Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag älskar statistik och grafer!!! Nu är jag inte lika skadad som en äldre gentleman på jobbet som har minst 7:e dan i Excel (sakerna han kan göra i Excel är helt otroliga!), men jag jobbar på det. Jag har suttit och funderat och funderat på mina experiment i somras med laddningar i 6,5x47:an och den blåsta tändhatten. "Hur ska jag åskådliggöra detta för mig själv?" Jag är inte totalt väck när det gäller siffror, men inget slår en grafisk representation av något, enligt min nördiga mening. Så vad gjorde jag? Jo, mina laddtabeller i Excel får alltfler kolumner ju mer fantasin springer iväg. Nu är det inte alla dessa kolumner det här inlägget handlar om, utan närmare bestämt Laddvikt och Hastighet. Jag sorterade laddningarna från i somras efter testerna med Norma 130. Tog bara de laddningar där ALLT är exakt lika förutom krut och laddvikt. Sedan radade jag upp en graf baserat på detta, och voilà! Det blev så tydligt att t.o.m. jag begriper Från grafen drar jag främst dessa tre slutsatser: 1. 203-B är ett snabbare krut än N150 (visste jag iof sig sen tidigare, men nu blev det ännu tydligare). 2. 203-B maxar ut vid 36,0 grains och det är meningslöst att fortsätta hälla i krut. 3. Det borde gå att traska över 37,0 grains N150 då detta krut ej maxat ut än. Jag tycker det är rätt uppenbart att 203-B är mindre lämpat än N150 för denna kulvikt, friflykt, etc. Även det faktum att Rem 7½-knallen blåstes när jag drog iväg i laddning utan att bry mig om trycktecken på tändhattarna åskådliggörs i grafen: 203-B-kurvan är ju mycket brantare än N150-dito, dvs den bygger tryck fortare under just dessa förhållanden. Ska oxå nämna att det statistiska underlaget för siffrorna ovan inte är 100%-igt. I de flesta fall har medelhastigheten gjorts baserat på tre skott per laddning. Ju fler skott man skjuter per laddning desto bättre noggrannhet får man, men det är ju oxå helt självklart.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Hel enig Grafer er snygge og excel er kuult Veldig tydelig graf du har lavet. Har selv min jagt dagbog og statestik i Excel og ellers alt annet man kan före statestik på Skal på ladde kurs i höör i marts, så kanske det bliver aktuelt med excel til dette også robert
Publicerat Januari 16, 200917 yr Ja den som begrep sig på sånt. Man e ju ingen Einstein då det gäller dataprogram
Publicerat Januari 16, 200917 yr Skit fin graf Det mesta blir ganska överskådligt när man sätter in det i en graf på det sättet. Hur många skott ligger bakom denna grafen? Min graf skulle nog bli ganska kort och intetsägande pga att jag inte har någon kronograf, och allt för få skott skjutna Finns det något program där man kan få en uppfatning om vilken hastighet man kan tänkas ligga på med en viss kula o laddning? Håller med dig om att exel är ett underbart program, man kan ta mig faan göra allt i det. När vi köpte gården så fattae jag inte allt med ekonomin när man skulle räkna på vad ett bud innebar i skogsavdrag o liknande. Så när jag ändå inte kunde sova pga allt med gårdsköpet så satt jag o knåpade ihop ett exelprogram som visade mig. man la helt enkelt in ett bud o fick fram på en tio årsplan vad avdragen o skatt mm skulle bli. Killen på LRF undrade var jag fått tag i det programmet när jag la fram det till honom, gjort det själv svarade jag med ett leénde. Vet inte om han trodde mig. Synd bara att jag inte vet var jag gjore av det /Lasse
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Hur många skott ligger bakom denna grafen? 30 st. Finns det något program där man kan få en uppfatning om vilken hastighet man kan tänkas ligga på med en viss kula o laddning? Det finns nåt som heter QuickLoad som ska vara ganska bra, men man behöver kalibrera det med faktiska värden från sin egen bössa. Jag har inte micklat nåt med det själv men fått lite laddata från andra som hjälpt mig. Handladdar man så tycker jag att man har mycket glädje och nytta av en kronograf, och de kostar under tusenlappen om du inte ska ha top of the line.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Öööö... har ikke väret på ladde kurs enda Hvad er en kronograf i denne sammenhengen ? robert
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Öööö... har ikke väret på ladde kurs enda Hvad er en kronograf i denne sammenhengen ? Hastighetsmätare/måler
Publicerat Januari 16, 200917 yr Takker Hvordan måler den hastigheten ? Er den monteret på riflen og måler udgangs hastigheden ? robert
Publicerat Januari 16, 200917 yr Wauuu Heftigt Fantastisk fin udstyrs sport dette med handladning Takker for det fine billede. Trevlig helg. robert
Publicerat Januari 16, 200917 yr PRYL jakt på högsta nivå Var det inte fler skott av kurvan på grafen att dömma skulle jag gissat på 50-100. Härligt, måste mata in mina ladd data i exel snarast så jag kan fylla på efter hand med info för att i ramtiden få fram en fin graf jag med. /Lasse
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Var det inte fler skott av kurvan på grafen att dömma skulle jag gissat på 50-100. Jag kör med mjuk kurvanpassning. Hatar hackiga kurvor! Ett av världens vackraste påfund är enligt min mening glidande medelvärde. Aaah, så enkelt men ändå så vackert
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag kan inte mycket excel men en laddlogg med en flik för varje kaliber var det första jag fixade. Mycket överskådligt och bra. Sen är det ju bara att köpa en kronograf och fylla på med kolumner så KANSKE man till slut ids göra lika fina grafer som mr Exabit
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Jag kan inte mycket excel men en laddlogg med en flik för varje kaliber var det första jag fixade. Mycket överskådligt och bra. Med lite Autofilter kommer man en bra bit på väg. Sen gäller det att lista ut vad man vill se oxå
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Kompletterar med en graf som visar hur Scenar 123 fungerar under samma förutsättningar. Återigen ser vi att 203-B har en ganska tveksam karaktäristik medan N150 tuffar på relativt linjärt.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Inser vid närmare eftertanke att mätningarna bör göras om. Medelhastigheten för N150 utgörs av 5-skottsserier medan snitthastigheten för 203-B baseras på 3-skottare. Jag undrar hur mycket detta påverkar kurvan egentligen. N150 har nämligen låg ES men i mina anteckningar för 203-B har jag ej noterat detta. Om 203-B har hög ES så kan man med lite otur få väldigt missvisande medelhastighet, medan N150 gynnas av att både ha fler skott till grund för medelhastigheten och en låg ES. Ett frågetecken har alltså smugit sig in i datan. Jag jämför lite grann äpplen med päron...
