Publicerat September 25, 200817 yr Ytterligare en fin morgon på myren Skulle på ett annat ställe först men när vi kommer upp på höjden så blåser det för mycke så det var bara att vända Åker till ett ställe som jag inte har testat på flera år Riggar upp grejorna och så en kopp förstås börjar att locka det går väl en tre kvart så susar det till över våra huvud Två kul smällar senare och alla fåglarna dra i väg Hör dom slår fyra fem hundra meter i från oss Lyckas locka till backs dom efter en halv timme då blir det två tuppar som går i backen bommar slälv på en som flyger över oss Sen så får vi dit en till tupp som kompisen bommer med kula Så två med hem i dag och en solig och fin dag till på orr myren
Publicerat September 25, 200817 yr Känns värre att skjuta sönder ett så fint matvilt än att bomma. Den här morgonen var inte bra. När man håller en grann orrtupp i handen och den ser ut som att man skjutit med varmintkula då hjälper det inte att morgonen var vacker. Nu är i allafall bössan inskjuten i ett grustag efter en skogsväg och det blir nya tag i morgon.
Publicerat September 25, 200817 yr Känns värre att skjuta sönder ett så fint matvilt än att bomma. Den här morgonen var inte bra. När man håller en grann orrtupp i handen och den ser ut som att man skjutit med varmintkula då hjälper det inte att morgonen var vacker. Nu är i allafall bössan inskjuten i ett grustag efter en skogsväg och det blir nya tag i morgon. Känns meningslöst om man skjuter sönder Men är ändå bättre än att dom glider i väg och är skade skjuten
Publicerat September 26, 200817 yr Var på mitt "andra" ställe med en kompis och satte ut bulvaner i mörkret. Precis när det börjar ljusna så startar riptupparna en orkester runt hela myren. Tuppkackel överallt och jag ser någon som slår på myren. Tar fram orrpipan och testar några blås. Då kommer det som jag tror en ripa flygande på någon meters höjd och slår bland myrtuvorna. Ingen av oss ser den bland tuvorna. Kompisen ser att "ripan" är helt svart med lyra innan den försvunnit och jag förbannar mig för att jag inte reste mig och sköt den. Nytt hönskackel men den här gången av orre och en ny orre kommer in mot bulvanerna. Strax efter kommer ytterligare fem som slår bakom den andra på lite för långt håll. Jag ber kompisen ta fram studsaren eftersom han sitter bättre till. Han reser sig med haglet och jag ser inte vad som händer men bom är det i allafall. Sedan kommer regnet och vi bryter.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr på grund av arbete, äldsta grabbens första termin på gymnasiet, hushållet och en massa jobbrelaterade resor (jag kan hålla på och räkna upp orsaker i all oändlighet) så tog det ända till igår förmiddag innan jag till slut tog mig ut på Orrmyren. Jag och yngsta pojken, 14 år, var på plats en timme innan soluppgången, med oss hade vi studsaren och hagelgeväret. Planen var att pojken skulle få skjuta årets första tupp med studsaren, varför valet föll på det gömsle som ligger en bit ifrån där orrarna normalt slår. I detta gömsle har man bara tur om orrarna kommer flygande på hagelhåll, men då jag lika gärna ser att grabben får en spännande stund som skjuter själv så fick det bli så. Efter c:a en halvtimme kommer så två orrar flygande. Det är lite för mörkt för att vi ska kunna se dom på andra sidan myren, men jag tänker att bara det ljusnar så ser vi dom nog........ICKE! Dom är som osynliga! Vi håller nästan på att ge upp, c:a 1 1/2 timma senare, då jag måste iväg till jobbet, när c:a 15 tuppar kommer flygande över myren för att slå i träden framför oss. Grabben väljer ut en av tupparna på 125 meter och ska just skjuta när den lättar (hinner tänka -"djävlar dom sticker") bara för att flyga ett varv och sätta sig med bredsida på 80 meter 30 sekunder senare ser jag pojkens pekfinger söka sig till avtryckaren, jag fokuserar på fågeln för att se hur det går, PANG! fågeln tippar utan ett flax ur trädet och resten lättar.....och flyger rakt mot oss, men viker när det är >50 meter kvar, nära men inte tillräckligt nära. Ett snabbt foto på gräsmattan hemma (som behöver klippas) och iväg till jobbet med ett leende på läpparna.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Gårdagens resultat blev en orre med min hornet. Fick skjuta två skott på samma orre för att få den ur trädet. Båda bra träffar men den förstod inte att den var död efter första. Såg massor med fågel men på grund av kaliberns begränsade räckvidd så blev det bara en. Hade en hel drös av orrar som spelade 200 m ut på en blöt gräsmyr. Bara jag får till PPC;n så ska det bli andra bullar. Jag blev lite besviken på min 6,5-06 då den för andra gången massakrerade en orre. Det blir minusgrader imorgon så då j-lar ska det bli orre. Har gjort i ordning camonätet med fastknytt gräs i för att det ska smälta in och har tagit med mig lite plywood att stå på och ha ett liggunderlag till hunden på för att slippa stå i blötan. Gömslet ligger 800m från väg mitt ute på en gräsmyr med myrtallar runt om och som orrarna spelade där igår så måste det bli succe. Idag var det inte något spel alls men det kan bero på snöfallet inatt.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Grattis alla orrskyttar! håller på att tillverka lite bulvaner, använder icopal (markisolering). Hur gör ni för att fästa bulvanerna i trädtoppen? har funderat på ett 5meters metspö, men hur får man bulvanen att sitta stilla? // Gabbe
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Grattis alla orrskyttar!håller på att tillverka lite bulvaner, använder icopal (markisolering). Hur gör ni för att fästa bulvanerna i trädtoppen? har funderat på ett 5meters metspö, men hur får man bulvanen att sitta stilla? // Gabbe Mina har ett hål i botten. Jag fäster dom på några stolpar av senvuxen gran (långsmala) som jag sedan lutar mot de träd där orrarna normalt slår. Jag väljer träd utifrån längden på stolparna, så att det ser ut som om de sitter i topp. Myrtallar brukar inte bli speciellt stora så pålar i längderna 7-8 meter funkar bra..
