Publicerat Januari 16, 200917 yr US optics ett sikten som kan skrädarsys efter erat önskemål och i det här fallet är den anpassad för kaliber 338 lapua och bössan Sako TRG Känslan: Ett av det mäktigaste sikten jag nånsin har sett ! Den fosfaterande verktygs kvalitet känslan är mkt hög att man skulle lätt kunna hamra spikar med sikten om om igen ,. Grepp känslan i parallax justerings ringen mkt bra och samma känslan är det i zoomringen . Greppen är så bra att man kan ha oljade händer och ändå känns greppet stadigt . Den stora fördelen med parallax siffrorna är att allt sitter mot skyttens öga och att markerings pricken sitter lite snett på vänstra sidan och kan där med läsas av från sidan med sitt vänstra öga om man siktar med sitt högra ögat . Motljusskyddet har inbyggt skydd mot reflexer av optiken . Parallax ringen är rejält stor och lite tungt att vrida men friktions ytan räddar så att man får lite styrka att vrida den ! från 50m till oändlig men man får vrida ett halv varv för att komma till 200m Zoomringen : Greppytan är mkt bra man vrider zoomen vrids från 3,8-22 med 2/3 dels varv . Ett stor plus är stora siffrorna som sitter mot skyttens öga och kan ses utan att lyfta huvudet för mkt . Okularet: man får lägga sig rätt för att centrera sitt öga för att få en jämn betrakningd bild , men när man fick det så var det som byta upp sig från tex Nikon x 40" tv Swarovski pv s 42" tv till 50 " tv US Optics och det va mäktigt att se. Bildkvaliten : Optiken är mkt bra och håller en mkt bra skärpa över hela zoom omfånget och kontrasten är mkt hög i optiken under hela zoom omfånget . Distorsion finns i optiken men är ej störande på grund av den stora betraknings bilden Kromatisk aberration finns i optiken men inte störande som tex swarovski 6-24x50 Mekanik : den övre justerings ratten är mkt distinkt liksom sido justeringsratten Alla rattar kan bytas ut till egna önskemål . Target rattar anpassas efter kundens önskemål med tex valfri justerings skala och i det här fallet från tex 100m till 700m . Sikten har skruvlock fram + bak och är tätad mot vatten Riktmedlet : är medförstorande och mkt tunn vid minsta förstoring och vid 22 x är den lite tunnare en mildot från nikon monarch x vilket är perfekt för den som vill jaga precision . riktmedlet kan beställas efter kundens önskemål Sammanfattning : Sikten är fosfaterad och rejäl byggd och kommer att tåla mkt stryk ,och kan säkert användas som batong eller hammare ! Jag blev själv sugen att kasta sikten i luften som det görs i reklamen men tordes inte tyvärr , på grund till risken förstöra optiken . Bilden i optiken är mkt stor och tydligt och riktmedlet känns inte störande . Skulle jag fått välja mellan zeiss 6-24x56 eller swarovski PVS 6-24x50 mm och ett us optic skulle jag inte tveka en sekund till us optics fördel . Nackdelen : att man tvingas att börja styrketräna för att orka bära den ! Att bli missnöjd med sikten finns inte eftersom du väljer allting själv för dina exakta önskemål , du kan t o m rita ett eget riktmedlet och dem fixar . Pris 3000 dollar för sikten ovan och den är din ! Stor tack till Anders på Norrländska vapen i Sundsvall Jakt.se för utlåning av sikten !
Publicerat Januari 16, 200917 yr Under en föreläsning jag hade, kom det fram från en av jakthandlarna med ett US optics sikten som dem ville att jag skulle testa !sa tålamod mina vänner , men undantag för VAKJÄGAREN han vill väl ha den färdig imorgon eller ikväll kanske ? Varför inte redan igår /Lasse
Publicerat Januari 16, 200917 yr de blir intressant å höra... sen pacco...alltså.... fan va ja vill ha din vapengarderob.... men de eväl bara ut me gumman på blocket..bort me skotern osv...sen in till vapenhandlarn...
Publicerat Januari 16, 200917 yr de blir intressant å höra...sen pacco...alltså.... fan va ja vill ha din vapengarderob.... men de eväl bara ut me gumman på blocket..bort me skotern osv...sen in till vapenhandlarn... hahaha den va bra med blocket! ! men jag har fått jobba/SLAVA länge under mitt lilla korta liv för att kunna skaffa det + att man har bränt några förhållande för att ha råd ,och som tur vill sambon inte ha barn än tror jag så det gäller att skjuta lösa pluggar eller skjuta över tavlan men jag vill gärna ha en skoter men då säger sambon nej och lovar jag att frugan lägger ut mig på blocket + hela vapenskåpet om jag skulle komma hem med en sån !
Publicerat Januari 18, 200917 yr Hur ser spec'en ut för det USO sikte du ska testa?/ Johan tjenare har inte fått veta det än tyvärr sikten får på tisdag om jag har tur !
Publicerat Januari 18, 200917 yr de blir intressant å höra...sen pacco...alltså.... fan va ja vill ha din vapengarderob.... men de eväl bara ut me gumman på blocket..bort me skotern osv...sen in till vapenhandlarn... Slänger man ut kärringen på blocket, då blir man ju skyldig för annonsen ! Skämtosido, intressant test..... Hur kommer den testas?
