Publicerat Januari 7, 200917 yr Hej alla och god fortsättning! Det har varit lite juluppehåll men nu är man lite på G! Tänkte presentera nästa båge som jag med stor säkerhet kommer att skjuta med under 2009. En Martin WartHog ,passande namn då jag redan fällt 11 vårtsvin. En hyfsat snabb skapelse och väldigt lätt. Det är något man uppskattar om man ska gå och bära på sin båge eller stå med den i näven på pass. Jag tyckte min Bear Truth2 var lätt men denna ska tydligen vara lite lättare. Har kopierat in lite info från martins hemsida om bågen. Nu kommer man ju aldrig upp i några 350 fot per sekund. Det beror på att jag skjuter tyngre pilar än 350 grains och drar 29 tum. Men snabb kommer den att bli så det räcker och blir över. Det roliga är ju att få prova nåt nytt! Super Fast, Ultra Quiet! The new “SPEED BOW” for 2009! At 350 fps the Warthog Pro gives you super speed! Not only is this bow smokin’ fast, it also provides the control needed for consistency and accuracy. Axle length, balance, and stability are all designed into the Warthog, “Cause missing is not an option”. The Warthog’s riser offers added length without added weight. This is the lightest 35” axle to axle bow in the industry. With standard features like STS. and a CCS guard, this bow is so quiet you can hear a leaf drop (twig break). We were serious about designing the BEST 3D “SPEED BOW” EVER! Since the Warthog can accurately and quietly place an arrow in the center of a target or a bears heart; with incredible speed. We exceeded even our own expectations on this one! ------------------------------ Technical Specifications Speed: 350 FPS (70#, 30”, 350 gr.) Let-Off: 80% Draw Weights: 60#, 70# Draw Length: 27”-31” Brace Height: 6.25” Weight: 3.85 lbs. Axle Length: 35”
Publicerat Januari 8, 200917 yr ääähhh.. ser ju ut som frugans plutte-Darton ju, klart omanlig.. Närå, ser klart intressant ut, ska bli roligt och se hur den står sig mot Truth 2:an. Jag håller då fast vid min T2:a, är fortfarande toknöjd med den, men så har jag ju inte varit till aaaaaafffrrriiikkkaaa heller med den..
Publicerat Januari 8, 200917 yr Hej alla och god fortsättning!Det har varit lite juluppehåll men nu är man lite på G! Tänkte presentera nästa båge som jag med stor säkerhet kommer att skjuta med under 2009. En Martin WartHog ,passande namn då jag redan fällt 11 vårtsvin. En hyfsat snabb skapelse och väldigt lätt. Det är något man uppskattar om man ska gå och bära på sin båge eller stå med den i näven på pass. Jag tyckte min Bear Truth2 var lätt men denna ska tydligen vara lite lättare. Har kopierat in lite info från martins hemsida om bågen. Nu kommer man ju aldrig upp i några 350 fot per sekund. Det beror på att jag skjuter tyngre pilar än 350 grains och drar 29 tum. Men snabb kommer den att bli så det räcker och blir över. Det roliga är ju att få prova nåt nytt! Super Fast, Ultra Quiet! The new “SPEED BOW” for 2009! At 350 fps the Warthog Pro gives you super speed! Not only is this bow smokin’ fast, it also provides the control needed for consistency and accuracy. Axle length, balance, and stability are all designed into the Warthog, “Cause missing is not an option”. The Warthog’s riser offers added length without added weight. This is the lightest 35” axle to axle bow in the industry. With standard features like STS. and a CCS guard, this bow is so quiet you can hear a leaf drop (twig break). We were serious about designing the BEST 3D “SPEED BOW” EVER! Since the Warthog can accurately and quietly place an arrow in the center of a target or a bears heart; with incredible speed. We exceeded even our own expectations on this one! ------------------------------ Technical Specifications Speed: 350 FPS (70#, 30”, 350 gr.) Let-Off: 80% Draw Weights: 60#, 70# Draw Length: 27”-31” Brace Height: 6.25” Weight: 3.85 lbs. Axle Length: 35” Intresant, man undrar vad de gjort design mässigt för nytt för att få upp farten, ser man på den hittar man inget direkt "nytt" så att säga, matrialet kanske.. Men visst viken är intresant för de som går mycket och långt med bågen. Jag tycker jag skjuter bättre med en tyngre båge men det kan vara inbillning med förstås.