Jump to content

Rösta om eventuella utsättningar av varg

Rösta om eventuella utsättningar av varg  

124 members have voted

1. 1. Anser du att utsättning av varg kan accepteras?

• Nej, jag är av principiella skäl mot oavsett avskjutning.
      59
    • Nej, eftersom jag inte tror vi får motsvarande jakt
      20
    • Ja, om vi får skjuta lika många som sätts ut eller fler
      19
    • Ja, om vi får skjuta fler än som sätts ut
      27
    • Javisst!
      3

Recommended Posts

3 st nu, det tar sig ! :D

/ Janne

Har sett Vicenterna ett antal gånger i Avesta, måste säga att de imponerande. För övrigt så måste vi hälsingar måste ju hålla ihop. Att sen lära Edsvalla att Sverigekartan sträcker sig utanför Värmland kan bli ett större problem, vi kanske får bjud hit honom!!!

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Edsvalla

10

• crowfear

8

• Daniel Ligne

7

• lsjonsson

5

Har sett Vicenterna ett antal gånger i Avesta, måste säga att de imponerande. För övrigt så måste vi hälsingar måste ju hålla ihop. Att sen lära Edsvalla att Sverigekartan sträcker sig utanför Värmland kan bli ett större problem, vi kanske får bjud hit honom!!!

Jag ser att vi blir fler och fler i våran Vicent grupp :D och jag kan tänka mig att åka utanför rikets gränser :D:D

Jag har också röstat på alternativ 1.

Av den enkla anledningen att jag själv inte vill ha några vargar på min eller någon annans jaktmark.

Vargen blev "utrotad" i det här landet av en anledning och det finns inga som helst skäl till att ha den kvar. Den tillför inget gott eller positivt över huvud taget. Skadedjur och asätare finns det gott om ändå.

Jag sällar mig gladeligen till gruppen som är för att vi istället inplanterar visenten igen.

håller fullständigt med vi har tillräckligt med ohyra i svedala utan varg.

ThomasMamre
Svarar fortfarande 1an, jag är av principiella skäl emot. Om inte vargen klarar av att inte bli inavlad i skandinavien utan hjälp av människan så har den inget här att göra.

:D ... 1-0 till viltvården!.. :P

röstade 2... dom kära styrande kommer aldrig tillåta jakt i den omfattning som skulle behövas!.. bara ett sätt att få oss som gillar skog å mark att tro vi ska få!.. sedan när de är dax!.. slår dom undan fötterna på oss som vanligt!.. :wub:

Mvh Mamre!..

Mad Mike

Röstade på alt 1.

Biologisk mångfald javisst! Till vilket pris som helst-NEJ!

Det är min absoluta övertygelse att det inte finns utrymmer för vargen att sprida sig i sverige,kostnaden och olägenheterna för människor och djur i vargområden kommer inte stå i proportion till vinsten.

En gång i tiden var sverige ett stort land med stora ödsliga landområden,idag finns det helt helt enkelt inte plats för vargen utan ständiga konflikter.

Om samerna har laga rätt att leva och verka i ett vargfritt område så vill jag också ha samma rättighet som svensk!

/Micke

Om samerna har laga rätt att leva och verka i ett vargfritt område så vill jag också ha samma rättighet som svensk!

/Micke

Ja man skulle ju kunna tycka att det skulle vara lika för alla..men tydligen inte... :lol:

/ Janne

Röstade på alt 1.

Det är min absoluta övertygelse att det inte finns utrymmer för vargen att sprida sig i sverige,kostnaden och olägenheterna för människor och djur i vargområden kommer inte stå i proportion till vinsten.

En gång i tiden var sverige ett stort land med stora ödsliga landområden,idag finns det helt helt enkelt inte plats för vargen utan ständiga konflikter.

/Micke

Väl talat, kunde inte skrivit det bättre själv.

Denna rad tycker jag beskriver mitt tycke bra.

Alt 1 för mig också

Röstade på alt 1.

Håller helt med dig Micke.

Jag röstade också på nr 1

Salamander67

Mer Visent till Norden!

Måste säga att det är ett djur som skulle förtjäna mer prioritet än vad det har nu, och med lite tur kanske stammen isf skulle hitta till finska Lappland... ^_^

lsjonsson
Mer Visent till Norden!

