Publicerat Januari 14, 200917 yr Hrmmm.... olja är inte riktigt bara olja. Lite oljefakta: Kallpressad rå linolja är ljus och tunnflytande och extremt små molekyler (ca: 0,000005 mm) och torkar på ett par veckor. Den gulnar mindre än kokt linolja. Används mest för tillverkning av standolja, oljefärger och kitt. Är helt ofarlig både utvärtes och invärtes (t o m nyttig om den är helt ren). Varmpressning ger mer olja men av lägre kvalitet och varmpressad rå linolja används mest för tillverkning av kokt linolja. Kokt linolja är numera en rad olika produkter. Gemensamt är att oljan har polymeriserats (molekylerna har kopplats ihop till ca ca: 0,0001 mm storlek), antingen genom upphettning till 150-250 grader, eventuellt i kombination med syretillförsel (luftinblåsning) eller genom tillsats av sickativ (t ex järnoxid, mangandioxid), ibland även mögelhämmande tillsatser. Den är tyngre, tjockare och mörkare än rå linolja och bildar, till skillnad från rå linolja, skikt under torkning och får därför en bättre skyddande yta. Den utvidgar sig ca 15 % när den torkar och täpper därför till bra inne i träet. Linoljan oxiderar snabbt (torktiden är ett eller ett par dygn) och självantänder därför lätt i trasor. Standolja är upphettad till ca 300 grader, ibland tillsammans med kolsyra för att öka polymeriseringsgraden. Den är tjock och seg med stora molekyler, torkar med glans till ett hårt vädertåligt ytskydd. Används därför mest för tillverkning av utomhusfärg. Som jämförelse kan nämnas att "moderna" träskydd ofta har betydligt större molekyler än linolja och därför inte alls tränger in på samma sätt i träet: Alkydolja ca: 0,001 mm, Latex ca: 0,5 mm. (uppgifterna från Chalmers Göteborg - Bebyggelsevård) Andra oljor Kinesisk träolja eller tungolja utvinns ur nötterna från Tungträdet och är t o m effektivare än rå linolja när det gäller inträngningsförmåga (liten molekylstorlek och extremt låg ytspänning). Tillsammans med goda torkegenskaper bidrar den till ett vattenavvisande och mycket formstabilt virke. Enda nackdelen är högt pris. Timberex är en inträngande träolja baserad på naturliga vegetabiliska oljor och hartser. Behandlingen ger en sidenmatt, torr och len yta med en vacker djup ton av träets egna färger. Danish oil är en träolja bestående av en blandning av kinesisk träolja, vegetabiliska oljor och hartser. Går att polera. Grundoljor och uteoljor används, som det hörs av namnet, utomhus och är oftast gjorda för att tränga in i virket och ge skydd mot mögel och röta. De är oftast blandade av någon typ av linolja, diverse träoljor och andra vegetabiliska oljor med tillsats av något antimögelmedel. Träoljor och möbeloljor är gjorda för inomhusbruk och för att ge en hård och blank yta åt möbler och golv. Möbeloljan är dessutom ofta polerbar. Dessa oljor innehåller ofta linolja blandat med citrusoljor och/eller vegetabiliska oljor. Paraffinolja är en biprodukt vid raffinering av råolja. I motsats till de flesta andra oljor är den vattenspädbar Den är färg-, lukt och smaklös, torkar eller härdar inte och ger därför ingen yta eller nötskydd åt träet. Paraffinoljan brukar användas som smörjmedel där olika träytor skall glida mot varandra. Ofta använd för att dryga ut billiga uteoljor.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Ska du trolla bort en repa så är det lite pilljobb men inte omöjligt. Repan i Sauern syns, men inte så jag störs, funktionen är det viktigaste. Blir jag tillräckligt störd på repan så kommer jag göra det mer noggrant Mest jobbat med kolven till HvA'n, den var helt nerslipad, och nu oljad två gånger. Slipar ner efter oljningen med fin stålull. Kan säkerligen göras mycket bättre, men nu ser stocken hästlängder bättre ut än innan. Tror inte morfar någonsin oljade stocken, men fick slipa bort 27st markeringar i stocken... Tänkte lägga 5-6 lager olja, hoppas det räcker. Sen ska jag se om jag kan blånera pipan lite, aningen sliten. Men i detta projekt är jag inte perfektionist, vill mest att den ska se trevligare ut. Kostar ju inte många spänn om man skulle vilja köpa en "ny" beggad samma modell o kaliber.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare SCHAFTOL hette oljan jag köpte, 95:- för 75 ml, men den verkar jäkligt dryg så räcker nog ett tag. Så tycker det verkar hyffsat prisvärt
Publicerat Januari 14, 200917 yr Hrmmm.... olja är inte riktigt bara olja. Lite oljefakta: Hnjoo, Markus, du sade nog vad jag menade, fast bättre och med flera ord... Jag tänkte mest att de där små flaskorna man kan köpa i vapenaffären har en tendens att kosta 200% mer är nödvänding för att det står "gun" på flaskan. Annars så håller jag med dig till fullo i din oljeföreläsning, och vill gärna slå ett slag för kinesisk tung tree oli i just vapensammanhang. Färgen blir bra och skyddet också och efter ett par lager med polering emellan så blir finishen precis så där mattstark som man vill ha det på en oljebonad stock. Tycker jag.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Hnjoo, Markus, du sade nog vad jag menade, fast bättre och med flera ord...Jag tänkte mest att de där små flaskorna man kan köpa i vapenaffären har en tendens att kosta 200% mer är nödvänding för att det står "gun" på flaskan. Annars så håller jag med dig till fullo i din oljeföreläsning, och vill gärna slå ett slag för kinesisk tung tree oli i just vapensammanhang. Färgen blir bra och skyddet också och efter ett par lager med polering emellan så blir finishen precis så där mattstark som man vill ha det på en oljebonad stock. Tycker jag. Föreläsningen har jag ärligt stulit no cred Men vi är nog överens om att dyra små flaskor lätt kan ersättas med bra grejer från färgaffären , om man vet vad man vill ha.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Föreläsningen har jag ärligt stulit no cred Jahaja jag undrade just om du var målare eller så. Fast bra koll får men ju även med att stjäla infon. vilet skulle bevisas. Tjo, /Vindaloo
Publicerat Januari 14, 200917 yr Jag har faktiskt lite koll på oljor men hade kanske inte tagit i så våldsamt om jag skulle skrivit själv. Jag är en stor fan av linolja, terpentin och bivax i olika konstellationer, men jag har inte provat det på vapen.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Jag har faktiskt lite koll på oljor men hade kanske inte tagit i så våldsamt om jag skulle skrivit själv. Jag är en stor fan av linolja, terpentin och bivax i olika konstellationer, men jag har inte provat det på vapen. KOnstellationen linolja-bivax-terpentin gjorde bra grejer på min CG1900. Tänkte snygga till den för att säljas. Den vart så snygg så jag behåller den nån säsong till...