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare En riktig karl kör ju med en recurve båge eller långbåge. Det kan mycket väl vara så! Men jag vill ju träffa målet så jag håller mig till en compound.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Får man ens jaga med recurve eller långbåge? dptrapper, man får inte jaga med båge i sverige, men utomlands går det lika bra med långbåge eller recurve som med compound så länge man är nog duktig skytt. Jag har bara jagat med långbåge själv. Förövrigt så väger mina långbågar ca 500 gram, dvs ungefär 1lbs.... att bågen ovan anser sig vara lättaste bågen på 35" eller mer är således bara sant om man inte räknar recurves och långbågar.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare ääähhh.. ser ju ut som frugans plutte-Darton ju, klart omanlig.. Närå, ser klart intressant ut, ska bli roligt och se hur den står sig mot Truth 2:an. Jag håller då fast vid min T2:a, är fortfarande toknöjd med den, men så har jag ju inte varit till aaaaaafffrrriiikkkaaa heller med den.. Ja, Truth2 kanske är manligare! Men man måste ju testa lite nyheter för att veta vad man snackar om. Omöjligt att hinna med alla märken. Men Martin bågen verkar lovande och är snabb så det räcker. Ska bli intressant att testa den.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare dptrapper, man får inte jaga med båge i sverige, men utomlands går det lika bra med långbåge eller recurve som med compound så länge man är nog duktig skytt. Jag har bara jagat med långbåge själv. Förövrigt så väger mina långbågar ca 500 gram, dvs ungefär 1lbs.... att bågen ovan anser sig vara lättaste bågen på 35" eller mer är således bara sant om man inte räknar recurves och långbågar. Helt rätt jämnför man bara compound mot compound. Rekurv och långbågarna är ena riktiga skönheter och en fröjd att bära omkring på. Men i dagens stressade samhälle med arbete, hus, familj m.m m.m vill iallafall inte min tid räcka till för att jag ska bli en duglig jägare med långbåge. Annat var det när man var singel och kunde träningsskjuta 4-6 dagar i veckan. På den tiden hade man också en annan glöd till det här med skytte. Nu vilar man sig i form och tack vare compounden med alla sina tillbehör så håller man ändå en bra precision till våren. Annat vore det att göra uppehåll med tradbåge. Skytte är ju en färskvara och man har svårt att leva på gamla meriter om man ska hålla sig på toppnivå. Då är det bara träning som gäller.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Helt rätt jämnför man bara compound mot compound. Rekurv och långbågarna är ena riktiga skönheter och en fröjd att bära omkring på. Men i dagens stressade samhälle med arbete, hus, familj m.m m.m vill iallafall inte min tid räcka till för att jag ska bli en duglig jägare med långbåge. Annat var det när man var singel och kunde träningsskjuta 4-6 dagar i veckan.På den tiden hade man också en annan glöd till det här med skytte. Nu vilar man sig i form och tack vare compounden med alla sina tillbehör så håller man ändå en bra precision till våren. Annat vore det att göra uppehåll med tradbåge. Skytte är ju en färskvara och man har svårt att leva på gamla meriter om man ska hålla sig på toppnivå. Då är det bara träning som gäller. Ja, jag behöver 2ggr/vecka för att bibehålla nivån, 4ggr/vecka eller mer för att utvecklas.
Publicerat Januari 10, 200917 yr så intresant!.. ska bli kul att få testa den!.. sj kommer jag hålla fast vid min APA!.. är så fruktansvärt nöjd med den!.. så de kännes som jag kommer få svårt att hitta något som ja kan bli lika nöjd med!.. MVh
Publicerat Januari 10, 200917 yr så intresant!.. ska bli kul att få testa den!.. sj kommer jag hålla fast vid min APA!.. är så fruktansvärt nöjd med den!.. så de kännes som jag kommer få svårt att hitta något som ja kan bli lika nöjd med!.. MVh ..skulle vara en Truth2 då...
