Publicerat Januari 9, 200917 yr Var det någon mer som såg den dokumentär om Amerikanska barn och vapen som sändes på tv4 i går kväll? Ganska skrämmande och i Svenska ögon sjukt sätt att förhålla sig till vapen. Man kan ju bara hoppas att eventuella jaktmotståndare som ser en sådan dokumentär kan se skillnaden på det som skildrades där och den Svenska jägarkårens sätt att förhålla sig till vapen. Man kan ju ha många synpunkter på alla de restriktioner som finns i Svensk vapenlagstiftning men det är i alla fall sundare än "the American way" Fler synpunkter?
Publicerat Januari 9, 200917 yr Alltid i den typen av program så har man grävt fram de mest extrema personerna. Det finns extremister överallt i världen och samhället. Men visst håller jag med om att de som skildrades i programmet har ett synsätt som är aningen skevt
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare Alltid i den typen av program så har man grävt fram de mest extrema personerna. Det finns extremister överallt i världen och samhället. Men visst håller jag med om att de som skildrades i programmet har ett synsätt som är aningen skevt Visst är det så men det handlar ju inte om enstaka extrema individer när 300 barn varje år förolyckas vid vapenhantering, 5000 skytteträffar årligen där tiotusentals människor bara står och skjuter med automatvapen på gamla bilar i grusgropar.
Publicerat Januari 9, 200917 yr jo skolan blir mycket säkrare av att låta barnen gå beväpnade....borde vara spöstraff på sådana komenterer men som sagt dom gräver juh alltid fram det mest extrema för att få så stor reaktion som möjligt hos tittarna. men det är ändå skrämmande hur lätt det är för folk att skaffa sig vapen i usa. och inte vilka vapen som helst utan renodlade attack vapen. jonas
Publicerat Januari 9, 200917 yr Men jag tror att de är skillnad på oss jägare och "skytte sluskar". Jägare får ofta en förståelse hur farliga vapen är då de får se dess effekt när vi jagar. tänk att en "liten" 6,5/55 kan välta en älg som väger 3-400 kilo utan problem. en person som skjuter på en pappa tavla hela livet kanske inte kommer till den insikten. vissa tror att en 22:a inte är farligare än ett luftgevär man köpt på hobbex för 400:-. Men visst är det för oss märkligt hur man ser på vapen i USA. Men vi gör säkert andra saker som de tycker är helt galet. Typ att få säga köns ord i radio och tv eller ännu värre visa kön i filmer... Oral sex förbjudet i vissa stater (http://deliverya.aftonbladet.se/nyheter/0007/09/oral.html). Så är det vi eller dom som har hög eller låg moral? jag vet bara att jag trivs bra här. Men problemet är väl att sverige ofta strävar efter att vara "bäst". Och då blir det ofta så att de istället blir över beskyddande. och det blir en massa förbud mot allt möjligt. Men media vinklar ju saker lite som de vill för att få sälja lite lösnummer. Så är dom galna i USA.. Japps. i våra ögon. Hade jag bott i staterna hela livet så hade det varit normalt. och 300 olyckor i en nation med 300 millioner invånare där betydlig måga fler än här håller på med skytte kanske inte är så många. ÄVEN om varje olycka är djupt tragisk.
