Publicerat December 2, 200817 yr Hej Har fått ett erbjudande om att köpa ny meopta för 6900:- Har nu en Leupold V-1 3-9 40 Ska prova vakjakt på Gris om två veckor ch funderar på att byta upp mig till belyst riktmedel. Någon som har erfarenhet? Själv gillar jag leupolden men den har en tendens till tunnelseende för mig och har varit sådär i snett motljus. Vad vet kollektivet? MVH H
Publicerat December 2, 200817 yr HejHar fått ett erbjudande om att köpa ny meopta för 6900:- Har nu en Leupold V-1 3-9 40 Ska prova vakjakt på Gris om två veckor ch funderar på att byta upp mig till belyst riktmedel. Någon som har erfarenhet? Själv gillar jag leupolden men den har en tendens till tunnelseende för mig och har varit sådär i snett motljus. Vad vet kollektivet? MVH H priset är det inget fel på och jag tror du kommer att bli nöjd med köpet och jämför du med det siktet du har nu så är det ett rejält uppköp. en vx-1 är inget för vakjakt.
Publicerat December 3, 200817 yr Jag hade en sådan en gång i tiden som senare såldes till en kompis. Tänk på att det är ståltub och den är rätt tung samt att punkten blir väldigt stor när du kör på hög förstoring.Det var det jag retade mig på. Men den är helt klart ett uppsving från leupolden. Jag sålde min för 5000kr beg men nära nyskick för snart 3år sen. Trident1452
Publicerat December 3, 200817 yr Värt att veta om Meopta är att de har kort ögonavstånd, men det är i övrigt en riktig kanonglugg.
Publicerat December 3, 200817 yr Jag har en belyst Meopta, dock en 56:a. De 2 sakerna som är irriterande med siktet är: -Kort ögonavstånd, hade det inte varit för gummeringen så hade jag vart president över halvmåneklubben. -Tunnelseende på lägsta förstoringen 3 kompisar har belysta Meopta 50or, de har inga problem med ögonavståndet (338WM, 8x57JS & 30.06). Om man jämför Meoptan med en VX1 så byter du upp dig ett par steg.
Publicerat December 3, 200817 yr Författare Jag har en belyst Meopta, dock en 56:a. De 2 sakerna som är irriterande med siktet är:-Kort ögonavstånd, hade det inte varit för gummeringen så hade jag vart president över halvmåneklubben. -Tunnelseende på lägsta förstoringen 3 kompisar har belysta Meopta 50or, de har inga problem med ögonavståndet (338WM, 8x57JS & 30.06). Om man jämför Meoptan med en VX1 så byter du upp dig ett par steg. Halvmåneklubben blev jag invald i på uppskjutningen jägarexamen för 15 år sedan. sako 75 i 30-06 så ett hekto mer eller mindre spelar ingen jätteroll. Om jag kommer i sitsen att börja jaga mycket drevjakt med kula får jag skaffa mer inkomster och köpa en drilling/kombi eller drevbössa. Låter som en bra ide att byta upp sig Någon som vet hur den beter sig i motljus? Kikaren jag hade innan leupolden förlorade jag en räv på när det blev dimmigt i motljus. /H
Publicerat December 3, 200817 yr Halvmåneklubben blev jag invald i på uppskjutningen jägarexamen för 15 år sedan. sako 75 i 30-06 så ett hekto mer eller mindre spelar ingen jätteroll. Om jag kommer i sitsen att börja jaga mycket drevjakt med kula får jag skaffa mer inkomster och köpa en drilling/kombi eller drevbössa. Låter som en bra ide att byta upp sig Någon som vet hur den beter sig i motljus? Kikaren jag hade innan leupolden förlorade jag en räv på när det blev dimmigt i motljus. /H har aldrig upplevt några större problem vid dimma/motljus =)
Publicerat December 4, 200817 yr Jag har denna förträffliga kikare! Enligt min mening är det väldigt mycket kikare för pengarna! Om priset är rätt, det kan bara du avgöra! /E
Publicerat December 4, 200817 yr Ett snabbfäste så har du Leupolden för älgjakt och Meoptan för vakjakt..
Publicerat December 5, 200817 yr Om du kollar torsbohandels.com så säljer dom meopta meostar 3-12x56 för 7900. det är den nyaste modellen o den är riktigt vass, tror det är bland det mest prisvärda man kan få tag på!!!
Publicerat December 12, 200817 yr Om du kollar torsbohandels.com så säljer dom meopta meostar 3-12x56 för 7900. det är den nyaste modellen o den är riktigt vass, tror det är bland det mest prisvärda man kan få tag på!!! Monterade ett sådant sikte på min Sako igår Har haft belyst Meopta tidigare och precis som sägs överallt så är ju ögonavståndet och tubeffekten på låga förstoringar det enda störande. Som jag ser det är Meopta Meostar R1 3-12x56 RD det mest prisvärda som finns att tillgå just nu. Det tillhör inte den absoluta toppen helt klart, men inte priset heller ( 8155kr inkl frakt ). Detta gäller förstås vid nyköp, annars är tex ett begagnat Helia Kahles CB ett riktigt bra köp.