Publicerat Januari 10, 200917 yr ..skulle vara en Truth2 då... amatör båge!.. ... de är juh därför JS byter!.. ... MVh
Publicerat Januari 13, 200917 yr så intresant!.. ska bli kul att få testa den!.. sj kommer jag hålla fast vid min APA!.. är så fruktansvärt nöjd med den!.. så de kännes som jag kommer få svårt att hitta något som ja kan bli lika nöjd med!.. MVh Du gör rätt i att behålla APA bågen!! Jag har testskjutit nyheterna för 2009 och jag måste säga att det är få som kommer i närheten av APA när det gäller fart kombinerat med mjukhet i draget + att de bara "dör" när man släppt strängen! Inga vibrationer alls. Darton och PSE är i samma klass.. Att stå och nöta på tavla och 3D har ingen betydelse, det gör man under kontrollerade former + att man kan röra sig obegränsat utan att skrämma plastdjuret. Utan tänk ett cenario där du stått/suttit i ett gömsle/treestand i 5 timmar, kanske lite småfrusen. Helt plötsligt står "storbocken" där och du får inte upp bågen bara för att man valt en modell med en dragkurva som gör sig bäst på tävling. P.S Angående fart så ligger nya PSE bågen Omen på 366 fps! Detta utan att man behöver ta till våld för att få upp den.. That's smokin’ fast!!
Publicerat Januari 13, 200917 yr Utan tänk ett cenario där du stått/suttit i ett gömsle/treestand i 5 timmar, kanske lite småfrusen.Helt plötsligt står "storbocken" där och du får inte upp bågen bara för att man valt en modell med en dragkurva som gör sig bäst på tävling. Och det vill du påstå att inte man klarar med Truth2 eller..
Publicerat Januari 13, 200917 yr Och det vill du påstå att inte man klarar med Truth2 eller.. haha.. Det bör man nog göra! Men jag tänkte mer på dem som även vill ha fart!
Publicerat Januari 13, 200917 yr haha.. Det bör man nog göra!Men jag tänkte mer på dem som även vill ha fart! Du menar så... Tur att jag har slangbellan(Libertyn) också då..
Publicerat Januari 13, 200917 yr Du menar så... Tur att jag har slangbellan(Libertyn) också då.. Japp! Jag gissar att den lille kastar pilarna lika snabbt som T2' an.. Har du gjort nån test, typ samma pil till båda? Det jag vet är att Libertyn är snabbare än Generalen (utrustad med mjuka cammar).. Fast nu kapar vi JS's tråd lite..
Publicerat Januari 13, 200917 yr Japp!Jag gissar att den lille kastar pilarna lika snabbt som T2' an.. Har du gjort nån test, typ samma pil till båda? Det jag vet är att Libertyn är snabbare än Generalen (utrustad med mjuka cammar).. Fast nu kapar vi JS's tråd lite.. JS har nog inget emot det så länge vi pratar båge.. Libertyn ställd på 60# är snabbare än T2:an ställd på 60#, kommer inte ihåg de exakta siffrorna dock, men det skiljde ett antal fötter till Libertyns fördel. Kör med samma pilar till bägge bågarna, Carbon Impact 6500 med 100 grs Muzzy 3-skär. Det är en lömsk liten rackare Libertyn...