Måste säga att det är ett djur som skulle förtjäna mer prioritet än vad det har nu, och med lite tur kanske stammen isf skulle hitta till finska Lappland... :lol:

.....och stammen kan ju fortsätta att vandra väster ut också så att det blir något nytt villebråd i norr! :lol:

Daniel Ligne

Utplanteringsfrågan är het... Att varg skulle ha planterats ut tidigare tror jag inte en sekund på, ingen hade lyckats hålla detta hemligt. Särskilt inte som ett antal människor i detta land lagt ned all sin tid på att försöka bevisa detta utan att lyckas.

Visenten är visserligen ett intressant vilt men betänk konsekvenserna av det ni nu skriver. Mårdhund och vitsvanshjort är i politikers och allmänhetens ögon helt identiska viltförvaltningsproblem. Likaså vildsvin, varg och visent. Vill ni i konsekvensens namn utrota vildsvinen också? Om inte så tror jag att vi ska ha en väldigt genomtänkt förklaring varför vildsvin är OK men inte varg. Att vargar är otäcka och dödar en och annan hund biter rätt dåligt...

Utplanteringsfrågan är het... Att varg skulle ha planterats ut tidigare tror jag inte en sekund på, ingen hade lyckats hålla detta hemligt. Särskilt inte som ett antal människor i detta land lagt ned all sin tid på att försöka bevisa detta utan att lyckas.

Visenten är visserligen ett intressant vilt men betänk konsekvenserna av det ni nu skriver. Mårdhund och vitsvanshjort är i politikers och allmänhetens ögon helt identiska viltförvaltningsproblem. Likaså vildsvin, varg och visent. Vill ni i konsekvensens namn utrota vildsvinen också? Om inte så tror jag att vi ska ha en väldigt genomtänkt förklaring varför vildsvin är OK men inte varg. Att vargar är otäcka och dödar en och annan hund biter rätt dåligt...

Ja att utrota vildsvinen helt och hållet gjorde mig inte ett dugg om bara vargen följde med i samma veva. Men varför svinen är OK är väll inte konstigt, ett matnyttigt jaktbart vilt. Har aldrig själv jagat vildsvin och det gjorde mig faktiskt ingenting om jag inte behövde göra det heller om jag kunde få jaga älg,rådjur och hare utan att behöva tänka på om hunden min blir vargmat. Efter varghärjningar så är nästan min jaktmark tomma på rådjur och med tomma så menar jag det och inte så som så många säger när rådjursstammen är liten.

Och att vargen har kommit hit UTAN hjälp tror jag inte en sekund på. Men det kanske ska tas i en annan tråd

Jag tror definitivt att det planterats ut varg, att hålla sådant hemligt går nog, tiden får väl utvisa om det kommer fram nått sånt i dagsljuset eller inte.

Det har väl hemlighållits saker för i det här landet under ganska lång tid...IB t ex, det krävs bara att rätt reporter anar en bra story så.. :rolleyes:

Nu förstår jag inte riktigt..?

Det där får du förklara närmare hur du menar.

Daniel Ligne

Om det nu planterats ut varg kan jag inte se vad det skulle göra för skillnad idag? De som nu skulle ha gjort det får väl skämmas lite men inget i vargförvaltningen lär förändras. Nu har ju dessutom invandrade vargar visat att det går att vandra in och spritt sina gener så stammen kan inte ens anses vara rent inplanterad... Jag förstår faktiskt inte varför vissa viger sitt liv åt denna fråga. I mina ögon är den rätt oviktig och ointressant. Betydligt intressantare då att diskutera dagens situation och försöka göra något åt den...

Vad jag menade var endast att vi som jägare inte riktigt är konsekventa vilket vår omvärld har MYCKET svårt att förstå. Vi planterar gärna in Visent, Myskoxe, Fjällräv och Fjällgäss och jag tror de flesta vill att vitsvanshjorten sprider sig in i landet. Men när det gäller mårdhund och varg så skriker många högljutt på utrotning. Jag tror att vi får problem att förklara varför vi tycker som vi tycker. I allmänhetens ögon är ett djur ett djur och vi borde i konsekvensens namn värna dem alla. Att sedan vissa djur ger oss kött, rolig jakt eller omöjliggör hundjakt är i sammanhanget ganska obetydliga argument för den stora massan.

apersson69
Svarar fortfarande 1an, jag är av principiella skäl emot. Om inte vargen klarar av att inte bli inavlad i skandinavien utan hjälp av människan så har den inget här att göra.

Det är ju inget vidare argument, vargen skulle inte ha inavelsproblem om det inte vore för människan. Det är ju gatlopp mellan lappmopparna för att en invandrande varg skall få kontakt med stammen som finns i Skandinavien.

Jag röstade på alternativ 4, inte mer än rimligt att jakten blir större än ev utsättning av varg då etappmålet är med bred marginal uppnått.

