Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundägare åtalad för rivet rådjur på Djurgården

Featured Replies

Publicerat

Grannen på landet är åklagare och just nu håller han på med ett mål där en hund tog ett rådjur på Kungliga Djurgården i Stockholm. Hunden var lös och tog ett rådjur brevid några barnfamiljer och efter ca 10 min kom hundägaren till platsen och blev genast polisanmäld. ;)

Det är synd att Hovförvaltningen inte har krävt något skadeståndskrav på detta då det är "olaga jakt". Det hade nog varit en bra väckarklocka för andra hundägare.

Jag återkommer med domen.

Publicerat
Grannen på landet är åklagare och just nu håller han på med ett mål där en hund tog ett rådjur på Kungliga Djurgården i Stockholm. Hunden var lös och tog ett rådjur brevid några barnfamiljer och efter ca 10 min kom hundägaren till platsen och blev genast polisanmäld. ;)

Det är synd att Hovförvaltningen inte har krävt något skadeståndskrav på detta då det är "olaga jakt". Det hade nog varit en bra väckarklocka för andra hundägare.

Jag hittade, förra året, ett rådjur i ursviksskogen med söndertuggade bakben och hundspår överallt. :lol: Jag lade ett blodspår åt min bayrare och drog det ÖVER kadavret för att se om han lät sig distraheras eller om han följde spåret. Han följde spåret, maken till spårningsautism får man leta efter :lol:

Publicerat

Markägaren kanske inte vet något?

Publicerat

Lite nyfiken, var det en jakthund eller någon annan ras???

Publicerat
  • Författare
Markägaren kanske inte vet något?

Jorå men Hovstaten vill ej anmäla. Kan bli svårt rent publicitistiskt (krångligt ord) för Kungen att kräva skadestånd för ett rivet rådjur. Det hade varit mumma för kvällspressen. :(B)

Lite nyfiken, var det en jakthund eller någon annan ras???

Det var tydligen inte en hund som ägaren jagar med.

Hundras i nuläget okänt.

Publicerat
Jorå men Hovstaten vill ej anmäla. Kan bli svårt rent publicitistiskt (krångligt ord) för Kungen att kräva skadestånd för ett rivet rådjur. Det hade varit mumma för kvällspressen. ;)<_<

Men det går ju att skänka bort pengarna till något välgörande. Har för mig att jag läste att det kostade 3000kr för några årsedan i skadestånd för ett hunddödat rådjur. Det vore mumma om det kom ut i pressen vad det kostar att inte ha uppsikt över den "snälla" sällskapshunden som bara vill leka.

Publicerat
Grannen på landet är åklagare och just nu håller han på med ett mål där en hund tog ett rådjur på Kungliga Djurgården i Stockholm. Hunden var lös och tog ett rådjur brevid några barnfamiljer och efter ca 10 min kom hundägaren till platsen och blev genast polisanmäld. :o

OM det var den rivningen som skedde förra hösten/vintern så var den aktuella hunden en Ridgeback, som vi alla vet är "sällskapshund" i Sverige och lejonhund i hemlandet.

Om det var den rivningen vill jag passa på och ge en känga till polisen som först inte gjorde något för djurets lidande, ville vänta på kommunjägaren, vilket iofs kan accepteras som korrekt men klent för att sedan skjuta med tj vapnet bland folk o fä utan att ta ut säker skottriktning.

Hur jag vet allt detta? En av mina bekanta som jagar befann sig på plats. Han fann det hela taffligt genomfört.

Har vidare hört om när söderortspolisen skulle avliva ett påkört vildsvin kom man att använda 1+7 skott dvs ett helt mag plus omladdning i en SIG för att grisen skulle expirera, ett tips är stå närmare skjut i ett tänkt kryss mellan ögon och öron.

Å andra sidan har jag hört att man numera under fordonsutbildningen på PHS har en sektion om just vilt, avlivning av det samma och lämpliga åtgärder.

Domen skall bli intressant.

/C

Publicerat

Lyckliga människor som fick uppleva detta fantastiska naturskådespel. Det fattas ju bara en sak en sådan här gång - att det var en varg som tog rådjuret. Men tänk så nära den vilda naturens skådespel man ändå fick vara. Ta det som en biologilektion för barnen vetja. Nästa gång kanske det är en riktig varg.

Skämt åsido. När hundar ställer till med något finns det i alla fall en ansvarig ägare att ställa till svars.

Publicerat
OM det var den rivningen som skedde förra hösten/vintern så var den aktuella hunden en Ridgeback, som vi alla vet är "sällskapshund" i Sverige och lejonhund i hemlandet.

Om det var den rivningen vill jag passa på och ge en känga till polisen som först inte gjorde något för djurets lidande, ville vänta på kommunjägaren, vilket iofs kan accepteras som korrekt men klent för att sedan skjuta med tj vapnet bland folk o fä utan att ta ut säker skottriktning.

Hur jag vet allt detta? En av mina bekanta som jagar befann sig på plats. Han fann det hela taffligt genomfört.

Har vidare hört om när söderortspolisen skulle avliva ett påkört vildsvin kom man att använda 1+7 skott dvs ett helt mag plus omladdning i en SIG för att grisen skulle expirera, ett tips är stå närmare skjut i ett tänkt kryss mellan ögon och öron.

