Publicerat Januari 18, 200917 yr Nu när jag börjat att handladda så har jag kommit på en sak. Jag har ju en något udda kaliber 7X64 så när jag står på skjutbanan o dräper pappälgar så innebär det att jag måste ligga o krypa runt efter mina omsorgsfullt kallibrerade hylsor som nu blivit okallibrerade iofs. Även om jag skulle hitta alla mina hylsor så kostar varje skott mig om jag räknar med att kunna ladda om hylsan 3-4 ggr ca 10 kr. Känns ganska ok när det gäller prickskytte och jaktammo, ingen större skilnad i pris på kulorna så någon krona hit eller dit. Men när jag ställer mig på skjutbanan så kanska jag släpper iväg sådär en 5 serier per gång jag är där. 5X8=40 så alltså kommer seansen på skjutbanan att kosta i runda slängar 400kr +arbetet o ladda om, men det är ju en hobby så det räknar vi inte. Skilnaden mot att köpa selier belliot ammo är trots detta över 5 kr per skott så ännu ligger jag sort på plus. Men jag gillar att skjuta mycket när jag är där, o jag gillar inte att leta efter tomhylsor bland många 30-06 som ser nästan likadana ut. Så.. om jag istället köper mig en 6,5X55 så kommer jag direkt undan med 4-5 kr /skott och jag behöver inte leta efter mina tomhylsor, alla skjutbanor rumt om i sverige har ammo till den ifall att jag skulle glömma. Lite pinsamt att komma fram till detta nu men om jag skjuter 400 skott på skjutbanan så kostar det mig 2000 kr mindre med en 6,5:a mot att jag skjuter min nuvarande. Okey jag måste ha en kikare på den med men jag ska ändå byta min nuvarande så jag kan använda den. På två år har jag tjänat in ett vapen till, för det är ju så att jag måste ju köpa ett vapen till vilket är en klar fördel. Sen är det en nackdel att inte träna med det vapnet man avser att använda vid jakten men jag kan ju skjuta tillräckligt med den åxå så jag känner mig hemmastad med den. Kan ju iofs plocka med fruns 6,5a men det är inte lika roligt. Vad säger ni som skjuter mycket, är det någon ide eller laddar man billigare en mina beräkningar? /Lasse
Publicerat Januari 18, 200917 yr Den som jag köper ammo av säljer S&B jaktmatch för 10kr/styck så du måste ju kunna ladda billigare själv???? Men å andra siidan finns det ju drösvis med bra beg. 6,5 or. Aldrig fel med en byssa till, kan ju vara bra att ha i reserv åxå!!
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Den som jag köper ammo av säljer S&B jaktmatch för 10kr/styck så du måste ju kunna ladda billigare själv???? Men å andra siidan finns det ju drösvis med bra beg. 6,5 or. Aldrig fel med en byssa till, kan ju vara bra att ha i reserv åxå!! Missade nog att skriva det, skjutbanan jag brukar vara hos sponsrar medlemarna med priset på ammo. Om jag mins rätt så kostar en serie med 8 skott 30 eller 35 för en 6,5a. Jag tror inte jag kommer under det man hemmaladdat. /Lasse
Publicerat Januari 18, 200917 yr Ja va fan, klart du ska ha en ny bössa!!!!!! Kan varmt rekomendera Tikka m/65, har en continental, kanon att skjuta med. Brukar gå att hitta billigt. Såg en Sako på blocket för 3500:- för ett tag sen, måste ju vara en kanon affär.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Så många fina billiga 6,5or som det finns Klart du ska ha en Det borde gå att hitta en som inte är allt för olik den 7x64 du ska jaga med, det är ju som du skriver bra att träna med den man ska ha i skogen men det hjälper väl lite om de liknar varandra när det gäller trycke och vikt.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Satt o läste lite på grannforumet. Man kanske skulle "låna" 30-06 hylsor på skjutbanan omforma dom o sedanskjuta på banan. Jag vet bara inte hur bra de skjuter när dom inte har riktigt rätt form, men det duger troligen till att skjuta på rullande pappälg. Gör mna så så kommer man ju ner i pris och man skjuter med rätt vapen, ända nackdelen är att man slipper köpa ett vapen till. /Lasse
Publicerat Januari 19, 200917 yr Så många fina billiga 6,5or som det finns Klart du ska ha en Det borde gå att hitta en som inte är allt för olik den 7x64 du ska jaga med, det är ju som du skriver bra att träna med den man ska ha i skogen men det hjälper väl lite om de liknar varandra när det gäller trycke och vikt. ...el. en 308:a är ju bra till det ändamålet också, och som det har låtit i jaktpressen så har ju 308:an större chans att få vara kvar som klass 1 vapen än 6,5*55. Det är så jag har tolkat det som har skrivits om vapenklasserna.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Att välja frugans bössa och sen jaga med din 7x64 känns som en kompromiss? Nu förutsätter jag att dessa två bössor inte är identiska i stockning, kikare, trycke, etc. Inte för att det är hela världen, men ändå. Annars håller jag med lsjonsson - en 308 borde vara ett "bättre" val. För egen del tycker jag den största förtjänsten är att den är mindre overbore än 6,5x55 = blir inte varm lika snabbt (förutsatt lika piptjocklek). Att 308 dessutom är en lämpligare klass 1:a är 6,5 har väl inte passerat någon obemärkt Själv tycker jag det är rätt lätt att hitta hylsorna på älgbåsgolvet när jag dammar på med 460:n
