Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är Fox

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tack för alla svar på mitt inlägg under "jakten o samhället", självklart ska jag presentera mig (blev lite ivrig med att ställa frågor). :)

Jag är en (snart) 26 åring som flyttade norröver i september för att plugga på universitet och har här i norrland stött på en del jägare, både trevliga och otrevliga. Jag är ingen djurrättsaktivist, men djurvän som stödjer "djurens rätt" och "forskning utan djurförsök" mm. Till sommaren ska jag söka en kurs på universitetet som går ut på att göra en dokumentärfilm, jag har redan nu börjat spåna efter ett ämne och kommit fram till att jag vill göra en dokumentär om människans syn på djur.. jag vill göra den så "neutral" som möjligt och är nu intresserad att lära mig mer om jakt, jag har säkert lite fördomar jag behöver bli av med :D

Hur som hellst så är jag tacksam om ni kan svara på mina frågor om jakt, OBS inget som sägs här kommer att användas i dokumenrtären, jag vet inte ens om jag kommer in på kursen, det är långt kvar. Skulle jag väl göra dokumentären skulle jag gärna intervjua en jägare, men också t ex en tonårstjej som utger sig för att vara djurvän o t ex älska katter men kanske använder mkt smink som testas i ögonen på små pipande kattungar. Jag vill bena ut vilka djur som egentligen lider och hur mkt/lite människor vet om detta. Jag vill alltså lära mig mer om jakt, har tyvärr dåliga erfarenheter av jägare som använder sig av tråkiga metoder o det gör såååå ont i hjärtat på mig att veta att djuren har lidit pga dessa människor. Jag behöver nu veta hur seriösa jägare arbetar. Jag dömer ingen och svartmålar ingen. Jag är själv vegetarian men har inget emot att människor äter kött, jag tycker inte att det är konstigt på ngt sätt eller vis. Jag förstår att ni kanske har haft en och en annan djurrättsaktivist här på sidan och ville att jag skulle presentera mig då det kanske lät som om jag var emot jakt pga mina frågor.

Vad kan jag mer säga om mig själv? Älskar djur; vilda som tama. Har hund, katt, kanin hemma som är som familjemedlemmar, jag klarar mig inte utan dessa underbara älsklingar. Jag har även jobbat med djur. Pluggar just nu film men vi får inte göra några dokumentärer så jag håller tummarna till sommaren. Har tidigare pluggat etologi på universitet. Bott i lite olika städer i Sve, nu i Norrland där jag trivs super! Kallt här uppe bara! Ett pluss med alla söta ekorrar jag ser. Underbara djur. Hur som helst, ställ gärna frågor till mig så ställer jag till er! Jag är ute efter en seriös diskussion och dömer ingen. Tack o hej! :D ps. glömde jag o nämna att jag är kvinna?

Publicerat

kul med en film intresserad,antar du bor i ume :D

kan jägares syn på jakten vara att komma ifrån allt och just att ha en duglig hund,,kul med lite olika tankar då jakten är väldigt svår att förklara annat än vi är nöjes mördare :)

Publicerat

Välkommen!

Publicerat

Hej och välkommen :lol:

Tråkigt att höra att du sen tidigare har dåliga erfarenheter från oss jägare. Hoppas att du kommer att få en annan uppfattning efter att vart reggad här en tid.

Publicerat

Välkommen hit.

Du är i gott sällskap. Här är djurvännerna många.

Publicerat

jo du.. visst något misstag som att skjuta på förlångt håll har jag gjort. men gör allt i min makt att få slut på lidandet på djuret. Bryr mej ej om de e kråka eller rådjur. alla ska vi få ett snabbt och smärtfritt slut.

Publicerat
Välkommen hit.

Du är i gott sällskap. Här är djurvännerna många.

+1

....och som sagt, välkommen Fox!

Publicerat

Välkommen hit, helt rätt med en öppen approach :lol:

Publicerat

Velkommen

Publicerat

Välkommen!

Härligt att träffa en så trevlig ickejägare :D

Publicerat

Ja välkommen ska du vara, det kan bli kul med nån som ser saker ur ett lite annat perspektiv än vad vi jägare är vana vid :D

Tack för PM:et !!

// Jansson

Publicerat

Välkommen!! :D

Publicerat

Hej & välkommen hit! Antar att det är Umeås universitet för det finns ett i Luleå också. :D

Publicerat
Ett pluss med alla söta ekorrar jag ser. Underbara djur.

Visst är dom!!

Hur mycket jägare jag än är med många fällda vilt varje år så är min grundsyn på jakt att allt jag fäller skall tas tillvara på.

Kan jag inte ta tillvara på det eller att syftet med skottet eller avlivningen inte tjänar något högre syfte så hjälper jag istället.

