Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevgalt!

Featured Replies

Publicerat

Ja.. faen det är ju lite mer än ett år sen men det är ju kul att det uppmärksammas en gång till :lol:

Grattis igen dårå ;)

Publicerat
  • Författare

:D:D

Skall det dröja nästan ett helt år innan tråden får liv! :DB)

Att jag tog till 6,5an berodde på att min åtelbössa i 30-06 var inskjuten på ca 40 meter och att den kikaren inte lämpar sig för drevjakter. Jag skulle inte tveka att ta till 6,5an igen, men nu har jag fått en drevbössa i 30-06 (Husqvarna 1640 "Dahlbergare") som jag gjort lite ändringar på för att passa mig bättre. En kikare fick jag däremot köpa och valet föll på en Nikon 1,5-6x42 belyst.

Jag begriper inte folks konstiga ståndpunkter gentemot vår trotjänare 6,5x55!! ;) Är det en osäker skytt behövs det grövre artilleri, och som om det skulle kompensera dåligt skytte?? Då är det skjutbanan som skall vara avklarad först med bra resultat innan man beger sig ut i skogen och skjuter på levande vilt. Är vi något osäkra i skogen är det bara att hålla inne med skottet och det är ingen som behöver skämmas för det. Det är hur lätt som helst vid samlingen att dra en liten vals att djuret kom i slyet eller skymd på annat sätt...... ;)

Publicerat
Idag var jag - en gammal åteljägare - medbjuden på drevjakt efter gris. Det tog inte många minuter innan jag hör något som brakade till på andra sidan hygget. Snart såg jag en gris som kommer springande i tätt sly på hygget framför mig. När hållet var någorlunda rent gick skottet och grisen ökade farten ännu mer. Efter ca 30-40 meter går den omkull och jag hör snart de sista tunga rosslingarna.

Min första gris utanför ett åtelområde.... :D Grisen var en galt på runt de 90 kilona. Jag tog med min 6,5a idag för min 30-06a är bara inskjuten på ca 35 meter. Ammunitionen var vulcan.

E du inte riktigt klok ? Ta med 6,5:an på grisjakt. Den duger ju inte till mer än på sin höjd järpe eller orre ;);)B)

Publicerat

Är ingen kaliber fetischist, har skjutit den absoluta merparten av mina grisar med 7x64 och .308W, iår dessutom mina första med kaliber 6,5x55 :ph34r: Jag skjuter alltid under kontrollerade former i bogen och inte bakom, speciellt nattetid, och då oavsett kaliber faktiskt - det brukar bli godnatt.

Men, när jag drevjagar använder jag 9,3x62. Men det är bara en fördel förutsatt att du kan hantera vapnet och dess rekyl, jag är inte olik andra och skjuter sämre med stigande rekyl så det är mycket träning innan det ens går "break even" i krass jämförelse med ett vapen som du på förhand kan hantera rekylen på.

Men har man eftersökt några grisar så lär man sig att en bukad gris efter 9,3 är betydligt timidare än dito efter 6,5, likaså blir skottplatserna lite mer infomativa när 18,5g har passerat vs 10,1g. Detta måste i samanhanget anses vara en stor fördel, åtminståne som jag upplever det. En vinterpälsad gris släpper inte mycket blod i från sig direkt ens vid ett bra skott, tycker man bör ta varje chans man kan för underlätta för sig själv och andra.

Publicerat

Hej..

Grattis till en så fin gris. Drevjakt på gris anser jag som jaktens Formel 1. =)

Sen till de där med 6,5. Funkar hur bra som helst när de sitter rätt. ett skott i bogen på en gris kan du igentligen skjuta med vad som helst. MEN om det tar fel, när det väl gäller. Så har man fått se en hel del.

Jag springer en hel del på eftersök, o jag personligen tycker att ett sneskott från 30 - 06 o 308 är precis så de räcker.

Även om du har ett lungskott så har du en löpa på 150 meter. om du har otur. i värsta fall så är `` oftas galtar```

fortfarande i liv. Och han är strits sugen..

Men till de jag vill komma till. Genom träning, och kännedom av sitt vapen. så Blir det nästan alltid 100 % bra av allt.

Jag skjuter med min 9,3-62 ca 800 - 1000 skott om året. Och Jag har inga eftersök. =) Peppar Peppar. =)