Publicerat November 29, 200817 yr Om jag tar med mig bågen i skog och mark, räknas det som jakt? Säg att jag vill öva lite på en tapet (rådjur) och sätter upp den i verklighetstrogen miljö, är det okey att dra några pilar mot den? Givetvis med tavelspetsar ! Jag har inte kollat upp vad som gäller ang. var skjutning får äga rum men tycker spontant att en tapet med lämpligt pilfång (kulle) e.d. bör vara okey. Att ha båge med sig som realistisk träning inför jakt är väl inte förbjudet? Jag har dock läst i något sammanhang att jägare tar en grövre pinne med sig för att simulera båge så, där kan faktiskt finnas något förbud att ta båge med i skogen. Jag vill gärna veta så att man inte plötsligt sitter med ett åtal emot sig.
Publicerat November 29, 200817 yr Om jag tar med mig bågen i skog och mark, räknas det som jakt? Säg att jag vill öva lite på en tapet (rådjur) och sätter upp den i verklighetstrogen miljö, är det okey att dra några pilar mot den? Givetvis med tavelspetsar ! Jag har inte kollat upp vad som gäller ang. var skjutning får äga rum men tycker spontant att en tapet med lämpligt pilfång (kulle) e.d. bör vara okey. Att ha båge med sig som realistisk träning inför jakt är väl inte förbjudet? Jag har dock läst i något sammanhang att jägare tar en grövre pinne med sig för att simulera båge så, där kan faktiskt finnas något förbud att ta båge med i skogen. Jag vill gärna veta så att man inte plötsligt sitter med ett åtal emot sig. Nej tror inte det finns direkt förbud särkillt då när bågjakt är olagligt, dock tror jag man undviker komplikationer om någon ser en göra det. Om tex Polis misstänker tjyvjakt kan det vara svårt att förklara varför man vistas med båge i skogen osv. Men vissa kommuner har regler för bågskytte på allmän plats, det regleras av kommunerna själva om jag förtått SBJF's advokat rätt. Ps/ På egen mark kan man nog göra detta utan större bekymmer
Publicerat November 29, 200817 yr Författare Jag har forskat lite nu: Det finns regler s.k. ordningsregler för allmän plats där det nämns att ex.v. pilbågar och luftvapen inte är tillåtna. Men vid uppräknande vad som menas med allmän plats så är inte skog mämnt. Vad jag har förstått så räknas inte skog som allmän plats och faller inte under regler och restriktioner vad gäller just allmän plats.
Publicerat November 29, 200817 yr Om jag minns rätt så får du inte gå över/skjuta på annans mark med pilbåge, utan markägarens/jaktinnehavarens tillstånd. /S
Publicerat November 29, 200817 yr Författare Aningen OT, men har du en Liberty 1:a, Turbo ? Nej, tyckte att den ser intressant ut och man skjuter pilen mellan lemmarna. Bågen är så kort att du får ner den i vanlig resväska och IBO över 300 fps. Kanske vore något att satsa på.
Publicerat November 29, 200817 yr Tycker jag absolut att du kan fundera på, bågen är potent så det räcker ! Jag har ju en sån.
Publicerat November 30, 200817 yr Om jag tar med mig bågen i skog och mark, räknas det som jakt? Säg att jag vill öva lite på en tapet (rådjur) och sätter upp den i verklighetstrogen miljö, är det okey att dra några pilar mot den? Givetvis med tavelspetsar ! Jag har inte kollat upp vad som gäller ang. var skjutning får äga rum men tycker spontant att en tapet med lämpligt pilfång (kulle) e.d. bör vara okey. Att ha båge med sig som realistisk träning inför jakt är väl inte förbjudet? Jag har dock läst i något sammanhang att jägare tar en grövre pinne med sig för att simulera båge så, där kan faktiskt finnas något förbud att ta båge med i skogen. Jag vill gärna veta så att man inte plötsligt sitter med ett åtal emot sig. Som en passus, Åländska jaktförordning/lag definierar jakt i still med detta " En person eller hund som förföljer ett ville bråd med avsikt att fånga eller döda" " Eller en person som sammlar ägg" Det är båda "jakt" Men som S säger och som jag inte nämde, på annans mark ska man naturligtvis inte vistas med båge utan tillstånd från markägaren, det kan ofelbart bli bekymmer. Samtidigt undrar man, då bågen inte är upptagen som vapen i vapenlagen borde den likställas med ett brännbollsträ eller dyligt, ja vad vet jag generellt tror jag bara att man inte ska försätta sig i en sådan situation där ett problem kan uppstå. Man kan nog spendera sin tid på roligare saker än att sitta i en tingsrätt dag ut och dag in
Publicerat November 30, 200817 yr Författare Jo, på annans mark bör man inte vistas med båge utan tillstånd. Som bäddat för missförstånd ! Nu är det ju så att inte alla av oss har egen mark att tillgå. Och Sverige är ett folkglest land (ännu) med mycket skogar. Är man med i en skytteförening så kan man träna där. Nu har jag en bit att åka till Närmaste skjutbana men skogen ligger nära. Om man bortser från jaktaspekten och tänker oss att någon vill träna med sin båge på någon form av tavla. , inte på allmän plats utan i skogsmiljö och bågen räknas (ännu) inte som vapen, Det borde vara tillåtet. Jag ska höra mej för med myndigheterna vad som gäller. Här handlar det alltså inte om jakt utan om att få utöva sin sport. Enligt vad jag förstått så räknas bågen in i samma kategori som luftgevär och blåsrör. Där finns de restriktioner som gäller för allmän plats, annars är det fritt fram. Som sagt, bäst är att ta reda på vad som gäller, dels för sin egen skull men också för att inte befläcka möjligheterna för framtida bågjakt i Sverige.
