Publicerat Januari 19, 200917 yr Ska lilla kalle som är ute o fiskar med Morfar med ett metspö ansöka om tillstånd och raportera de bäcköringar han får? Ett vansinigt o idiotiskt förslag.
Publicerat Januari 19, 200917 yr annars har ju eu bara varit positivt , men dom kläcker ur sig ganska så ofta helt idiotiska saker.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Har skickat detta till Cecilia Malmström, EU-minister Hej. Jag är medlem i en del forum med totalt ca 2-3000 medlemmar. Det har på dessa forum nu stormat en hel del ang en artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/article4184566.ab Ingen av oss kommer att stå bakom detta beslut. Så vår fråga är vad är ni bereda att göra för oss? Vi har i många andra frågor sett att ni inte tagit strid för våra invånare. Men nu är det dax. Vet inte om man kan hoppas på något svar.. Kan meddela att det fortfarande inte kommit något svar.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Jag befinner mig i ett sinnestillstånd som närmast kan beskrivas som en blandning mellan trött och förbannad.http://www.aftonbladet.se/debatt/article4184566.ab Vem f4n orkar bry sej om EU mupparna längre, dom får hitta på vad dom vill angående fisket, jag fortsätter fiska som jag gjort i hela mitt liv i allafall. Vill dom ha några fiskerapporter angående mitt fiske och eventuella fångster så får dom sända upp en tjänsteman som tar sej av det eventuella pappersarbetet, bara han håller sej utom syn- och hörhåll. Ja Du Linkis, detta man minns mycket väl! Precis som det var igår, för det var ett riktigt svek ifrån våra politiker! Och du blir förvånad angående politiker och svek?? Enda anledningen att det fortfarande finns politiker som yrkesroll är generellt folks önskan om att bli rundlurade och speciellt väljarnas dåliga minne.
Publicerat Februari 25, 200917 yr JAG ÄR I CHOCK..... Har fått svar på mitt mail. Jag är inte förvånad över svaret men att jag fick svar... Mikael! Tack för ditt e-brev angående regler för sportfiske. Du skrev ursprungligen till Cecilia Malmström men eftersom fiskefrågorna ligger under Jordbruksdepartementets ansvarsområde så kommer svaret från mig. Det stämmer att EU-kommissionen har lagt fram ett förordningsförslag avseende fiskerikontroll vilken också berör viss reglering av fritidsfiske. Det är ännu för tidigt för mig att yttra mig om hur Sverige ställer sig till kommissionens förslag. Vi måste ta reda på vad förordningsförslaget innebär och hur det ska tolkas. Ett beslut väntas under hösten 2009. Med vänlig hälsning Eskil Erlandsson Jordbruksminister
Publicerat Februari 25, 200917 yr Har även skikat ett svar till honom: Hej Eskil Jag vill börja med att tacka för ditt svar. På de forum jag är med i är fiske något som ligger många (om inte alla) varmt om hjärtat. Både för personlig rekreation, i en idag allt mer stressad miljö, samt ett otroligt fint sätt att få tillbringa tid i naturen med sina barn. Det vore av högsta intresse för oss att få läsa detta förordningsförslag. Så vi kan bilda oss en egen uppfattning. Jag vill helst inte att någon dagstidning skall skapa en uppfattning åt oss. Är det möjligt att få tillgång till detta. För vi vill inte heller att det blir så att ni läser och tolkar detta, För att sedan svara på det innan ni hört vad vi som kommer att drabbas har att säga om hur vi tolkar det.
Publicerat Februari 25, 200917 yr om jag får svar så kommer jag lägga upp förordnings förslaget här så vi alla kan hjälpas åt att tolka det.
Publicerat Februari 25, 200917 yr om jag får svar så kommer jag lägga upp förordnings förslaget här så vi alla kan hjälpas åt att tolka det. Du får säkert svar, troligen utan nåt förslag *Sätter nån emot* Hur som helst så tycker jag det är roligt att du kontaktar blåbären och ligger på lite *tummen upp* //Micke
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jag drog upp 2 abborrar nu på morgonen som jag har för avsikt att äta till lunch. Men sedan när jag loggade in på datorn såg jag detta, då ställer jag mig frågan: 1 Ska jag genast gå ut i skogen och gräva ner fisken innan länsman kommer på mig 2 Eller ska jag skynda mig att skicka in en rapport till jordbruksverket och bifoga en hundring 3 Eller kanske packetera fiskarna i bubbelplast och skicka dem till Bryssel för att få dem vägda och mätta så att de kan dra sina egna slutsatser om mina lunchvanor Till lunchen kanske jag för övrigt begår fler lagbrott eftersom jag drar upp egen potatis ur landet utan att rapportera det till EU, kanske bästa att gräva ner den i skogen också innan länsman kommer bara för att vara på den säkra sidan. För då kan jag ju köpa potatis från Europa och fisk från Asien, troligen mer EU korrekt och bäst för miljön!
