Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra precition har du i din .22 WMR?

Featured Replies

Publicerat

Imponerad av det seriösa skyttet!

Äntligen nån som vågar mäta och visa sanningen!

Tror inte för en sekund att det här skulle klassas som att du har usla vapen vid liknande jämförelser med alla >20mm skyttarnas!

Speciellt inte med två serier per ammunition!

Hade du istället hanterat resultaten som de flesta, dvs granskat, bedömt, tagit bort "tappade" skott, eller bortsett från nån flyer som SÄKERT sköts då vindpusten kom osv osv

Ja... då har du ju suveräna klisterlappsvapen! ;)

Så då hade du kunnat säga "Rugern skjuter hål i hål på hundra (13mm fantastiskt bra!) och de andra skjuter runt 2,5cm på hundra" och det utan att ens ta bort några skott! Med treskottsträffbilder i massor (som de flesta kör med) där du valt den bästa som bevis på hur bra ditt vapen är.....tja då är det bara att prata på om "hål i hål-bössorna"!

Tycker det låter som du har tre bra 22WMR vapen!

Såg förresten att de på måltavlor sätter träffområdet på en morkulla, kanin, ekorre, osv dvs "ripstorlekar" till dia 7,5cm, tror det var 10cm på en orre, så det är bara att damma på! Väljer du nån av de ammosorter som resp vapen trivs med, ja då är det enbart DITT fel om du inte får ner fågeln på 100m! ;D

• Svar 51
  • Visningar 30,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tack för kloka svar! Nu har jag legat på skjutbanan hela dagen och skjutit. Har haft skjutbänk med sandsäckar. Kikarsiktet inställt på 20 ggr förstoring. Skjutit 5 skotts serier. Nästan vindstill

• NU måste ju Dahla ha hunnit med kronograftestet resultat?

Publicerat
  • Författare

Ja .22 WMR är fin till orre. Läs kommande text om "Orrjakt med bulvaner".

Om bössorna:

Ruger: Skjuter klart bäst. Stålfästen förjer med. Bra matning. Dåligt trycke, kanske går att byta mot ett Timney? (Min .243 Win är en Ruger som jag plastbäddat och bytt trycke, det går svinbra..)

SAKO: Lätt. Bästa trycket. Skjuter inte så bra. Plastig. Löstagbara rembyglar är bra.

BRNO: Prisvärd. Segt tryck. Bra matning. Förhållandevis billiga extra magasin.

Misstänker att tätningen i patronläget inte alltid är bra i denna kaliber. Ser att tomhylsor och patroner i magasinet ibland är missfärgade av krutgaser. Då får man ju en ojämt tryck bakom kulorna.

Ofta fanns det någon "Flyer" i många träffbilder jag sköt. Men så är det ju i verkligheten också..

MVH Beretta

• 2 months later...
Publicerat

Jag har inte svarat på enkäten då jag bara skjuter 3-skottsserier. Då kommer jag under 20 mm. Tycker inte att det är jaktligt intressant med mer än 3 skott. Ruger rostfri, halvtung pipa, laminatstock och Win HP.

• 1 year later...
Publicerat

Dags att lyfta den här tråden lite nu va? :)

Jag och [ANDREAS] var iväg och luftade en varsin SAKO QUAD i .22 WMR idag men endast på 80 meter... vi testade inte så jäkla många olika patroner och tempen var väl inte den bästa för bänkskytte men vi båda samlade in femskottsserierna under en enkrona då och då i alla fall... Jag hade kronografen med mig men det var för kallt för att jag skulle orka pilla med den idag. Patronerna som gick bäst idag var Federal 50 grains Jacketed Hollow Point

Någon dag då det är plusgrader ska jag ta med mig en hög med olika ammosorter och göra ett ordentligt test med kronograf och krutvåg i hopp om att komma fram till om det är nån märkbar viktskillnad som gör att det sprider som det gör med kalibern.

