Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulitngar i Januari. Hur vanligt är det?

Featured Replies

Publicerat

Blev lite förvånad när jag läste i en annan tråd att det verkar vanligt att kultingar föds i Januari.

Som jag skrev i den tråden så har jag aldrig stött på några nya kultingar under jakt i Januari. Har heller aldrig sett en sugga med dragna spenar under den tiden. Och då jagar jag ju ändå rätt mycket och på rätt mycket olika marker.

Hur är det hos er? Skriv gärna ut i vilken del av landet ni jagar också.

Publicerat

Har hittat kultingar i januari i såväl Kronoberg och Jönköpings län iaf..

Inte i år iofs, då jag inte jagat så mycket i januari, men förra året iaf.

Publicerat

UPPLAND

Jo det förekommer här också. Dock i mindre uppfattning än på andra ställen då enheterna/lagen är lite större och utfodringen således hyfsat återhållsam och synkad. Tillika skjuts väldigt få suggor mig veteligen inom vårat informella svin vvo. Har inte siffrorna ännu men på de 5800ha där vi har dialog understiger nog suggdelen 5% av totalen vilket är kanske för lite iofs.

Tror du Musköt jagar på liknande ställen, mer skog och större enheter, således finns inte hat/kärlek problematiken på riktigt samma sett vilket ofta utlöser ett oetiskt utfodrande och "skjut på allt" filosofin som finns i områden där det är små enheter, dyra arrenden och värdefulla fältgrödor. Detta samantaget är bidragande till spridda kullar över säsongen.

Vädret på våren är också av stor betydelse, våren 06 var tuff här uppe med sen stäng kyla i Februari-Mars vilket bidrog till att kullarna frös ihjäl och suggorna brunstade om, det var tydligt det året.

Publicerat

Har varit med om nya kultingar i Sörmland, Östergötland, Uppland och Västmanland....

Tycker det är mkt vanligt, tyvärr samtliga månader av säsongen på flera ställen...

Publicerat

Jag tror MKJ har en stor del av svaret. Skjutna suggor och flitig och osamordnad utfodring kan göra kusliga saker med en vildsvinsstam...

Det finns inte så mycket gjort på detta i modern tid i Sverige, det senaste är nog Lemel som tittade en del på detta i början av 2000 - talet. Vi ska nog därför komma ihåg att det var populationer som knappt utfodrades som studerades. Men det finns en intressant figur i den här rapporten:

http://194.22.7.75/data/internal/data/11/6...st%20080506.pdf

Sidan 13, figur 11. Som synes föddes hälften (50%) av kultingarna i södra sverige under januari och februari. Lemel hävdar också att södra Sverige ligger en månad "före" norra Götaland och Svealand.

Publicerat

Jag jagar i dom vilttätaste delarna av skåne och här förekommer det varje år att hundarna kommer i kontakt med nyfödda grisar under januari månadoch ibland redan i december!!

Publicerat

De första rapporterna om nyfödda griskultingar i Sörmland kom någongång i mitten av december och har eskalerat i januari. ;)

Publicerat

En grupp på 11 grisar sprang förbi en passkytt i mitten av januari. Tre av dessa var små pyjamasgrisar.

Detta var i ett område i Södra Kalmar Län där det nästan inte förekommer någon matning alls då grisarna är relativt nyetablerade.

//K9

Publicerat

Tycker det känns hyfsat vanligt att man springer på dem redan i december, var det förra året som vi hade sugga m kultingar på vår egen mark då. Var iväg någonstans här i december även i år, minns inte vart det var just nu, men då hade vi också kontakt med randiga.

Hundjakt med skarpa hundar i januari i gristäta marker kan bli *riktigt* vidrigt...

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Är tydligen mycket vanligare än jag trodde.

Men man blir ju ändå lite förvånad att det inte händer där vi jagar. För jag jagar ju på alla möjliga olika marker. Från ställen där de bara jagar en gång om året och utfodrar mycket till marker där man resonerar "en död gris är en bra gris". Men enda gången min hund hittat riktigt små kultingar var i augusti under grävlingjakt.

Publicerat

Såg två suggor med varsin kull småttingar 25/1. 1 mil S om Enköping.

Så hundarna får man nog hålla koll på...

• 3 weeks later...
Publicerat

Sett suggor som blivit skjutna i slutet på december med kultingar i magen som skulle födas när som. Även sett suggor med kultingar i början av januari. Stor del har nog förklaringen i utfodringen och osammanhållande jakter där grisarna allldrig får fred. Kan tänka mig att suggor lätt brunstar om om det finns gott om mat samt att flocken hela tiden decimeras. Verkar lite som att familjen skall hållas runt en populationstorlek. Man har ju sett att utfodring av rådjur ger fler djur på marken då reviren inte behöver vara så stora för att föda sig själv. Hårdare regler kring utfodring tror jag behövs. Så länge man kan slänga ut vad som helst som man fixar gratis kommer nog det ojämna brunstandet hålla i sig.

Jaktligt sett borde det inte vara några problem- Känner man sin mark/område så är det ju upp till jaktledaren i lagen att förbjuda alla vuxna grisar under den tid man sett att sugga går med kultingar. Nvv skall ju inte styra alla regler utan vi måste ju trots allt tänka lite själva.

nä nu ljusnar det så jag skall ut och locka llite räv....

Publicerat

I mitt närområde är de nästan omöjligt att vara säker på att de inte skulle vara randiga kulltingar

från dec-sep.

Hör rapporter från holksittare om smågrisar lite hela året med koncetration jan-mars och juli-sep.