Publicerat Januari 14, 200917 yr Du gör rätt i att behålla APA bågen!!Jag har testskjutit nyheterna för 2009 och jag måste säga att det är få som kommer i närheten av APA när det gäller fart kombinerat med mjukhet i draget + att de bara "dör" när man släppt strängen! Inga vibrationer alls. Darton och PSE är i samma klass.. Att stå och nöta på tavla och 3D har ingen betydelse, det gör man under kontrollerade former + att man kan röra sig obegränsat utan att skrämma plastdjuret. Utan tänk ett cenario där du stått/suttit i ett gömsle/treestand i 5 timmar, kanske lite småfrusen. Helt plötsligt står "storbocken" där och du får inte upp bågen bara för att man valt en modell med en dragkurva som gör sig bäst på tävling. P.S Angående fart så ligger nya PSE bågen Omen på 366 fps! Detta utan att man behöver ta till våld för att få upp den.. That's smokin’ fast!! kul att höra att APA fortfarande står sej!.. den jag har är en model från 06 tror jag!.. den med 6 1/4 tums stränghöjd!.. köpte den av Lasse förra året! och jag e verkligen skit nöjd med den!.. och att jag vet den har bra prestanda gör det ännu svårare att finna någon ersättare!.. Mvh
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Det snackas mycket om hastighet. Den är dock inte så viktig som många tror. Huvudsaken är att man har en tyst båge. Sen om den IBO gör 295 eller 350 saknar betydelse i jaktliga sammanhang. Det primära är att man träffar med den. Min Truth 2 gör med 30 grams pilar 276 fot/sek. Enligt IBO mätningar ska den göra runt 314-318. Men även om man skulle stressa upp hastigheten med en 5grains/pound pil så är skillnaden på ditt sikte knappt märkbart på jaktmässiga håll. Det är först på de längre hållen som du märker att siktpinnarna hamnar tätare ihop. Men visst är det kul när man har en snabb båge och jag ser framemot att testa nya Martin warthog och se om den skjuter lika bra som T2:an. Inte ens på 3-D tävlingar är det någon garanti att man blir en vinnare tack vare en snabb båge. När jag tävlade som mest aktivt -94-00 så sköt jag tunga aluminium skaft och hastigheten var inte något att skryta över. Men trots det spöade man massor av killar som sköt med betydligt snabbare bågar. Bra avståndsbedömning och skjutform överväger många gånger snabbheten i utrustningen har jag lärt mig med åren. Så det enda som hjälper är att träna mycket och framför allt att träna jaktmässigt. Detta utesluter många gånger skytte iklädd t-shirt och när det är sommarvarmt ute. Skjuter du in bågen i sådan väderlek och klädsel så garanterar jag att du blir förvånad när det blir minusgrader ute och tjockjackan åker på. Men VI (eller hur Thomas?) som var till afrika hade ju T-shirt väder när vi jagade och jag måste erkänna att det var härligt att kunna sitta på pass utan att frysa. Första gången man var tvungen att dra av sig byxorna och jaga i kalsonger. Men då var det +35 i skuggan.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Första gången man var tvungen att dra av sig byxorna och jaga i kalsonger. Men då var det +35 i skuggan. Jaha nu kan inte jag äta idag !
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Jaha nu kan inte jag äta idag ! Då skulle du veta vad babianerna tyckte!
Publicerat Januari 14, 200917 yr kul att höra att APA fortfarande står sej!.. den jag har är en model från 06 tror jag!.. den med 6 1/4 tums stränghöjd!.. köpte den av Lasse förra året! och jag e verkligen skit nöjd med den!.. och att jag vet den har bra prestanda gör det ännu svårare att finna någon ersättare!.. Mvh Ja, att en snart 3 år "gammal" båge fortfarande slår 2009 års bågar på fingrarna är inte dåligt!! Men lova att aldrig testa PSEs Omen eller vanliga X Force bågen.. För då måste du byta! Själv så blev jag tyvärr "blixtförälskad" i Dartons nya 3500 båge.. Vill haaaaaa...! Hastighet är bra så länge man kan hantera den. Dock så kommer aldrig en snabb båge att ersätta tränings timmar i skogen! Man kan utnyttja den extra farten till att välja en tyngre pil vilket kommer göra bågen ännu tystare + få upp energin i pilen! Nu är det ju inte alla som kommer att ha möjligheten att åka till Afrikas värme och jaga i kallingarna.. De flesta får nöja sig med den svenska jakten när det blir lovligt, vilket inte är dåligt det! Dock är det ju lite kallare här på hösten..
Publicerat Januari 14, 200917 yr Då skulle du veta vad babianerna tyckte! Jahaaaa, det var så du fick din babian! Han fick se dig i kallingarna, och vips så blev han blind o ramlade ner ur trädet Och då passade du på att sticka en pil i han. Eller.