Publicerat

Testade min nygamla Anschutz nu i helgen. Hade för dåligt stöd när jag sköt så serierna med cci standard låg mellan 3-12 cm för treskottserierna på 80m. Trycket är som jag skrivit i en annan tråd katastrofalt med låååångt släp.

Skall lämna in den i Piteå och få trycket fixat till krispigt och lätt. Sen ut på banan med riktigt stöd så får vi se vad det blir. Skulle ändå trå att det kan bli svårt att fåihop den under 5cm med en femskottserie.

Längre fram kan plastning bli aktuellt men först skall trycket fixas och bössan provas ordentligt.

Publicerat
  • Författare

Någon dag då det är plusgrader ska jag ta med mig en hög med olika ammosorter och göra ett ordentligt test med kronograf och krutvåg i hopp om att komma fram till om det är nån märkbar viktskillnad som gör att det sprider som det gör med kalibern.

Hej.

Ska bli mycket intressant att kolla med kronograf.

Maila mig din adress så skickar jag över lite skott som du kan testa gratis. :)

Publicerat

Hittade en artikel med kultester för 22wmr:

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_...i_74033120/pg_1

Kul läsning!

Edit: Beretta: Artikelförfattaren har även mätt Vo med kronograf för:

WW 40 gr. HP      1,766 fps       

WW 34 gr. HP      2,052 fps       

Fed. 50 gr. HP    1,443 fps     

Fed. 30 gr. HP    2,058 fps       

Rem. 40 gr. SP    1,777 fps       

Rem. 30 gr. BT    1,925 fps     

RWS 40 gr. HP     1,095 fps     

CCI 40 gr. HP     1,837 fps     

CCI 30 gr. HP     2,193 fps     

PMC 40 gr. HP     1,762 fps     

100fps= 30,48 m/s, vapnet är en ruger 77

Publicerat

Hade en gång en Krico 22 WM. Sköt alltid med CCI och den var tillräcklig för mina behov. Sköt utan problem kaniner på hundra meter.

Publicerat

Min håller ( ockej då farsans som jag lånar ) ca 25-35mm med "normala" jakt förhållande på 100m. På 80 m och i bra bänk helt vindstilla kan man få till helt grymma serier(de flesta serier kring 20mm  :)  ;D). Detta är en Anschultz ( mod vet ja tyvär ej , men klumpig som bara f_n  :- ) Men som sagt då är förhållande perfekta. Lite blåst dåligt väder ( och även en annan kanske inte har en toppen dag ) så kan spridningen bli betydligt större ( Mycket större  :-X  :-X)!! Så när allt väl kommer till sin spets så är det sällan bössans precision som felar utan de andra förhållanden runt omkring ( inklusive en själv ). Men hur "tät" skjutande en bössa skall vara måste man själv avgöra ( vilka krav man själv ställer ) De flesta klarar med lätthet av att göra ett bra jobb på jakten !! ;D

Publicerat

Jag och [ANDREAS] var iväg och luftade en varsin SAKO QUAD i .22 WMR idag men endast på 80 meter... vi testade inte så jäkla många olika patroner och tempen var väl inte den bästa för bänkskytte men vi båda samlade in femskottsserierna under en enkrona då och då i alla fall... Jag hade kronografen med mig men det var för kallt för att jag skulle orka pilla med den idag. Patronerna som gick bäst idag var Federal 50 grains Jacketed Hollow Point

Ska bli intressant läsning.

Har själv en Sako quad som skjuter bäst med RWS skjuter sällan 5skottare på 100meter men den snittar nog runt 30mm.

Tror det är svårt att skjuta bra 5skotts serier på 100 med 22wmr då både vind samt ojänma laddningar ger stora avvikelser.

Med 22lr pipan skjuter den grymt bra med cci standard men på 50 meter!

Skjuter oftast på 50meter med 22wmr med då blir det oftast fina grupper men inte i samma klass som 22lr varför kan man undra ???

Publicerat
  • Författare

Dahla:

Paket på väg.  ;)

Publicerat
Dahla:

Paket på väg.  ;)

Toppen!!! :)

Publicerat
Ska bli intressant läsning.