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Från polismyndigheten Stockholm. "Det är som du mycket riktigt konstaterat att det inte krävs någon form av licens för att inneha pilbåge. För att sätt upp tavla i skogen och skjuta bör du skaffa medgivande av markägaren att du får bedriva denna verksamhet. Detta för att undanröja alla missförstånd som kan komma om just misstanken om jaktbrott. " Hälsningar Ingemar Lifh Polismyndigheten Stockholm Tillståndsenheten/vapen 106 75 Stockholm Tel 08-4018509 0733-315899
Publicerat December 9, 200817 yr Men om någon ser dig med bågen, t.ex. polis, så är ju saken lätt att förklara om du i förväg har satt upp en måltavla. Har du dessutom inte övrig jaktutrustning så blir det nog ännu bättre. Pilarnas utformning är väl olika också, men det kan väl vara bra att öva med "skarpa" pilar också. Själv skulle jag nog bli misstänksam, men framför allt frågvis, om jag såg någon med jaktbåge i skogen. Svar på en annan fråga i tråden: Jag har en Liberty 1a med turbo..... Jeep Liberty 1a generationen (-02-07) med turbodiesel. (Men jag antar att frågan gällde nån pilbåge )
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Men om någon ser dig med bågen, t.ex. polis, så är ju saken lätt att förklara om du i förväg har satt upp en måltavla. Har du dessutom inte övrig jaktutrustning så blir det nog ännu bättre. Pilarnas utformning är väl olika också, men det kan väl vara bra att öva med "skarpa" pilar också.Själv skulle jag nog bli misstänksam, men framför allt frågvis, om jag såg någon med jaktbåge i skogen. Svar på en annan fråga i tråden: Jag har en Liberty 1a med turbo..... Jeep Liberty 1a generationen (-02-07) med turbodiesel. (Men jag antar att frågan gällde nån pilbåge ) Jo, jag tänkte ungefär så som du säger att man sätter upp en tavla och har inga jaktpilar med sig. Det är nog liten risk för att bli fälld för jaktbrott då. Står man och drar mot en tavla så är det långsökt att tro att man tjyvjagar. I alla fall så sa inte polisen att det var olagligt att övningsskjuta i skogen. Bara att det var lämpligt att kontakta markägaren för att förebygga missförstånd. Sedan får man inte göra åverkan på växande skog och skjuta träden full med hål. Vem som äger skogarna i Stockholmstrakten? Ingen aning. Kronan? Vem ska man ringa? Jag är med i skytteförening nu men trivs bäst i skog och mark (ensam). Jo, det var nog compoundbåge jag menade, inte Jeep he he
Publicerat December 9, 200817 yr Svar på en annan fråga i tråden: Jag har en Liberty 1a med turbo..... Jeep Liberty 1a generationen (-02-07) med turbodiesel. (Men jag antar att frågan gällde nån pilbåge ) Tjaa...skulle ju vara ett fint komplement att ha en sån att frakta bågen i, till och från jakten..
Publicerat December 9, 200817 yr Jaktlag (1987:259) 2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg. 35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad. Som jag tolkar det så är det inte tillåtet att vistas i skogen med ett vapen om man inte själv är jakträttshavare.
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Jaktlag (1987:259)2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt. Till jakt räknas också att göra ingrepp i viltets bon och att ta eller förstöra fåglars ägg. 35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad. Som jag tolkar det så är det inte tillåtet att vistas i skogen med ett vapen om man inte själv är jakträttshavare. CITAT från polisen: "Det är som du mycket riktigt konstaterat att det inte krävs någon form av licens för att inneha pilbåge." Såvitt jag har förstått så klassas inte pilbåge som vapen och därmed faller den paragrafen.
