Publicerat Mars 27, 200917 yr träskidor är jättebra tills det blir plusgrader. Jo fyf*n vilket skit när fjällvädret visar sig från sin sämsta sida, regn eller bara helt vanlig tö. Då önskar man sig inte fred på jorden eller nåt sånt fjuttigt, däremot ett par plastskidor hade man kunna sälja sin gammelmoster för att få.
Publicerat Mars 27, 200917 yr Jo fyf*n vilket skit när fjällvädret visar sig från sin sämsta sida, regn eller bara helt vanlig tö. Då önskar man sig inte fred på jorden eller nåt sånt fjuttigt, däremot ett par plastskidor hade man kunna sälja sin gammelmoster för att få. Humm...med ett par riktigt tjärare skidor brukar det ändå gå rätt bra i plusgrader tycker jag. Men det förutsätter ju att man har gjort ett bra vallningsjobb. Polerade och tjärmättade skidor är ju a och o. Sen kan du ju alltid ha med dig vanlig fäst och glidvalla och lägga utanpå efter skidturens gång om det mot förmodan skulle behövas. Med en plastskida är det ju inte heller bara att stryka på ett lager fästvalla och tro det fungerar hur länge som helst. Glidvalla i omgångar, fästvalla från kallaste till den temp man önskar i ett otal massa varv, då har man en skida som står sig lite bättre. Skulle man hålla efter, å tjära träskidorna lika ofta som man stryker på fästvalla på en plastskida så har man nog rätt bra förutsättningar, men oftast blir det ju bara en gång innan vintern och sen inte förrän nästa höst igen...å då får man ju skylla sig själv! /Henke (som bor i gamla skidmakarens torp) Se: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11772
Publicerat Mars 28, 200917 yr jamen plastskida med fjäll, vallningsfritt, såklart. Det är alternativet jag sku välja, om jag inte vore så förbannat dumsnål. Jag har både vita(numera träfärgade och lackade)blixtar och tegsnäsare, båda med tegsnäsbindningen som jag faktiskt är riktigt nöjd med, trots krasher likt Herman Maiers nära döden-upplevelser. Men är det nån som har lyckats pajja dom?
Publicerat Mars 28, 200917 yr jamen plastskida med fjäll ... En riktig fjäll-skida med andra ord Ska sanningen fram är det just en sådan skida som står högs upp på min inköpslista för närvarande! Går ju inte att komma ifrån att de är rätt underhållsfria! Kruxet är bara att hitta nån lämplig bindning och sko. Man vill ju ogärna ha jägarbindningen på en sån skida känns det som...
Publicerat Mars 28, 200917 yr En riktig fjäll-skida med andra ord Du skulle nog kunna försörja dig på nån slags ståupp comedy karriär
Publicerat Mars 31, 200917 yr Jag tycker epokbindningen är överskattad. Jag har knäckt ett par stycken och det utan att krascha. Inte min typ av bindning alls
Publicerat April 1, 200917 yr Jag tycker epokbindningen är överskattad. Jag har knäckt ett par stycken och det utan att krascha. Inte min typ av bindning alls Jag håller på prova Olskogens Jägarbindning nu. Något dyrare, men ser bättre ut...och saknar plast.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Jag håller på prova Olskogens Jägarbindning nu. Något dyrare, men ser bättre ut...och saknar plast. Väcker upp en gammal tråd såhär påpassligt i vintermörkret. Kan bara skryta beröm över Olskogens jägarbindning såhär nu efter en tids användning. Sen man fettat/oljat in den otroligt tjocka och starka läderremmen över tåhättan så funkar bindningen kalas! Tjurig som man är så åker jag fortfarande på mina jaktskidor i trä och är så nöjd det går. Visst kan de vara lite sisådär på vårkanten i plusgrader, men det beror till stor del på att man då åkt bort en del av tjäran som vallningslager. På de här egentillverkade träskidorna jag åker på så gäller "Äkta svensk trätjära" (finns på de flesta färgaffärer) och varmluftspistol, precis som tidigare skrivts, UTOMHUS och gärna på sommarvärmen. Däremot står inte mina mot nån lagårdsvägg i solen och tappar spannet utan mättas och torkas under längre tid under sommaren inne i lagårn. Då har man spannet i skidan kvar till vintern, och behåller lite av glidet. Efter trätjäran så ligger glidvalla på glidytan och oftast vanlig Swix fästvalla under spannet. ...så vallas mina skidor och det funkar rätt hyfsat. Vill dock inte utmana plastskidåkarna på vårkanten i nån fjällbrant...höhrmm... Bor man i skidmakarens torp måste man väl hålla traditionen vid liv /Henke