Publicerat December 27, 200421 yr Är det någon som kan tipsa om en bra hundförarsäck. Gärna i något material som inte prasslar så förbannat, har kollat lite på vadmalssäckar men inte hittat någon lämplig. Kanske kan man låta sy upp en? Vad använder ni för ryggsäckar?
Publicerat December 28, 200421 yr Eftersom min jakt är fågel med stående hundar har jag en säck som heter Vaude ripa. Otroligt smidig och fin att bära om inte man packat den för tung. Men när jaktlyckan varit god och säcken fyllts med vilt blir remmarna som snören och är då mindre skön att bära Fick ett tips av Ronnie på Edge (hoppas han loggar in här med) som skrev. jag har skurit ut i kraftigt skinn och klätt remmarna invändigt med det,blir mycket stabilare när man bär lite tyngre..Bara ett litet tips.. Säcken är också gjord av ett material som inte prasslar.
Publicerat December 28, 200421 yr Jag och mina två närmaste jaktvänner kör också med Vaude Ripa. Vi är helnöjda. Enda man skulle kunna önska var att det var en dragkedja på någon av sidorna så att det var enkelt att få ut en kamera eller kosa. Lite bökigt att behöva öppna alla spännen ibland.
Publicerat December 31, 200421 yr Jag använder Chevaliers Grouse ryggsäck, en liten smidig säck med bara en axelrem, två innerfickor och en ytterficka i mesh samt snaror för fågel och småvilt. Den rymmer allt jag behöver, säkerhetsväst, eftersöksband, ficklampa, radio, kamera, 0,5l termos några smörgåsar och extra ammunition. Man har skjutaxeln fri från remmar, passar både till vänster och högerskyttar.
Publicerat Januari 12, 200521 yr Författare Det där med att ha skjutaxeln fri är ju en höjdare. Det är ju som förgjort att få till en bra skjutställning med tjocka axelremmar ivägen. Själv brukar jag kränga av mig säcken, givetvis med efterföljande ryggsäcksletning som resultat :-
Publicerat Januari 29, 200521 yr Norröna Röros 35l, mycket nöjd med denna säck sedan 4 säsonger tillbaka. Kolla in fler Norröna säckar mm här: http://www.norrona.no/web/homepage.nsf/web/index.html
Publicerat Januari 29, 200521 yr Författare Hittade förresten ett företag som saluför riktigt fina säckar, varav några i vadmal. Mitt val kommer ligga på en av dessa. http://www.fauna.se/
Publicerat Juni 21, 200520 yr Här är en länk till en säck med många möjligheter som jag tittat på och tycker verkar vettig. Troligtvis köper jag en innan höstjakten. http://www.harkila.se/garment/combibag.htm /Roger
Publicerat Juni 21, 200520 yr Jag använder Chevaliers Grouse ryggsäck, en liten smidig säck med bara en axelrem, två innerfickor och en ytterficka i mesh samt snaror för fågel och småvilt.Den rymmer allt jag behöver, säkerhetsväst, eftersöksband, ficklampa, radio, kamera, 0,5l termos några smörgåsar och extra ammunition. Man har skjutaxeln fri från remmar, passar både till vänster och högerskyttar. Jag har kollat på den säcken på Chevaliers hemsida.. Det är "trekant" säcken som är på 17 liter eller hur? Jag undrar hur det är tänkt att vänsterskyttar ska bära den, det står ju också på hemsidan att den passar för vänsterskyttar.. ?? Blir det inte snett och konstigt om man bär den över andra axeln? Du råkar inte ha nån bild? ;D :
Publicerat Juni 25, 200520 yr Jag använder Baggens hundförarbälte med ryggväska: http://www.baggen.se/hundforarbalten.htm Väskan är för liten för de längre turerna, men den räcker för mig. Har inte använt den vid jakt än, men till hösten skall den med. Då packar jag den med en vattenflaska, en ihopfällbar vattenskål till hunden, koppel samt något litet att äta. I det undre facket finns ett sittunderlag som man kan vika ut. Fördelen med ett bälte är egentligen allt jag kan hänga på runt om: En vanlig- och en avfångningskniv, en specialsydd patronhållare för 10patroner samt pejlen i sitt fodral. Nu under sommaren har jag väskan och allt annat bortplockat, kopplar hunden i den ryckdämpade fästet och tar henne med mig ut på ordentliga motionsturer. Det sparar axlarna, vilka annars tar stryk om man skall springa runt med kopplet i händerna.
Publicerat Juni 25, 200520 yr jag använder en väska från chevalier en trekantig sak som är mycket smidig när man ska ha något extra med sig
Publicerat Juni 25, 200520 yr Jag har köpt ett par (2 st) nya kronans stridsselar (304) som jag ska snicka ihop nått av. De var inte så dyra. 95:-/st. inkl. 2 st ammoväskor och en väska för vattenflaskan.
