Publicerat Januari 24, 200917 yr Hej! Har en gammal remington 700 BDL 30-06. Under lådan så är det en lucka som man öpnar när man plundrar det på patronerna. Jag skulle hellre vilja ha ett löstagbart magasin. Vet nån ifall det kanske finns nåt konverterings kit å köpa som möjliggör ett magasin? ,eller kanske man kan bygga om det på annat vis?
Publicerat Januari 24, 200917 yr AICS, Badger, HS-precision till att börja med.... Sedan finns ju smeder som gör egna, men är väl lättast att ta något av ovanstående kanske
Publicerat Januari 24, 200917 yr Jag har också en 700 bdl på G med lång låda om det nu blir affär. Den ska pipas om till något grövre rör än den 8 mm rem. mag. som jag har nu och den ska ha kvar träkolven el. om jag låter göra en ny rak stock. .375 el. grövre som björnbössa. Det finns ju ett antal fina kalibrar att pipa om den till! http://www.naturvardsverket.se/Documents/f.../NFS2002-18.pdf http://www.specialvapen.se/kaliber.php
Publicerat Januari 29, 200917 yr Hej Mattias. Tänk på att magasinsystemet som du har på din Remington, fast magasin med ledad botten, är bland det bästa och mest funktionssäkra systemet som finns. "Aftermarket" underbeslag med löst magasin finns att köpa, som nämndes tidigare, men räkna med att de kostar en bra slant, runt 4000 kr får du nog räkna med. Personligen har jag svårt att tycka att det är speciellt prisvärt. Enda fördelen är att de är i stål istället för orginalet i aluminium. Jag hade hellre lagt dom pengarna + en slant till på en ny bra pipa. Bättre att börja där. Eller en plastbäddning och ett BRA kikarmontage. Det handlar givetvis om hur mycket pengar du vill lägga ned på projektet. Ska du låta bygga ett komplett customvapen, och det ska få kosta, så kommer saken i ett annat läge. mvh Danne
Publicerat Januari 29, 200917 yr Om jag inte minns fel så har Herbert el. har haft ett löstagbart magasin till rem. 700 BDL LA. Han brukar vara här inne på forumet mellan varven. Det är visserligen ett bra tag sedan, men frågan är ju fri att ställa. Han är mer aktiv på Robsoft!
Publicerat Januari 29, 200917 yr Hej!,mailade midway sweden och de rekommenderade inte att bygga om bössan,då var de bättre att byta vapen. Så jag ger upp de planerna å ser om jag kan"pimpa" till den på nå annat vis. skulle väl som alla andra ha mera,,men ekonomin är ju tuff å få ihop. antar att remington är bra,,men efter 14 år så blir den ju rätt trist,,
Publicerat Januari 29, 200917 yr Vad var Midways motivering? Det är bullshit. Vill du modifiera ett vapen med eftermarknadsdelar så är en Remington 700 ett av de bästa valen, med tanke på det otroligt stora utbudet av delar. Förmodligen så finns det inget annat system som har så mycket eftermarknadsdelar.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Hej!,mailade midway sweden och de rekommenderade inte att bygga om bössan,då var de bättre att byta vapen. Hade chefen bjudit personalen på t-doja eller vad? Som sajmon sa så finns det hur mycket prylar som helst till 700:an.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Nu är jag ingen Remingchester vän men det var nog det dummaste jag hört. Dom bara måste man bygga om!
Publicerat Januari 30, 200917 yr Nu är Midway ute på riktigt djupt vatten... Som nämnt tidigare är Rem. 700 ett av de mest beprövade att bygga ett customvapen på. Det jag menade med mitt förra inlägg var att jag tycker det är bättre att börja med pipa och bäddning. Det finns ju som bekant en jäkla massa customprylar till Remington - mer eller mindre nödvändiga. Låter du en duktig vapentekniker bygga ett beställningsvapen av din 700:a så får du garanterat ett bättre och givetvis mer personligt vapen än en fabriksny påk. Behöver inte bli dyrare heller faktiskt. //Danne
Publicerat Januari 30, 200917 yr Ni tror inte att Midway grundade sin rekomendation på vad det skulle kosta. Det kanske blir billigare att sälja bössan och sedan köpa en sprättans ny 700 med löstagbart magasin. Det kanske inte kostarnågot alls att sälja o köpa en motsvarande BDL i bättre begagnat skick. Då är ju flera tusen i ombyggnadskostnad ganska omotiverad när man kan lägga dom pengarna på pipa, stock, och annat kul. Man kanske vill ha en Bell o Carlsson med ingjuten alu skena, benstöd och en 20moa picatinnyskena då blir det jäkligt dyrt om man ska börja med att kasta ut flera tusen på löstagbart magasin. Mikael
