Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vilken bygelrepeter rekommenderas av er?

Featured Replies

Publicerat

hej på er,

jag är ny här, ni har säkert besvarat frågan många gånger innan.

hursomhelst, jag har sedan tidigare en winchester 22 wm som jag först längtade efter i tio år sedan har jag småskrattat varje gång jag öppnar skåpet. den är så rolig! bra skjuter den också, fort går det.

Nu vill jag ha en i grövre kaliber och anser att 30-30 skulle passa bra till mina rådjursjakter. Jag sticker inte under stol med att jag endast vill ha en bygelrepeter, jag har 2st kl1 vapen annars, så vad tycker ni som redan testat flera olika sorter att man ska välja?

jag vill helst ha en bra bruksbössa som inte strular (i skogen ni vet), bra kvalitet och den där kompakta fina känslan som gör det så skoj.

tack på förhand

Kalle

Publicerat

Hej Kalle och välkommen till Jaktsnack ! ^_^

Gå gärna in på medlemssidan och skriv en liten presentation av dig själv och så.

Ja till din fråga då, jag är obotlig bygelfantast, mitt mål denna gång är att ha enbart bygelrepeterar förutom 22horneten då.

Jag är en stark förespråkare av Marlins bössor, kvalitetsmässigt så är dom mycket högre än Winchesters byglar som är tillverkade efter 1964.

En Marlin 336 i 30-30 kommer att göra jobbet åt dig, dom är aningen dyrare i pris än en Winnie, men som sagt kvaliten är bättre.

Om du nu istället vill ha en Winnie, så leta då efter en modell som heter AI, den har en kraftigare konstruktion av mekanismen, lite grann som en fallblockare faktiskt, och för att krångla till det ännu mer med beteckningar, så ska det vara AE på den också, det betyder Angle Ejeckt, och betyder att den kastar ut hylsan snett ur lådan, vilket gör att du kan ha kikarsikte på den.

Det du definitivt inte ska ha, är nån jubileumspang i mässing och gravyr, dessa är ihopplockade av de absolut sämsta delarna, och är mest tänkt att hänga på en trofeeväg i nån amerikansk jaktstuga.

/ Janne

Publicerat

Har haft en marlin och en winchester. Av dessa två exemplar var det ingen tvekan - marlin är trevligare! Ska du montera kikare så är marlin också att föredra - bättre utformning av lådan och i de flesta fall även av stocken.

//K9

Publicerat

Winchester så klart, säger sig självt.

Det där med att kvaliten skulle vara sämre än Marlin är ett rent skämt. Vad herrarna menar är att marlins konstruktion är stadigare vilket medger att du kan skjuta stadigare laddningar bland annat.

Vill du ha en Winchester wannabe så köp en marlin, vill du ha en bygel så köper du en winchester ^_^

188640-82.jpg

Publicerat

Inget skämt alls, eftersom att det post -64 inte tillverkats någon riktig Winchesterbygel, utan bara undermåliga efterapningar med dålig inpassning av ett företag som inte ens är Winchester längre.

En Winnie pre -64 är dock något helt annat, där kan vi prata kvalite. ^_^

Publicerat

Visst är handpåläggnignen och därmed kvaliten lägre på en nyproducerad Winchester mot en äldre dito, men frågan nu var kvaliten winchester kontra marlin.

Jag vidhåller att det inte är större kvaliteskillnader på dem men att marlins konstruktion är stadigare men det är en helt annan sak.

Har många bekanta med "moderna" winchester byglar och jag har själv haft flera och jag har hittills inte haft anledning att klaga på kvaliten.

Däremot är en Winchester oändligt mycket smidigare i stockningen än en marlin.

Nåväl, smaken är delad. :)

Publicerat
Visst är handpåläggnignen och därmed kvaliten lägre på en nyproducerad Winchester mot en äldre dito, men frågan nu var kvaliten winchester kontra marlin.

Jag vidhåller att det inte är större kvaliteskillnader på dem men att marlins konstruktion är stadigare men det är en helt annan sak.

Har många bekanta med "moderna" winchester byglar och jag har själv haft flera och jag har hittills inte haft anledning att klaga på kvaliten.

Däremot är en Winchester oändligt mycket smidigare i stockningen än en marlin.

Nåväl, smaken är delad. :)

Ja jag känner att den här diskutionen kan vi ha till dödagar.. :P

Men att hävda att en winnie post 64 skulle vara kvalitetsmässigt jämnförbar med en marlin får stå för dig.

Släng ut det på ett jänkeforum får du se vad du får för svar, och dom har ju dock en betydligt större rutin av byglar än vad vi har. ;)

Publicerat

Äh du är bara förlorad i marlinträsket. :)

Publicerat

Avnjuter pajkastningen med lämpligt tilltugg Popcorn.gif

Publicerat
Avnjuter pajkastningen med lämpligt tilltugg Popcorn.gif

gör exabit sällskap på första parkett Popcorn.gif

Publicerat

+1 :)

Publicerat

Fan dp...vi får börja plocka royalties snart från forumet... -_-

Nu håller inte jag Robsoft som någon större sanningskälla direkt, det forumet präglas mest av fördomar tyvärr.

Jag hämtar mina fakta om byglar från amerikanska forum istället.

Dock ska jag ge dig kredit för att en Winnie är smidigare i sitt format än en Marlin, men det är också enda fördelen den har.

