Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga räv med stövare?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har på senare tid fått möjligheten att låna 2st Hamiltonstövare och jagat hare med dem.

Jakten finner jag ganska trevlig men nu efter några skjutna harar har jag börjat fundera på att prova på räv?

Hur går rävjakt med stövare till?

Hur reagerar räven när den har en stövare bakom sig? Går direkt ner i gryt?

Lurar räven hunden likt som haren kan göra med avhopp osv?

Är det ett måste att ha grythund eller får man hoppas skjuta den innan den går i gryt?

Rör sig räven i allmänhet i större breddgrader än haren under ett drev?

Hur funkar Hamiltonstövaren på räv?

Tänkte isånnafall använda mig av hanhunden, han tyckte iaf mårdspår var intressant i skogen :wacko:

Hoppas på svar.

Mvh//Jonas

Publicerat

På samma sätt som med hare fast dom driver räv går det till :wacko:

Ne men Räven buktar större, lurar inte hunden lika mycket som en hare och är BETYDLIGT mer vaksam än en hare.

Det går att jaga utan terrier men det är inte effektivt. Ta hunden i koppel och gå i ett rävspår till räven hoppar så ska du se at han snart tar an spår själv.

Publicerat

ett tips är ju att ta reda på vart det finns gryt på markerna. dom har ju trots allt en förmåga att dra sig mot gryten och då kan det ju vara effektivt att räven är tvungen att passera GÅ före dom når grytet :)

Publicerat
  • Författare

Okej, tack för svaren.

Är det vanligt att hunden ställer räven, skäller ståndskall?

Mvh//J

Publicerat
På samma sätt som med hare fast dom driver räv går det till :)

Ne men Räven buktar större, lurar inte hunden lika mycket som en hare och är BETYDLIGT mer vaksam än en hare.

Jaa du Erik ! Inte vet jag vad ni har för sorts rävar ej heller harar...men här gör nog rävarna allt för och lura bort stövarna. ^_^
Publicerat
Hej!

Har på senare tid fått möjligheten att låna 2st Hamiltonstövare och jagat hare med dem.

Jakten finner jag ganska trevlig men nu efter några skjutna harar har jag börjat fundera på att prova på räv?

Är det ett måste att ha grythund eller får man hoppas skjuta den innan den går i gryt?

Tänkte isånnafall använda mig av hanhunden, han tyckte iaf mårdspår var intressant i skogen :D

Hoppas på svar.

Mvh//Jonas

Att använda Hamilton borde nog bara fint, jagar själv räv med min hamlitontik med gott resultat.

Publicerat
Jaa du Erik ! Inte vet jag vad ni har för sorts rävar ej heller harar...men här gör nog rävarna allt för och lura bort stövarna. :D

Jag svarade på hans fråga och det var väl mer om räven "trixar" och gör avhopp som en hare å det gör dom ju INTE! Sen springa klippor, väg, å i gryt är ju en annan sak, men här springer dom väldigt sällan väg i alla fall... Klippor å gryt är väl vanligast... :D

Publicerat
Jaa du Erik ! Inte vet jag vad ni har för sorts rävar ej heller harar...men här gör nog rävarna allt för och lura bort stövarna. ;)

Vill nog hålla med Kråkan här...nog är haren trixigare att driva än räven.Däremot inte sagt att räven inte gör allt för att lura bort stövarna.

Publicerat

Den stövare som inte klarar att följa en räv är inte mycket till hund...En riktig harpiska därimot, det kräver sin hund det... ;)<_<

Publicerat
Den stövare som inte klarar att följa en räv är inte mycket till hund...En riktig harpiska därimot, det kräver sin hund det... ;)<_<

he he her hos meg er det omvendt , et haredrev er meget lett ser faktisk ingen utfordring i det i det hele tatt. Et revedrev derimot.......... ;)

Publicerat
Den stövare som inte klarar att följa en räv är inte mycket till hund...En riktig harpiska därimot, det kräver sin hund det... ;):rolleyes:
Isf så har du inte jagat med en riktig harhund....för där har haren inte tid och trixa !! B)
Publicerat
Vill nog hålla med Kråkan här...nog är haren trixigare att driva än räven.Däremot inte sagt att räven inte gör allt för att lura bort stövarna.
Okej ! Det kan hända att ni på andra sidan har lättjagade rävar då...men här finns inte sådan...iaf vad jag ser och upplever. Men däremot så upplevde jag på min harjägarstorhetstid att harar var så lätt jagade att det till slut inte var särskillt roligt. :rolleyes:
Publicerat
  • Författare
Men däremot så upplevde jag på min harjägarstorhetstid att harar var så lätt jagade att det till slut inte var särskillt roligt. :rolleyes:

Så sant så sant.

