Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber byte och funderingar på ammo.

Featured Replies

Publicerat

Går i bytar tankarna, men en del funderingar har dykt upp. Och jag vet att det finns en hel del duktiga människor på detta forum.

Tanken är att byta bort endera min 9,3X57 eller 338:an mot en 9,3x62. Enda anledningen är egentilgen att jag vill ha en bössa med lite kortare pipa (tracking). Sen det viktigaste av allt, har vid flertal tillfällen fått genomslag med 338:an. Jag använder oryx i den. Nu är jag ute efter en tung kula med mycket uppsvampning, så jag kan så gott det går förebygga genomslag. Bössan kommer att användas endast när jag går med hund. Därav rädslan för genomslag. Så är det någon som har några bra tips?

Obs det skall vara fabriks laddad ammon.

Publicerat

Oryx 15 gram? Verkar expandera rätt rejält iaf.

Är det en R93-pipa du ska avyttra?

Publicerat
  • Författare
Oryx 15 gram? Verkar expandera rätt rejält iaf.

Är det en R93-pipa du ska avyttra?

Endera en 338 pipa (r93) annars en gammal hva 9,3X57 (custom byggd). Då jag har fastnat för blaser, så måste det bli ytterligare en.

Och jag skjuter oryx i 338:an, och det blir nästan alltid genomslag. Nog för 338:an har en betydligt högre hastighet än en 9,3:an.

Publicerat
Endera en 338 pipa (r93) annars en gammal hva 9,3X57 (custom byggd). Då jag har fastnat för blaser, så måste det bli ytterligare en.

Och jag skjuter oryx i 338:an, och det blir nästan alltid genomslag. Nog för 338:an har en betydligt högre hastighet än en 9,3:an.

Skaffa en 9,3x57 pipa till Blasern.

Använder Alaska 18,5 i nämnd kaliber och de blir oftast kvar i lite större gris och älg.

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Skaffa en 9,3x57 pipa till Blasern.

Använder Alaska 18,5 i nämnd kaliber och de blir oftast kvar i lite större gris och älg.

/ ekebo

Tanken har slagit mig, då jag är mycket nöjd med den gammla 9.3X57 an. Men jag tror ej blaser gör den kalibern B).

Publicerat
Tanken har slagit mig, då jag är mycket nöjd med den gammla 9.3X57 an. Men jag tror ej blaser gör den kalibern B).

JODÅ! Står t.o.m. en ny pipa på Torsbo för 6800!!!!!!!!

Publicerat

Kolla här:

post-296-1233919494_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Kolla här:

post-296-1233919494_thumb.jpg

Oh där har man missat något. Skall kollas upp omg.

Tack

Publicerat
Oh där har man missat något. Skall kollas upp omg.

Tack

Jojomen den finns , kom sent i höstas. Har sedan en månad en sådan. B)

( har sen tidigare en gammal HVA 9,3x57 och e nöjd med kalibern så jag slog till direkt när den kom )

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Jojomen den finns , kom sent i höstas. Har sedan en månad en sådan. :(

( har sen tidigare en gammal HVA 9,3x57 och e nöjd med kalibern så jag slog till direkt när den kom )

/ ekebo

Ni verkar ju ha sten koll på blaser B) finns den i tracking utförande?

Publicerat
Ni verkar ju ha sten koll på blaser B) finns den i tracking utförande?

Det kan jag inte svara på:

Min lät jag kapa av ( 50 cm pipa )och sedan monterades en ljuddämpare på den ( rädd om min och hundarnas hörsel )

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Det kan jag inte svara på:

Min lät jag kapa av ( 50 cm pipa )och sedan monterades en ljuddämpare på den ( rädd om min och hundarnas hörsel )

/ ekebo

Det är ju ett alternativ. Kan dock ej ha ljuddämpare, tanken är att köra med öppna riktmedel.

Publicerat
Det är ju ett alternativ. Kan dock ej ha ljuddämpare, tanken är att köra med öppna riktmedel.

