Publicerat September 22, 200520 yr Nu har det hänt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det har kommit Lodjur till Sörmland ( Enstaberga strax söder om Nyköping ) . Grannen och jag var ute igår med hundarna på spårträning och fick se två lodjur som vi kollade på i ca 20 min.
Publicerat September 22, 200520 yr Vi får hoppas att de går ett par mil norrut. Det finns en fin mark väster om Båvern på gården Torp där det säkert är välkomna av både Anitra och Göran........
Publicerat September 23, 200520 yr Vi får hoppas att de går ett par mil norrut. Det finns en fin mark väster om Båvern på gården Torp där det säkert är välkomna av både Anitra och Göran........ ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat September 23, 200520 yr Nu har det hänt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Det har kommit Lodjur till Sörmland ( Enstaberga strax söder om Nyköping ) . Grannen och jag var ute igår med hundarna på spårträning och fick se två lodjur som vi kollade på i ca 20 min. Har en känsla av att min laika skulle slita sig i den situationen.
Publicerat September 23, 200520 yr Har en känsla av att min laika skulle slita sig i den situationen. Tror nog oxå att det skulle kunna bli nåt liknande för mig... Lodjursjakt med stövare är faktiskt nåt jag riktigt längtat efter. Tyvärr får vi inte jaga lodjur här hemma och dessutom är det sällan vi har några här på markerna, men jag skulle inte tveka på att åka en bit för att få prova på....
Publicerat September 23, 200520 yr Är det någon som har några teorier om vinterns lojakt? I sörmland och Uppland lär vi knappast få jaga dom. Är med i ett lag i södra Dalarna också och där finns iallafall hoppet kvar.. Inga sura olyckskorpar som tror att den inte blir av, utan jag vill veta goda, glada och positiva teorier. Surmuleteorierna kan jag så bra själv.
Publicerat Oktober 1, 200520 yr De finns i Bohuslän också Vi gick på ett i en av områdena som skulle jagas av med taxen i dag :- Inte fan fanns det några rådjur i det området > Tråkig hund premiär :'(
Publicerat Oktober 1, 200520 yr Tror nog oxå att det skulle kunna bli nåt liknande för mig... Lodjursjaktmed stövare är faktiskt nåt jag riktigt längtat efter. Tyvärr får vi inte jaga lodjur här hemma och dessutom är det sällan vi har några här på markerna, men jag skulle inte tveka på att åka en bit för att få prova på.... Jag vet inte var du bor men om det blir någon lodjursjakt så är du välkommen till mina marker.Jag har minst 3 lodjur inom en radie av 5 km.Hona och fjolårsunge och en stor en med sändare på halsen.Jag har sett de gånger flera. Mvh
Publicerat Oktober 1, 200520 yr De verkar som om folk på många håll i stort sett slutat jaga räv, och inte sällan så där jägare gnäller som mest över lodjurstammen är även rävstammen mycket stark. Man kan inte tro att man skall ha en stark rådjurstam och massvis med räv. Till min stora förvåning har jag dessutom konstaterat att många älgjaktlag INTE tillåter avskjutning av räv under älgjakten. Personligen kan jag bara konstatera att jagar man inte räv och håller den stammen i schack, då skall man inte heller ha för starka åsikten om lodjurstammen. På de flesta ställen här söderöver anses det som självklart att man skjuter räv före allting annat. Dvs om räv och fin sextaggare står på passet samtidgt så skjuter man räven först. Sen betvivlar jag inte att lo är ett problem för rådjuren, men att ge fan i ett problem och bara koncentrera sig på ett annat verkar ju fel. MVH Håkan
Publicerat Oktober 1, 200520 yr Håkan, har du mycket lodjur hemma i skåne, du verkar i alla fall ha åsikter om dem så att det räcker? ;D Jag har jagat rådjur i normalt rävtäta områden i 20 års tid, men det är bara med lodjurens ankomst jag har sett en rådjursstam elimineras fullständigt. MVH /HerrBerg
Publicerat Oktober 2, 200520 yr Givetvis har vi inte lodjur i Skåne, men vi vet också att Rådjursexplosionen berodde på rävskabben och rävens försvinnande. Det verkar som om det finns mycket stora mängder räv i landet som väldigt få jagar, det tycker jag är egendomligt. Sen håller jag givetvis med om att det är för få lodjurslicenser och rovdjurspolitiken är fel. Men det förbättras inte av att man AKTIVT sparar rävarna under älgjakten. MVH Håkan
Publicerat Oktober 2, 200520 yr Håller helt med dig Håkan...självklart skjuter man en räv före t,ex en älg om dom är i samma pass samtidigt...alla jägare som är interesserade av att jaga småvilt bör försöka göra någonting åt räven, t,ex sätta ut fällor, snaror ja vad som helst bara man försöker skjuta minst en räv /år...om alla småviltjägare skulle göra det så skulle rävstammen hållas på en rimlig nivå.