Har själv en Sako quad som skjuter bäst med RWS skjuter sällan 5skottare på 100meter men den snittar nog runt 30mm.

Tror det är svårt att skjuta bra 5skotts serier på 100 med 22wmr då både vind samt ojänma laddningar ger stora avvikelser.

Med 22lr pipan skjuter den grymt bra med cci standard men på 50 meter!

Skjuter oftast på 50meter med 22wmr med då blir det oftast fina grupper men inte i samma klass som 22lr varför kan man undra ???

Det gör min också, dom här 4 skotten är på 50 meter med Lapuas hålspets och med dämparen monterad.

Men snittet ligger, såklart, inte så fint. Är inte så road av att skjuta på tavla  ;)

Lapua.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Testade min 1515 idag med ett bushnell trophy 3-9.

På 60 meter håller den ihop bra. Kanske 2 cm på 4 skott. På 80 har den öppnat upp mer, snittet ligger kanske på 6 cm 4 skott.

Inte så bra som jag skulle vilja men det får duga för ripjakten. Verkade konstigt nog som att träffbilderna blev bättre ju mer jag sköt. Första 20 skotten kom det oftast någon flyer som sabbade rejält men på sluet höll de ihop mer och mer.

Ammon var Winchester superX helmantel.

Publicerat
Testade min 1515 idag med ett bushnell trophy 3-9.

Ammon var Winchester superX helmantel.

Är det den enda ammon du har testat i bössan?

Publicerat
Är det den enda ammon du har testat i bössan?

Nej jag har testat CCI standard oxå. Funderar på att testa PMC och ev Federal oxå. CCI sköt likvärdigt med Winchestern.

Publicerat

Ge inte upp... testa alla märken du kan komma över tills du finner den ammon som fungerar bäst i just din bössa.

Publicerat

Testa RWS den är dyr men verkar jämnast så du slipper dessa flyers

Publicerat

Skall testa RWS!

Blev tipsad på vapenaffären nu när jag ringde att Federal kommit med en ny helmantel som skulle vara jäkligt bra tydligen. Någon som testat?

Publicerat
  • Författare

Dahla;

Hur går det med kronograftestet?  :)

Publicerat
Dahla;

Hur går det med kronograftestet?  :)

Det har varit för kallt än så länge... eller så har jag jagat dom dagarna vädret har hållit en temperatur som gör att man inte förfryser sig... men jag lovar att det kommer ett utförligt test med ett gäng olika patroner snart :)

Publicerat

Så har jag testat min bössa med lite olika ammo.

Vapen: Anshutz 1515, Buschnell Trophy 3-9

Ammo testad: CCI standard fmj, Federal champion target fmj, PMC Predator blyspets, Winchester super x fmj

Resultat:

Klart sämst var PMC. Spred oerhört mycket i höjdled, minst 10 cm på 60 meter. Inte bra i min bössa.

Federalen och Super x var bägge hyfsade, ca 3 cm i fyraskottserier. Kompisen sköt med en 1516, en nyare bössa och i den sköt federalen helt otroliga serier, 4 skott på 60 meter inom en 50öring.

I min bössa gick gamla vanliga CCI bäst. Inte jättebra, 4 skott på 60 höll mellan 2-3 cm. Tillräckligt för ripa och kanske vad man kan kräva av ett vapen för 1500 spänn.

Ripjakt till helgen. Då jävlar.

• 2 years later...
Publicerat

NU måste ju Dahla ha hunnit med kronograftestet :blush: resultat?

Publicerat

Jag har skjutit på 90 meter och då har jag en träffbild på ungefär 3-4 cm använder cci ammunition.

Mikael

Publicerat

Jag har en Marlin 882 VS som jag är riktigt nöjd med. Original tryckte är sisådär så jag har bytt till ett Rifle Basix trycke och jag presterar träffbilder medllan 25-30mm med RWS helmantel på 100meter om det inte blåser allt för mycket.

Med Winchester och CCI FMJ så ligger träffbilderna kring 35mm på 100meter.