Publicerat Januari 9, 200917 yr En grej som var bra med dokumentären var att dom själva visade att en 6-åring knappast är mogen och kapabel till att handskas med ett vapen. Jag blev så förbannad av att se idioten till pappa snäsa åt sin son när han gjorde fel så jag stängde av, visst gjorde pojken fel men han är ju fortfarande bara ett barn och ingen sexåring i världen kan förstå hur dom ska handskas med vapen! Visst kommer jag att ta med min son på skjutbanan, skogen är han redan med i, men detta kommer då han blir större och kan förstå på ett bättre sätt vad som är farligt och vad man ej ska göra.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Alltid i den typen av program så har man grävt fram de mest extrema personerna. Det finns extremister överallt i världen och samhället. Men visst håller jag med om att de som skildrades i programmet har ett synsätt som är aningen skevt Extrema Tycker att bägge familjefädrerna var synnerligen sansade och säkerhetstänkande. I vad bestod det skeva synsättet? skytte under andra roliga former? Ett generösare vapenägande? Den lagstadgade rätten till personligt skydd? Om ja på alla punkter så undrar jag vem som är inskränkt i sitt tänkande bara för att det inte är typiskt svenskt. Jag tog med mitt ex grabb till skjutbanan när han var 7 första gången,på deras landställe sköt vi dessutom mängder med 22lr mot diverse mål-gör det mig extrem? Utan att skämmas ett djävla dugg så skulle jag ge mycket för att få komma till en kulspruteträff någon gång-ser bara hur kul som helst ut Men det kanske inte är politiskt korrekt att få ha roligt på det sätt man själv tycker ger mest? Supa sig full på krogen en lördagkväll och hamna i fyllecell eller köra en femkamp på grönan är väl mer korrekt antar jag...åtminstone i sverige. Ska nog inte skriva något mer i den här tråden känner jag..... /Micke
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare Det är väl inte att lära barn vapenvett som är konstigt i våra ögon, det görs väl alla jägarfamiljer. Men att fostra barnen till att vapnen är tänkta att användas mot människor och att man ska känna trygghet i att sova med vapen under kudden, det är lite för drygt för mig. Men självklart skulle jag också mer än gärna stå en hel dag på skjutbanan och panga med automatvapen, hur kul som helst säkerligen. Men inte med motiveringen att jag behöver träna för att kunna mörda vem som helst som råkar snedda över min tomt.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Extrema Tycker att bägge familjefädrerna var synnerligen sansade och säkerhetstänkande. I vad bestod det skeva synsättet? skytte under andra roliga former? Ett generösare vapenägande? Den lagstadgade rätten till personligt skydd? Om ja på alla punkter så undrar jag vem som är inskränkt i sitt tänkande bara för att det inte är typiskt svenskt. Jag tog med mitt ex grabb till skjutbanan när han var 7 första gången,på deras landställe sköt vi dessutom mängder med 22lr mot diverse mål-gör det mig extrem? Utan att skämmas ett djävla dugg så skulle jag ge mycket för att få komma till en kulspruteträff någon gång-ser bara hur kul som helst ut Men det kanske inte är politiskt korrekt att få ha roligt på det sätt man själv tycker ger mest? Supa sig full på krogen en lördagkväll och hamna i fyllecell eller köra en femkamp på grönan är väl mer korrekt antar jag...åtminstone i sverige. Ska nog inte skriva något mer i den här tråden känner jag..... /Micke Jag vet inte riktigt hur allt det där kom fram bara för att jag tyckte vissa personer i ett TV-program har lite skev förhållning till vapen. Jag har inte heller problem att ta med sonen till skjutbanan. Så snart jag kan jaga regelbundet ska jag dessutom ta med honom på jakt, för det tjatar han om. Sen delar jag inte alla i programmets inställning till vapen, och med mina mått mätt så tycker jag att de är extrema. Folk får göra vad dom vill, jag dömer aldrig (i alla fall sällan), men jag kan ha en åsikt om deras förehavanden för det. Extrem är inget negativt laddat ord, jag är tex en extrem strukturfacist i jobbet Själv tyckte jag det var löjligt roligt i lumpen när vi fick skjuta AK-47, Uzi, PSG-90 etc. Gör jag gärna om. For the record, skulle svarat nej på samtliga tre frågor
