Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Idag kom uttalandet ifrån HD ang. jaktbrott el inte jaktbrott på Egen mark i Kuivakangas

Featured Replies

Publicerat

Det var som fåglarna.....

Måste ladda ner domen och läsa -_-

Publicerat

alltså vad helvete? får man inte ens jaga på egen mark -_- och att man inte får lämmna en förening?

Publicerat
  • Författare
Det var som fåglarna.....

Spontan reaktion: HD skjuter hål på hel iden med viltvårdsområden.

Måste ladda ner domen och läsa -_-

Jepp!

Kan Du länka hela domen hit? Kan nog vara flera som är intresserad av den.

Publicerat

Nu har ni fått det kring bakfoten allihopa, frågan om jaktbrott avgjordes slutligen med hovrättens dom, det har inte begåtts några jaktbrott.

Kuivakangas JVO sökte föra saken vidare mot hans som bildade eget JVO och jagade, för övrigt något som jag inte förstår hur fan man kan göra, det måste finnas en bakomliggande konflikt stor som en lastbil där,

frågan som HD avgjorde var om :

fråga huruvida en viltvårdsområdesförening ska anses vara målsägande i målet gällande jaktbrott.

Svaret från HD var nekande, VVF:n är inte målsägande, dvs drabbad av brottet. Detta var relaterat till att föreningen inte var berörd av brottens samt att skadan inte täcktes av åklagarens gärningsbeskrivning.

Ett stort att notera i denna del är att VVF:n förmodligen mot bakgrund av gällande reglering framgångsrikt kan stämma de som varit tilltalade i Kiivkangas ärnendet för de skador, förluster som området fått i och med den förlorade tilldelningen.

Här kommer domen att ligga uppe inom kort: http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____5391.aspx docj inte än.

De som så önskar kan få en kopia mailad till sig från mig efter begäran eller vänta tills senare i veckan.

/C

Jepp!

Kan Du länka hela domen hit? Kan nog vara flera som är intresserad av den.

Publicerat

Det här låter intressant, kan någon förklara hur en "viltvårdsområdesförening" fungerar för en finländare? Är det motsvarande våra jaktföreningar där ett antal markägare går ihop för att få större jaktmarker, och då också gemensamt bestämmer regler & kvoter på den gemensamma marken?

Publicerat
  • Författare
Det här låter intressant, kan någon förklara hur en "viltvårdsområdesförening" fungerar för en finländare? Är det motsvarande våra jaktföreningar där ett antal markägare går ihop för att få större jaktmarker, och då också gemensamt bestämmer regler & kvoter på den gemensamma marken?

Är detta svar på din fråga?

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20000592.HTM

http://www.jagareforbundet.se/docs/informationnylagomvvo.doc

https://lagen.nu/2000:592

http://www.eniro.se/query?search_word=Vilt...p;lang=&ax=

:)

Publicerat

Har läst domen nu och vad VVO är ute efter eller trodde att de rent juridiskt skulle vinna på vet jag inte och att jakt är känsligt men ända upp i HD låter märkligt.

Publicerat
Nu har ni fått det kring bakfoten allihopa, frågan om jaktbrott avgjordes slutligen med hovrättens dom, det har inte begåtts några jaktbrott.

Kuivakangas JVO sökte föra saken vidare mot hans som bildade eget JVO och jagade, för övrigt något som jag inte förstår hur fan man kan göra, det måste finnas en bakomliggande konflikt stor som en lastbil där,

frågan som HD avgjorde var om :

fråga huruvida en viltvårdsområdesförening ska anses vara målsägande i målet gällande jaktbrott.

Svaret från HD var nekande, VVF:n är inte målsägande, dvs drabbad av brottet. Detta var relaterat till att föreningen inte var berörd av brottens samt att skadan inte täcktes av åklagarens gärningsbeskrivning.

Ett stort att notera i denna del är att VVF:n förmodligen mot bakgrund av gällande reglering framgångsrikt kan stämma de som varit tilltalade i Kiivkangas ärnendet för de skador, förluster som området fått i och med den förlorade tilldelningen.

Här kommer domen att ligga uppe inom kort: http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____5391.aspx docj inte än.

De som så önskar kan få en kopia mailad till sig från mig efter begäran eller vänta tills senare i veckan.

