Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ripjakt i Mars?

Featured Replies

Publicerat

Det var det här jag syftade på. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=2121092 Jag vet inte om jag vill åka upp och jaga nu som det ser ut. Sista svängen upp till sandviken gav en besk eftersmak. Skotrar till förbannelse som körde upp och ner för fjällsidorna och kite skidåkare i hundratal. Fanns inte en ripa och tystnaden och storslagenheten över naturen fanns inte ett spår av. Tvåtaktsoljerök som lutzendimma och folk överallt.

Publicerat
Kommer du in i ett läger med 10man som jagat i säg 3dagar o skjutit i genomsnitt 6ripor var/dag så blir de direkt 180ripor.

Helt inom satta gränser även om det ser för dj..igt ut.

Tar man ett räkneexempel på 8man 7dagar o genomsnitt på 4ripor /dag skulle de bli 224ripor.

Skulle var man skjuta full pott= 448ripor!!

Det är me andra ord väldigt stora uttag fågel de görs varje vecka i fjället!!!

MKT VÄRT ATT TÄNKAS PÅ!!

Men som Hallen sa så va de ju int de tråden handlade om ;) (flåt)

Jagvet en skitmysig stuga mitt på fjället som har ripa inpå husknuten.

Tyvärr e de väl minst ett års förbokning om ens herr Helamb "VILL" hyra ut den.

Ändå är han inte ägare utan bara uthyrare av kåken.

Pm:a Hallen om du vill veta exakt vart!!

Tjaba Jimbolo !

åker till denna underbara stuga i början av mars ;) , det är väl lite som du säger, ska man hyra den så är det å va ute i god tid !

Helt sanslöst fin jakt där, bara att sparka upp ytter dörren å panga första ripan då man ska ut å slå morgon drillen....

Skoter är ett måste för att ta sej dit, vi ska jaga där i tre dagar och sedan ngn dag runt vougatjolme !

Jag håller defenetivt med övriga talare om bag limit gränser, dessa måste vi vara försiktiga med om vi vill ha kvar ngn ripjakt !

Nu stundar en 3 dagars toppjakt i västerbottens hämliga tjäder myrar B)

Skit jakt på er !

Publicerat

ska upp till ritsem o jaga 3 dagar i början av mars. vet nån hur det funkar nuförtiden där uppe, går det att lösa jaktkort på plats till olika kommuner eller måste man lösa dem nån annanstans?? ifjol gick det ju inte att lösa jaktkort i vouggatjålme, utan man var tvungen att lösa korten i arjeplog. tänkte då ritsem erbjuder flera kommuner att jaga i har jag för mig..

Publicerat

Jag kommer att åka upp och jaga i månadsskiftet feb/mars. Det blir att jaga någonstans i gällivarefjällen men var vet jag inte riktigt ännu. Kommer i första hand försöka jaga dalripa med hund (om snöläget tillåter) men det kan nog bli någon sväng högre upp efter fjällripa. Boendet blir i lavvu så vi är inte så beroende av områden med stugor i närheten och det känns ganska skönt.

Publicerat

Jag tycker att alla jägare som inte gillar dem nya reglerna vi fått efter en anmälan från bland annat "herr Helamb" bör bojkotta dem, själv kan jag lova att dem aldrig kommer att få en krona av mina surt förvärvade slantar :D

Själv blir det nog en del ripjakt i västerbotten men det verkar rätt magert med fjällisar och med dem regler som nu gäller för jakten kommer jag inte att betala speciellt många dagkort

Publicerat
Det var det här jag syftade på. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=2121092 Jag vet inte om jag vill åka upp och jaga nu som det ser ut. Sista svängen upp till sandviken gav en besk eftersmak. Skotrar till förbannelse som körde upp och ner för fjällsidorna och kite skidåkare i hundratal. Fanns inte en ripa och tystnaden och storslagenheten över naturen fanns inte ett spår av. Tvåtaktsoljerök som lutzendimma och folk överallt.

Tyvärr så verkar det som att många (inte alla) utländska jägare förstör och rovjagar i vårat land..vet inte riktigt vadman ska göra åt detta då det är trist att förbjuda jakten för dom seriösa jägarna..Men man blir sorgsen när man hör om denna våldtäkt..

Publicerat

Nu e bilen packad!

ÄÄÄntligen ska de bli ripjakt igen :P

Publicerat

Så var den resan över :D

Tänk att de alltid e för korta!

Nåväl!

De snöa o blåste i dagarna 3 samt lyste fjällripan med sin frånvaro.

Hittade spår men inge fågel.

Gick ganska raskt över till att jaga dalripa med jycken vilket gick över förväntan.

Bjöd på många finfina arbeten för hunden o en hel del skottchanser.

Mkt kul!

post-399-1234168690_thumb.jpg

Publicerat

Låter riktigt kul!

Publicerat

Är det någon av herrarna som jagat på Ultevis, söder om Salto, i höst och kan berätta om fågeltillgång där isf. Funderar på att ta en sväng ditåt i början på Mars.

• 1 month later...
Publicerat
Är det någon av herrarna som jagat på Ultevis, söder om Salto, i höst och kan berätta om fågeltillgång där isf. Funderar på att ta en sväng ditåt i början på Mars.

Tydligen helt sterilt där iår.

Publicerat

Enligt denna artickel har ju fjällripans föryngring också gått dåligt fram i fjol höst.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=60321

Min egna upplevelse är att det är glest med vinterripa i år jämfört med tidigare år.

Publicerat

Personligen skulle jag aldrig idas jaga ripa på ultevis då det är en en enorm jä**a snö-öken, Inte en kvist, inte en buske, inte ens en sten på flera mil. Om du inte jagar i utkanten neråt skogen, men då är det väl bara dalripa gissar jag. Har spenderat en del tid på skoterryggen där och det är ett väldigt sterilt fjäll-landskap