Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hare?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har precis flått min första hare, den hängde ca 50 dygnsgrader. Hur gör vi nu?

Vi vill frysa en del av den och en del ska ätas imorgon. Ska man lägga den i ättika? Mjölk?

Eller bara frysa den??

Snälla hjälp. Snabba svar önskas!!

God jul!

Publicerat

Varför skulle du göra något sådant? Laga till den bara och frys det du inte tänker använda. Trick dylikt mjölk och ättika är bara till för att minska vilt-smaken, vilket i mina ögon bara är korkat. Vilt-smaken är det som gör köttet unikt.

Nu är ju mina åsikter personliga och inget du behöver ta vid, men fundera om du vill ha haren naturell eller om du vill förminska viltsmaken och gör sedan som din smak påbjuder.

God jul själv......och låt haren smaka!

Publicerat
Hej!

Har precis flått min första hare, den hängde ca 50 dygnsgrader. Hur gör vi nu?

Vi vill frysa en del av den och en del ska ätas imorgon. Ska man lägga den i ättika? Mjölk?

Eller bara frysa den??

Snälla hjälp. Snabba svar önskas!!

God jul!

Bara frys den. Inget tjafs med mjölk och sånt till så fint vilt.

När det blir aktuellt med upptining av det frysta köttet så ska det tinas upp långsamt (som allt annat kött) före tillagning. Kött från frysen direkt i stekpannan/ugnen eller som tinas upp i varmt vatten alt. micron har en tendens att bli segt (gäller inte tjälknöl förstås).

God Jul och hoppas haren smakar :unsure:

Publicerat

Ryggbiffen på hare är bland det finast vår svenska fauna har att erbjuda!

Jag är en förespråkare av att äta den nästan helt rå, men det är jag.

Om man hänger kött och sedan börjar kladda med mjölk, marinader osv så har man missat hela poängen.

Då kan man faktiskt slakta direkt efter skottet om man ändå skall förstöra kötte sen :P

Lycka till i köket!

(om du vill så kan du kolla på receptet på hare jag postade för någon månad sedan här)

Publicerat
Om man hänger kött och sedan börjar kladda med mjölk, marinader osv så har man missat hela poängen.

Då kan man faktiskt slakta direkt efter skottet om man ändå skall förstöra kötte sen :wub:

Helt enig. Själv tycker jag att "overcooked/well done" kött är förstört kött. Då kan man lika gärna äta färdig micro mat från frysdisken i affären som ger ungefär samma kulinariska upplevelse. Har man kokat/stekt bort all köttsaft så blir köttet väldigt tråkigt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.