Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Hunter .222Rem?

Featured Replies

Publicerat

Det är mycket i görningen för tillfället!

Lade ögonen på en dylik bössa för ett tag sedan men kunde inte bestämma mig tillräckligt fort varför den gick mig ur händerna.

Nu har jag dock hittat en till, det enda jag vet är priset -4300:-

Jag har tänkt att åka och titta på den snarast, är den i gott skick tar jag den.

Vi borde väl ha ett par ägare på forumet, hur är era erfarenheter kring denna bössan?

Vilka andra kalibrar går det att klämma ner i den lådan?

Tänker använda den för räv, grävling och annat oknytt...

Anledningen till att jag inte köper en Hornet är den att skulle jag springa på någor rådjur med denna beväpningen är det skönt om man kan ta med sig steken hem så att säga...

• Svar 53
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag sålde min .222(remington mohawk) och köpte mig en sako hunter varmint i .223 lagom till bockjakten.

Har bara gott att säga om bössan,grymt bra precision,klockrent trycke,perfekt matning och utkast,inget löstagbart magasin som kan glömmas eller tappas ;D,dessutom verkar inte kulorna mantla av sig i pipan särskilt mycket.

Har jagat med .222 sen jag slutade med blöjor(känns det som iallafall) och alltid varit nöjd med kaliberns effekt,att det blev en .223 berodde mer på vapnet än kalibern men allt blev faktiskt ännu bättre(precision,kulbana,köttförstöring) iofs är det endast fem bockar skjutna med kalibern men det lovar gott så här långt.

/Micke

Publicerat

Den enda (nästan iaf) vapen affär jag ångrat att jag gjort, är att sälja min Sako Hunter 222, 2.6kg lätt, 7 skott i magasinet, sköt klisterlappar på 100m med rätt laddning.

Jag frilade pipan i den jag hade genom att lägga en mässings plåt under rekylklacken, det var allt.

Varför sålde jag den ???

Publicerat
  • Författare

Nej, det kan man fråga sig...

Jag tänkte som så här, att skjuter den inte bra i orginal skick får jag väl skicka iväg den till någon smed som rätar upp lådan och hänger i en ny pipa i .223R...

Publicerat

Kindbo.

Är det den lätta 2,6-2,7kg huntern märkt AI på lådan med lite avrundad kolv är den värd pengarna. Är det en Hunter S491 så väger den betydligt mer pga klumpigare låda men priset är väl ok. Är det en äldre Vixen med kantig kolv och i ett lite tyngre utförande så finns det gott om dem fast billigare.

Kalibrar? 6PPC. 22PPC, 7,62x39,  6mmTCU, 6,5mmTCU, 7mmTCU (alla TCU bygger på .223:an hylsa), .221 Fireball (kortad .223), .300 Whisper (uppneckad 221) osv

Fundera på du...

Publicerat

Tjena,

Har haft en sådan där lätt variant av Sako Hunter i 222 Rem med en lättviktsSwarovski i 3-9X förstoring monterad. Ljuvlig...sålde den för drygt 10 år sedan för att kulorna i .224 på den tiden var för dåliga för rådjursjakt (som jag då hade studsaren till). Idag vet jag bättre, det finns bättre kulor och jag önskar att jag aldrig hade sålt den studsaren. Istället har jag sedan ett 1/2 år en Vixen i skåpet och visst skjuter den bra, men är inte på långa vägar lika smidig och läcker som den lilla Huntern. Slå till om det är den modellen och skicket är OK!

Publicerat
  • Författare

Jag hoppas att kemin stämmer mellan mig och bössan!

Tänkte åka och titta på den nu i veckan...

Publicerat
  • Författare

Igår var jag på Torsbo och tittade på den lilla skapelsen(2,6kg med 22" pipa), det belv kärlek vid första ögonkastet!

Licensen är på väg till handläggaren och jag tittar på potentiella kikare, fästen, kulor och laddningar...

Humöret på topp alltså! 8) ;)

Publicerat

Welcome to the wonderfull world of .224  :D

/Micke

Publicerat

Kindbo - jag har en lätt leupold 2-7x33 (RM 4) samt ett extra leupolds låga montage som funkar utmärkt på .222:an min. Nu sitter där en Z 6x42 så kikaren och fästet är över om du vill ha - den passar fint på den lätta bössa som inte trivts med stora tunga kikare i höga montage!

Publicerat
  • Författare

Tackar för erbjudandet!

Mina tankebanor kretsar dock kring något europeiskt, kanske en Swarre 3-9x36 som HP eller S&B 3-12x42, en 1,5-6x42 är nog inte fel heller...

Som sagt, jag har lite svårt att bestämma mig. Det är ingen brådska så jag tar mig den tid som behövs.

Hur lågt är den monterade i fästena, skulle de gå att använda för någon av kikarna som jag nämnt?

Någon som testat TSX i .222R eller .224 överhuvudtaget?

Publicerat

Inte TSX men däremot så har jag skjutit några rådjur med vanlig X 50grains,den imponerade inte.

Längre flyktsträckor än med BS,dåligt blodspår(små utgångshål) och i ett fall släppte åtminstone tre av vingarna,dålig precision i mitt vapen,däremot mindre köttförstöring med små blödningar mot Bs.

Den kulan jag trivdes bäst med var Lapua 55grain=Vinst varje gång.

Trots att jag tycker det är överkurs så har jag idag beställt några askar Federal .223 laddade med 55grains Trophy Bonded V0 950  för att se om det går att märka någon skillnad i effekt i djurkroppen.

/Micke

Publicerat
  • Författare

TB är helt klart intressant, den lär bli testad. Jag vill dock även testa TSX:n....