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Att välja frugans bössa och sen jaga med din 7x64 känns som en kompromiss? Nu förutsätter jag att dessa två bössor inte är identiska i stockning, kikare, trycke, etc. Inte för att det är hela världen, men ändå.Annars håller jag med lsjonsson - en 308 borde vara ett "bättre" val. För egen del tycker jag den största förtjänsten är att den är mindre overbore än 6,5x55 = blir inte varm lika snabbt (förutsatt lika piptjocklek). Att 308 dessutom är en lämpligare klass 1:a är 6,5 har väl inte passerat någon obemärkt Själv tycker jag det är rätt lätt att hitta hylsorna på älgbåsgolvet när jag dammar på med 460:n Kan ju beropå hylsornas storlek För husfridens skull tror jag att jag kör på med 7mm även i älgbåset, åtmindståne en stund. Någon som formar om hylsor o vet hur det skjuter innan de är formskjutna? /Lasse
Publicerat Januari 19, 200917 yr Ehh.. Jag har format om både 30-06 till 270 win samt 308 till 243 och jag kan ärligt säga att jag inte märkt ngn skillnad.. När jag läste tråden från start funderade jag med på om det inte fanns ngt som gick att stoppa i laddpressen och konvertera men det finns det alltså? Således inga problem, sorry, du får ljuga ihop något nytt skäl till att handla ny bössa Mvh!
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Ehh..Jag har format om både 30-06 till 270 win samt 308 till 243 och jag kan ärligt säga att jag inte märkt ngn skillnad.. När jag läste tråden från start funderade jag med på om det inte fanns ngt som gick att stoppa i laddpressen och konvertera men det finns det alltså? Således inga problem, sorry, du får ljuga ihop något nytt skäl till att handla ny bössa Mvh! Det går att forma om 30-06 till 7x64 om det är det du menar. jag tror jag ska prova att forma om ett par st bara för att se hur det blir. Atlltid en fördel att skjuta med vapnet manjagar med, sen är ju ett vapen till bara en fördel. /Lasse
Publicerat Januari 19, 200917 yr Se bara till att smörja hylsorna rikligt, både utvändigt samt invändigt i hylshalsen, så ska det gå bra. Mvh!
Publicerat Januari 19, 200917 yr Annars håller jag med lsjonsson - en 308 borde vara ett "bättre" val. För egen del tycker jag den största förtjänsten är att den är mindre overbore än 6,5x55 = blir inte varm lika snabbt (förutsatt lika piptjocklek). Att 308 dessutom är en lämpligare klass 1:a är 6,5 har väl inte passerat någon obemärkt Själv tycker jag det är rätt lätt att hitta hylsorna på älgbåsgolvet när jag dammar på med 460:n Tack för det! Då har jag inte uppfattat det fel som har sagts och skrivits om kalibrarna i pressen. Hehehe! Det ska väl inte var någon svårighet att hitta dessa hylsor till 460:n! Stora som hus! Den rymmer väl 3*6,5:ans krumängd i den minst kan njag tänka mig el. är det mer ändå? Hur dan är rekrylen i den? Jag har en 700 BDL med lång låda på G med trästock som jag har fått erbjudande om att köpa och funderar på att pipa om den isf. En björnkaliber ska det bli som dräper dom på första skottet om man träffar nalle. Jag vill inte ha någon skadeskjuten nallen att göra eftersök på.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Själv tycker jag det är rätt lätt att hitta hylsorna på älgbåsgolvet när jag dammar på med 460:n Men å andra sidan måste du använda huggarstövlar för att inte få blånagel på stortån när hylsorna faller ner
Publicerat Januari 19, 200917 yr Den rymmer väl 3*6,5:ans krumängd i den minst kan njag tänka mig el. är det mer ändå? Hur dan är rekrylen i den? Jag har en 700 BDL med lång låda på G med trästock som jag har fått erbjudande om att köpa och funderar på att pipa om den isf. En björnkaliber ska det bli som dräper dom på första skottet om man träffar nalle. Jag vill inte ha någon skadeskjuten nallen att göra eftersök på. Tja, man kan söla i runt 124 grains krut om man vill, så det är iaf mer än dubbelt så mycket som 6,5:an. Min övningsladdning bestod av 117 grains 203-B bakom 350 grains kula. Men jag kommer att gå på reducerad laddning när jag får hem byssen, så jag laddar ner till 458 Win Mag-nivå Räcker inte 8mm Rem Mag:en till allt man kan begära? I artikeln jag kopierat åt dig så framstår den som rena björnmedicinen
Publicerat Januari 19, 200917 yr Jag har en 700 BDL med lång låda på G med trästock som jag har fått erbjudande om att köpa och funderar på att pipa om den isf. En björnkaliber ska det bli som dräper dom på första skottet om man träffar nalle. Jag vill inte ha någon skadeskjuten nallen att göra eftersök på. Det är ju en 375 Ruger du behöver, det hör ju jag. Har rivaren på hyllan, hojta till så bygger vi
Publicerat Januari 19, 200917 yr ...el. en 308:a är ju bra till det ändamålet också, och som det har låtit i jaktpressen så har ju 308:an större chans att få vara kvar som klass 1 vapen än 6,5*55. Det är så jag har tolkat det som har skrivits om vapenklasserna. Ursäkta skurebo om jag kapar, men vad ? kommer ni att ändra vapenklassarna? vad är det osm har hänt? älgarna blivit så stora att 6,5 inte fällerdom längre ?
