Publicerat Januari 1, 200917 yr Var köper man en stekpanna som håller. Finns ju inga behandlade pannor som håller tror vi har förbrukat tre pannor sen vi bytte spis. Dom två första råkade nog ungarna bränna men den sista har inte fått för mycket värme, men ändå börjar behandlingen släpp nu. Då har det ändå varit dyra stekpannor som vi köpt. ps. Har en induktionsspis.
Publicerat Januari 1, 200917 yr Jag kör uteslutande med gjutjärn och kopparpannor. Skall det vara snorhett så är det bara gjutjärn som gäller. Inga pannor med ytskick pallar hög värme. En bra behandlad gjutjärnspanna bränner inte mer än en billig teflon/tefal och håller betydligt längre.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Skall det vara snorhett så är det bara gjutjärn som gäller. Inga pannor med ytskick pallar hög värme.En bra behandlad gjutjärnspanna bränner inte mer än en billig teflon/tefal och håller betydligt längre. Håller med helt Ska man få "riktig" stekyta på köttet är det gjutjärn som gäller. Vi har dock fått en titanpanna till jul som ska tåla mycket värme, har inte hunnit testa den fullt ut än.
Publicerat Januari 2, 200917 yr Var köper man en stekpanna som håller. Finns ju inga behandlade pannor som håller tror vi har förbrukat tre pannor sen vi bytte spis. Dom två första råkade nog ungarna bränna men den sista har inte fått för mycket värme, men ändå börjar behandlingen släpp nu. Då har det ändå varit dyra stekpannor som vi köpt.ps. Har en induktionsspis. Jag rekommenderar märket Anders Petter, ruggigt bra pannor!
Publicerat Januari 2, 200917 yr Problemet med gjutjärnspannor är att de gamla är bäst, det tar lååång tid av användning innan de blir riktigt riktigt bra
Publicerat Januari 3, 200917 yr Tidigare har det sålts stekpannor som hade en bas av lättmetall men överdragen med gjutjärn. Nu hittar jag tyvärr inte någon sådan...de var kanonbra. Lätt, men med gjutjärnspannans fördelar.
Publicerat Januari 7, 200917 yr Har nu testat titanstekpannan lite mer, den är riktigt bra, kan bli svinaktigt het utan att ytan verkar ta skada. Ger en fin och jämn brun yta på köttet, med mycket lite fett, kan till och med användas helt utan, som grillpanna. Positivt överraskad helt klart Hoppas att den håller sig också, hade det varit en teflonstekpanna jag behandlat på samma sätt hade den varit färdig för tippen redan så det verkar bra.
Publicerat Januari 7, 200917 yr Har nu testat titanstekpannan lite mer, den är riktigt bra, kan bli svinaktigt het utan att ytan verkar ta skada. Ger en fin och jämn brun yta på köttet, med mycket lite fett, kan till och med användas helt utan, som grillpanna. Positivt överraskad helt klart Hoppas att den håller sig också, hade det varit en teflonstekpanna jag behandlat på samma sätt hade den varit färdig för tippen redan så det verkar bra. Men kan den värmas upp UTAN fett i pannan först?
Publicerat Januari 7, 200917 yr Men kan den värmas upp UTAN fett i pannan först? Ja faktiskt, det stod i burksanvisningen att den går att använda helt utan fett
Publicerat Oktober 19, 20187 yr Detta är en populär post. På 2018-10-12 at 16:56 Stefa7n sa: Jaha Marcus, nu såhär 9år i efterhand, är stekpannan lika bra? Hahaha, snacka om trådlyft. Det var den första och sista titanpannan , funkar inte på induktionshäll. Men nu har jag sett ljuset, kolstål is DA SHITT.
Publicerat December 30, 20223 yr Jag drar vidare i denna tråd.. lånar den lite Uppväxt m en rejäl gjutjärnspanna, den har liksom alltid funnits. När vi flyttade morsan till hemmet för två år sedan så hittade jag gjutjärnspannan ute på balkongen. Morran hade stekt ngt oklart vad och eldsvådan hade varit nära förestående. Hemtjänsten hade tillslut kastat ut pannan utan åtg.. den stod ute och var rostig. Tog hem den och försökte få den ren, vart tvungen att köra stålull i den för att öht ha en chans att få bort äcklet vad det nu var. Facit vart en ren stekpanna, inte skev i botten. Men hur f-n får man den där stekytan? Stekte gös precis och på för låg värme blir det ingen fin yta på fisken, vred man på så fastande den fina ytan i pannan. Blir vansinnig! Går det att rädda pannan? Hur isf?
Publicerat December 30, 20223 yr Detta är en populär post. Mycket låg värme, aldrig diska med diskmedel ever någonsin aldrig och inte då heller. Alltid olja in med ljummen panna. Alltid olja olja och olja. Steka på låg temp med olja smör skrev jag låg temp? Stålull är för rostfritt, slipa botten med en så kallad Ursäkta uttrycket Neg...fitt.. Vet du inte korrekt epitet så får du söka... ps Scotch Brite Bästa pannan. När smöret tystnat blir det perfekt brynt.
Publicerat December 31, 20223 yr Ytan man vill ha är inbränt fett, blir som teflonets funktion. Har man diskat bort ytan så bränner man dit en ny. Ett ganska tunt lager olja och låt säga nivå 2/3 av spisens effekt ex 6 av 9. Det ska ryka lite och tillslut ”torka till”. Det gör man med fördel utomhus på en kokplatta om man inte har en riktigt bra fläkt. Aldrig diska med diskmedel. Spola bara med varmt vatten och diskborste eller torka ur med papper. Själv vispar jag aldrig ur gjutjärnspannan med vatten eller vin för att få bas till sås, det sabbar för mycket. Grädde däremot går bra att vispa ut med.
Publicerat December 31, 20223 yr Ett bra knep att få rent gammla gjutjärnspannor är med roterande stålborste på vinkelslipen. Sen är det bara att steka in en ny yta, gärna utomhus på tex grillen för att slippa os. 👍
Publicerat December 31, 20223 yr Just now Järven sa: Ett bra knep att få rent gammla gjutjärnspannor är med roterande stålborste på vinkelslipen. Sen är det bara att steka in en ny yta. 👍 Fungerar det verkligen?
Publicerat December 31, 20223 yr 3 minutes ago karelsk blandning sa: Fungerar det verkligen? Ja, kör man försiktigt så får man loss allt gammalt äckel utan att ytan förstörs. En gjutjärnspanna är ändå alltid "grov" i ytan som ny så stålborste gör ingen skada på metallen.
Publicerat December 31, 20223 yr Dränk i olja in med den i grillen. Gå in återkomm senare. Sen löser olja skit, när jag kör Murrikan så poleras den med olja när man är färdig och bränns in
Publicerat Januari 1, 20233 yr Brukar ta vatten och en disktablett och låta det stå och småsjuda rätt länge när jag har lyckats bränna en kastull eller panna.
Publicerat Januari 1, 20233 yr 1 minute ago Hipshot sa: Ska testa.. vanlig matolja funkar eller? Ja. Och hellre för lite olja och smörja på mer efter ett tag. Annars får man inte ytan om det fortfarande är blött av olja.