Publicerat December 10, 200817 yr Jo, jag tänkte ungefär så som du säger att man sätter upp en tavla och har inga jaktpilar med sig. Det är nog liten risk för att bli fälld för jaktbrott då. Om jag inte tar helt fel kan man inte fällas på misstanke för ringa brott vilket jag tror att Jaktbrott är, de ska helt sonika bevisa att du jagat/jagar, men igen varför utsätta sig för risken om man kan förebygga den. Vad jag tror kan vara ett litet problem med att "bara" gå ut i skogen och skjuta båge, är av säkerhetsskäl för andra så som mulle skolan,svampplockaren med mera därför tror jag att det i statlig/kommunal ägd skog kan vara lite problematiskt med tillstånd förstås.
Publicerat December 10, 200817 yr CITAT från polisen:"Det är som du mycket riktigt konstaterat att det inte krävs någon form av licens för att inneha pilbåge." Såvitt jag har förstått så klassas inte pilbåge som vapen och därmed faller den paragrafen. Detta är i lagens utmarker och har du otur kan du säkerligen bli fälld för jaktbrott med hänvisning till "eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde". Att det i sverige inte räknas som vapen är inget idiotsäkert skydd för dig för bågen kan användas till jakt. I princip gäller faktiskt detta även för en bummerang om man ska hårddra det men jag tror inte nån skulle bli fälld för det. Oavsett så förstår jag inte varför du inte kan kolla med markägaren/jakträttsinehavaren först. Då är det säkert inget bekymmer. Själv skulle jag polisanmäla direkt om det fanns en okänd människa med pilbåge på mina marker.
Publicerat December 10, 200817 yr CITAT från polisen:"Det är som du mycket riktigt konstaterat att det inte krävs någon form av licens för att inneha pilbåge." Såvitt jag har förstått så klassas inte pilbåge som vapen och därmed faller den paragrafen. Läs paragrafen en gång till! 35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad. Bara för att det inte krävs någon licens på en pilbåge så innebär ju inte det att den inte kan användas för jakt? Pilbågen är ju ett av våra allra äldsta kända jaktvapen? Svenska bågjägareförbundet sliter ju med näbbar och klor för att få pilbågen godkänd för jakt, hur kan du då hävda att inte pilbågen skulle vara ett vapen som kan användas för jakt? Träffade jag på någon med en pilbåge på mina marker så skulle i alla fall jag plocka bågen av vederbörande samt göra en anmälan om misstänkt tjuvjakt. Enligt min tolkning så finns även möjlighet till ett envarsgripande om man går till ytterligheterna. Mitt tips Håll dig till därför avsedda bågskyttebanor med bågen eller se åtminstone till att ha tillstånd av jakträttshavaren om du tvunget måste ut i skogen med den. På samma sätt som man gör då man övningsskjuter med sitt jaktvapen. Har du licenser vapen så kan dessa sitta riktigt löst om du skulle dömas för ett jaktbrott.
Publicerat December 10, 200817 yr För ett antal år sedan jobbade jag som dräng på en bondgård. Där så vi två "vuxna" män som skjöt pilbåge.... PÅ ENSILAGEBALARNA!!!! Hur intelligent är man då? Bonden är nu inte den som är blyg av sig, utan han styrde ut sin stora Suburban på åkern i full fart och avkrävde skadestånd. Han är ingen man säger emot, så förmodligen fick han det.
Publicerat December 11, 200817 yr Läs paragrafen en gång till!35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad. Bara för att det inte krävs någon licens på en pilbåge så innebär ju inte det att den inte kan användas för jakt? Pilbågen är ju ett av våra allra äldsta kända jaktvapen? Svenska bågjägareförbundet sliter ju med näbbar och klor för att få pilbågen godkänd för jakt, hur kan du då hävda att inte pilbågen skulle vara ett vapen som kan användas för jakt? Träffade jag på någon med en pilbåge på mina marker så skulle i alla fall jag plocka bågen av vederbörande samt göra en anmälan om misstänkt tjuvjakt. Enligt min tolkning så finns även möjlighet till ett envarsgripande om man går till ytterligheterna. Mitt tips Håll dig till därför avsedda bågskyttebanor med bågen eller se åtminstone till att ha tillstånd av jakträttshavaren om du tvunget måste ut i skogen med den. På samma sätt som man gör då man övningsskjuter med sitt jaktvapen. Har du licenser vapen så kan dessa sitta riktigt löst om du skulle dömas för ett jaktbrott. Jag håller med. Var inte ute och vingla på annans mark utan tillstånd från markägaren/jakträttsinnehavaren. För en dialog med dessa i stället, för du fram din sak på ett vettigt sätt, så kommer du nog att få sätta upp ett eller ett par mål i skogen, och kan skjuta i lugn och ro. / Janne
Publicerat December 13, 200817 yr anledningen till att pilbågen ej är licenspliktig är för att det inte finns någon lagrad energi i den! är därför ej klassad som vapen!... men att jaga me den går adelsles utmärkt!.. så om jag vore du skulle jag vara mycket försiktig att vistas med den på annans mark!... Mvh
Publicerat December 14, 200817 yr Författare OK ! Jag förstår era mjuka välmenande ord. . . . Så här menar jag: Jag är ingen tjyvjägare och kommer inte att bli det heller ! Men markägare vill nog inte se pilbågsentusiaster som springer kring på sina marker och därför är väl reaktionen något kraftig. Rädslan är väl att någon känner sig frestad om de ser något vilt. Synd att min svåger bor så långt bort, han är bonde och har en del mark. Jag har kontaktat polisens skytteklubb som har sin stuga alldeles i närheten där jag bor. Kanske jag får hållas där (om jag blir medlem).