Publicerat Oktober 2, 200817 yr icopal är ju rätt så mjukt, blir det inte ett hål rätt igenom så småningom? nöter ett hål? // Gabbe
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Jag vet ju inte vad icopal är för något, men gör ett hål där du limmar fast en bit elrör (c:a 10cm långt) som du tätat ena änden på. Stick så fast pålen/stolpen i röret, på så vis slipper du slitage. Eller så kan du prova hänga dom i ryggen, jag vet en del kompisar som gör så.
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Ok, tack för svaren! Var ute imorse för att prova lyckan hos orrarna. Regn och blåst är inte bra för orrspel. Kom en flock orrar över huvudet iallafall, så hörde vi en älg också // Gabbe
Publicerat Oktober 5, 200817 yr blev 2 orrar i tisdags. båda kom på lock den första på 80m och den andra på ca 170m efter en kort smygning orrarna och mitt skjutjärn
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Det eviga ekorrhjulet tog paus (eller gick åtminstone ner i varv) i morse. Jag hade kvällen innan, efter hemkomsten från en affärsresa till Karlstad, varit ute i mörkret för att sätta upp två bulvaner vid orrmyren. Tanken var att då skulle jag få sova en kvart längre på morgonen. Hursomhelst så bestämde jag mig redan på måndag kväll att besöka myren på onsdag morgon, väderprognosen förutspådde nämligen -2 grader Celsius och mindre än 2m/s i vind. Det är för övrigt stora kontraster mellan Karlstad och Skellefteå, hösten är (inte förvånande) långt mer framskriden här än där. Jag vaknade vid 5-tiden och konstaterade att väderprognosen höll vad den lovade, vindstilla och -2.9 grader Celsius. På med camouflagekläderna ovanpå tillräckligt med kläder för att slippa frysa, ner med Baggenhållaren och dess 5 skott samt rangefindern i fickan sedan iväg. Bilens rutor var totalt igenisade, så den obligatoriska skrapningen av rutorna tog vid innan jag kunde köra de 5 kilometrarna till orrmyren. Efter c:a 400 meters promenad genom skogen så är jag så vid gömslet. Ett hopp över diket, som jag lyckades blöta ner mig i vid förra veckans jaktförsök, då det gäller att hålla sig torr i minusgraderna. Liggunderlaget ligger där jag lämnat det och efter att ha rullat ut det samt placerat studsaren med pipa och kikarsikte stickandes ut genom nätet så lägger jag mig ned för att ta det lugnt en stund. Det är lustigt hur vardagens bekymmer känns avlägsna och hur man får tid att reflektera över både det ena och det andra medan man jagar eller fiskar. Jag funderar lite över en diskussion jag hade med en jobbarkompis, där jag skämtat om att planen inför framtiden är att vinna 40 miljoner (jag som aldrig köper lotter) så att jag kan ägna återstoden av livet till jakt och fiske. Min kollega uttalade förskräckt att sluta jobba kan man ju inte göra eftersom man behöver en meningsfull sysselsättning och ett socialt umgänge……… - Suck! Skaffa ett liv, tänker jag. Jag vaknar med ett ryck då en orre börjar spela uppskattningsvis en halv kilometer bort, och famlar efter lockpipan för att se om jag kan få den att närma sig när jag plötsligt ser att ett 20-tal orrar redan sitter framför mig. Fäller försiktigt upp flip up-skydden och tar in den närmaste tuppen i siktet, ner med andningen, riktmedlet vid vingroten, sök mig nedåt med c:a 1 tum och skottet går. Skott och skott förresten, med den nya ljuddämparen är smällen lik en 22:as och rekylen obefintlig, det känns nästan surrealistiskt se orren dimpa ned på andra sidan myren. Orren får ligga kvar, vis av erfarenheten vet jag att det kan komma fler och då är det ju inte smart att vara utanför gömslet. Lutar mig tillbaka på rygg med huvudet på sniskan så att jag kan se ut över myren. Ligger fortfarande och funderar över livet och vardagen när jag ser en flock flyga förbi bortom åsen på andra sidan myren. Snabbt upp med pipan och lockar, - och se dom vänder för att slå i dungen på södra sidan om myren, c:a 120 meter bort. Det går tyvärr inte att skjuta med studsaren där den står just nu, så jag lyfter försiktigt på camouflagenätet och flyttar bössan in i gömslet. Efter att sakta ha krupit ut på utsidan av gömslet och satt ner studsaren i skjutriktningen så upprepar jag proceduren från det första skottet. Jag ser hur tuppen tippar ner från tallen och känner att jag är lyckligt lottad som har en möjlighet att uppleva detta