Å andra sidan har jag hört att man numera under fordonsutbildningen på PHS har en sektion om just vilt, avlivning av det samma och lämpliga åtgärder.

Domen skall bli intressant.

/C

eller som den lösa hunden som avlides ( i stockholm??? kommer inte ihåg) med 14-17 skott ? och inte heller dog den direkt utan senare pga skadorna från skotten,.

Publicerat
eller som den lösa hunden som avlides ( i stockholm??? kommer inte ihåg) med 14-17 skott ? och inte heller dog den direkt utan senare pga skadorna från skotten,.

Ja okej det var fel det som hände, inte många använder en sån hund till jakt i Sverige, hur stor chans tror ni hundägaren hade och förstod vad som var på gång, säger inte att han bör veta och allt annat, tror sig köpt en cool sällskapshund men fick se en annan sida denna dag, håller med strikt ansvar gäller men i dagens disneyvärld om djur så blir det fel även för killen med hunden, jag hoppas han blir strängt dömd men tror inte det blir så i första instans åtminstone.

Radium: är det samma vi tänker på så är det inte mycket att orda om skjut tillls den ligger, man kan inte klandra någon att under en sån situation med ett sånt vapen sparat på ammo, det är inte lätt.

Publicerat
Ja okej det var fel det som hände, inte många använder en sån hund till jakt i Sverige, hur stor chans tror ni hundägaren hade och förstod vad som var på gång, säger inte att han bör veta och allt annat, tror sig köpt en cool sällskapshund men fick se en annan sida denna dag, håller med strikt ansvar gäller men i dagens disneyvärld om djur så blir det fel även för killen med hunden, jag hoppas han blir strängt dömd men tror inte det blir så i första instans åtminstone.

Radium: är det samma vi tänker på så är det inte mycket att orda om skjut tillls den ligger, man kan inte klandra någon att under en sån situation med ett sånt vapen sparat på ammo, det är inte lätt.

Pertan- Du vet lika väl som jag att visst är det svårt att träffa med ett enhandsvapen, det är därför man "humant" avlivar hunden med ett skott mot skallen när den väl ligger på plats, att inte göra det är ju förkastligt.

Angående ovan, om man inte förstår att en 40+ kg tung hund som är framavlad för jakt ursprungligen kan tänkas att hoppa på och riva ett rådjur som iofs enligt den version jag har hört kan ha varit skadat, bör inte ha hund, man måste ha så pass insikt i vad det är vi har för djur kring oss att man enbart genom sitt oförstånd/oförmåga blir ansvarig för djurets handlande, å andra sidan tycker inte jag att det är hela världen med ett rivet rådjur, betala yrkat skadestånd/ersättning enligt gående taxa och saken är klar.

Nog om detta, polisens bristfälliga utbildning med vapen leder till min direkta slutsats att de skall med undantag för hundförare och i nöd överlåta år andra mer lämpade att fånga/skjuta/omhänderta hundar.

/C

Publicerat

Jag med flera önskar att dagens samhälle ibland tog ett par steg tillbaka och tänkte efter, men du träffar dessa också gissar jag som saknar lite här och där och måste kompensera med en ball hund eller något annat, uppfattningen om vad en hund gör och varför skiljer sig markant även hos vanliga hundägare.

Pistolpangandet inom ordningsmakten vet jag inget om men ryktet säger en del, stämmer det till hälften är det illa. har ett par släktingar som ska söka in till PHS och deras skytte ska vara bra, ammo får man väl sponsra med :wub:

Publicerat

Pertan det är för att det gement saknas "folkvett o bonnahyfs" bland människor idag.

Jag med flera önskar att dagens samhälle ibland tog ett par steg tillbaka och tänkte efter, men du träffar dessa också gissar jag som saknar lite här och där och måste kompensera med en ball hund eller något annat, uppfattningen om vad en hund gör och varför skiljer sig markant även hos vanliga hundägare.

(Varje dag men jag bor i Täby och där är den balla hunden en Ruskie Toy eller Chivaova eller hur nu det stavas, alternativt om man har jakt aspirationer en wachtel eller en fet labrador, andra människor, andra förlängningar av egot)

Pistolpangandet inom ordningsmakten vet jag inget om men ryktet säger en del, stämmer det till hälften är det illa. har ett par släktingar som ska söka in till PHS och deras skytte ska vara bra, ammo får man väl sponsra med :wub:

(Det kommer att bli dyrt för dig att sponsra upp med Norma Säk eller motsvarande godkänd ammo, behovet finns där det kan jag stilla konstatera, i min tidigare 3 år korta karriär som aktiv pistolskytt var det bara ett par poliser som jag träffade som ville kunna skjuta, som kunde skjuta och som tränade något vettigt som IPSC./ C)

Publicerat
Pertan det är för att det gement saknas "folkvett o bonnahyfs" bland människor idag.

Exakt.

Publicerat

Tycker inte det är så mkt att orda om egentligen. Hundstackaren följer sin nedärvda instinkt och tar ett byte. Skjut ägaren isånafall om nu ngn ska skjutas. Hade vi haft jakträtten på området hade vi applåderat hundens insats. Djävla dubbelmoral i detta ärende. :lol: