Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Strasser vapen ? alldrig hört talas om dom,

Featured Replies

Publicerat

hittade en okänd finsk vapen affär och där hittade jag en rakrepeterare men inget pris på dom,

Strasser Rs05 heter den , tydligen en österich's vapen, nån som vet nåt om dom ? försökte googla men hitter inte så mycket några filmer på franska dock.

http://sayfa.nomly.com/video/rs05

tydligen är finska importören hjorth, men hittar inget på deras sida.

http://sayfa.nomly.com/video/rs05strasser.jpg

Publicerat
hittade en okänd finsk vapen affär och där hittade jag en rakrepeterare men inget pris på dom,

Strasser Rs05 heter den , tydligen en österich's vapen, nån som vet nåt om dom ? försökte googla men hitter inte så mycket några filmer på franska dock.

http://sayfa.nomly.com/video/rs05

tydligen är finska importören hjorth, men hittar inget på deras sida.

http://sayfa.nomly.com/video/rs05strasser.jpg

Jag läste något om dessa, jag tror att det är resultatet av BlaserR93-konstruktörens andra hjärnblödning (den första var R93, natruligtvis).Hur långt fram i ett vapen vill man egentligen placera patronläget? Suck...

Publicerat
  • Författare
Jag läste något om dessa, jag tror att det är resultatet av BlaserR93-konstruktörens andra hjärnblödning (den första var R93, natruligtvis).Hur långt fram i ett vapen vill man egentligen placera patronläget? Suck...

Ser ut som du är ingen stor fan av strasser eller blaser ;)?

Publicerat

Men kolla det där stackars missfostret till vapen. Killen har velat göra en Blaser med ett fungerande magasin. Nästan rätt, eller i alla fall ett fall framåt, men patronläget landar så långt fram att det till slut blev en rakrepeterad snubnose med lång kolv. Vad tror du att det blir för mynningsflamma om du kör med kalibrar som behöver lite piplängd?

Publicerat

jag minns ett test på den bössan ska se om jag hittar tidningen.

Publicerat
  • Författare
jag minns ett test på den bössan ska se om jag hittar tidningen.

tackar ;)

Publicerat
  • Författare
Men kolla det där stackars missfostret till vapen. Killen har velat göra en Blaser med ett fungerande magasin. Nästan rätt, eller i alla fall ett fall framåt, men patronläget landar så långt fram att det till slut blev en rakrepeterad snubnose med lång kolv. Vad tror du att det blir för mynningsflamma om du kör med kalibrar som behöver lite piplängd?

jaa pipan är ju ganska kort och patronläget sitter en aning för långt fram.

hur lång pipa behöver en 9.3x62 ? ;) som geväret i bilden ifråga är ? :P

Publicerat

Om jag inte missminner mig så är det just Herr Horst Blaser som gjort/konstruerat detta vapen :lol: Så jag tror inte att tankarna är så annorlunda här :) Finns i ett test i VT för några år sen, ytterst avancerat och innovativt vapen.

Mvh Johan

Publicerat
jaa pipan är ju ganska kort och patronläget sitter en aning för långt fram.

hur lång pipa behöver en 9.3x62 ? :lol: som geväret i bilden ifråga är ? :)

Tja, min 9,3x63 har 47cm så nog går det att göra korta pipor. Men man har förstört manövrerbarheten i vapnet, oavsett piplängd är vapnet 15 centimeter längre än vad det borde vara. Detta är, som det heter på psyklogispråk, jäkligt korkat.

Det är centimetrar man kunde ha investerat i längre pipa (bättre prestanda i många kalibrar), ljuddämpare, eller ett kortare vapen för bättre manövrerbarhet. Konstruktören har sabbat vapnets funktion för att få till sin älskade straight pull.

(vad tror ni, börjar jag nå Håkan-klass på mina dissningar nu eller behöver jag kanske trycka till lite hårdare? :P)

Publicerat

det var i vapentidningen nr 5 2006 som den testades och den fick väl ganska ok i betyg.

Publicerat
Tja, min 9,3x63 har 47cm så nog går det att göra korta pipor. Men man har förstört manövrerbarheten i vapnet, oavsett piplängd är vapnet 15 centimeter längre än vad det borde vara. Detta är, som det heter på psyklogispråk, jäkligt korkat.

Det är centimetrar man kunde ha investerat i längre pipa (bättre prestanda i många kalibrar), ljuddämpare, eller ett kortare vapen för bättre manövrerbarhet. Konstruktören har sabbat vapnets funktion för att få till sin älskade straight pull.

(vad tror ni, börjar jag nå Håkan-klass på mina dissningar nu eller behöver jag kanske trycka till lite hårdare? :o)

Att lådan är lång behöver inte nödvändigtvis göra att balansen och förigheten blir lidande, även om det verkar troligt. Det bästa är ju faktiskt att känna efter "live" och sen uttala sig. ;)

Publicerat
Att lådan är lång behöver inte nödvändigtvis göra att balansen och förigheten blir lidande, även om det verkar troligt. Det bästa är ju faktiskt att känna efter "live" och sen uttala sig. ;)

Balansen vet jag inget om, men en kortare pipa innebär mindre strul med grenar och annat otyg. Men sådant vet ni skåningar inget om, skogar går man helt enkelt bara runt på någon minut och man håller sig helst i betblasten :o