Vart dom sätts ut är inte något problem då dom knappast kommer att vara kvar där någon längre tid ändå.

Det är ju inget vidare argument, vargen skulle inte ha inavelsproblem om det inte vore för människan. Det är ju gatlopp mellan lappmopparna för att en invandrande varg skall få kontakt med stammen som finns i Skandinavien.

Jag röstade på alternativ 4, inte mer än rimligt att jakten blir större än ev utsättning av varg då etappmålet är med bred marginal uppnått.

Vart dom sätts ut är inte något problem då dom knappast kommer att vara kvar där någon längre tid ändå.

Nej det kanske inte är något bra argument, men kan vi inte ha en livskraftig stam utan människan så ska vi inte ha någon här i Värmland heller. För så gott som alla djur har faktiskt fått flyttat på sig tack vare människan, i annat fall så skulle det även funnits en frisk vargstam i Stockholm också. Men jag tycker att ditt argumet är betydligt sämmre än mitt. "vart dom sätta ut är inte något problem då dom knappast kommer att vara kvar någon längre tid ändå"

Jo det blir dom, i alla fall så visar det ju sig att dom håller sig i något sånär samma område tills dom blir för många, för annars skulle det inte se ut som i Värmland och Dalarna.

apersson69
Nej det kanske inte är något bra argument, men kan vi inte ha en livskraftig stam utan människan så ska vi inte ha någon här i Värmland heller. För så gott som alla djur har faktiskt fått flyttat på sig tack vare människan, i annat fall så skulle det även funnits en frisk vargstam i Stockholm också. Men jag tycker att ditt argumet är betydligt sämmre än mitt. "vart dom sätta ut är inte något problem då dom knappast kommer att vara kvar någon längre tid ändå"

Jo det blir dom, i alla fall så visar det ju sig att dom håller sig i något sånär samma område tills dom blir för många, för annars skulle det inte se ut som i Värmland och Dalarna.

Värmland har inga problem med en livskraftig vargstam utan människan. Det är ju på grund av människan dom har problem och då i första hand vad människor gör för att förhindra invandring.

Eftersom jag röstade på alternativ 4 så innebär det hursom en minskning av stammen oavsett vart dom tar vägen. Förmodligen kommer dom att flytta sig tiotals mil innan dom slår sig ner.

Tiotals mil är ett litet mått om vi tar hela Sverige. Har du vargen 10 mil från din jaktmark kan du inte vara trygg för dom kan vara hos dig i morgon eller om en månad.

Nej jag tror att om vi får jakt på varg med inplantering så har vi efter ett år fler vargar i landet. Jag har inga siffror på hur många som det avses att skjuta eller plantera in men jag kan tänka mig att om det planteras in 10 vargar så skulle vi kunna få skjuta med tur 50. Visst det låter som om det är 40 minder. Men jag är tämligen säker på att det får inte skjutas 50 vargar INNAN det plaseras ut 10 nya. Med lite tur så får det skjutas 10 stycken och 10 nya planteras ut. Och då kommer jaktsäsong nummer 2 och då får vi inte skjuta en endaste varg för det måste vara säkert att dom nya vargarna har förökats sig, och det är långt ifrån troligt att det blir så jaktsäsong 3 heller. Hoppla nu har vi passerat ett val och vi kanske har en miljöminister som heter Maria Wetterstrand MP och då ska vi ha klart för oss att vargjakt blir lika svårt som jakt på Jultomten.

Nej tillåt jakt på varg redan 2009-01-01

Nej jag tror att om vi får jakt på varg med inplantering så har vi efter ett år fler vargar i landet. Jag har inga siffror på hur många som det avses att skjuta eller plantera in men jag kan tänka mig att om det planteras in 10 vargar så skulle vi kunna få skjuta med tur 50. Visst det låter som om det är 40 minder. Men jag är tämligen säker på att det får inte skjutas 50 vargar INNAN det plaseras ut 10 nya. Med lite tur så får det skjutas 10 stycken och 10 nya planteras ut. Och då kommer jaktsäsong nummer 2 och då får vi inte skjuta en endaste varg för det måste vara säkert att dom nya vargarna har förökats sig, och det är långt ifrån troligt att det blir så jaktsäsong 3 heller. Hoppla nu har vi passerat ett val och vi kanske har en miljöminister som heter Maria Wetterstrand MP och då ska vi ha klart för oss att vargjakt blir lika svårt som jakt på Jultomten.

Det som du nu skrivit Edsvalla, är precis det som jag oroar mig över.