Till något helt annat;  -Vad har ni för kikare på era klass tvåor?

Publicerat
Till något helt annat;   -Vad har ni för kikare på era klass tvåor?

Leupold Vx-1  4-12x40

Är inte helt nöjd med den,för dålig optik,stor skillnad mot mina Vx-III.

Kommer att bytas ut till nästa säsong.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Kommer att bytas ut till nästa säsong.

/Micke

Vad hade du tänkt dig?

Publicerat

Jag har en Burris signature 3,4-10x44Ao på mitt salongsgevär som optiskt,mekaniskt och prismässigt har satt en ny standard för mig.

Är sugen på en Signature select 4-16x44AO med riktmedel Ballistic Plex då jag vill kunna utnyttja kulbanan upp till 300m.

/Micke

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Idag gästade jag TH för att hämta ut min "nya" skönhet, en liten Sako hunter vägandes ynka 2,7kg. Bild kommer inom kort...

Bössan skall ffa användas till småvilt så som räv och kråka samt andra predatorer. Med tanke på att patronen är tillåten för rådjur skall den även testas för detta.

För tillfället letar jag efter en vettig kikare till bössan, att beakta är att den inte får förstöra den fina balansen i den lilla skapelsen.

Problemet är att jag vill ha en hyffsat högförstorande kikare i en någorlunda liten förpackning. Max 42-44mm objektiv men mint 9ggs förstoring, gärna mer!

Har tittat lite på S&B 3-12x42 samt Swarovski 3-9x36, jag har inte bestämt mig för något än varför lite tips är på sin plats!

En annons här på annonstorget fick mig att även fundera på en glasfiberkolv till den lille, problemet är att jag inte kommer överens med kolvkammen som stocken i annonsen har. Jag undrar om någon vet om Mcmillan gör stcokar till den lilla Sako mekaninsmen med rak kolvkam?

Jag söker även laddata för ett par kulor:

¤53gr Barnes TSX

¤50 alt. 55gr Nosler BST

¤55gr Sierra GK

¤52 alt 53 Sierra MK

¤35gr Hornady V-max

Bild samt länk till stocken som finns på annonstroget:

http://www.sandgren.pp.se/torsten/

P1010044.JPG

Annonsen:

http://www.sandgren.pp.se/torsten/

Publicerat

Kindbo - jag har också letat raka syntetkolvar till AI lådan men gått bet hos McMillan. Vet ej heller ngn annan som gör en. De korta smidiga lådorna är i princip Sako ensam om varför marknaden inte är så stor...

En Zeiss 5-15x42 eller varför inte en Conquest 4,5-14x44 skulle nog passa! En Leupold 6-18x40 kan ju vara ett alternativ - de är lätta men har ju inte optimala skymninsegenskaper. På min frus lätta AI sitter en Zeiss 6x42 då den endast är tänkt till vakjakt och den känns mkt bra på den bössan.

När det gäller laddata så kika på Normas och Vihtavuoris hemsida om det är de kruten du har. Vi har använt BX 50gr och Sierra 55gr samt Norma 200 (enligt tabell) med mkt bra resultat.

Lycka till!

Publicerat

Hej,

Ola har du kollat med Leif om inte det går att fixa till en Lone Wolf kolv till Sakos lilla låda?

Henrik

Publicerat

en helia compact ct 3-9x42 borde passa kanon på den där bössan :) har en sådan själv på min finnbear 6,5x55 och dem är som gjorda för varandra ;D

Publicerat

Henrik - det går med lite jobb men de är ju lite långa. Jag skulle vilja ha en supersmidig nätt kolv anpassad för lådan.

Publicerat

Jag förstår precis vad du menar,

jag har letat själv med ljus och lykta efter en lämplig kolv. Tyvärr har jag ännu inte hittat vad jag söker, men jag har en sjövild idé på en egentillverkad laminatkolv som skulle kunna bli "one of a kind".

Fördelen med laminat är ju att dett går att arbeta ganska fritt med det... ;D ;D

Henrik

Publicerat
  • Författare

Problemet är väl att de tenderar att bli aningen tunga i jämförelse med glasfiber...

Mr Fiberclass & Henrik, skulle ni få vetskap om någon tillverkare eller vapensmed som har ovan nämnda stcikar kan ni väl höra av er?

Vi kanske rent av skulle kunna beställa ett par ihop?! Annars får man väl accepetra alternativen som är att antigen förlika sig med den Mcmillan som finns eller låta någon tillverka en laminat åt en.....

Likaså om ni spriger på någon vettig kikare mottager jag tips ytterst tacksamt!

Hur som helst hoppas jag på att detta är en vettig bössa! ;)

Publicerat

Du Kindbo,

hur mycket en laminatstockväger beror ju på hur mycket material det är i den....

Det är nog svårt att hitta nån drop in stock till en liten Sako, men det går ju alltid att bädda ett ämne om man har kunskap eller lust att överlämna arbetet till nån som lever på sånt  ;)

Det är inte omöjligt att jag har en 3-9x36 AV att avvara, du får väl höra av dig om du är intresserad.

Apropå lite material kvar i laminatstocken kanske bilden nedan är nåt att tänka på?

Henrik

post-376-1131818376_thumb.jpg

Publicerat

Jo jag har ju funderat på laminat jag också, även till mina långa lådor. Letar just nu en kolv till min Finnlight 75:a.

Man kanske skulle kunna borra hål rakt igenom framstocken för att lätta den och samtidigt få bra grepp? En obnorrad eller skeletoniserad bakkolv a la bilden vore kanske också ngt...