De är det jag också kommit till insikt med nu.

Därför blir det att hitta ett rävspår och släppa hunden på nästa gång, kanske håller tyst om det till ägaren av hundarna B)

Sen lär man ha ett bättre samvete om man skjutit en räv istället för en hare, iaf jag ;)

Mvh//J

Publicerat

Vet inte om vi riktigt pratar om samma saker nu.Jag har oxå jagat hare...meriterat hundar på både hare och räv. Numera jagar jag precis som flera andra härinne enbart räv...men nog vågar jag ändå påstå att haren är svårare att driva än vad räven är.Visserligen svårt för oss människor att säga då det är hundarna som driver....men det man kan utläsa av hur dreven flyter så blir det lättare tappter på hare än på räv. Visst trixar räven till det ibland oxå, det kan jag inte förneka. Att sedan haren är mer lättjagad för oss som passar....det tycker jag är en helt annan sak och någonting som egentligen inte har nåt med hur lätt eller svår den är att driva.

Publicerat

^ håller med kettu där....

utmaning för hunden, jaga hare . utmaning för dig, jaga räv.

dom flesta hundar vore väl kapabla att jaga räv men svårigheten ligger väl mest i att få igång en hund med ett sakpligt sök på räv.

Publicerat
^ håller med kettu där....

utmaning för hunden, jaga hare . utmaning för dig, jaga räv.

dom flesta hundar vore väl kapabla att jaga räv men svårigheten ligger väl mest i att få igång en hund med ett sakpligt sök på räv.

My man RR... :rolleyes:

Håller helt med om detta. Får man bara en hund med jaktlust att prioritera räv, ja då är det klart....för en duglig stövare som vill jaga räv, ja den skall inte kunna misslyckas B) ...svårast är det dock att få till en duglig "grisstövare" ;):D

Publicerat
Vet inte om vi riktigt pratar om samma saker nu.Jag har oxå jagat hare...meriterat hundar på både hare och räv. Numera jagar jag precis som flera andra härinne enbart räv...men nog vågar jag ändå påstå att haren är svårare att driva än vad räven är.Visserligen svårt för oss människor att säga då det är hundarna som driver....men det man kan utläsa av hur dreven flyter så blir det lättare tappter på hare än på räv. Visst trixar räven till det ibland oxå, det kan jag inte förneka. Att sedan haren är mer lättjagad för oss som passar....det tycker jag är en helt annan sak och någonting som egentligen inte har nåt med hur lätt eller svår den är att driva.
Och jag menade förståss att hunden har minst lika lätt/svårt och jaga räv som hare...och det står jag för....tills någon annan har bevisat motsatsen. :)

Men det kan ju vara så att jag haft nöjjet att bara jaga hare med bra hundar och bara jagat räv med dåliga hundar...vem vet ??? ^_^

Publicerat
Hej!

Tänkte isånnafall använda mig av hanhunden, han tyckte iaf mårdspår var intressant i skogen ;)

Hoppas på svar.

Mvh//Jonas

Måste väl svara på dina frågar jag oxå så tråden inte blir sönderrtjatat av annat ! ;)

Rävjakten är inte så väldigt annorlund än harjakt...utan det som skiljer är att rävhunden ska ha en starkt intresse för rovvilt...detta är ett måste+ att den ska ta an gamla nattslag.

Räven är dessutom nästa omöjlig att skjuta på drev och det ända är att försöka vara smartare än räven och gissa deras gång.

Man måste oxå stå blixtstilla och hellst ca 1 meter över marken då man passar räven.

Om räven ser dig före du ser räven så har du förlorat och räven vunnit...så stå stilla och ha ögonen i nacken för räven kommer alltid då man minst anar... och inte som haren... den kommer ju alltid som på beställning.