Jag VILL tro att en inplantering ska leda till en hård och intensiv jakt på vargen, som håller stammen på en låg nivå, och får fram ett beteende hos vargen som innebär att den springer åt rakt motsatt håll med svansen mellan benen när den hör människor och/eller hundar, inte som nu när den verkar förknippa en skällande jakthund med mat..

Men jag litar inte på dessa som har hand om utredningen runt rovdjuren, och jag litar definitivt inte på våra politiker, dom kan offra sina goda intentioner i den här frågan för något som dom tycker är viktigare, i något politiskt utbyte av frågor.

Där är mitt problem i den här frågan.

Men jag litar inte på dessa som har hand om utredningen runt rovdjuren, och jag litar definitivt inte på våra politiker, dom kan offra sina goda intentioner i den här frågan för något som dom tycker är viktigare, i något politiskt utbyte av frågor.

Där är mitt problem i den här frågan.

Lita på en skrivbordsprodukt på NVV. Nej aldrig :lol: och absolut inte en politiker som i valtider kan byta åsikt och inställning efter ett repotage i en kvällstidning ;)

Björnhunden
Betydligt intressantare då att diskutera dagens situation och försöka göra något åt den...

Vad jag menade var endast att vi som jägare inte riktigt är konsekventa vilket vår omvärld har MYCKET svårt att förstå. Vi planterar gärna in Visent, Myskoxe, Fjällräv och Fjällgäss och jag tror de flesta vill att vitsvanshjorten sprider sig in i landet. Men när det gäller mårdhund och varg så skriker många högljutt på utrotning. Jag tror att vi får problem att förklara varför vi tycker som vi tycker. I allmänhetens ögon är ett djur ett djur och vi borde i konsekvensens namn värna dem alla. Att sedan vissa djur ger oss kött, rolig jakt eller omöjliggör hundjakt är i sammanhanget ganska obetydliga argument för den stora massan.

Att bara diskutera den uppkomna situation som nu råder räcker helt enkelt inte, speciellt inte med de som nu fått upplåta sin jaktmark och sina fritidssysselsättning till de rovdjuret som frågan till stora delar gäller nu (vargen)

Detta uppdrag att informera makthavare mfl om de nackdelar, och fördelar som blir följden av en snabbt växande stam av rovdjur är nog faktiskt ert uppdrag på Sjf din nivå Linkis. ;):lol:

Som markägare och arrendator samt tillika jägare så kan vi/jag bara påtala för den organisation som vi/jag tror innehar högst trovärdighet i maktens korridorer, och i dessa låta er föra fram frågan på ett politiskt korrekt sätt ang vad problemen kan komma att bli för 3,2% av landets befolkning om denna utveklingen får fortsätta.

Att vi inte är konsekventa i våra värdringar ang andra djur som planteras ut tycker jag är fel ordval, är helt säker på att de som fått sina tillstånd för utplantering av de vilt du nämner är mycker konsekventa samt tydliga ang varför dessa ska och bör finnas i faunan, om dessa sedan innebär en kullinarisk upplevelse eller enbart är som skådebröd är helt egalt, hoten är få och fördelarna är flera..

Däremot de omnämnda (mårdhund & varg) kan väl utgöra ett stort hot på flera nivåer ?

Då inte bara för oss jägare utan även andra fridluftsälskande människor, var det inte olika typer av dvärgbandmask/ hjärt/lungmask etc som var påtal ?

Finns säkert de som minns vilket rabbalder det blev för ett år sedan då hjorthägnen skulle inspekteras ang sjukdomar som ev kunde spridas vidare till andra djur, då satte man till alla klutar som fanns, och gav uppdragen hög status för att förhindra spridning, av vad kan man fråga sig ?

För så vitt jag vet så var det inget hägn där enbart smittade hjortar sköts ner, utan till stora delar friska djur i befintliga verksamheter sköt helt sonika bort bara för att de inte kunde fångas in och vaccineras.

(Ja ni det är mycket man inte förstår)

Citat S.Sauk..

Micke

Vad sägs om stödutsättning av rådjur i vargtäta områden? Våra har iaf flyttat nån annan stans <_<

Vad sägs om stödutsättning av rådjur i vargtäta områden? Våra har iaf flyttat nån annan stans <_<

Ja jag vet inte <_< om du får rådjuren och stanna så kommer dom att bli uppätna i alla fall :mad: Om du ska stödutfodra dom så är det i någons trädgård, men dom är inte säkra där heller :D Nej det finns inget mot ohyra på skogen förutom bly.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...