Publicerat December 19, 200817 yr Hej! Har precis flått min första hare, den hängde ca 50 dygnsgrader. Hur gör vi nu? Vi vill frysa en del av den och en del ska ätas imorgon. Ska man lägga den i ättika? Mjölk? Eller bara frysa den?? Snälla hjälp. Snabba svar önskas!! God jul!
Publicerat December 19, 200817 yr Varför skulle du göra något sådant? Laga till den bara och frys det du inte tänker använda. Trick dylikt mjölk och ättika är bara till för att minska vilt-smaken, vilket i mina ögon bara är korkat. Vilt-smaken är det som gör köttet unikt. Nu är ju mina åsikter personliga och inget du behöver ta vid, men fundera om du vill ha haren naturell eller om du vill förminska viltsmaken och gör sedan som din smak påbjuder. God jul själv......och låt haren smaka!
Publicerat December 19, 200817 yr Hej!Har precis flått min första hare, den hängde ca 50 dygnsgrader. Hur gör vi nu? Vi vill frysa en del av den och en del ska ätas imorgon. Ska man lägga den i ättika? Mjölk? Eller bara frysa den?? Snälla hjälp. Snabba svar önskas!! God jul! Bara frys den. Inget tjafs med mjölk och sånt till så fint vilt. När det blir aktuellt med upptining av det frysta köttet så ska det tinas upp långsamt (som allt annat kött) före tillagning. Kött från frysen direkt i stekpannan/ugnen eller som tinas upp i varmt vatten alt. micron har en tendens att bli segt (gäller inte tjälknöl förstås). God Jul och hoppas haren smakar
Publicerat December 19, 200817 yr Ryggbiffen på hare är bland det finast vår svenska fauna har att erbjuda! Jag är en förespråkare av att äta den nästan helt rå, men det är jag. Om man hänger kött och sedan börjar kladda med mjölk, marinader osv så har man missat hela poängen. Då kan man faktiskt slakta direkt efter skottet om man ändå skall förstöra kötte sen Lycka till i köket! (om du vill så kan du kolla på receptet på hare jag postade för någon månad sedan här)
Publicerat December 19, 200817 yr Om man hänger kött och sedan börjar kladda med mjölk, marinader osv så har man missat hela poängen.Då kan man faktiskt slakta direkt efter skottet om man ändå skall förstöra kötte sen Helt enig. Själv tycker jag att "overcooked/well done" kött är förstört kött. Då kan man lika gärna äta färdig micro mat från frysdisken i affären som ger ungefär samma kulinariska upplevelse. Har man kokat/stekt bort all köttsaft så blir köttet väldigt tråkigt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.