Men om jag säger så här, om man ska ha en bygel med snusdoseprestanda på 100m, kan man nöja sig med en Winnie, vill man ha toppfågelprestanda tar man en Marlin. ^_^

Jag kan nog kanske erkänna lite att det ser ut som att jag sablar ner Winnie post 64 totalt, men det var inte riktigt meningen, utan vad jag menar är att den inte är lika bra som en Marlin, men den duger om man inte har för höga krav.

Men att jubileumsbössor i mässing är skit, det går jag i döden för !! :D

Publicerat

Winchester är inte lika bra som marlin, de är bättre -_-

Jag hade en winchester 94 antique som jag höll 7 cm på 100 meter med öppna riktmedel så visst kan de skjuta.

Så de så piluttis dig ^_^

Mässingbössorna är en del av modern historia, det finns vissa modeller av dem som är riktigt sällsynta och värdefulla men man får ta dem för va de är, jubileumsbössor för att uppmärksamma vissa historiska händelser.

Publicerat
Winchester är inte lika bra som marlin, de är bättre B)

Jag hade en winchester 94 antique som jag höll 7 cm på 100 meter med öppna riktmedel så visst kan de skjuta.

Så de så piluttis dig ^_^

Mässingbössorna är en del av modern historia, det finns vissa modeller av dem som är riktigt sällsynta och värdefulla men man får ta dem för va de är, jubileumsbössor för att uppmärksamma vissa historiska händelser.

Pillutta på dej själv du ! -_-

Ja mässingbössorna är ju skjutbara, men som sagt, dessa är ju i första hand tänkt att sitta och vara blickfång på nån lokalpatriotisk jänkares vägg i jaktstugan, iom att det finns en serie från varenda delstat i landet, och att skjutas med vid nått NRA möte.

Men vi kan nog enas om att den stackars trådskaparen inte har blivit ett dugg klokare på vilket vapen han ska välja... :D

Publicerat
Men vi kan nog enas om att den stackars trådskaparen inte har blivit ett dugg klokare på vilket vapen han ska välja... -_-

Fast iofs så har ju Mossberg och Browning byglar också... ^_^

Publicerat

1. Winchester för känslan och underbarheten ^_^

2. marlin om man ska motera kikare och inte bryr sig om hur skiten ser ut -_-

Publicerat

+1 ^_^

Publicerat
1. Winchester för känslan och underbarheten :mad:

2. marlin om man ska motera kikare och inte bryr sig om hur skiten ser ut :mad:

Haha !! :D

Är du på bettet idag ? :mad:

Publicerat

:mad:

:mad:

Publicerat
  • Författare

tack för alla svaren. Jag ska lägga in info om mig själv ikväll.

jag har lite mer jag undrar över.

vad i runda slängar kostar de olika bössorna och var ska man leta?

marlinbössorna ser inte ut som winchestern utan har mer grepp för handen och jag undrar hur det upplevs av er som har sådana. själv så har jag en winchester m94 nånting och när man jagar på löpande vilt (ex hare) är den snabb som fan att ladda om, det som jag älskar mest är att ögat är kvar i siktlinjen. den är förträfflig att jaga med.

jag mmåste sticka ut hakan:

vapentillverkare har fattat att det ska gå snabbt att ladda om, annars hade inte straight pull slagit igenom, dett kom winchester och marlin på för sisådär 100 år sen, vilket är lättast, ladda om en bygelbössa eller straight pull? bygel... dom kom på det optimala för sååå länge sen.

sista saken (än så länge): jag jagar vildsvin, visst får man numera använda hornady:s kula för vildsvin, den uppfyller kl 1. nu skjuter man i stort sett bara på de mindre grisarna och det var det som jag tänkte ha denna bössa till delvis, förutom rådjur. hur är eran syn på kalibern för mindre grisar?

återigen tack för era synpunkter än så länge

kalle

Publicerat

kikar man begagnat så kostar ofta Winchester och Marlin lika mycket.

För en fin bygel 3000-4000 kr men ibland kan man verkligen fynda och finna dem för 1500 spänn.

Ska man kkarsikte så måste man köpa en nyare winchester, de äldre var inte borrade för det och inte av angle eject utförande.

Men vem fn vill häkta på en kikare på en bygel? :mad:

Publicerat
  • Författare

För en fin bygel 3000-4000 kr men ibland kan man verkligen fynda och finna dem för 1500 spänn.

Ska man kkarsikte så måste man köpa en nyare winchester, de äldre var inte borrade för det och inte av angle eject utförande.

det är inget man behöver tänka på när det gäller äldre bössor och ny ammunition osv?

Publicerat

Eller en Marlin då.. :mad:

Nä, men prisbilden stämmer, jag gav 2900 för min 30-30, och med tanke på att det är en Texas så var det jäkligt billigt.

Och vad gäller kikare på bygel, så håller jag med, ska undvikas så långt det går, för man tar liksom bort mycket av själva syftet med en smidig bygel om man har optik på den, men ibland så är den ju av godo,tuben, speciellt vid fågeljakten, men man kan ha en weaverskena monterad och ha kikaren ditsatt med snabbfästen typ Warnes, funkar alldeles utmärkt.

Publicerat
  • Författare

det blir helt öppna riktmedel för mig, jag är lite gammeldags, men det går så snabbt så. Var har ni hittat era bössor, är det blocket eller ska man sätta sig och ringa runt till butiker?