Publicerat Januari 19, 200917 yr Du tänker helt rätt. Klart du skall ha en billig kaliber att övningsskjuta på älgbanan med. Sen skall du ju givetvis vara väl förtrogen med din jaktbössa. Jag har själv en 308 som älgbanebössa och jag tillverkar många hylsor med den varje år. Jag upplever inte att jag blivit en sämre skytt för detta. Man blir inte bättre skytt än man tränar upp sig till. /Rune
Publicerat Januari 19, 200917 yr Tja, man kan söla i runt 124 grains krut om man vill, så det är iaf mer än dubbelt så mycket som 6,5:an. Min övningsladdning bestod av 117 grains 203-B bakom 350 grains kula. Men jag kommer att gå på reducerad laddning när jag får hem byssen, så jag laddar ner till 458 Win Mag-nivå Räcker inte 8mm Rem Mag:en till allt man kan begära? I artikeln jag kopierat åt dig så framstår den som rena björnmedicinen Haha! Rätt saftigt med krut i den med andra ord. Ja, det räcker ju med drygt dubbla mängden! Ja, det kanske den gör, men man skulle vilja ha något utöver det vanliga! man ser ju på alla pryl- & vapenbö**rna här på Jaktsnack och Robsoft. Jag tycker bara att det skulle vara kul med en liten udda kaliber med lite extra tryck bakom och grövre kaliber.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Ursäkta skurebo om jag kapar, men vad ? kommer ni att ändra vapenklasserna? vad är det osm har hänt? älgarna blivit så stora att 6,5 inte fäller dom längre ? Ja, det har varit på tal i flera år men än har inte NVV el. någon annan myndighet kommit till skott ännu med något beslut. Det är att anslagsenergin i 6,5:an ligger på gränsen att vara gk som klass 1 vapen. Den versionen som jag har hört är att när dom tog fram 6,5:an som klass 1 vapen så hade dom 24 el. om dte var 26" pipa på Norma för att dom skulle få fram den prestandan som gjorde att 6,5:an uppfyllde kraven som klass 1 vapen. Har jag hört rätt el. fel? Någon som har svaret på det? Är det någon annan som har någon annan version så är det alltid kul och intressant att höra den.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Under 24" så tappar man för mycket fart i 6,5 så det kan nog stämma det du säger ls.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Under 24" så tappar man för mycket fart i 6,5 så det kan nog stämma det du säger ls. Tack! Vilket minne man har! Det är flera år sedan jag hörde detta!
Publicerat Januari 19, 200917 yr Att springa ner till älgbanan o skjuta på en rörande pappform, ja de är ju skit kul. =) Jag räknade lite fort under förra året skött jag en 500 skott 30 - 06, bara övnings`ammo. plus att de har gått åt en 3 askar nosler accubond jaktammo. Sen har jag en 9,3-62. o jag älskar den bössan. har nog skjutit en 200 skott med den. Så jag har fan me skruvat på mej med att köpa egna laddgrejor. är det någon som laddar 9,3 ammo. o nog skulle de vara massa biligare med eget va.. ???
Publicerat Januari 20, 200917 yr Tack! Vilket minne man har! Det är flera år sedan jag hörde detta! men du vet ju väl att allt skytte/jakt relaterat fasstnar alltid i huvudet, därför kommer man inte ihåg nåt annat för det kan ta upp värdefull information
Publicerat Januari 20, 200917 yr men du vet ju väl att allt skytte/jakt relaterat fasstnar alltid i huvudet, därför kommer man inte ihåg nåt annat för det kan ta upp värdefull information Å ja som trodde jag började få alzheimers, men då förklarar det ju saken