert en hel del berättelser och bilder vore trevligt!

Tror inte på att bena ut Bågjaktstråden allt för mycket..

Har kikat lite på ArcherTalk, där skriver ändå folk huller om buller och tyvärr struntar i att det finns mer specialicerade trådar för det de skriver om eller är intresserade av..

Fast kanske är vi här på Jaktsnack mera strukturerade av oss!? :lol:

Men en bra början är ju Comp, Trad, Prylguide, Jaktresor.

Sedan kanske en "Att tänka på" tråd under Comp och under Trad för nybörjaren och den som vill utbilda sig vidare genom att ställa frågor om de olika bågarna och skjutstilar.

Sedan får du ju gå igenom alla trådarna som skrivits sedan tidigare och sortera dem under rätt avdelning. :wacko:

Publicerat
  • Författare
Men en neutral tråd som handlar om vad man bör tänka på vid jakt utomlands + säkert en hel del berättelser och bilder vore trevligt!

Tror inte på att bena ut Bågjaktstråden allt för mycket..

Har kikat lite på ArcherTalk, där skriver ändå folk huller om buller och tyvärr struntar i att det finns mer specialicerade trådar för det de skriver om eller är intresserade av..

Fast kanske är vi här på Jaktsnack mera strukturerade av oss!? :lol:

Men en bra början är ju Comp, Trad, Prylguide, Jaktresor.

Sedan kanske en "Att tänka på" tråd under Comp och under Trad för nybörjaren och den som vill utbilda sig vidare genom att ställa frågor om de olika bågarna och skjutstilar.

Sedan får du ju gå igenom alla trådarna som skrivits sedan tidigare och sortera dem under rätt avdelning. :lol:

Helt klart ska vi ha en tråd där jaktresor och kommande jaktresor kan behandlas i. Men ren annonsering är inte tillåtet.

Man får bena upp tråden lite försiktigt och se vart det hela leder. Ditt förslag är bra och vi kan prova det. Prylar täcker ju trots allt in det mesta vi köper.

Jaha! Då åkte man på jobb igen då, med att sortera. Det behöver jag hjälp med av nån av de andra moderatorerna som vet hur det hela funkar. Annars står man väl där med totalraderat forum! :wacko:

Publicerat
  • Författare

I samråd med andra moderatorer tog jag beslut om att städa denna tråd från ovikommande inlägg.

Vi diskuterar förnyelse av forumets bågjakts del och inget annat.

De som avvikit från detta har fått sitt inlägg raderat/ändrat och jag har skickat PM till de som behövt det.

Nu håller vi oss till ämnet.

Hur vill du förnya bågjakts forumet?

Publicerat
Sedan får du ju gå igenom alla trådarna som skrivits sedan tidigare och sortera dem under rätt avdelning. -_-

Ha ha, det kan bli galet det, bättre att stoppa alla gammla trådar under en " Forum Historia" kategori

och alla nya vi skapar hamnar i rätt kategori från början, det är klart man kan flytta de som fortfarande

pågår, men gammla flyttas till Arkiv av något slag.

Publicerat
  • Författare
Ha ha, det kan bli galet det, bättre att stoppa alla gammla trådar under en " Forum Historia" kategori

och alla nya vi skapar hamnar i rätt kategori från början, det är klart man kan flytta de som fortfarande

pågår, men gammla flyttas till Arkiv av något slag.

Jag kommer nog att titta lite på trådarna och åtminstone försöka få dem någorlunda rätt. Utan att gå in på detalj nivå.

Men funkar inte det så är nog ett arkiv det som gäller.

Publicerat

Det finns en risk med för stor uppdelning, det kan göra att vissa delar blir väldigt inaktiva, och det är inte som om det här forumet är jättestort till att börja med.

Jag skulle satsa på

Bågjakt-allmännt

Teknikforum-Compound

Teknikforum-Traditionellt

Kanske även ett till för Jaktresor och Nybörjare

Publicerat
  • Författare
Det finns en risk med för stor uppdelning, det kan göra att vissa delar blir väldigt inaktiva, och det är inte som om det här forumet är jättestort till att börja med.

Jag skulle satsa på

Bågjakt-allmännt

Teknikforum-Compound

Teknikforum-Traditionellt

Kanske även ett till för Jaktresor och Nybörjare

Låter inte alls tokigt det där. Tittar på det och snickrar lite.

Publicerat
Låter inte alls tokigt det där. Tittar på det och snickrar lite.

Slå dej inte nu på tummen med hammaren bara... ;)B)

Publicerat
  • Författare
Slå dej inte nu på tummen med hammaren bara... ;):D

Jag är en stjärnsnickare av klass och begår inte sådana dumheter! Att slå sig på tummen är för hobbysnickare och andra amatörer! B)

Publicerat
  • Författare

Sådärja! Nu har det blivit uppdelat och jag har försökt sortera upp inläggen. Kan hända att man missat något.

Hur tycker ni det ser ut då?

Fattas det något? Kan känna att utrustning och teknik tråden krockar lite med pryltråden.

Tyvärr så gick inte önskemålet om ett eget köp och sälj tråd igenom. Det finns en köp och sälj tråd på forumet redan.

Nåja, bara att komma med förslag så ska vi se vad som kan göras.

Publicerat
Sådärja! Nu har det blivit uppdelat och jag har försökt sortera upp inläggen. Kan hända att man missat något.

Hur tycker ni det ser ut då?

Fattas det något? Kan känna att utrustning och teknik tråden krockar lite med pryltråden.

Tyvärr så gick inte önskemålet om ett eget köp och sälj tråd igenom. Det finns en köp och sälj tråd på forumet redan.

Nåja, bara att komma med förslag så ska vi se vad som kan göras.

Jag skulle föreslå att trimminig och teknik sorteras in i Traditionellt eller compound, samma sak med prylar nytt och gammalt, och sen ta bort undertexten "Jakt med traditionella bågar"

Min tanke är att Jakt med båge är relativt likartad vare sig det är compound eller traditionellt, medan trimmning, teknik och prylar är väldigt specifikt för bågtyp.

För mig som traditionell bågjägare är det intressant att läsa och kommentera i alla bågjaktstrådar, men föga vits i trimmning av compound så att säga.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle föreslå att trimminig och teknik sorteras in i Traditionellt eller compound, samma sak med prylar nytt och gammalt, och sen ta bort undertexten "Jakt med traditionella bågar"

Min tanke är att Jakt med båge är relativt likartad vare sig det är compound eller traditionellt, medan trimmning, teknik och prylar är väldigt specifikt för bågtyp.

För mig som traditionell bågjägare är det intressant att läsa och kommentera i alla bågjaktstrådar, men föga vits i trimmning av compound så att säga.

Vi får titta på det lite senare då inläggen om just tradbågar är en liten del. Den framtida jakten i Sverige kommer ju också huvudsakligen ske med compound. Det vet man av erfarenhet från Danmark.

Men det finns ju inget som hindrar att man i den traditionella delen skapar en tråd som behandlar trimning eller byggande av egen båge.

Speciellt mycket prylar för tradbågarna finns det ju inte. Tänker närmast på sikten, release m.m

Just tradskyttet speglas ju med avsaknaden av prylar.

Vi får avvakta och se hur det hela utvecklar sig.