Var även min grundtanke men har problem med att "fel öga" styr så det blev en ampoint micro.

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Var även min grundtanke men har problem med att "fel öga" styr så det blev en ampoint micro.

/ ekebo

F-n ni gör detta svårt B), finns det nu även fästen till micron för blaser? Har länge sneglat på en micro till blasern, men enligt den lokala vapen försäljarn finndet inget fäste som passar?

Publicerat
F-n ni gör detta svårt B), finns det nu även fästen till micron för blaser? Har länge sneglat på en micro till blasern, men enligt den lokala vapen försäljarn finndet inget fäste som passar?

Visst finns det ! Fästes på de bakre fästena med ett "snabbfäste".

Jag har även en annan kikare med förstoring till min.

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Visst finns det ! Fästes på de bakre fästena med ett "snabbfäste".

Jag har även en annan kikare med förstoring till min.

/ ekebo

Inte har du en bild på detta, vore intressant att se. Har ju nu 3st blasrar, och det börjar närma si gen 4:e B).

Publicerat
Inte har du en bild på detta, vore intressant att se. Har ju nu 3st blasrar, och det börjar närma si gen 4:e B).

Ska fota det.

Sen har jag aldrig lagt in någon bild på detta forum, men ska göra ett försök senare.

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Ska fota det.

Sen har jag aldrig lagt in någon bild på detta forum, men ska göra ett försök senare.

/ ekebo

Kanon väntar med spänning:).

Publicerat

Hallå Kolja!

Genomslag är i princip omöjligt att förebygga med 100% på en älg/grisbössa då varje skottchans är unik beträffande storleken på djuret, skottvinkel, avstånd och huruvida några ben träffas, vad man kan göra är att minimera riskerna att så sker.

Tycker du är på helt rätt spår, går och ladda upp en 8x57js på samma sett som 9,3x57 med tunga och relativt blöta kulor. Men även en 18,5 Alaska med V0 på 640 m/s ger genomslag bakom bogen på en älg på 80 meter, förutsatt att bara mjukdelar träffas. Dock har Alaskan i mitt tycke en mycket effektiv fallskärm i mjukdelar, i ben är den inte lika rolig jämt.

Har lite erfarenhet av såväl Alaska-Vulkan-Mega-Woodleigh och Oryx. Här är dom i mitt tycke uppställda i hårdhets ordning. Det som kallas djupverkan som fördel är risk för genomslag som nackdel. Oryx är känd för just argumentet djupverkan. Mina erfarenheter bygger iofs på 62an med ca +100m/s genomgående i utgång. Men fallen då kulan stannat i kroppen är mer undantag än regel. Således har jag slutat tro på det går utan valt att gå på Mega spåret då den upplevs som expanderingssäkrast under samtliga förutsättningar i rejält klass 1 vilt. Jagar bara med feg-Wachtlar/Grållar och dom skäller en bit i från :D

Nu vet jag att du inte är junior på detta själv och inte heller Ekebo så det får ses som jag ventilerar mina erfarenheter. :D

Publicerat
post-1711-1233934390_thumb.jpgpost-1711-1233934397_thumb.jpgpost-1711-1233934406_thumb.jpgSka nu försöka lägga upp bilder för första gången :D
Publicerat
Hallå Kolja!

Genomslag är i princip omöjligt att förebygga med 100% på en älg/grisbössa då varje skottchans är unik beträffande storleken på djuret, skottvinkel, avstånd och huruvida några ben träffas, vad man kan göra är att minimera riskerna att så sker.

Tycker du är på helt rätt spår, går och ladda upp en 8x57js på samma sett som 9,3x57 med tunga och relativt blöta kulor. Men även en 18,5 Alaska med V0 på 640 m/s ger genomslag bakom bogen på en älg på 80 meter, förutsatt att bara mjukdelar träffas. Dock har Alaskan i mitt tycke en mycket effektiv fallskärm i mjukdelar, i ben är den inte lika rolig jämt.

