Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

beretta al 391 urika

Featured Replies

Publicerat

Hallå.. ja köpte mej en beretta halv auto i höstas. Har inte blivit så mycket jaga p.g.a. jobb osv. men har varit ute en gång i regnväder å de dryper rost vatten ur bössan??? en bössa som använts 5-6 gånger i skogen och som jag gjort vapenvård efter varje användande på.. Kan de stämma ? fler som vart med om samma sak. Ska ja gå tillbaka med bössan.? :P

Ja menar en bössa för dryga 15,000 som ska vara en kvalitetsbössa. Tycker de värkar lite knepigt? eller vad tycker ni? vad skulle ni gjort?

Tom

• Svar 56
  • Visningar 15,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

I en halv auto är det ju mer delar och mekanik än i en "traditionell". Men det där låter ju konstigt. Du kan ju be en vapentekniker ta en titt på bössan. Då får du ju en oberoende parts åsikt om vapnet.

Publicerat

Har du harpunerat med bössan??? ;) Skämt åsido......vart kommer vattnet?? Det måste ju kommit in nånstans?? Har min andra Urika nu, och måste säga att den första var nog lite rosttåligare, ficke ett par lätta rostfläckar på pipan när jag haft den lite fuktig, instängd i ett vapenfodral ett par dar...........

Publicerat
  • Författare

Jaaa de kan man ju göra. be en vapen tekniker kolla altså..

Rosten kommer i från skruven i framstocken. De är altså där de kommer ut. men ser inte direkt vart rosten skulle kunna komma i från om man särar bössan. Möjligen pipans undersida. Men är lite osäker. de formligen rinner rostvatten där.. pipan har fått massa småfläckar trots att jag endas haft den i regnväder en gång å nogrant torka av den och smörjt upp alla delar när ja kom hem. Den har altså inte stått blöt. :lol:

Så har varit försiktig med den å allt sånt.

Mena visst värkar de helknäppt att de ska rinna rostigt vatten ur den ? hela framstocken var full av rostvatten + att de rann ner över bössan. Pipan hade jag över tejpad och slutstycket var stängt hela dagen. Sen en sak till så fort man rör pipan blir den repig å då mena ja inte små små repor utan ganska så grova endå. Skulle man ta nageln å rispa lite så skulle blåneringen försvinna typ. De är alldeles som att dom endast lackerat pipan med mattsvart färg..

Tack för svaren TOM

Publicerat
Jaaa de kan man ju göra. be en vapen tekniker kolla altså..

Rosten kommer i från skruven i framstocken. De är altså där de kommer ut. men ser inte direkt vart rosten skulle kunna komma i från om man särar bössan. Möjligen pipans undersida. Men är lite osäker. de formligen rinner rostvatten där.. pipan har fått massa småfläckar trots att jag endas haft den i regnväder en gång å nogrant torka av den och smörjt upp alla delar när ja kom hem. Den har altså inte stått blöt. :lol:

Så har varit försiktig med den å allt sånt.

Mena visst värkar de helknäppt att de ska rinna rostigt vatten ur den ? hela framstocken var full av rostvatten + att de rann ner över bössan. Pipan hade jag över tejpad och slutstycket var stängt hela dagen. Sen en sak till så fort man rör pipan blir den repig å då mena ja inte små små repor utan ganska så grova endå. Skulle man ta nageln å rispa lite så skulle blåneringen försvinna typ. De är alldeles som att dom endast lackerat pipan med mattsvart färg..

Tack för svaren TOM

Håller med om att ytbehndlingen är lite känslig, men inte så farligt. Åk till handlaren och förklara, kanske en reklamationssak??? Måndagsex???

Publicerat

Hmm funderade på att köpa en sån halv otto men jag blir lite skeptisk nu, vore intressant och veta vad handlaren säger och ifall det är fler med samma erfarenhet här :rolleyes:

Skulle du rekommendera nån att köpa en Urika?