Publicerat Januari 17, 200917 yr Ja det gode med statestik er man kan få det til at passe på det meste Unden at fornärme nogen Ser frem mod dit nye resultat Stå på, og kanske du kan dele med dig av dit excel ark, til de som måtte ha en Cronograf. robert
Publicerat Januari 17, 200917 yr ps. Rikard, du redegjorde i en annen tråd for skilnarden mellem de forskellige norma krudt kvaliteter med 200 som snappest og 201 som langsomere. Kanske man kunne lave en graf som siger presis, når man skal välge de forskellige krudt typer alt efter hvor tung kugle og hvilken BC kuglen har ? Kanske det var et kvelds prosjekt robert
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Kanske man kunne lave en graf som siger presis, når man skal välge de forskellige krudt typer alt efter hvor tung kugle og hvilken BC kuglen har ? Det är enklare att bara kolla i exempelvis Normas laddhandbok för att se vilka krut som är lämpliga för vilken kulvikt
Publicerat Januari 17, 200917 yr Jag älskar statistik och grafer!!! Exabit, vet du inte att statistik är som en bikini: visar mycket men döljer det mesta mvh
Publicerat Januari 19, 200917 yr Inser vid närmare eftertanke att mätningarna bör göras om. Medelhastigheten för N150 utgörs av 5-skottsserier medan snitthastigheten för 203-B baseras på 3-skottare. Jag undrar hur mycket detta påverkar kurvan egentligen. N150 har nämligen låg ES men i mina anteckningar för 203-B har jag ej noterat detta. Om 203-B har hög ES så kan man med lite otur få väldigt missvisande medelhastighet, medan N150 gynnas av att både ha fler skott till grund för medelhastigheten och en låg ES.Ett frågetecken har alltså smugit sig in i datan. Jag jämför lite grann äpplen med päron... Ett test du kan göra är att ta fram slumptal, nollor och ettor som plockar ut totalt 3 skott av varje 5-skottserie för N150. Grafa tillsammans med 3-skottsserierna för 203-B. Titta och njut. Din excelguru bör kunna hjälpa dig med det. Jag tror inte det gör ngn skillnad, men jag vet inte säkert. (Den förväntade hastigheten för varje laddning är mindre säkert mätt för 203-B än för N150 som det är nu.) Dina kurvor ser i mina ögon mysko ut. Den första för 203-B: jag fattar inte varför farten minskar när du passerar 36 grains. ...men så har jag bara laddat några år... Den andra för 203-B: där minskar ju farten i nere delen av stegen, ökar sedan monotont och avtar i övre delen av stegen. Mysko. Ser ut som ett bakfullt s. Hur ser graferna ut om du skippar filtret? Var får man tag i Quickload?
Publicerat Januari 20, 200917 yr Du ska inte prova N550? Läser man på de amerikanska forumen så verkar det vara N550 som gäller och det hade varit intressant att se en jämförelse. / Johan
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Du ska inte prova N550? Läser man på de amerikanska forumen så verkar det vara N550 som gäller och det hade varit intressant att se en jämförelse. Vad jag förstår så ska N540 vara något av ett raketbränsle, men av det jag läst så får de flesta bäst precision med N150. Sen är det en prioriteringsfråga hur högt man värderar en hastighetsökning på 30-40 m/s, men för egen del ligger det inte högst på dagordningen.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Ett test du kan göra är att ta fram slumptal, nollor och ettor som plockar ut totalt 3 skott av varje 5-skottserieför N150. Grafa tillsammans med 3-skottsserierna för 203-B. Titta och njut. Bra idé! Ska göra detta, om jag hittar de separata hastighetsnoteringarna nånstans
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.