/C

Ok, visst inte om alla omständighterna. Som vanligt dumt att gissa innan man vet alla fakta.

Publicerat
Har läst domen nu

Var fick du tag på den?

Jag hittar den inte på HD:s hemsida...

Publicerat
Var fick du tag på den?

Jag hittar den inte på HD:s hemsida...

Kolla din hotmail ;)

Publicerat
Kolla din hotmail ;)

Tack!

Publicerat

Onekligen intressant, jag trodde det skulle vara svårare att ta till sig det byråkratiska språket men det var inte alls avskräckande. Bara mina fördomar ;)

Publicerat

Tack för det, alltid knepigt när termer och förfaranden skiljer sig mellan länderna. Tyckte det lät lite udda till att börja med, men jag tror att jag har kläm på det nu. :)

Publicerat
  • Författare
Tack för det, alltid knepigt när termer och förfaranden skiljer sig mellan länderna. Tyckte det lät lite udda till att börja med, men jag tror att jag har kläm på det nu. B)

Varsegod! :) Jag hoppas att Du har lärt Dig något! :D Ska Du försöka införa det i Finland? <_<:D

Publicerat
Varsegod! :lol: Jag hoppas att Du har lärt Dig något! :lol: Ska Du försöka införa det i Finland? :lol::)

Nä, tror nog att ni först får reda ut hur systemet egentligen fungerar, verkar tyvärr bli allt vanligare att lagar skrivs flummigt så domsotlarna sen får slå fast hur de ska tolkas. Efter att alla detaljer klarnat kanske jag börjar fundera på om det skulle vara en bra idé att försöka införa här i landet också. :huh:

Måste nog hålla med Solna-Christian om att det antagligen finns en bakomliggande konflikt av större modell.

Publicerat
  • Författare
Nä, tror nog att ni först får reda ut hur systemet egentligen fungerar, verkar tyvärr bli allt vanligare att lagar skrivs flummigt så domsotlarna sen får slå fast hur de ska tolkas. Efter att alla detaljer klarnat kanske jag börjar fundera på om det skulle vara en bra idé att försöka införa här i landet också. :wub:

Måste nog hålla med Solna-Christian om att det antagligen finns en bakomliggande konflikt av större modell.

Ja, det gör det sannerligen!

• 9 months later...
Publicerat

jägarens värsta fiende är inte en vegan eller ekoterrorist, utan jägarens värsta fiend är en annan jägare.

Publicerat
Nä, tror nog att ni först får reda ut hur systemet egentligen fungerar, verkar tyvärr bli allt vanligare att lagar skrivs flummigt så domsotlarna sen får slå fast hur de ska tolkas. Efter att alla detaljer klarnat kanske jag börjar fundera på om det skulle vara en bra idé att försöka införa här i landet också. :rolleyes:

Tror inte vi ska blanda in svenska systemet här i Finland. Verkar lite råddit <_< Har bra organiserar här, från ministeriet via JCO och jaktvårdsdistrikten sen till jaktvårdsföreningarna och sen jaktföreningar ut till jägarna. Sen finns jägarförbundet som håller sitt vakande öga över jakten till jägarnas fördel.

Publicerat
Tror inte vi ska blanda in svenska systemet här i Finland. Verkar lite råddit <_< Har bra organiserar här, från ministeriet via JCO och jaktvårdsdistrikten sen till jaktvårdsföreningarna och sen jaktföreningar ut till jägarna. Sen finns jägarförbundet som håller sitt vakande öga över jakten till jägarnas fördel.

Finland är inte alltid heller så bra. Jag får ingen medlemskap i jaktvårdsföreningen där jag bor... Fast jag borde enligt deras regler :rolleyes: men har bara ansökt i 6 år ännu :D

Publicerat
Finland är inte alltid heller så bra. Jag får ingen medlemskap i jaktvårdsföreningen där jag bor... Fast jag borde enligt deras regler :huh: men har bara ansökt i 6 år ännu B)

Borde väl inte vara nåt besvär att byta jaktvårdförening, kolla med versamhetsledaren, han borde kunna byta din nummer på statens jaktkort. MEN om du menar jaktförening så då kan de vara annat, stadgar och gamla principer som styr.

ps. Man kan bara tillhöra en Jaktvårdsförening men många jaktföreningar.