Har lite erfarenhet av såväl Alaska-Vulkan-Mega-Woodleigh och Oryx. Här är dom i mitt tycke uppställda i hårdhets ordning. Det som kallas djupverkan som fördel är risk för genomslag som nackdel. Oryx är känd för just argumentet djupverkan. Mina erfarenheter bygger iofs på 62an med ca +100m/s genomgående i utgång. Men fallen då kulan stannat i kroppen är mer undantag än regel. Således har jag slutat tro på det går utan valt att gå på Mega spåret då den upplevs som expanderingssäkrast under samtliga förutsättningar i rejält klass 1 vilt. Jagar bara med feg-Wachtlar/Grållar och dom skäller en bit i från :D

Nu vet jag att du inte är junior på detta själv och inte heller Ekebo så det får ses som jag ventilerar mina erfarenheter. :P

Visst har du rätt i att om kulan går bakom bogarna utan att ta i ben så går den igenom.

NU e jag tyvärr låst till att använda Norma Alaska eller Oryx då jag inte laddar själv, men å andra sidan har jag fått förtroende för alaskan, vilt har lagt sig ingen hund skadad :D

Publicerat
  • Författare
post-1711-1233934390_thumb.jpgpost-1711-1233934397_thumb.jpgpost-1711-1233934406_thumb.jpgSka nu försöka lägga upp bilder för första gången :D

Ser ju riktigt bra ut. Men fästet är alltså ett orginal blaser?

Vet du på rak arm hur lång pipan är med ljuddämpare? Hur blir viktten i bössan med ljuddämparn på?

Tusen tack för bilderna, måste nog tänka om lite än en gåna :D.

Mvh

Publicerat

Vilken smidig pang. :D

Publicerat
  • Författare
Hallå Kolja!

Nu vet jag att du inte är junior på detta själv och inte heller Ekebo så det får ses som jag ventilerar mina erfarenheter. :D

Tackar MKJ för ditt inlägg. Du har helt rätt, genom slag går ju aldrig att förebygga helt. Men som sagt jag är ute efter att minimera risken, då det varit lite väl nära några ggr med 338:an. Bössan skall enbart användas till älg och björn jakt. Ett problem är att skjutavstånden sällan blir över 20m. Efter en del funderingar så har jag kommit fram till att jag nu skippar 9,3X62:an och kommer att gå på 9,3X57:an, då jag blev upplust att denna kaliber fanns till R93.

Sen är det ju det här med kulorna, har själv skjutit en hel del älg med 9,3X57 och har sällan fått genomslag med alaskan. Men det är trevlig att höra andras åsikter och erfarenheter i ämnet. Då jag vill minimera riskerna så mycket jag kan.

Mvh

Publicerat
Ser ju riktigt bra ut. Men fästet är alltså ett orginal blaser?

Vet du på rak arm hur lång pipan är med ljuddämpare? Hur blir viktten i bössan med ljuddämparn på?

Tusen tack för bilderna, måste nog tänka om lite än en gåna :D.

Mvh

Puh.. Mycket frågor nu Kolja :D

Jag ska direkt erkänna att jag inte är någon vapenfanatiker som har koll på allt.

Fästet tror jag är original eller så har ampoint gjort ett för blaser ? Det har vapensmeden jag anlitat till allt koll på.

Pipan med dämpare får jag till mellan 60-61 cm. Vilkten blir ca 3,5 kg.

Bössan blir kanske lite framtung men jag tycker det ger bättre balans, nu får vi nog avvakta lite med utvärderingen då jag endast skjutit in bössan och skjutit en gris så här långt. Kan återkomma senare i vår då jag besökt skjutbanan ett antal gånger.

Men den som ledde in mig på att göra så här med en blaser är en "halvkänd laikaprofil" och han har använt sin hela säsongen, visserligen har han den i 9,3x62 .

Om du skickar mig ett PM så lämnar jag hans namn till dig personligen.

/ekebo