Bra bössa i övrigt?

Publicerat

Bra bössa i övrigt?

Hej!

Jag har en 391'a syntet och är helt nöjd med den. Har använt den i värsta pissväder utan några problem. Inget rostvatten där inte. Det enda rostvattnet kom nog från mig de gångerna... :P

Kan rekommendera den!

/Per

Publicerat

Jag skulle onekligen gå tillbaks till handlaren för att reklamera byssen!

Har den använts så som du säger ska inte rost drypa ut!

Den kanske stått fuktigt innan försäljning???

Jag har en turkautomat som jag inte minns när jag rengjorde o har inte sett en rostfläck på den ännu.

Har iof inte kollat så noga efter rost heller då det är en bruksbössa!

(Självklart hålls bössan i sådan kondition att den inte blir bruksfarlig)

Publicerat
  • Författare
Hmm funderade på att köpa en sån halv otto men jag blir lite skeptisk nu, vore intressant och veta vad handlaren säger och ifall det är fler med samma erfarenhet här :lol:

Bra bössa i övrigt?

Vart på bana å skjutit ca 150 skott med den. första skottet jag sköt ladda den inte om men sen har de inte var några problem. Är kanon nöjd med Bössan i övrigt. Hade de inte varit för rosten som kommer så hade ja inte kunnat gnällt över mycket annat, Helt klart är bössan bra vad jag upplevt. Men som sakt jag kan ha fått tag i ett måndags ex? Köp den om du känner för de men håll koll på rosten. Ska till vapen handlaren nån dag här får vi se va han säger. uppdaterar om info då..

Tom :D

Publicerat
  • Författare
Jag skulle onekligen gå tillbaks till handlaren för att reklamera byssen!

Har den använts så som du säger ska inte rost drypa ut!

Den kanske stått fuktigt innan försäljning???

Jag har en turkautomat som jag inte minns när jag rengjorde o har inte sett en rostfläck på den ännu.

Har iof inte kollat så noga efter rost heller då det är en bruksbössa!

(Självklart hålls bössan i sådan kondition att den inte blir bruksfarlig)

De är ju inte helt omöjligt faktiskt. Men tyckte mej inte kunna se nån tendens till rosst då men klart de kan ha varit så..

Ska ha de i åtanke när jag pratar med vapenhandlaren. Tack för alla svar Tom :lol:

Publicerat
  • Författare
Hej!

Jag har en 391'a syntet och är helt nöjd med den. Har använt den i värsta pissväder utan några problem. Inget rostvatten där inte. Det enda rostvattnet kom nog från mig de gångerna... ;)

Kan rekommendera den!

/Per

Jaa jag har en syntet jag oxå. Men du har inte haft problem med nå rost på pipan eller att de rinner rostigt vatten ur den ?

Min är alldeles små fläckig med rost på pipan å massa repor. Är skita känslig på pipan går man in i en buske kommer man ut med en repa (ganska grov ingen uytlig bara).. Funderar nästan om de är nå fel från fabriken på blåneringen i och med att de är så här, Värkar ju inte vara någon annan med samma problem. :D Hmm kanske får gå över på bennelli som alla håller så varmt på de här forumet ;) hehe. Fast om ja inte har fel är de väl beretta som äger benelli ?

Tom :lol:

Publicerat
Men du har inte haft problem med nå rost på pipan eller att de rinner rostigt vatten ur den ?

Min är alldeles små fläckig med rost på pipan å massa repor. Är skita känslig på pipan går man in i en buske kommer man ut med en repa (ganska grov ingen uytlig bara).. Funderar nästan om de är nå fel från fabriken på blåneringen i och med att de är så här

Nä, inte haft problem med rost på nått sätt och inte heller med att ytan är så känslig som du skriver. Gå tillbaka till handlarn du!

/Per

Publicerat
  • Författare
Nä, inte haft problem med rost på nått sätt och inte heller med att ytan är så känslig som du skriver. Gå tillbaka till handlarn du!

