Publicerat Januari 3, 200917 yr Rådjur i första hand... Och sen kanske räv oxå Ja då är det ju bara att bestämma sig. Allt från 222 till 308 funkar ju bara bra.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Även om en kaliber kan vara tillräcklig för det mesta så är det ju skillnad på vapnen när det gäller vikt, vilken kikare man sätter på osv Jag har köpt en 6,5x55 som jag använder enbart till småvilt, alldeles utmärkt Laddar jag Nosler BST 100Gr till 950m/s har jag i stort sett varmintprestanda, 120-140Gr kulor till rådjur med lite mer måttliga hastigheter. Finns många bra kulor med goda ballistsika egenskaper, lite tyngre än kaliber 22 ger mindre bekymmer med vind. Många fördelar som jag ser det
Publicerat Januari 3, 200917 yr Finns många bra kulor med goda ballistsika egenskaper, lite tyngre än kaliber 22 ger mindre bekymmer med vind. Jo, det är ju en god poäng. Men när jag håller en .224"-patron i handen så tänker jag "varmint". Att de sen funkar utmärkt till rådjur (vid vettiga vinklar och kulplacering) gör inte saken sämre.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Jo, det är ju en god poäng. Men när jag håller en .224"-patron i handen så tänker jag "varmint". Att de sen funkar utmärkt till rådjur (vid vettiga vinklar och kulplacering) gör inte saken sämre. Exakt, det finns många goda poänger för alla kalibrar Hela grejen är väl att man vill ha flera leksaker
Publicerat Januari 3, 200917 yr Lägger en röst på 6,5 för mångsidigheten. Kanon på älgbanan, sen kan du ju ha den som reserv bössa om nåt skiter sig med din 30.06. Men välj i första hand en bössa DU trivs med, sen kan ju nästan kalibern vara sekundär.....om du inte köper ny, så du kan välja å vraka.
Publicerat Januari 3, 200917 yr Att hitta en bössa man trivs med är ju lättare om det finns lite att välja på, det finns ju ohyggliga mängder av fina bössor i just 6,5x55, bara det är ju en anledning till att 6,5x55 är ett bra alternativ, även om det inte är en renodlad klass 2-bössa
Publicerat Januari 3, 200917 yr 6,5:an har sannerligen sina förtjänster, och inte minst efter hotet om blyförbud. Jag fann en Tikka M690 i bra skick på Svärdsjö Järn för löjliga 2500 kr Så ska man ha en prisvärd bössa så är nog inte en beggad 6,5x55 ett dumt val
Publicerat Januari 3, 200917 yr Du har helt rätt Rikard, jag pyntade 3k för min Winchester, den ser knappt ut att vara använd och skjuter hålihål med jaktmatch på 80meter. Branchen svämmar ju över av halvgamla jättefina sexånhalvor. Köparens marknad helt klart
Publicerat Januari 3, 200917 yr 6,5:an har sannerligen sina förtjänster, och inte minst efter hotet om blyförbud. Jag fann en Tikka M690 i bra skick på Svärdsjö Järn för löjliga 2500 kr Så ska man ha en prisvärd bössa så är nog inte en beggad 6,5x55 ett dumt val Precis!!! Köpte en Tikka m/65 continental i kanonskick för 4600:- hos Jaktia Örebro för 3 veckor sen, verkar skjuta för jävla bra, ett bra val om man vill ha en lite tyngre bössa. Vägde den idag, 4,98kg med Meopta 3-12x50 och kraftig läder rem, meoptan är ju tung (740g) så där finns ju lite att pruta på.........
Publicerat Januari 3, 200917 yr Författare Lägger en röst på 6,5 för mångsidigheten. Kanon på älgbanan, sen kan du ju ha den som reserv bössa om nåt skiter sig med din 30.06. Men välj i första hand en bössa DU trivs med, sen kan ju nästan kalibern vara sekundär.....om du inte köper ny, så du kan välja å vraka. Tror du på allvar att nåt kan skita sig med en 30-06?
Publicerat Januari 4, 200917 yr Tror du på allvar att nåt kan skita sig med en 30-06? hehe.........troligen inte..........har ju en själv.......
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Nu har jag fått ett erbjudande av en kompis... Han har en browning halvautomat i kaliber 243 win. Vad tror ni om den pangen? Han har sagt att jag ska bjuda ett pris, vad tror ni den kan vara värd ungefär? Tilläggas bör att den är i väldigt fint skick!
Publicerat Januari 13, 200917 yr Nu har jag fått ett erbjudande av en kompis... Han har en browning halvautomat i kaliber 243 win.Vad tror ni om den pangen? Han har sagt att jag ska bjuda ett pris, vad tror ni den kan vara värd ungefär? Tilläggas bör att den är i väldigt fint skick! har du provat så den skjuter bra, på rådjur och räv vill man ju ha bra precision.
Publicerat Januari 13, 200917 yr .223 har det där lilla extra som .222 inte har. Ang: 22-250.. hade en gång en 22-250 men det blev för mycket köttförstöring tyckte jag så den såldes ganska snabbt
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare har du provat så den skjuter bra, på rådjur och räv vill man ju ha bra precision. Jag har inte prova5t den än, men han har dräpt några rådjur med den på ganska dryga håll, så det är nog inget fel på precisionen, men jag ska prova den