Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Hunter .222Rem?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Vem i vårt avlånga land är bäst på laminatkolvar? Leveranstider samt pris?

P.O Stenmark skulle ha 8.000:- för en laminat på Elmia, tyckte det lät något kryddat men de kanske är så pass mycket dyrare än en glasfiberkolv....

Att göra den själv är uteslutet då jag saknar tid och tålamod för en sådan övning ;)

• Svar 53
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag tror att till de flesta svenska laminat kolvar är ämnet grovfräst av Jonny Boberg, han fräser ditt ämne till en Sako 222:a utan problem.

Sedan finns det ju en uppsjö av utländska firmor som tillverkar och säljer laminatkolvar t ex:

http://www.rifle-stocks.com/

http://www.reamerrentals.com/elkridge2.htm

Det finns massor av andra men dessa båda vet jag har stockar som passar till din 222:a, om du hittar nån modell hos dem som passar så är det i princip bara frågan om att bädda den för din låda.

Laminat är ganska besvärligt att arbeta med om man försöker nätskära etc... eftersom träet spretar iväg åt alla möjliga håll. Men det tillåter å andra sidan att man tar ut svängarna lite mer än vad "vanligt" trä gör eftersom hållbarheten är helt annan.

När det gäller Olas fråga om genomgående hål är det precis en sån lösning som remington har på sin nya stock till XR-100 varmintern, den stocken tillverkas av Boyds http://www.boydboys.com/ de hävdar till och med att hålen hjälper till att kyla pipan ;)

Henrik

• 2 weeks later...
Publicerat

En sugrörs-222.a i nyskick med superfin kolv är nu till salu på blocket... billigt...

Publicerat

Yepp - superläcker liten sak - tänkte fresta ngn annan att joina klubben. Vi kanske skall ha en sako .222 sugrörsklubb!

Publicerat
  • Författare

Sugrörsklubben ;D ;D ;D

Det låter som en vettig fanclub, vi får väl börja värva medlemmar då...

Ni med sugrörs Sako ge er tillkänna! ;)

Publicerat

Jag har en sugrörare. Just nu med ett Svarowski 3-9x36. Smidig, praktisk och småtrist. Skjuter bra både med jaktmatch och egenladdat.

Publicerat

Cloffe - vad har du för fäste - jag tror Kindbo vill ha tips...

Publicerat

:'( :'( Tycker att ni är taskiga som inte låter mig vara med bara för att jag har en Sako Hunter varmint :'(

/Micke

"Medlem i Jaktsidans stuprörsklubb"

Publicerat
  • Författare
Jag har en sugrörare. Just nu med ett Svarowski 3-9x36. Smidig, praktisk och småtrist. Skjuter bra både med jaktmatch och egenladdat.

Det är ju precis samma paket som jag håller på att knåpa ihop med Fiberclass hjälp....

Sugröret och kikarn (swarre 3-9x36) har jag, fästet är det som återstår!

Publicerat

Trevligt med god smak ,har också en 222 hunter med tunn pipa,har ett sako optilock fäste och en helia 2-7x33,till rådjur kör jag med lapua 3,6gr blyspets och till fågel normas hemantel 3,2gr den skjuter förvånansvärt tätt med bägge två.

Mvh Bear

Publicerat

Förlåt att jag inte svarat på frågan, jag har varit iväg och jagat i helgen och inte haft tillgång till internet.

Fiberclass, Vad jag har för fästen är jag inte säker på, med jag tror det är Sakos original. Dock är de för höga, samma fästen gav en millimeters mellanrum på min Helia 8x56. Borde bytas men just nu ligger mitt fokus på annat.

Publicerat

Mr Mauser.. bara att hänga på, du har ju sugrörsdimensioner invändigt!

Själv nyttjar jag 6,1mm  8)

Mvh!

Publicerat

He he ;) jag vet Hippster det är svårt att acceptera faktumet att min .223 skjuter nätskärningen av din blöjkaliber, men vem har sagt att livet är rättvist ;D

Anytime...anywhere...anytarget.... :-*

/Micke

Publicerat

Oj oj oj va lätt det är att sitta där i de trygga södra förorterna o spela Allan och tro att man är något.. ;D

Kom igen då trutarna åter flyger in över tippen och fjunisarna tvingas plocka in expertis från Roslagen för att få bukt med problemet, då kan jag pilla tändhattarna ur dina tomhylsor med min .243:a!

Kan du inte lugna dej tills dess så kläm ur dej en tid och en plats så ska jag se vad jag kan göra  :-*

Mvh!

Publicerat
Oj oj oj va lätt det är att sitta där i de trygga södra förorterna o spela Allan och tro att man är något.. ;D

Dom är inte bara trygga utan även extremt viltrika ;D

Trutarna överlåter jag med varm hand till dig,har vuxit ifrån det här med hagelspridning(se mitt ordspråk längst ner ;) )

Klart vi ska ha en .243(uuuurk jag fick en kväljning ;D ) .223 shootout.