Har tex spårat upp rådjurskillingar vars get blivit trafikdödat och då kört in dom till Lill-skansen där dessa fötts upp för att till våren ha återrehabilterats till det vilda.

Har kört in sjuka rovfåglar till roslagstulls djursjukhus för vidareförmedling till katastrofhjälp fågel och vilt,moderslösa harungar m,m.

Var vid ett tillfälle uppe i skylift för att ta ner en stor tall då en väg skulle byggas,mitt i kronan fanns ett ringduvebo.

sa åt skyliftföraren att köra ner mig,ringde på närmaste hus,fick en äggkartong och lite bommul,packade ner äggen och körde dom till en lokal fågelentusiast,han lade dom under en brevduva som kläckte fram dom egentligen hiskeligt fula ungarna B)

Återupptog skyliftsjobbet två timmar senare till mångas förtret :D

Har själv fött upp flera av olika orsaker föräldralösa ekorrungar med givetvis vederbörliga tillstånd som återrehabiliterades till det vilda..

På denna sidan är vi alla djurälskare av den högre skolan! Både i hjärtat och på tallriken.

Känn dig varmt välkommen! Tror du kan tillföra mycket intressanta frågor.

/Micke

post-240-1229025658_thumb.jpg

Publicerat
Visst är dom!!

Hur mycket jägare jag än är med många fällda vilt varje år så är min grundsyn på jakt att allt jag fäller skall tas tillvara på.

Kan jag inte ta tillvara på det eller att syftet med skottet eller avlivningen inte tjänar något högre syfte så hjälper jag istället.

Har tex spårat upp rådjurskillingar vars get blivit trafikdödat och då kört in dom till Lill-skansen där dessa fötts upp för att till våren ha återrehabilterats till det vilda.

Har kört in sjuka rovfåglar till roslagstulls djursjukhus för vidareförmedling till katastrofhjälp fågel och vilt,moderslösa harungar m,m.

Var vid ett tillfälle uppe i skylift för att ta ner en stor tall då en väg skulle byggas,mitt i kronan fanns ett ringduvebo.

sa åt skyliftföraren att köra ner mig,ringde på närmaste hus,fick en äggkartong och lite bommul,packade ner äggen och körde dom till en lokal fågelentusiast,han lade dom under en brevduva som kläckte fram dom egentligen hiskeligt fula ungarna B)

Återupptog skyliftsjobbet två timmar senare till mångas förtret :D

Har själv fött upp flera av olika orsaker föräldralösa ekorrungar med givetvis vederbörliga tillstånd som återrehabiliterades till det vilda..

På denna sidan är vi alla djurälskare av den högre skolan! Både i hjärtat och på tallriken.

/Micke

Snyggt micke! <_<

Publicerat

/Micke

Visst är det så. :D

Du skall vara varmt välkommen Fox, tror och hoppas att du kan tillföra intressanta tillägg i våra diskutioner. B)

Publicerat

Hej och välkommen hit..

Publicerat

Hej o välkommen hit.

Publicerat

Nej men vad trevligt, välkommen skall du vara :D

Publicerat

Nämen se där. Där kom ju presentationen. Välkommen i gänget :huh:

Publicerat

Hej och välkommen Fox!

Och som sagt. Du hittar ofta de största djur/natur-vännerna bland jägare.

Mvh John

Publicerat

jo men hä finns åsä ä universitet i övik me mitthögskola å dannä :huh:

Publicerat

Hej och välkommen.

Många av oss, i alla fall jag, jagar för att slippa köpa en massa stressproducerat osmakande plastinpackat blodmörat kött i vår lokala storhandel.

Och som det redan har nämnts i din tråd, de flesta djurvännerna finns i jägarkåren. Skillnaden är att vi pysslar med viltvård också.

Min yngre bror är vegetarian, eller är det vegan?, sen många år tillbaka men han är väldigt intresserad av vad jag pysslar med.

Han skall följa med på sin första jakt hos mig i år för att se hur jag löser det hela från "ax till limpa".

Jag tycker mer än gärna om att diskutera jaktens etik och moral med vegetarianer och djurvänner för att ge vad jag kallar en rättvis beskrivning av oss jägare.

Lycka till med din blivande dokumentärfilm om jakt eller vad det nu blir. Glöm inte helheten, inte bara skottet på viltet, det är ofta det minst intressanta i sammanhanget!

Publicerat

Kan säkerligen bli en hel del intressanta diskussioner. Varmt välkommen!

Publicerat

Tack för alla svar!!! Jättekul att jag blev så trevligt mottagen från i stort sätt alla! :wub: Nu när ni läst min presentation så återkommer jag med lite frågor.. ha en bra dag

//Fox