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jag drog upp 2 abborrar nu på morgonen som jag har för avsikt att äta till lunch. Men sedan när jag loggade in på datorn såg jag detta, då ställer jag mig frågan:1 Ska jag genast gå ut i skogen och gräva ner fisken innan länsman kommer på mig 2 Eller ska jag skynda mig att skicka in en rapport till jordbruksverket och bifoga en hundring 3 Eller kanske packetera fiskarna i bubbelplast och skicka dem till Bryssel för att få dem vägda och mätta så att de kan dra sina egna slutsatser om mina lunchvanor Till lunchen kanske jag för övrigt begår fler lagbrott eftersom jag drar upp egen potatis ur landet utan att rapportera det till EU, kanske bästa att gräva ner den i skogen också innan länsman kommer bara för att vara på den säkra sidan. För då kan jag ju köpa potatis från Europa och fisk från Asien, troligen mer EU korrekt och bäst för miljön! Du skulle göra vad?? gräva ned det i skogen.. Är du inte klok? då måste du fylla i blanketterna 1293:155-AA samt 9692:234-SP och ansöka om utsättning av grödor i naturen. Samt plantering av fisk... Nu får du lugna dig. Man kan inte göra hur som helst. Jag menar vad skulle hända om alla gjorde som dig... Då tappar vi ju all kontroll. För övrigt bör du även anmäla vilken utrustning du använde när du fiskade, inköps datum och plats samt hur du förvarar dessa när du inte fiskar eller gräver potatis.. SUCK.. att folk inte förstår att man inte kan leva utan KONTROLL.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Du skulle göra vad?? gräva ned det i skogen.. Är du inte klok? då måste du fylla i blanketterna 1293:155-AA samt 9692:234-SP och ansöka om utsättning av grödor i naturen. Samt plantering av fisk... Nu får du lugna dig. Man kan inte göra hur som helst. Jag menar vad skulle hända om alla gjorde som dig... Då tappar vi ju all kontroll. För övrigt bör du även anmäla vilken utrustning du använde när du fiskade, inköps datum och plats samt hur du förvarar dessa när du inte fiskar eller gräver potatis.. SUCK.. att folk inte förstår att man inte kan leva utan KONTROLL. Jag håller fullkomlight med dig. Härmed ska jag nog bara köpa halvfabrikat i konsum, aldrig med hemodlad, jagad eller fiskad mat!
Publicerat Februari 25, 200917 yr Snart vet man inte vad man har att leva för! Jobbar på ett åkeri, och politikerna gör det både dyrt och svårt att vara iden här branchen. Min livsstil är jakt och fiske, Snart är nog det olagligt. så om man inte kan jobba och inte har någon fritids-syselsättning mad ska man göra då????? Kanske bli alkoholist och leva på skatte-betalarna, Nej just det, skatte pengarna har Sverige redan gett till EU. Så inte ens det kan man göra......FANJÄVLARHELVETE vad arg jag blir
Publicerat Februari 25, 200917 yr Jag håller fullkomlight med dig.Härmed ska jag nog bara köpa halvfabrikat i konsum, aldrig med hemodlad, jagad eller fiskad mat! Så.. Det var väl inte så svårt. skönt att du kommit till insikt. Vore även bra om du kunde välja produkter med många kemiskt framställda ämnen i maten. Många E är bra mat. Eftersom vi snart kommer att kunna spåra vart alla är, då vi blivit lätt radioaktiva.. Typ som inbyggda fotbojor. Tänk vad skönt det skulle vara.. Då vi äntligen kan få kontroll...
