Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Visenten.

Visent eller inte? 58 röster

1. 1. Borde vi återinföra Visenten i Sverige ?

• Ja
      84%
      49
    • Nej
      6%
      4
    • Vet ej
      8%
      5

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Som motvikt till den infekterade rovdjursdebatten, så startar jag en tråd om Visentens vara eller inte vara i våra skogar.

Jag nämde ju detta magnifika djur i trådarna om vargens ev utplantering, och några verkade gilla iden om att återinför detta djur i våran svenska fauna igen.

I nr 12 av Svensk Jakt, så var det en artikel om Visenten, eller Europeisk bison.

Detta djur vandrade runt i våra skogar fram till 1000 talet ungefär, då den sista hamnade som huvudrätten på något gillesbord i ett långhus.

Den hade varit helt utdöd om det inte funnits en liten spillra kvar på några djurparker runt om i Europa, och att ett bevarandearbete utförts av våra grannar i Öst.

Det totala frilevande beståndet nu i världen, är ca 1800 individer, ca 800 av dessa lever i ett urskogsområde som kallas Bialowiezaskogen, ligger på gränsen mellan Vitryssland och Polen, resterande finns i Ukraina, Slovakien, Litauen och Ryssland.

Detta djur har iofs varit borta ur vår fauna en ganska lång tid nu, men det var nog inte av eget val, utan man kan ju anta att jakttrycket från en växande befolkning, och rovdjurens beskattning av beståndet, gjorde att den försvann.

Frågan som man då ställer sig, är varför inte vi ska ta vårat ansvar för att arten får fortleva, och helt enkelt bereda den möjlighet att leva i den svenska skogen igen, totalt 1800 individer är inte mycket, det borde rimligtvis gå att utöka beståndet genom att fler länder planterar ut dessa.

Och i förlängningen så kan den ju bli ännu ett jaktbart vilt.

Jag har svårt att förstå varför det inte skulle vara genomförbart, men så är jag ju inte biolog heller. <_<

Så vad tycker ni ?

Ge en röst och gärna en kommentar på hur ni tänker.

/ Janne

Publicerat

Hujja ;) Ena dagen är man kaxig och håller med och vill starta en Visentgrupp :mellow: och sen kom denna fråga och då vill jag ju försöka vara lite seriös också. Visst f#n vore det ett häftig vill i våra skogar men........Nej ja jo

Hör den verkligen hemma här? Den har ju gjort det och jag skulle verkligen testa att jaga ett så vackert villebråd. Jepp det få bli att rösta "vet inte" eller jag vet inte jag röstar senare, ska nog ta mig en öl och fundera vidare.

Publicerat

ja varför inte vargen måste ju ha något att äta ;) .

utan att kunna speciellt mycket om visenten så svarar jag ja, varför inte när vi ändå håller på.

Publicerat

En idé som jag nappar direkt på! Tänk att få ligga och kika på en sån som under sommarn dragit sig upp mot något högre område med myrar och grejer! Mer som en snyggare myskoxe! Kanske läge för en lobbygrupp i riksdagen redan nu så man hinner uppleva fria/vilda visenter innan man får källarlägenhet utan fönster.. :rolleyes:

Publicerat
Hujja :rolleyes: Ena dagen är man kaxig och håller med och vill starta en Visentgrupp :D och sen kom denna fråga och då vill jag ju försöka vara lite seriös också. Visst f#n vore det ett häftig vill i våra skogar men........Nej ja jo

De är inte lätt skulle vara spännande men hur skulle det fungera med det andra vilda och skulle dom trivas det är ju inte så mkt orörd skog kvar eller vad dom nu trivs i men det vore riktigt häftigt å se dom i skogen Det blir nog ett ja iaf dock ett lite tveksamt sådant

Publicerat
  • Författare
Hujja :D Ena dagen är man kaxig och håller med och vill starta en Visentgrupp ;) och sen kom denna fråga och då vill jag ju försöka vara lite seriös också. Visst f#n vore det ett häftig vill i våra skogar men........Nej ja jo

Hör den verkligen hemma här? Den har ju gjort det och jag skulle verkligen testa att jaga ett så vackert villebråd. Jepp det få bli att rösta "vet inte" eller jag vet inte jag röstar senare, ska nog ta mig en öl och fundera vidare.