medan merparten av mina medmänniskor sitter vid frukostbordet. Vidare ser jag hur flocken drar tillbaka samma väg som dom kom, och vet nu på ett ungefär var jag kan finna dom. Eftersom jag har en timme till innan jag måste packa ihop för att ta mig till jobbet så bestämmer jag mig för att packa ihop grejorna vid gömslet, hämta mina två orrar för att sedan sakta vandra i riktning mot hygget där jag tror mig kunna finna resterande orrar. När jag närmar mig hygget så använder jag rangefindern som kikare för att upptäcka orrarna innan dom upptäcker mig. Detta till trots så stöter jag iväg flocken redan inom 100 meter. Dom satt i en tall bakom en tall bakom en tall, och jag hade inte sett dom ens om jag vetat att dom fanns där. Men jag har tur, orrarna flyger över hygget för att sätta sig i den andra kanten. Jag gör en omfattning (för att använda ett militärt uttryck) och tar mig halvvägs runt hygget innan jag smyger fram till kanten och tar mig ner i skjutställning. Jag uppskattar avståndet till strax under 200 meter, men tar det säkra före det osäkra och mäter med rangefindern, den visar 205 meter. Ett skott på 200 meter med denna studsare, när det är vindstilla, är inget chansskott men kräver en del koncentration och en mycket bra skjutställning. När jag tycker mig ha uppfyllt dom kriterium som jag satt för sådana skott så kramar jag åt avtryckaren. Jag ser genom siktet hur tuppen flaxar till och ramlar ner. Nöjd med morgonens resultat och med ryggsäcken tyngd av tre orrar traskar jag förnöjt tillbaka till bilen, helt övertygad om att jag utan vidare kan stå ut med ekorrhjulets snurrande tills nästa besök vid orrmyren, vilket ska bli så snart vädret tillåter.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Härligt när allt funkar tre är ett bra resultat men med en sån fin morgon så räcker det med att bara vara ute Grattis till tupparna var det bara gammel fågel eller fans det någon ung tupp ? Vi har bara fåt en ung fågel hittils av tretton
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Grattis till tupparna var det bara gammel fågel eller fans det någon ung tupp ? Två av "gammlen" och en ungtupp.
Publicerat Oktober 11, 200817 yr Klev upp i morse för att åka och hämta hem en massa ved som jag kvistat och dragit fram till väg. Har varit ut tre gånger och inte sett ett skit. Men nu jäklar när jag klev ur bilen och hade lämnat bössan hemma. Det bubblade överallt och framförallt där jag suttit de tre sista gångerna. Börjar jobba på måndag efter 4 veckors semester så imorgon är bland de sista chanserna för snart är snön här. Fjärde gången gillt.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Nu går det tungt. Var på plats klockan 05.15 och inväntade ljuset. Men istället för ljus så kom regn igen, snacka om att välja fel dagar. Nu har man ångest för att det bara är 335 dagar till nästa semester igen. Får se hur nästa helg ser ut men det verkar som att snön är i antågande.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Bra gjort Roger och GRATTIS!! Tackar Risto. BTW, Din gamla 682:a uppskattas enormt.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Tackar Risto.BTW, Din gamla 682:a uppskattas enormt. Bra, den fick rätt ägare!!
Publicerat November 19, 200817 yr Så var det dax i gen för en orr sväng En kompis har kollat in ett nytt ställe såg ca 30 orrar där i morse så nu är man lite sugen Rapport kommer i morgon Mvh Jörgen
Publicerat November 20, 200817 yr Kallt som satan fem minus och blåst inget idealiskt väder men det kom fågel ändå Satt en timme innan dom kom upp i träden ser dom på fyra hundra meters håll Börjar att locka så efter att ha pratat med dom en stund så flyttar dom närmare och en tupp går baken sen drar hela flocken i väg och sätter sig för att beta Ger dom en tjugo minuter att lungna ner sig på Kompisen provar men dom är skygga och dra i väg utom syn håll Bryter för att kolla några mård fällor och till min glädje så sitter det en första fällan vi kollar Så nu kan man plocka några orrar till
Publicerat December 30, 200817 yr fan ser ju superkul ut de där. har själv en bulvan on en orrpipa som jag införskaffade när man var yngre och hela månadspengen skulle gå till jakt prylar, men har inte använt grejjjorna sen jag köpte dom, har vart på tal men kanske ska anstränga sig och få ut lat arslet nån gång