Publicerat Januari 8, 200917 yr Tänkte bara visa denna artikel som publicerades idag i piteå-tidningen.Tänkte att detta kan starta en diskussion..... Ripjakten begränsas i Norge ARJEPLOG Den svaga riptillgången i Norge har gjort att Norska Statsskog sänker fångstkvoterna. I Helgeland får jägarna bara skjuta en enda ripa per dag. I Troms är kvoten två ripor per dag, men högst en dalripa. I Salten, Arjeplogs grannkommun i väster, får jägarna fälla tre ripor per dag, dock bara en dalripa. Till Saltenposten säger Statsskogs produktleder för småviltjakt, Jo Inge Breisjøberget att sänkningen av kvoterna beror på den dåliga ripföryngringen. Det beror i sin tur på att det har varit få smågnagare och rovfåglarna har istället gått på ripkycklingarna. Han uppmanar jägarna till sans och förklarar att en ripa som överlever julen sannolikt är i liv till våren och kan då sätta nya ripkycklingar till världen.
Publicerat Januari 8, 200917 yr låter vettigt, detta innebär ju att det nästan blir tomt på fjället, ingen betalar väl 250:-/dygn för att skjuta en ripa
Publicerat Januari 9, 200917 yr Då hoppas jag verkligen nu att våra kära vänner i beslutsposter reagerar. För jag tror som er att får inte normännen jaga som de vill hemma så kommer fler över gränsen.
Publicerat Januari 12, 200917 yr När jag läste om detta i Lokalblaskan så var min tanke nu kommer det att bli fler Norrmän i våra Fjäll. Jag är livrädd att detta kommer att betyda av vi Svenska Jägare får mindre plats att jaga på.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Jag tror som er andra att det är en stor risk att vi får ännu mer norrmän hos oss så det är dags att beslutsfattarna tar tag i detta så fort som möjligt för släpper vi in dessa så är ripan borta för alltid,Tror jag iallafall.....!!!
Publicerat Januari 17, 200917 yr Ja där lyfte du nått viktigt, det är inte det att jag missunnar normännen att komma hit och jaga ripa, det är bara det att ha de lyckats trycka ner ripan i norge så till den grad, så borde vi skydda vår ripstam. De har ju bevisat vad vi alla vet, att alla djur kan överbeskattas.