Ja visst gör den väl det, lika mycket som något annat djur som finns/ har funnits i vår fauna på naturlig väg.

Minken t ex gör det ju inte, den är ju ett resultat av människan införd art, och vi ser ju hur bra det vart, låt vara att den aldrig var tänkt att leva här i vilt tillstånd, utan som hägnade djur för pälsen skull.

Om visenten skulle klara sig i den svenska skogen i dag, ja jag vet inte, men det är värt att diskutera i alla fall, för vi har ju en gång sett till att den har försvunnit härifrån, så frågan är ju om vi inte har skyldigheten att återinföra den, vi kanske måste avsätta områden för att den ska kunna leva här, vad vet jag ? :rolleyes:

/ Janne

Publicerat
Ja visst gör den väl det, lika mycket som något annat djur som finns/ har funnits i vår fauna på naturlig väg.

Minken t ex gör det ju inte, den är ju ett resultat av människan införd art, och vi ser ju hur bra det vart, låt vara att den aldrig var tänkt att leva här i vilt tillstånd, utan som hägnade djur för pälsen skull.

Skatan likaså, den har ju inte funnits här speciellt länge, sen 1600-1700 talet nånting, kommer inte ihåg exakt.

Om visenten skulle klara sig i den svenska skogen i dag, ja jag vet inte, men det är värt att diskutera i alla fall, för vi har ju en gång sett till att den har försvunnit härifrån, så frågan är ju om vi inte har skyldigheten att återinföra den, vi kanske måste avsätta områden för att den ska kunna leva här, vad vet jag ? :rolleyes:

/ Janne

Vi och vi skyll inte det på mig :D

Ja för f#n klart vi kan plantera in dessa tjusiga djur, hellre dom än varg.

Publicerat
  • Författare
Vi och vi skyll inte det på mig :rolleyes:

Det kollektiva ansvaret för förfädrens misstag du vet.. :D

Publicerat

I ett försök att vara lite seriös så ska jag läsa på lite innan jag röstar.

Rent generellt så kan jag ju tycka att vi skulle ha den här, men jag är ju skogsägare

så jag vill som sagt veta lite mera först ^_^

/Lasse

Publicerat
:D:blush: roligt projekt :D . Spontant är jag för eftersom jag som vanligt oftast ser möjligheterna hellre än svårigheterna. Men skall man ändå vara djävulens advokat gissar jag att det är ett svårt projekt framförallt av en anledning och det är att visenten är ett flockdjur. Som alla flockdjur kan de lokalt orsaka stor skada och det vet vi ju alla vad jordbrukare och skogsbönder tycker om ^_^
Publicerat
  • Författare
I ett försök att vara lite seriös så ska jag läsa på lite innan jag röstar.

Rent generellt så kan jag ju tycka att vi skulle ha den här, men jag är ju skogsägare så jag vill som sagt veta lite mera först ^_^

/Lasse

Det är jag också, men jag finner tanken intressant ändå. :D

Publicerat
  • Författare
:D:blush: roligt projekt :D . Spontant är jag för eftersom jag som vanligt oftast ser möjligheterna hellre än svårigheterna. Men skall man ändå vara djävulens advokat gissar jag att det är ett svårt projekt framförallt av en anledning och det är att visenten är ett flockdjur. Som alla flockdjur kan de lokalt orsaka stor skada och det vet vi ju alla vad jordbrukare och skogsbönder tycker om ^_^

Parallelen till grisen och älgen är solklar, jag är som sagt själv markägare med både skog och åkermark, har en hel del betesskador från älg och grisens intåg bekymrar mig, men är det skäl nog att stoppa ett djur som hänger på gärsgårn med sin existens ?

