Publicerat Januari 30, 200917 yr Hittade detta repotage idag på en av lokalblaskorna i Västerbotten. Ni som syslar med Bågjakt tycker jag ska bemöta en av komentarerna. http://www.folkbladet.nu/?p=133632
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hittade detta repotage idag på en av lokalblaskorna i Västerbotten. Ni som syslar med Bågjakt tycker jag ska bemöta en av komentarerna.http://www.folkbladet.nu/?p=133632 mot dom okunniga stångar man sej blodig!... jag personligen orkar inte diskutera med dom som redan bestämmt sej!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jakten behöver inte försvaras, men kanske förklaras för den som vill lyssna och lära...att bemöta motståndare som redan har bestämt sig är inte någon idé....lår dom skrika och prata allt dom orkar, det förlorar dom mest på själva, låt jakten tala för sig själv i stället. Ni som kommer att jaga med båge till en början kommer att ha en hel del ögon på er och en hel del ansvar....sköter ni jakten på ett bra sätt så kommer motståndar sidan att trampa vatten i brist på argument.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jakten behöver inte försvaras, men kanske förklaras för den som vill lyssna och lära...att bemöta motståndare som redan har bestämt sig är inte någon idé....lår dom skrika och prata allt dom orkar, det förlorar dom mest på själva, låt jakten tala för sig själv i stället.Ni som kommer att jaga med båge till en början kommer att ha en hel del ögon på er och en hel del ansvar....sköter ni jakten på ett bra sätt så kommer motståndar sidan att trampa vatten i brist på argument. Så är det.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag har skickat in en kommentar till folkbladet. Vi får se om den blir publicerad.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Författare Jag har skickat in en kommentar till folkbladet. Vi får se om den blir publicerad. Den är publicerad.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Bra skrivet JS !Även Mickes inlägg var bra. Jag va där o fingrade först
Publicerat Januari 31, 200917 yr Bara en liten kommentar, jag har en "stenåldersbåge" som ger 117J (1200 grains flyger 180ft/sec) den är också godkänd för buffel utan att vara modern.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Bara en liten kommentar, jag har en "stenåldersbåge" som ger 117J (1200 grains flyger 180ft/sec) den är också godkänd för buffel utan att vara modern. Gissar att du har en nytillverkad "stenåldersbåge"! Tror inte du har en som är så välbevarad efter så många år.. En tradbåge av idag är en hel vetenskap med olika träsorter och laminat.. Därför är de ochså betydligt starkare och snabbare än sina föregångare!
Publicerat Januari 31, 200917 yr ASAT Pro, givetvis är den nytillverkad, men inte med en hel massa laminat ;o) Bågen jag snackar om är en enkellaminatsbåge, av ipé med rygg i bambu, men den är inte så mycket vassare än en enkel träbåge, det handlar mer om design än något annat. nu hamnar vi lite oftopic, men i allafall. Normalt mäter man trad bågar med 10 grains per pound och 28" draglängd. Här kommer en lite jämförelse mellan olika bågtyper; Compound ca 220fps LB i kolfiber, världsrekordhållare 201 LB i Bambu.osage, världsrekordhållare 193 LB Selfbow, världsrekordhållare 189 Standardbågarna då? LB i kolfiber 175 LB i Glasfiber 165 LB i Alm, modell holmegård från ett 9000 år gammalt fynd, min replika gör 169fps! Mina standardbågar som jag bygger i helträ, ett enda stycke, tex denna Holmegårdsmodell Har bättre prestanda än standardbågen du köper i glasfiberlaminat för ett par tusenlappar, bågen på sidan är på inga sätt den snabbaste jag byggt, men den levererar ändå 43J trots att den bara är på 47# Inte för att jag vill debattera om det som så, men de gamla stenåldersbågarna, särskilt då holmegårdsmodellen var faktiskt extremt väl designade vapen, det var egentligen först på 90-talet man började förstå de mer avancerade principerna som ligger bakom den modellen. Jag har jagat och fällt byte med enkel stenåldersbåge, kanske inte på samma avstånd som en compoundskytt, men fullt jämförbart med allt trad skyttar presterar. När jag började tävla fick jag höra att träbågar var underlägsna för att de var så svårhanterliga, att man inte fick upp precisionen etc. Ett par år senare slog jag alla "moderna" långbågeskyttar i visby, inkl svenska rekordhållare och svenska mästare, trots att de sköt de modernaste kolfiberlaminat som kan köpas för pengar, och jag hade en enkel träpinne.... Allt handlar om träning, träning och åter träning. Bågjakt handlar för mig om att inte välja den enklaste vägen, att våga hålla igen och bara ta absolut säkra skott. Om jag väljer compound har jag satt en begränsing på mig själv jämfört med gevär. Att gå från compound till traditionell båge är filosofiskt sett precis samma steg. Att däremot gå från en "modern" traditionell båge till en stenåldersbåge är ett pyttelitet steg som handlar mer om korrekt materialvård och kunskap om materialet än skytte. Skillnaden i uteffekt gör kanske att jag måste skjuta 2-3# starkare båge, men det är enda skillnaden, ligger man inte precis på övre gränsen för var man kan skjuta bra samtidigt som man ligger på nedre gränsen för vad som krävs för bra penetration så är det inget problem. Här är en liten bild av en vildget som jag sköt på Nya Zealand med stenåldersbåge. (Enda skillanden var att denna var delbar för att rymmas i väskan, så jag hade lite stål i handtaget) Avståndet var 9 meter och första skottet märkte den inte ens trots att det satt genom båda lungorna, så jag tog ett till... Tog ca 10 sek innan den dog.... Jaja, det blev ett ganska långt meddelande, men jag är lite passionerad när det gäller enkla bågar , för att citera Leonardi da Vinchi "Enkelhet är den ultimata förfiningen" Hälsningar Henrik