Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

beretta al 391 urika

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ingen annan som har bra/ dåliga erfarenheter av detta vapen ??

Vad tycker ni som har en??

Och jaa jag vet att de finns några bennelli fantaster som kommer skriva,

Beretta är bra men sälj den å köp en benelli :rolleyes: hehe eller ?

• Svar 56
  • Visningar 15k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ingen annan som har bra/ dåliga erfarenheter av detta vapen ??

Vad tycker ni som har en??

Beretta är bra men sälj den å köp en benelli :rolleyes: hehe eller ?

Är kanon nöjd med min, det är som tidigare sagts min andra. Håller på att polera upp min nya "custom" kolv som jag fått tillverkad. Köpte min Urika billigt helt ny pga. originalkolven blivit felkapad,gav 8600:- för den.Sålde kolven för 800:-, bra affär tycker jag.

post-2136-1235033547_thumb.jpg

Publicerat

En till bild................löstagbar kolvkam, beställd på Cabelas, den är gjord i ett gummi som går att slipa till önskad form/höjd. Rödpunkten är en billig Tasco, 750:- men funkar kanon. Använder r-punkten nästan bara till jaktstig. Därför ville jag ha kolvhöjden så jag kan använda den utan r-punkten, kolvkamsföröjaren sitter bara med ett kardborreband, skitsmidigt. Kolvgubben tog mått på minhand så jag har exakt avstånd till avtryckaren, handutfyllnad. Handen i handsken har fått en ny innebörd..........

post-2136-1235033875_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
En till bild................löstagbar kolvkam, beställd på Cabelas, den är gjord i ett gummi som går att slipa till önskad form/höjd. Rödpunkten är en billig Tasco, 750:- men funkar kanon. Använder r-punkten nästan bara till jaktstig. Därför ville jag ha kolvhöjden så jag kan använda den utan r-punkten, kolvkamsföröjaren sitter bara med ett kardborreband, skitsmidigt. Kolvgubben tog mått på minhand så jag har exakt avstånd till avtryckaren, handutfyllnad. Handen i handsken har fått en ny innebörd..........

Fasen så najs de blir.. :wacko: min är i syntet så är lite svårare att göra sådana ingrepp:) Hoppas de blir kanonbra..

Publicerat

Köpte en i höstas med 55cm pipa och den laddar inte om 24grams stålhagelskott som den ska men löste dett genom att köpa en förlängd choke.

Publicerat

Hep!

Har inte sagt ett ljud :D:D

Mvh!

Publicerat
Köpte en i höstas med 55cm pipa och den laddar inte om 24grams stålhagelskott som den ska men löste dett genom att köpa en förlängd choke.

köpte du den helt ny ?

har själv inga problem med min men kompisens bråkade lite med 24gr innan den slet till sig och nu funkar hans perfekt

Publicerat

Beretta är bra men sälj den å köp en benelli :) hehe eller ?

Ok detta kommer man nog att få äta upp resten av tiden men..

Faktum är att hustrun börjat vurma för en halvautomat igen, hon har haft en Mancino.. men nu vill hon ha en gasomladddad Beretta :D

Dags för skiljsmässa <_<

Mvh!

Publicerat
Ok detta kommer man nog att få äta upp resten av tiden men..

Faktum är att hustrun börjat vurma för en halvautomat igen, hon har haft en Mancino.. men nu vill hon ha en gasomladddad Beretta :D

Dags för skiljsmässa :huh:

Mvh!

Ååhhåå, vilken smashboll du har lagt upp åt oss Hipshot... B)

Publicerat

I know!

Men du vet, är man bara bergfast i sin övertygelse dvs gasomladdat suger medan Benelli rular så kan man tillåta sig sånt här, oavsett vad som sägs så vet jag ju tingens egentliga ordning :lol::D

Det är ungefär som den här kulbössan blajser, de skjuter bra det måste man ge dem men de suger i övrigt :huh:

Mvh!

Publicerat

Haha :D

Jag får uppfattningen att du är ute och letar ovänner med dessa uttalanden...

Näärå, vi fattar allt att du bara skojar med oss. Det är bra att du har en fast övertygelse och inte velar runt.

Vi andra är också fast övertygade om motsatsen... eller?

I mitt val av hagelbössa så skedde aldrig någon provskjutning eller liknande. Jag var bara och klämde och kände på bössorna och i mitt tycke så satt Urikan som en smäck. Testade att provanlägga säkert hundra gånger från olika ställningar med jacka, utan jacka, snodde runt ett halvvarv och la an m.m.

Handlarn måste trott at jag var knäpp men efter varje anläggning jag gjorde så lågg bössan helt rätt.

Nu till helgen ska den med ut och luftas för jag ska ner till Hudik och delta på rävjakt... :unsure:

Beträffande den där kulbössan så har jag ingen kommentar eftersom jag själv skjuter med bygelrepeter (Sako)... ^_^

Publicerat
köpte du den helt ny ?

har själv inga problem med min men kompisens bråkade lite med 24gr innan den slet till sig och nu funkar hans perfekt

ja helt ny

Kollade pipan nu, 24inch 60cm. ca 80% av 24gr som den inte laddade om, va i kontakt med dom som jag köpte hos och de sa att pipan va för kort för att det skulle gå. de kunde berättat det innan jag köpte tycker man ju men jag bestämde mig för å prova med förlängd choke och det funkade på de första 10 skotten. var efter att skjutbanan stängt så den ska provas ordentligt i vår, kan hända att den sliter in sig med tiden

Publicerat
ja helt ny

Kollade pipan nu, 24inch 60cm. ca 80% av 24gr som den inte laddade om, va i kontakt med dom som jag köpte hos och de sa att pipan va för kort för att det skulle gå. de kunde berättat det innan jag köpte tycker man ju men jag bestämde mig för å prova med förlängd choke och det funkade på de första 10 skotten. var efter att skjutbanan stängt så den ska provas ordentligt i vår, kan hända att den sliter in sig med tiden

Kan vara så att du får kapa returfjädern en bit. Har skrivit om detta i en annan tråd här nånstans om automater. På Urika 2, om det är en sån du har så sitter det en tyngre "kopp" eller va fan det heter, som sitter på returfjädern där länkarmen från mekanismen "bottnar". Tror Thyrefors som är mek åt Sako sweden som har Beretta, har gamla lättare på lager, det kan göra att det laddar om lättare.