Publicerat

Fasanen = asiat , dovhjort = asiat , mink = nordamerikan , kanadagås ja det fattar ni själv hoppas jag. Vicenten har bevisligen funnits här tidigare.

Publicerat
ja varför inte vargen måste ju ha något att äta :blink: .

utan att kunna speciellt mycket om visenten så svarar jag ja, varför inte när vi ändå håller på.

+1 på det, röstade ja.

Publicerat

Röstade vet ej då jag undrar:

Om vargen lider av inavelsproblem så vad lär inte Visenterna göra då det endast finns 1800 i världen.

Från hur många individer härstammar dessa 1800?

Se på våran spillra till myskoxstam som det har försökts rädda under lång tid med bla nytt blod.

Återigen så undrar jag om kostnaden och arbetsinsatsen står i proportion till nyttan?

/Micke

Publicerat
  • Författare
Röstade vet ej då jag undrar:

Om vargen lider av inavelsproblem så vad lär inte Visenterna göra då det endast finns 1800 i världen.

Från hur många individer härstammar dessa 1800?

Se på våran spillra till myskoxstam som det har försökts rädda under lång tid med bla nytt blod.

Återigen så undrar jag om kostnaden och arbetsinsatsen står i proportion till nyttan?

/Micke

Befogade funderingar Micke.

Publicerat
Det är jag också, men jag finner tanken intressant ändå. :lol:

Det var mig jag menade inte dig :blink:

Har letat lite på nätet men hittar inget av värde, lite oroad för skador men är ändå ett intresant djur att jaga.

Mr Mauser har en poäng i inavelgraden men den blir nog bara bättre av fler djur som utvecklas på flera platser.

Det blev ett jag vet inte.

Vill nog hellre ha Mufflon här hos mig, och dovhjort och gris o inga katter eller varg.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Vill nog hellre ha Mufflon här hos mig, och dovhjort och gris o inga katter eller varg.

/Lasse

Dov är ju som sagt inplanterat, mufflon har jag ingen aning om det funnits här tidigare, men tror inte det.

Men jag håller med dig, skulle också vilja dom här. :lol:

Och appropå mufflon...såna ska jag jaga i Spanien i sommar ! :blink::lol:

Kissar har jag hela skogen full med just nu verkar det som, ser spår överallt. :D

Publicerat

/Lasse

Mufflon skulle jag väldigt gärna se på mina marker och kronhjort!

/Micke

Publicerat

Självklart ett ja.

Vargens problem med inavel uppstår ju bara i sverige/norge eftersom det bara finns 200 individer som alla har nästan samma förfäder.

Ska vi återinföra visent bör detta givetvis göras seriöst med påfyllnad av nytt blod med jämna mellanrum osv.

Kostnaden för detta borde gå att lösa genom prioriteringar, rädda en art som har 1800 individer totalt eller rädda en art som har 6000 individer i västeuropa och 45000 i ryssland med omnejd?

Tyvärr kan nog inte så ske eftersom den sjukliga fascinationen som finns för rovdjur knappast finns hos någon gällande visenten.

Publicerat
  • Författare
Självklart ett ja.

Vargens problem med inavel uppstår ju bara i sverige/norge eftersom det bara finns 200 individer som alla har nästan samma förfäder.

Ska vi återinföra visent bör detta givetvis göras seriöst med påfyllnad av nytt blod med jämna mellanrum osv.

Kostnaden för detta borde gå att lösa genom prioriteringar, rädda en art som har 1800 individer totalt eller rädda en art som har 6000 individer i västeuropa och 45000 i ryssland med omnejd?

Tyvärr kan nog inte så ske eftersom den sjukliga fascinationen som finns för rovdjur knappast finns hos någon gällande visenten.

Du satte nog fingret på problemets kärna nu.

