Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snopet

Featured Replies

Publicerat
Polisen tar alltid telefonnummer till de som ringer in en viltkollison. LKC skapar en händelserapport på olyckan och i det HR:et pillas all information in dvs uppringare, reggnummer på bilen, telefonnummer samt uppgifter om vart viltet tagit vägen efter krocken. I HR:et skrivs även in en åtgärd från polisen dvs kontaktat eftersökspatrull/kontaktperson för området.

Mvh!

Jo även jag fick lämna mina uppgifter. Men inte hörde det av sig något eftersöks ekipage till mig. Varför?

Antingen fick inte eftersöks ekipaget denna info eller så struntade de helt enkelt i att höra av sig..

Nu tror jag att de eftersöks ekipage som vi har i vårt land gör vad de kan. men att det tar stopp på andra ställen. Därför skulle detta läggas på en annan organistation än polisen. För som någon annan skrev, de har ju knappt tid att kolla inbrott (själv tycker jag att de verkar som de bara har tid att kolla fortkörningar). Man kanske skulle kunna be p bolagen sköta detta för de är ju iaf snabba på att göra "sitt jobb" :-)

Publicerat

Då fattar jag varför man ska ringa 112 istället för 114 14, ärendet hamnar direkt på LKC och jag behöver bara svara på frågorna en gång :lol: Trodde i min enfald att man hamnade på samma ställe men akuta ärenden (112) var en hetare linje.

Publicerat

Stene.. Tror mer det är eftersöksnissarna som sjabblat, ring och kolla vettja! Allt finns registrerat i Händelserapporten! Slå mej en signal ikväll eller nåt så kan jag kolla om du vill.

Sen kan det ju vara som så att platsangivelsen är så pass klockren att ekipaget inte behöver kontakta dej? De ger sig ut, finner viltet, end of story.

Mvh!

Publicerat
Stene.. Tror mer det är eftersöksnissarna som sjabblat.

Sen kan det ju vara som så att platsangivelsen är så pass klockren att ekipaget inte behöver kontakta dej? De ger sig ut, finner viltet, end of story.

Mvh!

Visst kanske det kan vara så. Men i mitt fall så kom det ingen till jobbet och ingen hörde av sig även fast jag upprepade gånger ringde till polisen. Jag satt och tittade på det stackars rådjuret i 5-6 timmar. Och i det andra fallet så låg djuret kvar vid väg kanten. nu vet jag inte om någon "eftersöksnisse" varit framme och kolla på det. Och är det så att de inte kan/vill ta hand om det så kan de väl iaf kasta in det i skogen. annars lockar det ju bara fram andra djur som kan förolyckas på vägen.

Publicerat

Nu finns det ju en del skrönor kring detta men något jag hört är att det finns folk som inte ids åka ut för ett liltet rådjur, genererar för lite kött :lol:;)

Mvh!

Publicerat

Och är det så, så borde dessa eftersöks ekipage svartlistas.

Publicerat

Ja det är ju det som är lite intressant..

Utanför jobbet sa du, kan det vara så att någon trött gammal kommunjägare utan hund fått uppdraget att ta rätt på rådjuret? De flesta kommunjägarna här i kommun är hundlösa märkligt nog..

Var det länge sen det inträffade eller? Om du ids så pma mej ditt telefonnummer så ska jag grotta i det lite. Måste ha datum, tidpunkt samt plats för händelsen för att kunna snoka reda på det.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Någon sitter och garvar arslet av sig hemma på kammaren just nu och det kommer säkert visa sig att det är någon närmare bekant som spelat dig ett spratt som du kommer kunna ge igen för, det var den positiva synen på det hela :P den negativa skiter vi i så länge, det kan inte bli värre.

haha ja då får man hoppas att man i alla fall får vara med och smaka!

Publicerat
Ja det är ju det som är lite intressant..

Utanför jobbet sa du, kan det vara så att någon trött gammal kommunjägare utan hund fått uppdraget att ta rätt på rådjuret? De flesta kommunjägarna här i kommun är hundlösa märkligt nog..

Var det länge sen det inträffade eller? Om du ids så pma mej ditt telefonnummer så ska jag grotta i det lite. Måste ha datum, tidpunkt samt plats för händelsen för att kunna snoka reda på det.

