Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7 grisar, ett skott...

Featured Replies

Publicerat

Det finns ganska mycket gris nu, så jakttrycket på dessa har skruvats upp ett snäpp. Även kronviltet vill markägaren minska i antal. Därför har det varit ganska tätt mellan jakttillfällen den här säsomgen.

Och ser man det ur den synvinkeln så var det väl bara bra att skjuta en blivande sugga med sex st kultingar i magen, men det kändes inte roligt att se de små liven, eller döda fresten.

Kanske kändes det extra vemodigt nu när man själv fick barn i tisdags...

Jag såg även två suggor med varsin grupp smågrisar på rad efter sig, dessa vara inte mycket större än dom i grismagen.

Frågan som kommer är hur länge kultingarna är vid liv efter det att suggan skjutits. Den här låg i 30-45 minuter innan drevet var avklarat, och då var dom döda i alla fall. Skottet tog snett framifrån, kanske 45 graders vinkel. Gick genom frambenet in i lungorna som blev helt söndertrasade. Splitter eller kula/kulrester hade även gått genom huvudet på ena kultingen, så i alla fall den dog omedelbart. Förhoppningsvis de övriga också p.g.a. ev. tryckvåg i kroppen.

Totalt blev det två dovvilt och två vildsvin den här dagen.

Publicerat

Skulle tro att döden är lika snabb för småttingarna som för suggan.

När syret är slut så är de slut, även för dom i magen.

Men kul är de ju inte, skjöts en stor sugga på en jakt förra lördagen som hade 8 små

i sej. Dom har jätteproblem med skador så markägarn tyckte bara de var bra -_-

Publicerat

Sen jag själv blev pappa så har jag blivit mer blödig med att ta ur vilt där det finns smått i livmodern. Men det är bara att bita ihop.

Publicerat

Vet inte hur länge kultingarna klarar sig när modern har dött. De ggr jag varit med och nödslaktat mjölkkor som haft kalv i magen är definitivt inget skoj när man ser hur kalven sparkar efter att kon skjutits.. -_-

Publicerat

Det går ganska fort, som tur är. Detta eftersom de små är helt beroende av att moderns blod cirkulerar för att de ska få syre etc., men otrevligt är det i alla fall.

Publicerat
Kanske kändes det extra vemodigt nu när man själv fick barn i tisdags...

Om man bortser från den övriga texten ber man att få säga grattis iallafall!

Sen jag själv blev pappa så har jag blivit mer blödig med att ta ur vilt där det finns smått i livmodern. Men det är bara att bita ihop.

Hear hear!

Tidigare var jag extremt känslokall. Efter att jag blev farsa är jag dock riktigt blödig både när det gäller barn och även djurs avkomma. Det var enklare att vara hård och kall.

Publicerat

Fick en dräktig älko påkörd för en del år sen.

Hon avlivades 50 m från vägen.

När vi tog ur kon så levde kalven, brosan gjorde konstgjord andning och hjärtmassage o vi fick igång kalven.

Han hade den i famnen i framsätet på bilen hela vägen hem.

Tyvärr dog kalven någon timme senare.

Tror inte att foster klarar sig speciellt länge när blodcirulationen stoppas.

Först bör de ju bli hjärnskador av syrebristen, vilket jag tror att "vår" kalv dog av.

Publicerat
Tidigare var jag extremt känslokall. Efter att jag blev farsa är jag dock riktigt blödig både när det gäller barn och även djurs avkomma. Det var enklare att vara hård och kall.

Det där är nog ganska naturligt.. Du får ju helt plötsligt ett helt annat ansvar och samtidigt kan du relatera till saker som du itne kunnat tidigare. Kan skriva under på samma sak här.. :)

Publicerat
  • Författare

Samma här. Kan inte titta på TV när det är sjukhusserier, inte för att dom verkar så spännande, men ändå. Har även fått tandläkarskräck och svimmar nästan när jag ser sprutor.

För att inte tala om bilder när det opereras i knäleder... :rolleyes:

Nå ja. Tillbaks till grisarna. Dom har både tänder och begynnande minibetar redan innan födelsen, stackars suggor som ska dias av sådana munnar... Och min sambo som gnyr när lillan tar i för hårt, klenis...

... Är det samma betar hela tiden sedan, eller är det "mjölkbetar" först?

Publicerat

Det är nog inte så att man måste bli pappa för att helt plötsligt få ett samvete,det finns nog där hos dom flesta.

Är inte pappa själv men mådde riktigt dåligt i helgen då även jag såg ett knippe ofödda kultingar inne i en sugga samt så förolyckades några kultingar av misstag......

Fick mig en rejäl tankeställare då jag för ett par veckor sedan såg en liten sugga med nyfödingar på min foderplats,hade jag skjutit henne med kultingarna i magen så hade jag garanterat hängt bössan på väggen resten av säsongen!

Hade lätt tagit henne för en gylta om hon kommit ensam.....

Nu är min foderplatsplats en skottlossningsfri zon resten av vintern.

/Micke

• 3 weeks later...
Publicerat

B) Jag blir glad av att läsa detta ämne, trotts den tråkiga rubriken! För här flödar det av empati, och riktiga jägar hjärtan som bankar! Det kan aldrig visas för mkt empati i några samanhang, däribland jakten och dess genomförande! Jag lyfter på hatten och tackar!

mvh J.B

• 3 weeks later...
Publicerat

Jo sånt där är inte kul. När jag jagade med min bror för ett par år sedan sköt vi, kommer inte ihåg vem av oss, en bäver med två fullt utvecklade foster. Små paddlar och allt. Det kan ju bli så med den jaktiden som finns. Ändå sköt vi den mindre av två bävrar som var uppe.