Publicerat

Det var ett jävla gnällande. Sök hjälp :o

Jag har hanterat en Strasser och precis som framgår i Norbergs test så är det lite kassaskåpskänsla över den. Ska man vara helt ärlig så är det en radda tekniskt avancerade konstruktioner på varann och jag undrar om det är så smart att göra så med en bössa som ska användas i skogen. Blaser R93 framstår som en M98 i jämförelse. Det måste dock vara en dröm för en säljare att dema en slik på en mässa och kunna visa upp alla coola och genomtänkta finesser. Vilket kanske säger en del om kundkretsen ;)

Publicerat
Det var ett jävla gnällande. Sök hjälp :o

Jag har hanterat en Strasser och precis som framgår i Norbergs test så är det lite kassaskåpskänsla över den. Ska man vara helt ärlig så är det en radda tekniskt avancerade konstruktioner på varann och jag undrar om det är så smart att göra så med en bössa som ska användas i skogen. Blaser R93 framstår som en M98 i jämförelse. Det måste dock vara en dröm för en säljare att dema en slik på en mässa och kunna visa upp alla coola och genomtänkta finesser. Vilket kanske säger en del om kundkretsen :D

Det var ju det jag sa. Jag är konsult till yrket, jag behöver inte veta vad jag talar om för att ha åsikter :P

Publicerat
Det var ju det jag sa. Jag är konsult till yrket, jag behöver inte veta vad jag talar om för att ha åsikter B)

HAHA, samma här.. Börjar inse fördelarna med att vara konsult!! :D

Vad gäller blasern så är magasinet inget jag tycker är dåligt men jag är väl lite för kär i min bössa :o Däremot varför har man inte löst magasin genom att ta lös sidopanelen eller liknande är ju underligt på ett så pass avancerat vapen som Blaser?

Om strasser tror jag som flera säger här, en halvdålig lösning men med en massa finesser som var för sig är bra ideer men tillsammans blir det lite kaka på kaka och ful är den åxå. :P

Publicerat

Om jag inte missminner mig är mannen bakom denna bössan den samme som utvecklade Blasern. Denna tog han fram efter R93´an.

Publicerat
Om jag inte missminner mig är mannen bakom denna bössan den samme som utvecklade Blasern. Denna tog han fram efter R93´an.

Jo, och om mina uppgifter stämmer hann ha ta fram Merkel KR1 däremellan.

Publicerat

Även jag har fipplat med en Stresser lite grann och som Exabit säger så är det ingengörskonst rakt igenom. Den är väldigt imponerande ifall man tycker oom en massa avancerade saker men rent jaktligt/skyttemässigt så är den inte ett dugg imponerande.

Tror inte den gode Horst har hört "less is more", eller så slog han bara döv-örat till när någon vänlig skäl föröskte säga det till honom.

MVH/Jocke

Publicerat

Var det inte den bössan där pipan låstes i lådan med ett hydrauliskt tryck?

Vad händer om trycket försvinner? ser man ett st pipa försvinna i 800m/s :o

Inget för mig oavsett!

/Micke

Publicerat
Vad händer om trycket försvinner? ser man ett st pipa försvinna i 800m/s :o

/Micke

ASG !!!

En pilbössa m a o.... ^_^-_-

Publicerat
ASG !!!

En pilbössa m a o.... ^_^-_-

Om kulan bommar slår man ihjäl den med pipan :o

/Micke

Publicerat
Var det inte den bössan där pipan låstes i lådan med ett hydrauliskt tryck?

Vad händer om trycket försvinner? ser man ett st pipa försvinna i 800m/s :D

Inget för mig oavsett!

/Micke

Jodå visst va det de vapnet!

Det va första tanken som slog mig också. Om man ska se på det ifrån ett seriöst håll så kan det no hända väldigt tråkiga saker ifall det här trycket släpper :mellow: Du lär inte bli människa igen på ett bra tag efter :unsure:

MVH/Jocke

Publicerat

Riktpris 2008 i sverige 24200:-

Pris kalibersats ca 5000:-

Publicerat

Jag tycker bössan är rätt "porrig" faktiskt. Jäkligt schysst turkosgrön färg på lådan o.s.v. Många snygga detaljer. Men ingen tycks köpa dem och man undrar ju hur många miljoners miljoner Horst lagt på denna pjäs.

Avståndet mellan avtryckaren och slutstyckshandtaget är enormt som Norberg påpekade. Ska man ha nåt som repeterar snabbt så ska det inte ta en evighet att få tag i "repeteringsdonet". Det snabbaste är förstås en pump eller en bygel där man inte behöver byta grepp för att repetera. Det sämsta man kan tänka sig är en R93 med Success-tumhålskolven eller en Strasser :P

Publicerat
Jag tycker bössan är rätt "porrig" faktiskt. Jäkligt schysst turkosgrön färg på lådan o.s.v. Många snygga detaljer. Men ingen tycks köpa dem och man undrar ju hur många miljoners miljoner Horst lagt på denna pjäs.

Avståndet mellan avtryckaren och slutstyckshandtaget är enormt som Norberg påpekade. Ska man ha nåt som repeterar snabbt så ska det inte ta en evighet att få tag i "repeteringsdonet". Det snabbaste är förstås en pump eller en bygel där man inte behöver byta grepp för att repetera. Det sämsta man kan tänka sig är en R93 med Success-tumhålskolven eller en Strasser ;)

Säljer Blaser en tumhålskolv???? :D