Publicerat Januari 2, 200917 yr Läs paragrafen en gång till!35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad. Bara för att det inte krävs någon licens på en pilbåge så innebär ju inte det att den inte kan användas för jakt? Pilbågen är ju ett av våra allra äldsta kända jaktvapen? Svenska bågjägareförbundet sliter ju med näbbar och klor för att få pilbågen godkänd för jakt, hur kan du då hävda att inte pilbågen skulle vara ett vapen som kan användas för jakt? Träffade jag på någon med en pilbåge på mina marker så skulle i alla fall jag plocka bågen av vederbörande samt göra en anmälan om misstänkt tjuvjakt. Enligt min tolkning så finns även möjlighet till ett envarsgripande om man går till ytterligheterna. Mitt tips Håll dig till därför avsedda bågskyttebanor med bågen eller se åtminstone till att ha tillstånd av jakträttshavaren om du tvunget måste ut i skogen med den. På samma sätt som man gör då man övningsskjuter med sitt jaktvapen. Har du licenser vapen så kan dessa sitta riktigt löst om du skulle dömas för ett jaktbrott. Nu ska vi se om jag kan skapa lite klarhet i detta. lagen ska tolkas så att man inte får använda pilbågen på annans mark. Just lydelsen vapen som kan användas för jakt ändrades någon gång på 90-talet( kommer inte ihåg exakt) just med hänseende på pilbågen. Tidigare stod det jaktvapen och då innefattades självklart inte bågen! Det är här som det blir lite roligt för lagen(rättsväsendet) erkände pilbågen som ett vapen som kan användas för jakt men ändå inte var ett jaktvapen i övrigt. Före lagändringen kunde man ta sin pilbåge ut i skogen o "övningsskjuta" vart man ville bara man följde allemansrätten. Jag och mina kompisar sköt mycket "stubbe". Det är en av de roligaste träningsformerna tycker jag. Man skulle kunna dra den här diskussionen till ett filosofiskt teoretiskt resonemang men jag gör inte det här för då kommer jag få på nöten! Det tar jag bara öga mot öga för annars blir det bara fel.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Allmänt gäller att "min smarta lagtolkning gör det möjligt för mig att...." är dömt att misslyckas. Tingsrätten kommer nämligen att använda SIN tolkning av lagen och bland annat titta på lagens syfte och på förarbetet för lagen. Mitt favoritexempel är en bekant som hade en ganska frivol tolkning av Lagen av tillsyn över hundar och katter, "21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne." Denne bekante hävdade att han skulle kunna hävda att "katt" också kan vara "lokatt" eftersom man självklart också kan med skäl anse dem vara förvildade och att han därmed skulle kunna klara sig undan ett åtal med denna juridiska fint. Jag har tagit honom ur de villfarelserna dock.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Allmänt gäller att "min smarta lagtolkning gör det möjligt för mig att...." är dömt att misslyckas. Tingsrätten kommer nämligen att använda SIN tolkning av lagen och bland annat titta på lagens syfte och på förarbetet för lagen. Mitt favoritexempel är en bekant som hade en ganska frivol tolkning av Lagen av tillsyn över hundar och katter, "21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne." Denne bekante hävdade att han skulle kunna hävda att "katt" också kan vara "lokatt" eftersom man självklart också kan med skäl anse dem vara förvildade och att han därmed skulle kunna klara sig undan ett åtal med denna juridiska fint. Jag har tagit honom ur de villfarelserna dock. Jag tror han får tacka dig för att du lyckades rädda honom. Tingsrätten hade knappast köpt hans förklaring och hade han fått för sig att prova lagstiftningen så hade han säkerligen fått både böter och beslagtagna vapen.