Publicerat Januari 9, 200917 yr Mmm. Jag är med på ett amerikanskt jeepforum, och där lyser deras vapentankar igenom ibland. T.ex. är en stor nackdel med nya Jeep Cherokee att tomhylsorna ramlar ner mellan vindruta o instr.bräda när man jagar/skjuter inifrån bilen!!! Och attans om man råkar vara aldrig så lite negativ om deras miltär, då riktas missilramperna hitåt omedelbart med ett krav på en rejäl ursäkt. Ev. hamnar man på svarta listan som terrorist. Det var en omröstning om vem som hade dom snyggaste klistermärkena på Jeepen, samtliga på topp tio handlade om vilken stor, stark armé USA har. Och bilarna där borde levereras med "gunrack" som standard. Så nog verkar det som att dokumentären inte var så väldigt överdriven, men kanske lite vinklad i alla fall.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Mmm. Jag är med på ett amerikanskt jeepforum, och där lyser deras vapentankar igenom ibland. T.ex. är en stor nackdel med nya Jeep Cherokee att tomhylsorna ramlar ner mellan vindruta o instr.bräda när man jagar/skjuter inifrån bilen!!!Och attans om man råkar vara aldrig så lite negativ om deras miltär, då riktas missilramperna hitåt omedelbart med ett krav på en rejäl ursäkt. Ev. hamnar man på svarta listan som terrorist. Det var en omröstning om vem som hade dom snyggaste klistermärkena på Jeepen, samtliga på topp tio handlade om vilken stor, stark armé USA har. Och bilarna där borde levereras med "gunrack" som standard. Så nog verkar det som att dokumentären inte var så väldigt överdriven, men kanske lite vinklad i alla fall. Och dom gnällde på Tyskland.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Man skall komma ihåg att USA är ett land grundat på helt annorlunda principer än Sverige. Vi är ett land där folket har, under lång tid med reformer, tagit över makt från kung och adel. USA har gjort en revolution mot en förtryckande kung, och vilka principer är det som fick dem att göra revolution? Notera två skillnader mellan USA och Sverige. - Den amerikanska konstitutionen, som man ofta skrattar åt i politiskt korrekta kretsar, har som främsta syfte att SKYDDA MEDBORGARNA FRÅN STATEN. Man befann sig mitt i ett befrielsekrig mot en tyrann och lagmakarna ställdes inför den hisnande tanken att deras egen regim kanske med tiden skulle bli repressiv... medborgarna behöver kunna skydda sig också mot en egen repressiv regim och därför instiftades det andra tilläggent, "the right to bear and carry arms". Här ligger vi verkligen efter, över 200 år senare: vi har mycket få skydd mot staten. Tag ett extremt exempel: om man blir våldtagen av en polis är det förbjudet att försvara sig, våld mot tjänsteman är åtalbart oavsett om tjänstemannen har gjort ett lagbrott eller inte. - Vidare - notera individualismen i USA, att landet har skapats av folk som sträckte ett stort fett långfinger åt kung och påve och drog iväg för att själv skapa sin framtid. Visst, jänkarna överdriver sitt vapenintresse och profiterandet på rädsla är en jätteindustri. Men man gör bort sig om man bara flinar och bortser från de kulturella drivkrafterna, den amerikanska konstitutionen och den filosofi man startade landet på är fortfarande marknadsledande över två hundra år efteråt.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Jag är ingen USA hatare på något sätt, finns mycket jag ogillar med det Svenska samhället oxå. Men andra tillägget författades 1791, världen såg lite annorlunda ut då, tex gick Franska Revolutionen av stapeln och giljotinen användes flitigt... Tag ett extremt exempel: om man blir våldtagen av en polis är det förbjudet att försvara sig, våld mot tjänsteman är åtalbart oavsett om tjänstemannen har gjort ett lagbrott eller inte. . "1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit. " Det är väl knappast en myndighetsutövning om en polis våldtar någon?