Publicerat Oktober 2, 200520 yr Bravo, fler som skjuter räv. Förr i tiden sa gamla jägare.."Du skulle ha varit med på min tid, då kunde du skjuta en säck med tjäder och orre runt hörnet"... Jo helt klart, men hur var jakten den tiden..du fick ju en månadslön för ett rävskinn/mård osv.. Du kunde ju få betalt för ett rävspår som du sett i snön.. Klart som tusan att de hade matvilt i skogarna. Lägg därtill att det inte fanns i närheten lika många korp/kråka/skata/kaja/nöskrika som nu. :- Ja ni kan ju räkna ut resten själv.. SKJUT RÄV!
Publicerat Oktober 2, 200520 yr Jag vet inte var du bor men om det blir någon lodjursjakt så är du välkommen till mina marker.Jag har minst 3 lodjur inom en radie av 5 km.Hona och fjolårsunge och en stor en med sändare på halsen.Jag har sett de gånger flera.Mvh Det vore väldigt intressant...Fast nu får man väl inte skjuta lodjur om man inte bor o kommunen å har anmält sig...lite skumma regler tycker jag(har dock inte full koll på dom). Men jag är väl inte så skjutkåt att jag promt måste skjuta själv..skullle bara va kul å prova stövarn på lo....Var håller en Polkagrisgubbe hus? Jag är i de norra delarna av Västerbotten...
Publicerat Oktober 2, 200520 yr De verkar som om folk på många håll i stort sett slutat jaga räv, och inte sällan så där jägare gnäller som mest över lodjurstammen är även rävstammen mycket stark.Man kan inte tro att man skall ha en stark rådjurstam och massvis med räv. Till min stora förvåning har jag dessutom konstaterat att många älgjaktlag INTE tillåter avskjutning av räv under älgjakten. Personligen kan jag bara konstatera att jagar man inte räv och håller den stammen i schack, då skall man inte heller ha för starka åsikten om lodjurstammen. På de flesta ställen här söderöver anses det som självklart att man skjuter räv före allting annat. Dvs om räv och fin sextaggare står på passet samtidgt så skjuter man räven först. Sen betvivlar jag inte att lo är ett problem för rådjuren, men att ge fan i ett problem och bara koncentrera sig på ett annat verkar ju fel. MVH Håkan Nog fan skjuts det räv
Publicerat Oktober 2, 200520 yr Det vore väldigt intressant...Fast nu får man väl inte skjuta lodjur om man inte bor o kommunen å har anmält sig...liteskumma regler tycker jag(har dock inte full koll på dom). Men jag är väl inte så skjutkåt att jag promt måste skjuta själv..skullle bara va kul å prova stövarn på lo....Var håller en Polkagrisgubbe hus? Jag är i de norra delarna av Västerbotten... Västmanland.Du kan få bo i min gäststuga.Mvh
Publicerat Oktober 3, 200520 yr Apropå vad Håkan skrivit. Är det inte så att lodjuren slår mycket räv? Har för mig att jag läst det på flera ställen. Isåfall kan väl inte räven vara något jätteproblem där det finns gott om lo?
Publicerat December 19, 200520 yr någon som fått lodjur att gå i gryt nångång? att dom kan gå i träd vet man ju. hundarna ficktag på ett som kröpner i ett stenskravel häromdagen. blev lite förvånad! är det vanligt? ???