Publicerat Juni 25, 200520 yr Hittade Du dom på någon hemsida? :D :D ;D ;D Nä faktiskt så.. kan du kolla in på ÖB. Om du har tur så finns det i Luleå. ÖB i Kiruna hade ett lass sådana för ett tag sedan och har några fortfarande.. (NYA, OANVÄNDNA ) Jag har hållit ögonen efter sådana ett tag nu. De finns att köpa på nätet för mellan 350-450 kr.. men 95:- på ÖB alltså
Publicerat Juni 25, 200520 yr Jag har köpt ett par (2 st) nya kronans stridsselar (304) som jag ska snicka ihop nått av.De var inte så dyra. 95:-/st. inkl. 2 st ammoväskor och en väska för vattenflaskan. Knäpp ett kort på dessa och lägg ut här vettja ! Jag har glömt bort hur de såg ut :-
Publicerat Juni 25, 200520 yr Det finns ett ÖB i Sangis också. Jag ska ringa dit så får jag se. Hur går det med bilderna.
Publicerat Juni 25, 200520 yr Min största kärlek är denna säck som snart går i graven, :'( sydd efter att jag muckade från lumpen för en så där 18 år sen, har säkert 1000 turer i skogen..... Sydde den av en gammal vadmalsrock som följde med hem :-[ den har levt sitt eget liv lappad,avhuggna bärremmar kvarglömda smörgåsar.... :'( :'( :'( Jag ramar nog in den....när jag sytt en ny.
Publicerat Juni 25, 200520 yr Smidigast av allt är att äta en hyfsad frukost innan man beger sig ut...sedan om man tar bilen ut i skogen så kan man ha fikat där...annars får man klara sig tills man kommer hem. Det funkar väldigt bra för mig ialla fall...det är väldigt sällan jag har nåt ätbart med mig ut i skogen. Kan ibland ha ett äpple eller banan i fickan...nackdelen är bara om man glömmer bananen för länge...det har hänt...kan bli kladdigt i fickan då. Det jag behöver med mig har jag på mig...antingen på axeln(hagelbössan)...eller så i nån ficka...pejl, pistol, kompass.....
Publicerat Juni 25, 200520 yr Jag använder Chevaliers Grouse ryggsäck, en liten smidig säck med bara en axelrem, två innerfickor och en ytterficka i mesh samt snaror för fågel och småvilt. Den rymmer allt jag behöver, säkerhetsväst, eftersöksband, ficklampa, radio, kamera, 0,5l termos några smörgåsar och extra ammunition. Man har skjutaxeln fri från remmar, passar både till vänster och högerskyttar. Jag har kollat på den säcken på Chevaliers hemsida.. Det är "trekant" säcken som är på 17 liter eller hur? Jag undrar hur det är tänkt att vänsterskyttar ska bära den, det står ju också på hemsidan att den passar för vänsterskyttar.. ?? Blir det inte snett och konstigt om man bär den över andra axeln? Du råkar inte ha nån bild? ;D : Japp, nä den blir inte sned, den är sydd liksidigt så det spelar ingen roll om du har den över vänster/höger axel..
Publicerat Juni 26, 200520 yr Jag har köpt ett par (2 st) nya kronans stridsselar (304) som jag ska snicka ihop nått av. De var inte så dyra. 95:-/st. inkl. 2 st ammoväskor och en väska för vattenflaskan. Knäpp ett kort på dessa och lägg ut här vettja ! Jag har glömt bort hur de såg ut :- Kollade på nätet efter bild. så ser de ut. (Bilden från Söders Överskottslager - där kostar den 350:-)
Publicerat Juni 26, 200520 yr Det finns ett ÖB i Sangis också. Jag ska ringa dit så får jag se.Hur går det med bilderna. Jag frågade Mats om hur man gör ett eget album här under Galleriet.. men det går tydligen inte just nu.. jag kan sätta ut de bilderna jag fått av dig i nån kategori där de passar.. ska fixa det "inom kort"
Publicerat Juni 26, 200520 yr Det finns ett ÖB i Sangis också. Jag ska ringa dit så får jag se. Hur går det med bilderna. Jag frågade Mats om hur man gör ett eget album här under Galleriet.. men det går tydligen inte just nu.. jag kan sätta ut de bilderna jag fått av dig i nån kategori där de passar.. ska fixa det "inom kort" Jag fixar ett "Runt Lägerelden galleri" där vi kan lägga gott å blandat
Publicerat Juli 7, 200520 yr Norröna hjerkinn!! Tyst, tillräckligt stor för en övernattning, tunna axelremmar som gör att du skjuter obehindrat. Det går bra att bära relativt tungt. Det negativa är att den ligger dikt an mot ryggen så man blir ordentligt varm till skillnad från Vaude ripa som har en luftspalt mellan rygg och ryggsäck.
Publicerat Juli 27, 200520 yr ;D ;DNä faktiskt så.. kan du kolla in på ÖB. Om du har tur så finns det i Luleå. ÖB i Kiruna hade ett lass sådana för ett tag sedan och har några fortfarande.. (NYA, OANVÄNDNA ) Jag har hållit ögonen efter sådana ett tag nu. De finns att köpa på nätet för mellan 350-450 kr.. men 95:- på ÖB alltså Jag var förbi på ÖB i Sangis mellan Kalix-Happis i lördags men där hade dom inga nya stridsselar.