Publicerat Januari 19, 200917 yr Slänger man ut kärringen på blocket, då blir man ju skyldig för annonsen ! Skämtosido, intressant test..... Hur kommer den testas? det jag tycker mest är självklara är det optiska prestanda som jag vill testa , för att sen hur den jämför sig med andra optikerna på marknaden . tex:hur högt förstoring den presterar innan det blir sämre ,distorsion, kromatisk aberrration ,skärpan,konstrast mm. sen tror jag det inte finns några problem med mekaniken och skottfastigheten så man kan säkert använda den som hammare om man vill .
Publicerat Januari 19, 200917 yr det jag tycker mest är självklara är det optiska prestanda som jag vill testa , för att sen hur den jämför sig med andra optikerna på marknaden .tex:hur högt förstoring den presterar innan det blir sämre ,distorsion, kromatisk aberrration ,skärpan,konstrast mm. sen tror jag det inte finns några problem med mekaniken och skottfastigheten så man kan säkert använda den som hammare om man vill . Mest troligt kan man slå in många spikar med din då de är en amerikansk tactical kikare ! Intressant att läsa när de är klart....
Publicerat Januari 19, 200917 yr Blir det test i kollimator? Håkan hade ju testat både Zeiss 6-24x56 och Nightforce i en dylik med intressanta resultat: Zeissen hade en drift på 1,5 cm när man skruvade upp zoomen från 6 till 24x medan Nightforcen inte hade nån drift alls
Publicerat Januari 19, 200917 yr Blir det test i kollimator? Håkan hade ju testat både Zeiss 6-24x56 och Nightforce i en dylik med intressanta resultat: Zeissen hade en drift på 1,5 cm när man skruvade upp zoomen från 6 till 24x medan Nightforcen inte hade nån drift alls Javisst det hade varit det bästa men alla sikten ska inte ha en drift alls och det är någonting man aldrig ska acceptera oavsett märken ,då är det bara skicka tillbaka sikten för rep . Men en kollimator skulle vara kul att testa under minus grader eller efter 3-5 års användning kanske mer för att se tex(nötning av zoomen, justerings rattarna ,eller efter att ha fått sig ett stött ) En annan variant är att man testar sikten under -10 grader det brukar sätta rätt stor press på justering/zoomen när allt går trögt och då ska banne mig inte extra klickas för att kompensera när man vrider på justerings rattarna
Publicerat Januari 19, 200917 yr Vilket US Optic sikte blir testet på? har inte fått reda på den än och har jag tur får jag det i morgon !
Publicerat Januari 20, 200917 yr Ska bli intressant att läsa men ett köp ligger långt borta när jag såg priset på Midway om nu inte testen övertygar väldigt
Publicerat Januari 28, 200917 yr Har alltid tyckt att höjdratten påminner väldigt mycket om en av Westinghouse-reaktorerna på Ringhals
Publicerat Januari 28, 200917 yr O jag tycker att namnet är snuskigt, EREK-knob, vi har alla olika synsätt och reaktioner. /C
Publicerat Januari 28, 200917 yr Nu har jag fått sikten och den är under test !här får ni bilden ! Välkommen tillbaka!
Publicerat Januari 28, 200917 yr Har alltid tyckt att höjdratten påminner väldigt mycket om en av Westinghouse-reaktorerna på Ringhals Det var ju en jädrans liknelse tyckte jag först - men du har ju alldeles rätt Undrar om det finns något mönsterskydd på designen? Raggarö
Publicerat Januari 29, 200917 yr Det här blir spännande har hört mycket gott om dem. Ursäkta eskimo men bilderna rymdes inte i samma inlägg! Nikon x Mildot Swarre TDS och US optics Vid mista förstoring och högsta
Publicerat Januari 29, 200917 yr Det verkar vara imponerande sikten på många sätt. Har inte sett något "live" än själv, bara läst en massa tester på dom. På amerikanska skytte/prickskyttesajter brukar det vara USO och Schmidt&Bender som slåss om toppplaceringen, tätt följda av några andra.. Är det ett 34 mm mellanrör på siktet du testade eller det vanliga 30mm? Vad man kan bedömma av bilden så verkar monteringslängden vara ganska kort. Funkar det på en normallång låda om man inte har Picatinnyskena, bara normala extensionfästen? mvh Danne
Publicerat Januari 29, 200917 yr Det verkar vara imponerande sikten på många sätt. Har inte sett något "live" än själv, bara läst en massa tester på dom. På amerikanska skytte/prickskyttesajter brukar det vara USO och Schmidt&Bender som slåss om toppplaceringen, tätt följda av några andra.. Är det ett 34 mm mellanrör på siktet du testade eller det vanliga 30mm? Vad man kan bedömma av bilden så verkar monteringslängden vara ganska kort. Funkar det på en normallång låda om man inte har Picatinnyskena, bara normala extensionfästen? mvh Danne ja glömde att skriva ,denna model har 34 mm 17cm har mellan röret och justeringshuset tar bor 5,8 cm ja det borde göra det ,men nu ger mig på lite djupare vatten där jag skulle fråga dem på norrländska vapen som har mer koll på monteringen ! mvh cristian