Publicerat Januari 9, 200917 yr Jag är ingen USA hatare på något sätt, finns mycket jag ogillar med det Svenska samhället oxå. Men andra tillägget författades 1791, världen såg lite annorlunda ut då, tex gick Franska Revolutionen av stapeln och giljotinen användes flitigt..."1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit. " Det är väl knappast en myndighetsutövning om en polis våldtar någon? Nä det kan man väll inte påstå, och oavsätt hur fel någon gjort tjänsteman eller inte får man ju inte ta till knytnävarna. Så inte tycker jag att rätt att skydda sig motstaten är nått att sträva efter. När det gått så långt är det nog dags för revuluition.
Publicerat Januari 9, 200917 yr * USA är ett riktigt jävla pissland på många sätt och viss * USA är riktigt jävla mycket bättre än Sverige på många andra punkter Som dokumentären var upplagd kan man dock inte påstå att det är en vettig uppfostran att låta barn skjuta loss så det står härliga till. Vinklat? Javisst, men det visar ändå på en mentalitet i viss del av det amerikanska samhället som är både primitiv och insöad. Smaken är som baken och var och en får bli salig på sin fason...
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare När det gått så långt är det nog dags för revuluition. Näää grabbar, vad säger ni? ta till vapen för att krossa monarkin?..... någon? Bara för att skydda sig mot Skatteverket, Försäkringskassan, Landstinget och alla andra som krånglar till livet?
Publicerat Januari 9, 200917 yr Det är väl knappast en myndighetsutövning om en polis våldtar någon? Äsch, måste man vara helseriös en fredagkväll?
Publicerat Februari 3, 200917 yr Äsch, måste man vara helseriös en fredagkväll? (Sent svar) Jag kan säkerligen ofta ses som oseriös på forumet, men alltid med glimten i ögat. Rena sakfel reagerar jag dock seriöst på. Så det så
Publicerat Februari 3, 200917 yr Har inte sett den nämda dokumentären, men jag har sett ett flertal andra dokumentärer på samma tema. Tror att det är jäkligt lätt att dra Alla Amerikaner över samma kant, att alla är NRA anhängare och har fullt med vapen precis över allt. Nu stämmer inte alls detta riktigt. Finns gott om människor i det stora landet i Väst som vill ha strängare vapenreglering, då framför allt på handeldsvapen. Anledningen till att det florerar så mycket vapen (en av anledningarna iaf), är att många är rädda, vill försvara sin familj osv. Då känns det kanske säkrare med en Glock eller dyligt. Ska väl finnas statistik någonstans att man löper en mycket större risk att bli skjuten om man äger ett vapen själv än om man inte gör det. Förvarar man sedan sin glock på nattduksbordet eller i en byrålåda så kan ju en mängd otrevliga scenarion hända ( man har barn, det blir inbrott osv) Vet inte hur vanligt det är med vapenskåp där, men jag har varit hemma hos ett flertal Amerikaner under dom gångerna jag varit över som har visat vapen, o jag har då aldrig sett ett enda vapenskåp Senast i New Orleans så fick vi rådet att ABSOLUT inte gå utanför norra sidan av French Quarter för då skulle vi minsann bli våldtagna, rånade och ihjälskjutna och då inte nödvändigtvis i den ordningen. Givetvis så gick vi över till norra sidan i alla fall, och det som slog mig var hur otroligt trevliga och tillmötesgående alla var, dom hälsade när dom gick förbi en på gatan osv (fast dom var svarta och långt under medelklass). Nu kan man givetvis både bli rånad och mördad där, men å andra sidan så kan man ju bli det i vilken skithåla i Sverige nuförtiden oxå. Så jag tror att mycket grundar sig på rädsla, media, TV o Film gör knappast så folk känner sig säkrare. Kom direkt att tänka på Michael Moores film "Bowling for Columbine". I den filmen så finns det en episod om hur den vite mannen fruktade den röde mannen och den svarte mannen osv...ni som sett filmen vet vad jag menar..."I löööves my gun, lööövs my gun" Att Ungdomar tar med sig vapen till skolor osv är givetvis fruktansvärt. Personligen hoppas jag att dom får ordning (någorlunda iaf) på problemet/problemen MVH//Sickboy