Publicerat Januari 30, 200917 yr 700 BDL BM (detachable magazine) som har löstagbart magasin som orginal tycker jag personligen är en ganska kass konstruktion. Åtminstone på de exemplar jag har känt på. Sladdrigare magasin och magasinspärr får man leta efter. DÅ kan det verkligen vara aktuellt med ett custom underbeslag. En orginal 700 med riktigt fast magasin med ledad botten är ju ett ypperligt grundämne för en ombyggnad. Men men, det är ju Mattias bössa, ska inte sätta en massa griller i huvudet på honom //Danne
Publicerat Januari 30, 200917 yr Som jag ser det kan det finnas andra skäl att välja något av de bättre eftermarknadskonstruktionerna för lösa magasin. Jag tänker då på de underbeslag som använder AICS magasinen. En av de största vinsterna med dessa magasin är att den översta patronen alltid matas från samma läge, med kryssmagasin så matas patronerna växlande från höger eller vänster. I normalfallet är detta inget problem men om man pipar om bössan till en lite mer svårmatad patron typ wsm, eller diverse improvedhylsor så kan man få problem. De enklaste magasinen att få att mata är såklart radmagasin men dessa har nackdelen av begränsad magasinskapacitet. Med ett AICS magasin så får du en lika problemfri matning som med ett radmagasin men samtidigt så får du kryssmagasinets fördelar med avseende på magasinskapacitet. Om detta är relevant information får väl trådskaparen svara på men det kan vara något som är värt att fundera på.. //Henrik
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hej!,,tack för all input!gillar vapen,,men kan inget om div byggen och tillbehör!,,midways motivering var nåt i stil med att de var kostsamt ,samt att man var tvungen och bearbeta nåt,,tror de var för att läppen på magasinet skulle passa,,tja,nåt sånt. Men säger ni att de går iaf så,,ja,,,vet ej. Var egentligen en ide´eftersom jag tycker det ser lite "coolare"ut med ett mag. En jobbar kompis tycker dock jag ska behålla den ledade bottenplattan,eftersom de hänt han ett par ggr att han glömt sitt magasin till sin browning bar,när han vart på jakt,och att det kan hända att man får matningsproblem,,inte för jag tror det är så stor risk. Så jag får nog höra mig för å kolla upp om lite andra roliga grejjer till bössan å ta mig en funderare om jag verkligen vill ha(behöver) ett löst mag.! men har ni tips om vart man kan kolla på tillbehör(gärna i sverige)så skriv .Ha de gött!
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag förstår om midway pojkarna tycker de blir dyrt, ska man handla av dom blir man ju ruinerad ! 100-110% påslag
Publicerat Mars 18, 200917 yr Nu är det klart att det blir affär på den tidigare nämnda Rem 700 BDL, men vad ska man bygga om den i för kaliber. En tanke som jag haft är att den ska få en kaliber 375 och uppåt. Någon av nedanstående är tanken. 9,5x72BR .375 Holland & Holland Magnum 1 9,5x72BR .375 Belted Rimless Magnum Nitro Expr 1 9,5x74BR .378 Weatherby Magnum 1 9,5x74R .375 Flanged Nitro Express 1 10,57x72 .416 Rigby 1 10,57x72 .416 Hoffman 1 10,57x72 .416 Dakota 1 10,57x72BR .416 Remington Magnum 1 10,57x74BR .416 Weatherby Magnum 1 10,75x73 .404 Rimless Nitro Express 1 11,4x70R .500/.450 No 1 Express 1 11,4x74 .450 Dakota 1 11,4x89R .450 No 2 Nitro Express 3 _" 1 11,6x51BR .458 x2" 1 11,6x63 .460 Short 1 11,6x63BR .458 Winchester Magnum 1 Jag ser ju gärna att någon vapensmed svarar och kan ge mig något råd om vad som är max som rymms i lådan.
Publicerat Mars 18, 200917 yr Har aldrig byggt nån sån kaliber som nämns men mig veterligt så är det bara dom 3 sista som är aktuella på en LA. Alla andra kräver större modifikationer och en del är nog stört omöjligt att knöka ner.
Publicerat Mars 18, 200917 yr Har ett HS-precision lösttagbart mag till min Rem 700 BDL LA, 4 skotts mag 30-06. Är ute efter ett vanligt underbeslag, sugen på att byta med en mindre peng imellan?
Publicerat Mars 20, 200917 yr Har aldrig byggt nån sån kaliber som nämns men mig veterligt så är det bara dom 3 sista som är aktuella på en LA. Alla andra kräver större modifikationer och en del är nog stört omöjligt att knöka ner. 458 Lott ryms också. Jag håller på och kikar på 416.-kalibrarna Rem. mag. och Rigby just nu och snackar med en smed om arb. Exabit: Du som har håller på och leker med grova rör mellan varven. Vilken skulle du välja el. skulle du ta någon helt annan? Även andras synpunkter är välkomna!
Publicerat Mars 20, 200917 yr Jo den ryms ju. men Rigbyn, ryms den? 416 Taylor kan kanske va ett alternativ? Björnen borde dö av den också
Publicerat Mars 20, 200917 yr Jo den ryms ju. men Rigbyn, ryms den? 416 Taylor kan kanske va ett alternativ? Björnen borde dö av den också Ja, det ska den göra enl. Stigge i Rosvik.