Publicerat Januari 14, 200917 yr Det är en Husqvarna mod. 146. (m98) mod. 46 var den tidigare modellen och var m96 146:ans kolv har den lilla snabeln längst fram på förstocken och är ganska trevlig (för att vara Husqvarna) om du skjuter med öppna riktmedel. Välbalanserad som en hagelbössa. mod 246 ser lika dan ut men är i kaliber 9,3x62 och är ganska ovanlig. Mvh MA
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare Det är en Husqvarna mod. 146. (m98)mod. 46 var den tidigare modellen och var m96 146:ans kolv har den lilla snabeln längst fram på förstocken och är ganska trevlig (för att vara Husqvarna) om du skjuter med öppna riktmedel. Välbalanserad som en hagelbössa. mod 246 ser lika dan ut men är i kaliber 9,3x62 och är ganska ovanlig. Mvh MA Perfekt, så har jag en modell 146 (M/98). När gick de ifrån flaggsäkring? Jag har min säkring på sidan som bilden tidigare i tråden visar. Bara nyfiken
Publicerat Januari 15, 200917 yr Perfekt, så har jag en modell 146 (M/98).När gick de ifrån flaggsäkring? Jag har min säkring på sidan som bilden tidigare i tråden visar. Bara nyfiken De gick inte från flaggsäkring, är det sidosäkring är den ombyggd.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare De gick inte från flaggsäkring, är det sidosäkring är den ombyggd. ahh, ok, så enkelt var det alltså
Publicerat Januari 15, 200917 yr Har 146'an "urgröpning" för tummen, på vänster sida av lådan i bakkant av magasinet, för att underlätta laddning med laddram precis som 46'an har? Läste någonstans att de gamla laddramarna till 6,5'an funkar ypperligt även till 46'an. Snabbladdare! /Per
Publicerat Januari 15, 200917 yr Ja om du har en likadan låda som bössan på bilden så är det en 146:a. Sitter inte flaggsäkringen kvar? De flesta som bygger om för sidosäkring brukar låta den sitta kvar. Det finns dock nya muttrar att köpa. http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....60+***+9144+*** Ja de har tumuttaget. Alternativ till kolv. Billigt http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=480661 Mvh MA
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare jaha, fanns två skruvar att fästa pipan i lådan med, en kort och en lite längre. Båda har samma diameter o går att dra in i både främre o bakre gängan... någon som vet vilken som ska var? MA--> Billig kolv, men en sådan måste jag fila lite på iom att jag har sidosäkring, eller?
Publicerat Januari 20, 200917 yr jaha, fanns två skruvar att fästa pipan i lådan med, en kort och en lite längre. Båda har samma diameter o går att dra in i både främre o bakre gängan...någon som vet vilken som ska var? MA--> Billig kolv, men en sådan måste jag fila lite på iom att jag har sidosäkring, eller? Du menar väl att fästa systemet i stocken????? Pipan är ju gängad i lådan...........
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Du menar väl att fästa systemet i stocken????? Pipan är ju gängad i lådan........... ja det menar jag givetvis
Publicerat Februari 1, 200917 yr Författare bah, om jag vill sätta på en syntetkolv istället, var hittar jag sånna och vad kostar det i runda slängar? Kanske är som att kasta pärlor åt svin...
Publicerat Februari 1, 200917 yr http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....60+***+9144+*** Här har du ett gäng att välja mellan, det går att komma undan med en dryg tusing
Publicerat Februari 1, 200917 yr Författare http://www.midwaysverige.com/apps/ebrowse....60+***+9144+***Här har du ett gäng att välja mellan, det går att komma undan med en dryg tusing love you Markus. Tack!
Publicerat Maj 12, 200917 yr Författare efter mer filande på orginalstocken gav jag upp o beställde en syntet... hämtar ut paketet imorgon. http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=480661 förmodligen kommer jag be om hjälp att montera. tummarna sitter ju mitt i näven