Jag tycker att räven lurar hunden minst lika mycket som hare så där ser jag då ingen skillnad...men har man jagat dom på ett o samma ställe och dessutom samma räv så kommer dem alltid på samma pass och då måste man bara tänka till hur nästa drag var...lite som schack.

Grythund är absolut inget måste för rävjakt...men effektivare är det om man har tillgång till en.

Före jag hade grythund så var det bara släppa på ny räv och vänta till en annan gång att försöka skjuta den som gick i gryt.

Räven rör sig på betydligt större områden och särskillt efter nyår...på hösten är dom ungefär på samma stora områden som hare.

JAg själv har ingen erfarnhet av hamilton...men skulle gissa att dom oxå borde gå att lära driva räv.

Publicerat

Drevet är en sak...där flyter det i regel med en rävstövare.....men nattslag....på barmark går en räv runt 10 km /natt detta har då en rävstövare att reda ut kan vara enkelt eller som i man ofta ser då snön gör sitt intrång 3-4km fram till en åtel sen samma väg tillbaka ganska ofta efter en väg....en harstövare finner ett nattraj och kan rota inom samma hekter en stund sen är haren uppe.

Och de rävar som är trilskiga dom är f-n så mycket värre än harar blankis, svagis....åar.... gång på gång under samma drev och klättringarna som dom tycks älska......eller har du Foxhound nåt annat än klätterrävar.....

Publicerat
Och de rävar som är trilskiga dom är f-n så mycket värre än harar blankis, svagis....åar.... gång på gång under samma drev och klättringarna som dom tycks älska......eller har du Foxhound nåt annat än klätterrävar.....
Helt rätt ...det var det jag menade oxå....vete fan vad allt dom kan hitta på om dom inte då väljer att gå i gryt. Tycker våra rävar är riktiga luringar numera och dom är nästa aldrig i skogsmark under ett drev. :lol:
Publicerat
Drevet är en sak...där flyter det i regel med en rävstövare.....men nattslag....på barmark går en räv runt 10 km /natt detta har då en rävstövare att reda ut kan vara enkelt eller som i man ofta ser då snön gör sitt intrång 3-4km fram till en åtel sen samma väg tillbaka ganska ofta efter en väg....en harstövare finner ett nattraj och kan rota inom samma hekter en stund sen är haren uppe.

Joda vi har ikke bare klatrerever......vi har Norgegrytrever også :D

Her hos meg så holder stort sett haren seg i biotoper som er lettdrevet for en støver , mens revedrevene kan bli alt annet enn lette.......

Publicerat

Det är väll bara att släppa hunden så den driver räv va????

Jag kunde inte låta bli ;):P:D Nej i kväll ska jag nog hålla mig till fylle tråden :D

• 1 month later...
Publicerat
Hej!

Tänkte isånnafall använda mig av hanhunden, han tyckte iaf mårdspår var intressant i skogen :)

Hoppas på svar.

Mvh//Jonas

Publicerat

Bättre sent än aldrig.

Helst bör man inte jaga hare och räv med samma hund, anser jag i alla fall.

Då vet man aldrig vad som kommer framför bössan.

Bättre att ha en hund speciellt för räv och en för hare.

Jag har jagat mycket räv tillsammans med några rävtokiga "gubbar", där är det helförbjudet att

skjuta någonting annat än räv för de hundarna. Mycket klokt!

Skogis

Publicerat
Bättre sent än aldrig.

Helst bör man inte jaga hare och räv med samma hund, anser jag i alla fall.

Då vet man aldrig vad som kommer framför bössan.

Bättre att ha en hund speciellt för räv och en för hare.

Jag har jagat mycket räv tillsammans med några rävtokiga "gubbar", där är det helförbjudet att

skjuta någonting annat än räv för de hundarna. Mycket klokt!

Skogis

Kan ju dock vara lite svårt att låna en hund och sen totalt ändra dess favoritviltslag om nu ägaren inte vill detsamma... Men jag håller med om att en rävhund är en rävhund och en harhund är en harhund. Sen att unghundar i princip alltid driver både och tills man präglat dom är ju en annan sak. De driver ju Älg, REN, rådjur, tjäder, orre, järpe osv osv åxå tills dom fattat vad dom ska hålla på med... ;)