Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är hon på gång igen - vargkontroversiellt

Featured Replies

Publicerat

Hittade just detta på Robsoft-forumet:

Nu har vargkramaren Ylva Christina Esbjörs åter fått tillgång till gratis spaltmeter för att sprida sin stadsbopopulism igen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4035743.ab

Hennes teori är att "majoriteten av svenska folket anser att vargen tillhör vår ekologiska mångfald, att den är en viktig länk i näringskedjan och därför vill vi ha vargen kvar även till kommande generationer. Vargen ska aldrig behöva be någon om ursäkt för sin existens".

Ställningen i Webomröstningen är just nu 70-30 till Nej-sidan på frågan;

Är det rätt att införa jakt på varg?

Så hon förefaller ju ha rätt ..

a-414

Publicerat
Hittade just detta på Robsoft-forumet:

Nu har vargkramaren Ylva Christina Esbjörs åter fått tillgång till gratis spaltmeter för att sprida sin stadsbopopulism igen.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article4035743.ab

Hennes teori är att "majoriteten av svenska folket anser att vargen tillhör vår ekologiska mångfald, att den är en viktig länk i näringskedjan och därför vill vi ha vargen kvar även till kommande generationer. Vargen ska aldrig behöva be någon om ursäkt för sin existens".

Ställningen i Webomröstningen är just nu 70-30 till Nej-sidan på frågan;

Är det rätt att införa jakt på varg?

Så hon förefaller ju ha rätt ..

a-414

allt jag kunde läsa var..

bla bla blabla bla bla vargen är inte farlig den är en fluddig kanin bla bla bla bla blablablaa

:D

Publicerat

Självklart har vargen sitt berättigande här i Sverige. Det behövs ännu mer vargar så vi får in lite friskt blod i den stammen vi redan har. Allt snack om att vi skall tillåta jakt på varg tycker jag är helt förkastligt...... Läser ni fortfarande :wacko::blink:

Förstod att ni inte trodde på mig! :) Jag röstade precis JA till vargjakt. :D

Publicerat

Vi har inte en chans mot alla betongbarn som hålögda sitter och gnager morot. Men vargen gör förr eller senare självmål några ggr för mycket och då mina vänner. Som en av mina vänner just sa: Förr spärrade vi in alla tok och lät folk med förstånd styra. Nu låter vi token bli politiker och chefer.

Publicerat

Det finns även ett inlägg på AB:s ledarsidan angående detta, skriven av Eva Franchell, ledarskribent på Aftonbladet. Att Lotta Gröning, ansvarig för Aftonbladets debatt sida, är jaktmotståndare är sedan gammalt känt men när dom börjar skriva jaktkritiska artiklar på ledarsidan innan de kollar upp fakta är riktigt illa.

Jag har idag köpt mitt sista Aftonblad, i alla fall, trots Sportbladet...

Publicerat
Det finns även ett inlägg på AB:s ledarsidan angående detta, skriven av Eva Franchell, ledarskribent på Aftonbladet. Att Lotta Gröning, ansvarig för Aftonbladets debatt sida, är jaktmotståndare är sedan gammalt känt men när dom börjar skriva jaktkritiska artiklar på ledarsidan innan de kollar upp fakta är riktigt illa.

Du skulle kanske lägga fram fakta framför nosen på dom och se vad dom säger då, och det bara för att reta dom lite grann, el är det någon annan som som känner sig till mods och kan göra det och formulera sig väl? :D

Publicerat

Tjaaaa.... Vad ska man säga? Det verkar i mina knapert insatta ögon som att artikeln kanske inte innehåller direkta sakfel, men väl plumpa överdrifter.

Självklart blir det problem med fler vargar, men det måste vi anpassa oss till. Vi kan ju inte för våran bekvämlighets skull utrota vissa djurarter. Om jag vill föda upp får mitt i ett vargrevir får jag anpassa mig därefter och inte först skjuta alla vargar. Vi kan ta ner det på en nivå som stadsbor begriper: Om jag vill odla tulpaner o rosor mitt bland en massa rådjur så kan man också räkna med att få växterna uppätna. Om man ställer en skål godis på bordet mitt under pågående barnkalas så kan man vara rätt säker på att det kommer ätas upp.

Jag tror jag har skrivit nån annan stans också, men ändå: T ex. börjar det bli en del mårdhund i närheten av finska gränsen. Kunde kanske komma till rätta med det om det fanns fler vargar o björnar där... Bara en tanke.

Sedan, om vi går tillbaka till artikeln, så tror jag inte att tjuvjakten på varg kommer bli oförändrad om man tillåter jakt. Tjuvjakten kommer säkerligen inte att försvinna helt, men ganska säkert minska. Den kommer däremot helt säkert inte försvinna eller ens minska om det inte blir tillåtet med vargjakt.

Jag har hört skrämmande berättelser om hur jägare och markägare mixtrar för att få till en vargstatistik som inte är helt sann T.ex. har man lagt ut slaktrester precis i anslutning till byn så man får vargobservationer där att visa för massmedia. "Titta, nu har dom kommit ända inpå stugknuten. Det är fördjävligt". Man har aldrig förr lagt slaktresterna där. :mad:

Även fårägare som har öppnat stängslet och släppt ut fåren i skogen. Och sedan rapporterat att fåren blivit vargrivna. Tacka fan för det.

Det jag hörde berättas kom från en bybo som förvisso inte jagade själv, men han hade ingen anledning att hitta på historierna då det bara var han o jag och några få vänner till som satt o snackade. Jag nämner inga namn eftersom han inte skulle bli så populär i sin by om det kom fram att han pratade med andra om det, dessutom trodde han nog att jag skulle vara på samma sida som byborna p.g.a. att jag själv är jägare.

Så vill vi som jägare bli betrodda så gäller det att behärska sig och inte överdriva eller förfalska sanningen, vilket är vad vi beskyller "vargkramarna" för.

Avslutningsvis vill jag bara säga att detta är mina egna tankar och ståndpunkter, var o en får tycka som dom vill med utgångspunkt från sina erfarenheter. Men förbli sakliga.

Publicerat

Den lille mannens rätt till protest, får dom gratis på flyget och blir varje gång påmind om varför jag inte köpt ett nummer på 5 år. :mad:

Publicerat
Den lille mannens rätt till protest, får dom gratis på flyget och blir varje gång påmind om varför jag inte köpt ett nummer på 5 år. ;)

Japp, det första lilla steget upp på barrikaden. ;);)

Jag ser Aftonbladet som jaktmotståndarnas största mediakanal. Dom skriver alltid "jägaren" oavsett om det är en inbrottstjuv, mördare eller offer för någonting annat. Så nu är det slutsponsrat...

Publicerat

Å här i Dalarna så har vi ett problem med Mora Tidning och den koncernen som driver Falu kuriren och de andra tidningarna i koncernen som klart har visat sig pro varg...

Själv så har jag slutat ha Mora tidning för flera år sedan ...