Det kändes inte kul och som ett väldigt slöseri.

Dock så dör de ju nästan lika snabbt som honan, när cirkulationen upphör får de ju inget syre så då är det gonatt.

Publicerat

att du känner som du gör är för mig kvittot på att moralen och känslorna kring jakten och vad den egentligen handlar om finns där. Jag tror inte som några andra nämnt att du varit känslokall tidigare utan har bara fått upp ögonen och föräldraregenskaperna har kickat in på fullvarv.

Se på detta dåliga samvete som ett kvitto på att du har hjärtat på rätta stället.

sist, grattis till den lille pilten, och tänk på att tid är något man aldrig får tillbaka.

mvh Kalle

• 4 months later...
Publicerat
Det är nog inte så att man måste bli pappa för att helt plötsligt få ett samvete,det finns nog där hos dom flesta.

Är inte pappa själv men mådde riktigt dåligt i helgen då även jag såg ett knippe ofödda kultingar inne i en sugga samt så förolyckades några kultingar av misstag......

Fick mig en rejäl tankeställare då jag för ett par veckor sedan såg en liten sugga med nyfödingar på min foderplats,hade jag skjutit henne med kultingarna i magen så hade jag garanterat hängt bössan på väggen resten av säsongen!

Hade lätt tagit henne för en gylta om hon kommit ensam.....

Nu är min foderplatsplats en skottlossningsfri zon resten av vintern.

/Micke

Hmm.

Är det någon som funderat på att hondjur av älg och rådjur är betäckta under jakten? Det syns förvisso inte när man passar, men så är det ju iaf.

Publicerat
Hmm.

Är det någon som funderat på att hondjur av älg och rådjur är betäckta under jakten? Det syns förvisso inte när man passar, men så är det ju iaf.

Bra inlägg. Älgkvigor och smaldjur som skjuts är inte sällan betäckta, och det reflekterar man sällan över. Det blir väl lite mer påtagligt hos ett vildsvin där fostren ibland upptar en stor del av buk- och bäckenhålan...

Publicerat

Detta är något vi får räkna med som jagar gris. Nämn den personen som jagat länge och aldrig skjutit en gylta med foster i magen... Den första grisen som jag sköt hade det och sen har det hänt några gånger till under åren. Absolut inget roligt, men tyvärr blir det så här, när gyltorna kommer ensamma. :D

Publicerat
Hmm.

Personligen så undviker jag att skjuta älgkor under den senare delen av jakten pga det "känns" fel när de börjar ha utvecklade foster.

Publicerat

Det jag skriver nu tar jag inget som helst ansvar för eftersom att jag fick veta det nu i veckan. AV ROGER. Så jag lägger allt ansvar på han om jag har fel :P

Hjortdjuren har fördröjd fosterutveckling. Dvs att dom själva bestämmer när dom lägger igång utvecklingen av fostren i magan. Hur vet jag inte.

Så att dom är betäckta när dom jagas. JA

Men att kalla dom dräktiga är fel. Eftersom att fostren inte är det minsta utvecklade då ännu.

Hur många av er har hittat foster i getterna i December? :D

Minns inte när han sade att utvecklingen började men tror de va nåt i januari-februari.? Detta skulle säkert någon bättre biolog än mig kunna svara på bättre.

Publicerat

Känns som att i år har det varit extremt svårt, då jag sett en hel del "rödgrisar" med kultingar. Man får fan lov att titta både en och två ggr innan man skickar en pil.

Publicerat
innan man skickar en pil.

pil? i Sverige? HAHA.

nä men. Visst ska man passa sig. Siluettskytte mitt i natten kan inte vara lätt.

Publicerat

Tänkte nog inte att man lekte indian, "en pil" är bara ett uttryck.

Publicerat
Tänkte nog inte att man lekte indian, "en pil" är bara ett uttryck.

Kallar du mig indian!? :D

ja nej jag förstod det! skoja me dej bara..

Publicerat
Kallar du mig indian!? ;)

ja nej jag förstod det! skoja me dej bara..

:D självklart :PB) Cowboys bär ju en pangpang :lol:

Publicerat

Vad jag förstår är det enbart rådjur som har fördröjd fosterutveckling, inte hjortar i allmänhet.

Nackdelen med dessa ungdjur kanske som är betäckta. Vi får aldrig veta om det är produktiva djur.

Publicerat
Det jag skriver nu tar jag inget som helst ansvar för eftersom att jag fick veta det nu i veckan. AV ROGER. Så jag lägger allt ansvar på han om jag har fel :huh:

Hjortdjuren har fördröjd fosterutveckling. Dvs att dom själva bestämmer när dom lägger igång utvecklingen av fostren i magan. Hur vet jag inte.

Så att dom är betäckta när dom jagas. JA

Men att kalla dom dräktiga är fel. Eftersom att fostren inte är det minsta utvecklade då ännu.

Hur många av er har hittat foster i getterna i December? :mellow:

Minns inte när han sade att utvecklingen började men tror de va nåt i januari-februari.? Detta skulle säkert någon bättre biolog än mig kunna svara på bättre.

Du har rätt i att fosterutvecklingen är fördröjd hos tex rådjur. Däremot inte hos älgen.

Fördröjningen styrs av dagsljuset och därför föds i princip alla rådjurskid inom en 2 veckorsperiod.

Älgen däremot utvecklar fostret under 9 månader och en vecka ungefär, därför kan det bli både tidigt och sent födda kalvar.

Men att påstå att djuren inte är dräktiga under jakten är ren nonsen, att sedan inte fostren är så utvecklade att en lekman upptäcker dem , det är en annan sak