Publicerat

Anledningen till att jag köpte gasomladdad aut. var att det kan vara svårt att få rekyl omladdade att ladda om(24g) om man slänger på en rödpunkt och lite annat, då jag använder den till jaktstig. Sen tycker jag att Benelli har på tok för stora och öppna pistolgrepp. Har skjutit lite Benelli och gillar dom annars, men tycker att Berettan laddar om mycket mjukare, men inte lika rappt. Men det kanske man tjänar in på snabbare andra skott till Berettans fördel. Den har åxå mindre pipuppslag, så jag skulle absolut rekomendera Beretta om man tänker skjuta jaktstig.

Publicerat
Kan vara så att du får kapa returfjädern en bit. Har skrivit om detta i en annan tråd här nånstans om automater. På Urika 2, om det är en sån du har så sitter det en tyngre "kopp" eller va fan det heter, som sitter på returfjädern där länkarmen från mekanismen "bottnar". Tror Thyrefors som är mek åt Sako sweden som har Beretta, har gamla lättare på lager, det kan göra att det laddar om lättare.

Disskuterade även denna delen "koppen" lr vad det heter och på min ät det en lättare variant. tack för tippset

Publicerat

hmm redan den lättare koppen monterad !!

min har från start laddat om allt skit jag stoppat i den

även det billigaste av 24gr patroner

Publicerat

Jag undra om ni har koll på hur viktig piplängden är på en halvauto.HAr hittat en beg ulrika med det är den korta pipan.

Jag tror det är 61cm. Den ska användas till jakt och plåtstigar.

Klarar jag mig med denna eller ska man hitta någon med längre pipa?

Trident

Publicerat
Jag undra om ni har koll på hur viktig piplängden är på en halvauto.HAr hittat en beg ulrika med det är den korta pipan.

Jag tror det är 61cm. Den ska användas till jakt och plåtstigar.

Klarar jag mig med denna eller ska man hitta någon med längre pipa?

Trident

Tycker nog du ska ha längre pipa, jag har 71cm, men skulle gärna ha en 76cm sportingpipa till jaktstigen.

Har testat 66 cm pipa och tycker det är på tok för vingligt, men det är klart, bössan blir ju smidigare.......en automat blir ju längre i sig pga den långa lådan.

På min har jag löst problemet med ett 10mm armeringsjärn inlindat i eltejp, fastsatt med "buntband"(stripes?) på pipan, den väger 150g.

• 1 year later...
Publicerat

Återuppliver denna tråd lite.

Har som sagt i en annan tråd lånat hem en AL391 Urika för att testa lite och jag tänkte öppna upp den en aning och titta på hur den suer ut invändigt.

Men framstocksmuttern sitter så hårt att jag inte får upp den! :D Kan den tidigare ägaren dragit åt extra hårt och lyckas låsa fast den? Eller är det skit från gasen som satt sig så illa att det låst fast? Vågar inte bruka verktyg (polygrip) när jag inte äger den. :D

Ska ju iofs provskjuta den i några dagar sen åka och lämna in den, kanske skulle be handlaren göra en service och rengöring om jag skulle vilja köpa den. :D

Mvh

Roffe

Publicerat

Ta polygripen men lägg någon tygtrasa i mellan verktyget och bössan då du drar..

Mvh!

Publicerat
Ta polygripen men lägg någon tygtrasa i mellan verktyget och bössan då du drar..

Mvh!

Det är någon tidigare som redan har gjort fula märken där o ja vill inte förvärra det. Får se om jag vågar mig på det

Mr Hipshot kanske har något annat gott att delge om denna typ av bössa? B):wub::blush:

Publicerat

:blush::wub:;)

Nope ids inte stoppa huvudet i getingboet..just nu B)

Mvh!

Publicerat
:D:D:D

Nope ids inte stoppa huvudet i getingboet..just nu :D

Mvh!

:D:D:D

Publicerat

Jag gör ju inte rent min bössa speciellt ofta men det brukar inte vara skitigt där. Dock känns det som om den drar åt lite själv efter hand så även om man inte drar åt skruven så hårt så sitter den utav helvete när man ska ha loss den några månader senare.

Polygrip är ett bra verktyg.

Jag är dock nöjd med mitt spett över lag.

Publicerat
Jag gör ju inte rent min bössa speciellt ofta men det brukar inte vara skitigt där. Dock känns det som om den drar åt lite själv efter hand så även om man inte drar åt skruven så hårt så sitter den utav helvete när man ska ha loss den några månader senare.

Polygrip är ett bra verktyg.

Jag är dock nöjd med mitt spett över lag.

Mmm jag får se om jag tar ett par tag med polly på söndag kväll. Enligt handlaren så är det inte många skott skjutna med den men den verkar inte vara rengjord allt för ofta heller. Ser ut och vara ett tjockt lager skit i den därav vill jag öppna och titta.

Men den had ei af inga som helst problem att ladda om 24g Gyttorp idag på banan. :D