Mvh!

Jo det var typ 2 år sedan. vilket datum har jag inte en aning om. så det blir nog svårt.

Jobbet är IBM i sollentuna. Och vilka som är komunal jägare där vet jag inte. var faktiskt på komunen för något år sedan för att fråga hur man skulle göra för att ansöka om att få hjälpa till men fick aldrig något svar. Har en kvinlig bekant som var med på någon eftersköks list men der var aldrig någon som ringde.

Mitt telefon nummer kan du få om du vill men tror inte att det kommer att hjälpa.

Publicerat

Var det så pass gammalt så känns det mindre intressant, visst går det att snoka reda på..

Sollentuna.. Tror att BengtBerg här på sidan haft lite att göra med det där gänget som sköter om eftersöken där, med lite tur så hittar han hit..

Klart är att det är ett jävla skit, krasst sett så hade du kunnat fara hem och hämtat bössorna och därefter ställt dej så du kunnat skjuta säkert. Därefter ett samtal till polisen, jag skjuter det skadade djuret nu, har ni ngr problem med det? typ..

Mvh!

Publicerat
Finns det någon kvalitetsäkring alls kring eftersöks ekipage, när det gäller hundar och skytte för jägaren.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15355

Kolla ovan länk, intressant diskussion! Där kan du hänga på detta med kvalitetssäkringen om det inte framgår redan..

Mvh!

Publicerat

Jag hade nästan det som förslag. Fast jag sa att jag kunde ringa svärfar som kunde komma och göra slut på lidandet. Men polisen tycket inte att det var en bra ide..

Publicerat
Jag hade nästan det som förslag. Fast jag sa att jag kunde ringa svärfar som kunde komma och göra slut på lidandet. Men polisen tycket inte att det var en bra ide..

Snubblade över en skadad grävling i byn för ngr år sen. Tog pangen och gick dit, väl där ringde jag och sa att jag avser skjuta denna nu och det under betryggande former. Några invändningar?

Gick utmärkt och grävlingstackarn avled.

Mvh!

Publicerat

förmodligen hade polisen varit i kontakt med någon trött komunal jägare och ville inte att jag skulle ringa ännu en person. så jag har förståelse för deras nekande svar.

Publicerat

Det har inte jag, om du ser djuret under så pass lång tid så är det fan tamej inte acceptablet!!!

Kommunjägarna jobbar ju oftast med annat och för ett rådjur är det nog inte alla som lämnar jobbet direkt..

Mvh!

Publicerat
http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15355

Kolla ovan länk, intressant diskussion! Där kan du hänga på detta med kvalitetssäkringen om det inte framgår redan..

Mvh!

Den har jag missat, Tack!

Publicerat
Det har inte jag, om du ser djuret under så pass lång tid så är det fan tamej inte acceptablet!!!

Kommunjägarna jobbar ju oftast med annat och för ett rådjur är det nog inte alla som lämnar jobbet direkt..

Mvh!

Jag tror inte att polisen har så mycket kunskap i detta (vi har många bilar i sollentuna men inte så mycket vilt. så jag tror inte att det är så vana vid vilskade rapportering). Utan ser till de regler som de skall förhålla sig till. Och de är nog räddare för vapen än att vilt ligger och lider. Så jag tycker också att det är skit. Det var därför som jag ringde polisen 4-5 gånger under dagen när inget hände. "hotade" med att gå till pressen vilket man i efterhand kanske ångrar att det slutade med bara ett hot. men som sagt jag tror de är räddare att ta "jobbiga" beslut speciellt när det rör vapen än att ett rådjur lider. Och jag som ny jägare har en viss förståelse. Mitt jaktliga intresse har även ökat min empati för det vilda. Vilket jag tror är ganska vanligt förekommande (Vilket jag tror att djurrätts aktivister inte förstår men det är en helt annan fråga). och sitter det då någon person som inte har denna empati. Han/hon har ringt eftersöks ekipage, Följt alla regler. Så vill de inte riskera att få "skit" om det går ifrån standard processen för ett rådjurs skull.. De har ju viktigare saker att göra.

• 1 month later...
Publicerat

Aldrig hänt mig, men fan va arg man skulle bli. Du har inga fiender in the hoods he he