Blir lite svårt att jaga med hund när det är barnkammare året runt.

Är de någon som vet varför de är på deta vis?

Jag köper inte teorin att de skulle vara för att suggan skjuts bort och att gyltorna löper av den anlednigen,

kanske fodertillgång???

Publicerat
  • Författare

Har fortfarande inte sett några spår efter nya kultingar. Vet inte om någon som sett några heller här i trakten. Och då har vi ändå använt de de senaste helgerna till att spåra av markerna.

Publicerat
Har fortfarande inte sett några spår efter nya kultingar. Vet inte om någon som sett några heller här i trakten. Och då har vi ändå använt de de senaste helgerna till att spåra av markerna.

Samma här har varken sett eller hört talas om några kullar ännu. Däremot var jag ute och spårade lite gris med jämthundsvalpen igår i koppel. Kul att han är så intresserad trots sin ringa ålder. Blir nog en runda idag med då vi fått snö inatt.

\mats

Publicerat

Vi har inte sett till några här heller.

Möjligt att någon sugga ligger i bale.

Brodern va på rävdrev igår ner mot kusten o hörde gris framför sig.

småprat lixom.

Drevkjedjan gick förbi tätt på men när det blev lungt igen så småmyste nog suggan vidare med sina små :lol:

Smågrymtandet började igen :ph34r:

Varit o kollat ett par åtlar nu på morgonen.

Varit besök där länge nu och i vettig tid mellan 19-21.

Planen va o ta med nån av kidsen o skjuta en årsgris ikväll.

Men med min vanliga "tur" så har det inte varit nån gris vid torpet inatt, kanonställe o sitta med ungarna på.

Elvärme o 2 sängar o högt uppe på vinden, belyst åtel o allt...

Återstod kojan.. där har nassarna bytt tid o kom inte förren vid 01.00 natten som va...

Jaha va faen sätter man sig nu då??

Publicerat
Vi har inte sett till några här heller.

Möjligt att någon sugga ligger i bale.

Brodern va på rävdrev igår ner mot kusten o hörde gris framför sig.

småprat lixom.

Drevkjedjan gick förbi tätt på men när det blev lungt igen så småmyste nog suggan vidare med sina små :(

Smågrymtandet började igen :mellow:

Varit o kollat ett par åtlar nu på morgonen.

Varit besök där länge nu och i vettig tid mellan 19-21.

Planen va o ta med nån av kidsen o skjuta en årsgris ikväll.

Men med min vanliga "tur" så har det inte varit nån gris vid torpet inatt, kanonställe o sitta med ungarna på.

Elvärme o 2 sängar o högt uppe på vinden, belyst åtel o allt...

Återstod kojan.. där har nassarna bytt tid o kom inte förren vid 01.00 natten som va...

Jaha va faen sätter man sig nu då??

I soffan - framför tvn.... :D Nej skojar med dig! Själv skall jag också ut i kväll. Jag har fixat med belysning till 5 åtlar och det återstår bara en nu utan.

Publicerat

Vi har haft kullar sen i oktober och fram till nu. Summerade vid jul/nyår ca 30 kultingar fördelat på 5-6 suggor på mina marker och de var allt från 3 veckor gamla till två tre månader. Men vi har mer eller mindre nyfödda nu i markerna också. Jag utanför Högsby i småland

Publicerat

Jag vet bara om en sugga som grisat på en av mina marker. Är det någon mer än jag som sett bloddroppar i snön från suggor?

Publicerat
Jag vet bara om en sugga som grisat på en av mina marker. Är det någon mer än jag som sett bloddroppar i snön från suggor?

Var ute på en foderplats ihelgen och kollade om det fanns foder i tunnan.det hade varit en stor ensam gris framme efter snöfallet. Det var en del blod i snön också. Trodde det var andra orsaker till det men det kanske var nedkomst. :rolleyes:

Publicerat
Var ute på en foderplats ihelgen och kollade om det fanns foder i tunnan.det hade varit en stor ensam gris framme efter snöfallet. Det var en del blod i snön också. Trodde det var andra orsaker till det men det kanske var nedkomst. :P

Den suggan som har grisat hos mig har jag följt länge med hjälp av en åtelkamera. I slutet gjorde hon verkligen skäl för tunnutseende ;) . Hon hade två gyltor med sig och bara de är framme för tillfället. Jag väntar bara på att suggan skall dyka upp med sina småttingar.

Det blod vi ser dessa tider är oftast ifrån suggor som grisat och det kan småblöda i ca 2 dygn efter.

Publicerat
Den suggan som har grisat hos mig har jag följt länge med hjälp av en åtelkamera. I slutet gjorde hon verkligen skäl för tunnutseende ;) . Hon hade två gyltor med sig och bara de är framme för tillfället. Jag väntar bara på att suggan skall dyka upp med sina småttingar.

Det blod vi ser dessa tider är oftast ifrån suggor som grisat och det kan småblöda i ca 2 dygn efter.

Ok har ej haft gris på marken mer än 3 år och ganska sporadiskt. I närheten av foderplatsen jag såg blod på finns en gran plantering med mkt hallonris och orm bunkar undrar om hon inte har kultingarna där. får väll visa sig om ngn månad.

Publicerat

Jag mötte en sugga med 5 randiga kultingar i början av januari när jag skulle ut och vaka. Detta var utanför Växjö

Publicerat
Jag mötte en sugga med 5 randiga kultingar i början av januari när jag skulle ut och vaka. Detta var utanför Växjö

Okej.

Välkommen till forumet. Presentera dig gärna under fliken "Medlemmarna".

Publicerat

Tack, "åke" eller har jag fel?