Publicerat Februari 25, 200917 yr Snart vet man inte vad man har att leva för!Jobbar på ett åkeri, och politikerna gör det både dyrt och svårt att vara iden här branchen. Min livsstil är jakt och fiske, Snart är nog det olagligt. så om man inte kan jobba och inte har någon fritids-syselsättning mad ska man göra då????? Kanske bli alkoholist och leva på skatte-betalarna, Nej just det, skatte pengarna har Sverige redan gett till EU. Så inte ens det kan man göra......FANJÄVLARHELVETE vad arg jag blir Nej inte olagligt, bara det att du måste vara utbildad jurist för att förstå vilka blanketter som man skall fylla i. Så nu har du något att göra. sätta sig i skolbänken igen... När du är klar med det får du tillbaka din livsstil samt att du kan sälja dina blankett ifyllar tjänster. Du ser. EU skapar riktiga jobb som verkligen behövs för att jorden skall forsätta snurra.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Har även skikat ett svar till honom:Hej Eskil Jag vill börja med att tacka för ditt svar. På de forum jag är med i är fiske något som ligger många (om inte alla) varmt om hjärtat. Både för personlig rekreation, i en idag allt mer stressad miljö, samt ett otroligt fint sätt att få tillbringa tid i naturen med sina barn. Det vore av högsta intresse för oss att få läsa detta förordningsförslag. Så vi kan bilda oss en egen uppfattning. Jag vill helst inte att någon dagstidning skall skapa en uppfattning åt oss. Är det möjligt att få tillgång till detta. För vi vill inte heller att det blir så att ni läser och tolkar detta, För att sedan svara på det innan ni hört vad vi som kommer att drabbas har att säga om hur vi tolkar det. Gott jobbat Stene, och svar från självaste Eskil också, rätt från toppen så att säga.
Publicerat Februari 25, 200917 yr Du skulle göra vad?? gräva ned det i skogen.. Är du inte klok? då måste du fylla i blanketterna 1293:155-AA samt 9692:234-SP och ansöka om utsättning av grödor i naturen. Samt plantering av fisk... För att få tillgång till ovannämnda blanketter måste du fylla i ansökningsblankett 4563:887-BB och leverera in personligen på närmsta EU kontor. Denna skall också kopieras i 4 exemplar och kopierna skall skickas till Naturvårdsverket, Länsstyrelsen och Fiskeriverket. Din egen kopia är du skyldig att visa fram vid tjänstemans begäran och skal sparas i 5 år från ansökningsdato.
Publicerat Mars 2, 200917 yr Nytt svar: Hej Mikael, På Eskil Erlandssons vägnar tackar jag för ditt svar på ministerns brev. Du hittar kommissionens förordningsförslag avseende fiskerikontroll genom att följa länken nedan till Europeiska kommissionen och Generaldirektoratet för havsfrågor och fiske: http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/control_..._control_sv.htm Med vänlig hälsning Johanna Dahlin Informationsstaben Jordbruksdepartementet Så om det är några som politikens ädla språk får ni gärna hjälpa till att tolka detta så vi antingeng kan påpeka att detta dokument INTE gäller sport fiske alt vilka delar de bör försöka ändra så att det inte gäller sport fikaren. För som jag förstår det är är hela problemet att de inte tycker att de inte får de värden de behöver. Men de kommer ju aldrig att lyckas med att få in sportfiskares kvoter så det är lika bra att exkludera dem.
Publicerat Mars 3, 200917 yr Helt jävvla sjukt, jag som är sportfiskare som håller fiske varmare en jakten om hjärtat (Dock ) Har ni inte tänkt på hur allt började? Man gick ut med far eller morfar och satte sig vid bryggan, kanske drog någon aborre och någon mört, sedan börjar fiskeintresset brinna, nu har jag hållit på med fiske varje dag, binder flugor, gör jerkbaits, bygger spön etc. Nä, när jag gått ut gymnasiet ska jag göra det enda smarta, flytta till norge = inge mer EU Det jag irriterar mej mest på är att yrkesfiskarna drar flera ton fisk, flera olika sorter som de inte vill ha, vill säga att de kanske drar 20 ton sill, 15 ton kungsfisk etc, men får 10 ton av den fisk de vill ha, då dör den fisk de fått upp, sen slänger de fisken de inte vill ha. då kommer alla fiskar tillslut utrotas, och utrotas fisken så kommer antagligen fåglar som lever på fisk dö, kanske även sälarna. det bryter hela systemet, undra va EU säger när de inser det?