Publicerat Januari 20, 200620 yr De verkar som om folk på många håll i stort sett slutat jaga räv, och inte sällan så där jägare gnäller som mest över lodjurstammen är även rävstammen mycket stark.Man kan inte tro att man skall ha en stark rådjurstam och massvis med räv. Till min stora förvåning har jag dessutom konstaterat att många älgjaktlag INTE tillåter avskjutning av räv under älgjakten. Personligen kan jag bara konstatera att jagar man inte räv och håller den stammen i schack, då skall man inte heller ha för starka åsikten om lodjurstammen. På de flesta ställen här söderöver anses det som självklart att man skjuter räv före allting annat. Dvs om räv och fin sextaggare står på passet samtidgt så skjuter man räven först. Sen betvivlar jag inte att lo är ett problem för rådjuren, men att ge fan i ett problem och bara koncentrera sig på ett annat verkar ju fel. MVH Håkan Att ett enda lodjur kan göra mer skada än några rävar fick vi ärfara för ca 20 år sen...då vi äntligen för första gången på vår mark hade fått in två vitsvanshjortar...vi såg dom hela hösten och vi började hoppas att vi också skulle få en ny art på vårat område...men vad hände...jo samma vinter kom det in ett lodjur som vandrade förbi vår by...lodjuret var endast här i två dagar av spåren att dömma och under dom dagarna lyckades lodjuret ha ihjäl båda hjortarna > dessutom hade honan kalvar i sig så det skulle kanske blivit fler om dom fått leva. >Nu i höst...efter ca 20 år har vi återigen fått in flera vitsvanshjortar på vara marker(ca 10 djur).så hoppas bara att det inte kommer in något lodjur denna vinter och tar dom. Ps. Som rävjägare önskar jag dom hellre åt rävarna ...
Publicerat Januari 20, 200620 yr Håller med Håkan , dessutom har ni väl Lo i Skåne på vissa håll?. Nu när räven kommer tillbaka här på vissa håll. Minskar rådjursstammen mycket hårt. Sen med hjälp av en å annan Lo som smyger här minskar den ännu mer. Nu när skaren ligger hård på snö är dom ju dödsdömda när lot kommer. Men som sagt. Räven är stor bov i dramat. Troligtvis kommer Öland här nu bli en stor tragedi när räven försvinner om inte folk ser upp. Då kommer hela den fina rådjurstammen med otur kunna gå förlorad. Alltså har den sin plats i faunan, men får inte finnas i för stor skara.Inte i alla fall om man ska bedriva långsiktig viltvård och vill dela på samma byte som räven. Lasten är alltid konstant på vågskålarna. Försvinner något måste något dit. Är det för mycket av något måste något bort.
Publicerat Januari 20, 200620 yr Apropå vad Håkan skrivit.Är det inte så att lodjuren slår mycket räv? Har för mig att jag läst det på flera ställen. Isåfall kan väl inte räven vara något jätteproblem där det finns gott om lo? Jag har också hört om att lodjuren dödar räven...inte som föda utan bara för att dom tävlar om samma byten...har ifs inte sett det själv.
Publicerat Januari 20, 200620 yr Men som sagt. Räven är stor bov i dramat.Inte om man älskar rävjakt för all annan jakt...
Publicerat Januari 20, 200620 yr Räv skjuter man givetvis om man får chansen, men skillnaden på räv och lo är enorm. Räv dödar för att äta, Lo är lust mördare dödar för att det är kul. Stor skillnad!! Jag refererar givetvis till vad håkan skrev
Publicerat Januari 20, 200620 yr Räv skjuter man givetvis om man får chansen, men skillnaden på räv och lo är enorm. Räv dödar för att äta, Lo är lust mördare dödar för att det är kul. Stor skillnad!! Jag refererar givetvis till vad håkan skrev Jo där sa du nått...jag har spårat lo flera ggr och man behöver inte följa särskilt länge innan man hittar någon hare...som dom ätit lite av...sen några km längre fram hittar man en ny hare osv...så det verkar som dom bara skulle vara ut för att döda inte äta sig mätta.