Det känns som att det logiska i vad vi ska hjälpa till att bevara...inte är speciellt logiskt.. <_<

Det handlar nog mer om vem som skriker högst för tillfället, och just nu är det rovdjursförespråkarna som hörs mest.

Publicerat
Självklart ett ja.

Jag tror tyvärr att du sätter fingret på något väsentligt här. Folk i gemen har en märklig fasination kring rovdjur som varg, rovfåglar mm och de kan offra en hel del för dessa djur, även om dessa inte är utrotningshotade. Andra djur typ grodor är mindre intressanta av nån anledning och folk är inte bereda att lägga något på dessa fastän de verkligen är utrotninghotade. Därför tror jag att det kan bli väldigt svårt att få tillbaka Visenten i sverige. Möjligen skulle det gå med motiveringen att de skulle vara föda åt en större vargstam... <_<

Publicerat
  • Författare
Jag tror tyvärr att du sätter fingret på något väsentligt här. Folk i gemen har en märklig fasination kring rovdjur som varg, rovfåglar mm och de kan offra en hel del för dessa djur, även om dessa inte är utrotningshotade. Andra djur typ grodor är mindre intressanta av nån anledning och folk är inte bereda att lägga något på dessa fastän de verkligen är utrotninghotade. Därför tror jag att det kan bli väldigt svårt att få tillbaka Visenten i sverige. Möjligen skulle det gå med motiveringen att de skulle vara föda åt en större vargstam... <_<

Ja , tyvärr så har du nog rätt i att folks inställning är sådan just nu, men saker går ju att påverka.

Men det skulle vara väldigt intressant att få höra en riktig motivering från de styrande, till varför vi INTE skulle ta vårat ansvar för att bevara visenten ?

Att komma med några ekonomiska aspekter på det håller då inte i mina ögon, rovdjuren kostar en rejäl slant dom också per individ, för att inte tala om en viss hackspett...

Inte heller ev överförbara sjukdomar borde vara något hinder, då det skulle bli en kontrollerad import och utsättning av djuret i fråga, detta innebär ju en karantäntid och jag skulle bli mycket förvånad om man inte har god kännedom om vad den ev kan vara behäftad med för sjukdomar, och då följdaktligen behandla dessa innan utsättning.

Och jag undra om inte de flesta jägare såg att en del av deras inbetalade slantar också går till att bevara ett sånt här djur.

Ett problem som jag kan tänka mig att det kan uppstå, är om det finns rätt naturtyp för den ?

Som jag förstår det, så trivs den bäst i lövurskog, och jag har ingen koll alls på hur vi har det med såna i det här landet.

Men frågan är hur pass anpassningsbar den är ?

Den kunskapen finns nog att tillgå i Öst.

Publicerat
Ett problem som jag kan tänka mig att det kan uppstå, är om det finns rätt naturtyp för den ?

Som jag förstår det, så trivs den bäst i lövurskog, och jag har ingen koll alls på hur vi har det med såna i det här landet.

Men frågan är hur pass anpassningsbar den är ?

Den kunskapen finns nog att tillgå i Öst.

Lövskog finns det gott om i södra sverige. Det lär finnas närmare 100 Visenter i olika hägn i Sverige idag (Eriksberga och Djäknehyttan är störst). Staten kan väl köpa alla och sätta ut dem på lämplig plats och freda dem i 20 år så är saken klar, eller?? <_<

Publicerat
  • Författare
Lövskog finns det gott om i södra sverige. Det lär finnas närmare 100 Visenter i olika hägn i Sverige idag (Eriksberga och Djäknehyttan är störst). Staten kan väl köpa alla och sätta ut dem på lämplig plats och freda dem i 20 år så är saken klar, eller?? <_<

Åhå !! Intressant !

Ja det skulle ju kanske vara en idé, och sen skulle ju kanske ett utbyte av avelsdjur mellan länderna som har visenten borga för att inavelsproblemet minskar.