Publicerat December 10, 200817 yr Någon som vet? Är det........ Tillåtet att skjuta en skabbräv från bilen? Tillåtet att skjuta på ett eftersök på vilt från bilen?
Publicerat December 10, 200817 yr Enligt 40a§ (Jaktförordningen 1987:905) så har man rätt att avliva djur som är svårt skadade och lider. Då avlivning inte är jakt så gäller inte förbudet mot motorfordon, men man måste i efterhand kunna förklara sig för polisen varför man var tvungen att skjuta från bilen. (dock har jag svårt att se varför man någonsin behöver skjuta inifrån en bil. Om det inte är istid... ) Vid eftersök kan det faktiskt vara lämpligt att använda bil vid avlivningen för att kunna belysa målet, och detta är helt ok med lagen. Vid avlivning så får man använda sig av "alla till buds stående medel" så länge man inte förlänger lidandet. (typiskt vid viltolycka och man inte har vapen med sig) Jag är ingen jurist men detta är vad jag har lärt mig. Boken "Lagen" från Nya Jägarskolan borde finnas på biblioteket om ni vill läsa mer.
Publicerat December 10, 200817 yr Du ville hålla tråden fri från gissningar vilket jag tycker är bra. Med skabbrävar är man nog i en gråzon varför jag säger pass. Men beträffande eftersök på dokumenterat skadat villebråd är det tillåtet (exempelvis med stöd på taket) förutsatt att det bidrar till att korta lidandet och inte utgör ett hot mot omgivningens säkerhet. Ola får väl smiska mig om jag har fel, men det var vad jag fått lära mig på SJFs jaktledarutbildning.
Publicerat December 10, 200817 yr Författare Tackar perfekta svar. Absolut vill man tråden fri från rena gissningar eftersom varken jag eller någon annan vill förklara ett eventuellt beteende för åklagren baserat på en gisning Detta med skabräv och lagar är med andra ord lite osäkert. Någon som vet om det finns prejudikat på dessa typer av händelser?