2x5 skott 100m och 2x5 skott 200m.

Plats: Sandabanan i haninge.

Stöd:valfritt.

Tid: efter jaktsäsongen, jag kommer att posta utmaningen här.

Tävlingsledare och Domare:varför inte Herr Berg.

Priset till vinnaren och förnedringsstraffet till förloraren överlåter jag till dig.

Ha en riktigt trevlig vinter med många sömnlösa nätter ;) :-*

/Micke (alias femklövern)

Publicerat

Får man hänga på till Haninge med frugans .222-sugrör och min egen Sako 6PPC varmint...?

Publicerat

Självklart!

Vi kallar dagen Jaktsidans Sakoträff istället då även Herr Berg har en Sako 75 i .222

Tror Hippen och jag kan gräva ner stridsyxan tillfälligt den dagen..........kanske.....

/Micke

Publicerat

Shit.. mina fingrar var nog lite väl snabba där  :-

Mvh!

Publicerat

Kindbo & Cloffe,

Gamla sakos originalfästen passar ju också - de med en stor ratt på ena sidan och justeringsmöjligheter i sida. Är det sådana du har Cloffe? Vilken höjd? De finns väldigt låga men kanske inte är så jättesmidiga. De är dock tidstypiska och framförallt original!

Publicerat

Shootoutgänget - var det träffbilder vi snackade alltså? Man kan också tänka sig att sätta upp ringade poängmål på 100/150/200/250/300m - flest poäng vinner. Bom=diskad. Ett skott per tavla - det är ju så vi jagar eller hur?

Publicerat

Varför inte bägge två :D 150 och 250m går dock bort av praktiska skäl, 100-200 och 300 fungerar.

/Micke

Publicerat

Ha! Mes .224:an går inge bra på 250 meter  ;D

Kom inte o gnäll om skjutvallar o dyligt, det tror jag inte på  8)

Mvh!

Publicerat

Hörru flintis ;D den går åtminstone tillräckligt bra för att pricka ditt omanliga 6,1mm hål i mynningen....framifrån :D

"Kal .224, för oss som inte behöver kompensera dålig egenprecision med brutal kraft"

/Micke 8)

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej, Jag köpte mig en sako hunter 222 rem i höstas.

Det såg ut att vara ett jäkligt fint vapen, inte nött eller till synes skjutet så mycket med. jag satte på en nikon buckmaster 3-9´40 från salongaren. Sedan tog Jag den till banan och testsköt den med jaktmatch. Träffarna satt 2 och 2 brevid varandra och bildade grupper mellan 20 och 40mm´.

Jajaaa...tänkte jag,  det där fixar jag med en plastbäddning och lite handladdande ;D, . Men så var inte fallet, >:( så  jag plastbäddade bössan, (BYTTE KIKARE till classic interligt 3-9´56).  Sedan  Laddade upp en drös med olika laddningar med olika krutsorter. Som kulval hade jag en billig midwaysverige kula på 55gr.efter laddandet for jag till banan med "jätteförhoppningar", sköt 5skotts serier med de olika laddningarna, men träffbilderna varierade ganska friskt.`? ???

Jag hade i misstanke att bössan var lite kinkig och inte villa skjuta bra med den kulvikten, så jag köpte en ask med 35 gr v-max ist, men träffbilderna vart inte bättre. :-[ :-Xsedan plastbäddade jag om bössan och provsköt igen, men  jag vart besviken och laddade vidareefter fortsatt vägande å mätande skötbössan aldrig bra. :'( Jag plastbäddade om igen och provsköt med ännu en annan kula. men icke att det vart någon större skillnad!, snarare värre. En del gånger jag sköt låg träffbilderna mellan 40 och 70 mm. jag var förtvivlad och förkrossad,...  Men jag hade aldrig någon misstanke på att det kunde vara kikaren det var fel på för den var ju relatift ny, och den är ju ingen "jätterekyl" i 222án.  Men tilslut så bytte jag tillbaka till nikon kikaren igen och provsköt på banan i samband med att farsan provsköt en bössa som han lånat hem.

Nu hade jag inga mängder skott utan 5 st v-max och 5 st blyspets. Jag började med att skjuta v-maxen. Efter första skottet kunde jag ana ett hål i pappret genom kikaren och jag sköt vidare. jag såg aldriv vart dom andra skotten tog, så jag han bli besviken innan jag kom fram. Men när jag närmade mig tavlan så sken jag upp som en sol, skotten hade tagit tätt och fint, 4 skott gick nästan hål i hål, jag mätte 9 mm cc, sedan fanns det ett kastskott, 30mm ifrånde andra, men jag kände att jag fick en dålig avfyrning, så det kan ju vara det också, för annars så hade jag impulsköpt en t3á :P för jag var riktigt grinig tidigare på dagen och hunnit lova att ´tomtenissen´X skulle ge sig själv en ny bössa om inte allt gick som det skulle....:P[/img]

post-126-1135104137_thumb.jpg