/Per

pratade med handlaren idag. Å han värka lika förvånad han med, han har sålt 6 sådana byssor å ingen har upplevt samma sak enligt han. Ska åka till honom någon gång i veckan här. Uppdatarar om mer info då.

Tom :rolleyes:

Publicerat

Jag är kanonnöjd med min, hade en tidigare men i ett sinnessvagt ögonblick bytte jag bort den mot min bock. Men längtan blev för stor så jag köpte en ny.........Tror det var i förra VapenTidningen det var ett repotage om enn Urika som var 10 år gammal, skjuten ca 10000 skott och aldrig rengjord!!!!! Till sist hade den beckat ihop, men rätt fantastiskt. Verkar ju lite för bra men det enda ägaren hade gjort var visst att spotta i mekanismen när det kärvat............, enda omladdningsproblemen jag haft var på en sportingstig för några år sen, men tror det hängde på ammon.

Publicerat

Ska nog kika på en till helgen, går det att få till fler skott än 3 på ett enkelt sätt?

Publicerat
Ska nog kika på en till helgen, går det att få till fler skott än 3 på ett enkelt sätt?

Det sitter en krympning på magasinsröret, i såfall måste krympningen pressas ut, vet inte om det går?? Kanske går att tillverka ett nytt mag.rör??

Publicerat

Jag har en Urika 391 syntet. Ingaproblem med rost eller något annat, jo föresten Hippen har problem med den för det inte är en Benelli, Men det bjuder jag på :blink:

Ett vapen som du beskriver det ska du få ett nytt, måste vara fel på ytbehandlingen på något vis.

/Lasse

Publicerat
Det sitter en krympning på magasinsröret, i såfall måste krympningen pressas ut, vet inte om det går?? Kanske går att tillverka ett nytt mag.rör??

Skärbrännare?? :blink:

Ska kolla med svarvar gubben i byn vad han tror, blir det 5 skott då?

Publicerat

Tror det blir 5..................

Publicerat
  • Författare

De blir fem. :ph34r: en kompis använde sej av en kona å värmde försiktigt å lyckades få till de. Var inte med när han gjorde de men de funkar varje fall B)

Tom

Publicerat
  • Författare

Vapen handlaren beställde en ny pipa i dag. Han hade alldrig sätt en urika lika ful som min efter så kort tid även om den skulle legat i vatten hela tiden sa han :angry: Uppenbaligen ett fel på blånering. :mad: känns skönt // Tom

Publicerat
Vapen handlaren beställde en ny pipa i dag. Han hade alldrig sätt en urika lika ful som min efter så kort tid även om den skulle legat i vatten hela tiden sa han :blink: Uppenbaligen ett fel på blånering. ;) känns skönt // Tom

Va gött!

De lönar sig att reklamera ibland :wub: :wub:

Publicerat

Skönt att det löste sig.

/Lasse

Publicerat
Vapen handlaren beställde en ny pipa i dag. Han hade alldrig sätt en urika lika ful som min efter så kort tid även om den skulle legat i vatten hela tiden sa han ;) Uppenbaligen ett fel på blånering. :lol: känns skönt // Tom

Gött! Verkar ju gått rätt smidigt, bara att gratulera. Hoppas du får en bättre pipa den här gången.. :D

/Per

Publicerat
  • Författare

Jaa kanonskönt. Bäst av allt var att han inte skulle skicka tillbaka den dåliga pipan. De va oxå bra så man kan använda bössan tills den nya pipan kommer. Valde en 61 cm lång den här gången den jag har är 66cm. Har man ju två ;) gör ju inget igentligen för funktionen på bössan om den e lite rostflammig på pipan. Innuti pipan är den ju kanon fin kollade med fiberoptik, sån man kollar i cylindrar på bilar med exempel. Kan ja köra med den pipan tills den e slut å byta sen :P Ha de gött alla å tack för alla svar.

// Tom