Publicerat December 12, 200817 yr Hade tidigare samma Leupold som du har nu.. men för vakjakt i dåligt ljus så är Meoptan klart överlägsen Leupolden.
Publicerat December 16, 200817 yr Jag hade en sådan en gång i tiden som senare såldes till en kompis.Tänk på att det är ståltub och den är rätt tung samt att punkten blir väldigt stor när du kör på hög förstoring.Det var det jag retade mig på. Men den är helt klart ett uppsving från leupolden. Jag sålde min för 5000kr beg men nära nyskick för snart 3år sen. Trident1452 Håller på att ev. köpa ett Meopta 3-12/50, det jag funderar på är om den belysta punkten blir för stor för precisions skott på räv på lite längre håll.......... Kanske nån som vet??? Kanske ide`att köpa den utan belysning?
Publicerat December 16, 200817 yr Håller på att ev. köpa ett Meopta 3-12/50, det jag funderar på är om den belysta punkten blir för stor för precisions skott på räv på lite längre håll..........Kanske nån som vet??? Kanske ide`att köpa den utan belysning? Det är väl medföstorande riktmedel i alla meopta? Jag hade en 3 - 12 x 50 förut.. punkten blir stor som en 90-skylt på högsta förstoring. Tror inte jag hade sett en tjäder bakom den på 150 - 200m vid högsta förstoring.
Publicerat December 16, 200817 yr Det är väl medföstorande riktmedel i alla meopta? Jag hade en 3 - 12 x 50 förut.. punkten blir stor som en 90-skylt på högsta förstoring. Tror inte jag hade sett en tjäder bakom den på 150 - 200m vid högsta förstoring. Ok............verkar ju inte vara så bra då......... Hur blir det om man släcker punkten?? Är det bara ett kors, eller en lika stor svart punkt?
Publicerat December 16, 200817 yr Ok............verkar ju inte vara så bra då.........Hur blir det om man släcker punkten?? Är det bara ett kors, eller en lika stor svart punkt? Lika stor svart punkt =)
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Det är väl medföstorande riktmedel i alla meopta? Jag hade en 3 - 12 x 50 förut.. punkten blir stor som en 90-skylt på högsta förstoring. Tror inte jag hade sett en tjäder bakom den på 150 - 200m vid högsta förstoring. Har köpt och monterat skjutit in och jagar med kikaren nu. Rödpunkten är liten och täcker ca 2*2 klisterlappar på 100 m. Rödpunkten är endast synlig under skymning. dvs från tolv häromdagen. Tyvärr var det för mörkt för att skjuta i fredags annars hade det blivit grispremiär. Jag är mycket nöjd med köpet. MVH H
Publicerat December 16, 200817 yr Har köpt och monterat skjutit in och jagar med kikaren nu.Rödpunkten är liten och täcker ca 2*2 klisterlappar på 100 m. Rödpunkten är endast synlig under skymning. dvs från tolv häromdagen. Tyvärr var det för mörkt för att skjuta i fredags annars hade det blivit grispremiär. Jag är mycket nöjd med köpet. MVH H Ska väl kanske tillägga att mitt var ett Meopta Artemis 3100 och inte ett Meopta Meostar, som jag antar att ni pratar om?
Publicerat December 16, 200817 yr Har köpt och monterat skjutit in och jagar med kikaren nu.Rödpunkten är liten och täcker ca 2*2 klisterlappar på 100 m. Rödpunkten är endast synlig under skymning. dvs från tolv häromdagen. Tyvärr var det för mörkt för att skjuta i fredags annars hade det blivit grispremiär. Jag är mycket nöjd med köpet. MVH H Ok.........2x2 lappar på hundra, då borde den i runda slängar täcka en snus dosa på 200 eller tänker jag galet???
Publicerat December 16, 200817 yr Författare Låter rätt! Mitt nya sikte är en meopta meostar 2100. /H
Publicerat December 16, 200817 yr Låter rätt!Mitt nya sikte är en meopta meostar 2100. /H Meostar?? Är det inte en Artemis 2100???? Är det 3-12/50 eller 56??
Publicerat December 16, 200817 yr Författare 3-12*50 Jag får gå ock kolla på kartongen.... Artemis 2100. /H
Publicerat December 16, 200817 yr 3-12*50Jag får gå ock kolla på kartongen.... Artemis 2100. /H Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Meostar bara heter Meostar.. bara Artemis som heter 3100 och 2100, eller..? Meostar ska vara en nyare modell och ha bättre coating på linser och lite annat smått och gott.
Publicerat December 16, 200817 yr Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Meostar bara heter Meostar.. bara Artemis som heter 3100 och 2100, eller..? Meostar ska vara en nyare modell och ha bättre coating på linser och lite annat smått och gott. Stämmer bra det, dessutom har Meostar alluminium tub.