Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

din första bågjakt! när och vart?

Featured Replies

Publicerat

^_^ .. sååå ja!.. ny tråd med förhoppningsvis lite spännande läsning!..

jag tillhör kanske dom minst erfarna här på forumet när det kommer till bågjakt!.. men lite har jag dock hunnit med!.. kom i kontakt på alvar med bågjakten för ett par år sedan via denna sida!.. en nu mera kär vän till mej sände ett mail där de stog massa bladder om båg jakt!.. å som av slutning skrev han!..

"oj ja kanske ska presentera mej oxå!.. ja heter bla bla bla.!.. *S*.. de var JS sedan den dagen har vi varit goda vänner!.. jag införskafade mej snabbt en båge och med JS hjälp fick man snart ordning på skyttet!.. första jakt resan gick till SydAfrika!.. åter igen var det min kära vän JS som lurade dit mej!.. *S*..

hadde en otrolig fin upplevelse där!.. 11 vilt blev de fällt för min del!.. allt i fr¨ån en pärlhöna till en Eland på 5-600kg!.. så sep 08 var alltså min första " riktiga" jakt upplevelse med pil och båge!.. mer finns at läsa om denna resa i min tråd!..

och om jag vill åka till baka!.. *S*.. bajsar björnen i skogen!.. *S*.. självklart vill jag tillbaka!.. den upplevelsen jag har med mej där ifrån går ALDRIG ur kroppen!..

fick en del nya bekanskaper där nere oxå!.. vänner som förhoppningsvis kommer vara livet ut!..

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=13942

Mvh MAmre!..

Publicerat

Se där ja, ja, när man blir biten av bågjakten så är det svårt att komma sig undan!

Min resa startade redan 1989, då var jag på min första jakt!

Året innan så köpte jag min första båge, en Xi Impact. Det var tider det, märket är borta sedan länge..

Jaja, åter till resan: Finland var resmålet och jakten på fasan och hare.

Blev dock inget den gången men jag blev inte besviken för det..

Det har blivit ett antal resor efter det! :)

Men den "skitigaste" jakten är ju den som jag minns bäst!

Det var ju snack tidigare om kallingar och sånt i en annan tråd..

Så jag ska bjuda lite på mig själv nu!

1992: Hade precis blivit utkörd med bil till passet i Polen, då jag kände att min mage inte var helt i ordning.

Lite väl mycket Polsk mat hade satt sina spår i tarmsystemet!

Jag var bara TVUNGEN att göra "2an" men att springa några kilometer till stugan var det inte tal om..

Så jag lättade på trycket och 30 minuter senare sköt jag en stor galt som då var den största grisen tagen med båge i Europa: 21.8 cm betar! Men nu är jag ju omsprungen med hästlängder, de åtlade tydligen med nått bättre än mig.. B)

Så kan det gå! ^_^

Publicerat
  • Författare
1992: Hade precis blivit utkörd med bil till passet i Polen, då jag kände att min mage inte var helt i ordning.

Lite väl mycket Polsk mat hade satt sina spår i tarmsystemet!

Jag var bara TVUNGEN att göra "2an" men att springa några kilometer till stugan var det inte tal om..

Så jag lättade på trycket och 30 minuter senare sköt jag en stor galt som då var den största grisen tagen med båge i Europa: 21.8 cm betar! Men nu är jag ju omsprungen med hästlängder, de åtlade tydligen med nått bättre än mig.. B)

Så kan det gå! ;)

:o ... är de så man åtlar för "gris"... ;)

MVh

Publicerat
;) ... är de så man åtlar för "gris"... :o

MVh

Japp! Alla sätt är ju bra utom de dåliga!! ;)

Och detta var ju ett "skitbra" sätt..

Publicerat

Oj, första jakten. Det var länge sen.

Min första jakt ägde rum med en gammal Green Horn rekurv på runt 50 lbs dragvikt. Köpte den av en kompis som jag låg i lumpen med i Finland. Men det blev aldrig något fällt med den. Däremot fick jag en hel del gädda på vårkanterna från kanot med den. Tror året var 1987. Sen blev det inköp av en compound och andra säsongen fick jag mitt första vilt, en tjäder. Visserligen en ungtupp som vi gick på mest av ren tur. Jag och polaren hade varit ute och smygit på hans marker i Finland och skulle ge oss av hemmåt. Jag hoppade över ett litet dike på, när jag kände hur kompisen stötte till mig i ryggen med sin båge.

Jag tvärstannade och tittade på honom. Han pekade mot en tall bara 30 meter ifrån oss. Tallen stod alldeles i kanten av ett litet hygge och där satt det en tjäder med ryggen mot oss. Jag nockade direkt en pil och med pulsen i 790 ungefär försökte jag komma i läge. Men just då hade skogens samtliga kvistar bestämt sig för att vara precis i min pilbana.

Gjorde en liten undan manöver och kom i läge efter 5 meters förflyttning. Tjädern satt fortfarande kvar och jag drog upp.

Det lustiga är att jag inte kommer ihåg direkt att jag sköt. Man var så fokuserad på tjädern och att hålla 30 meters pinnen i kroppen på den. Men pilen for iväg och jag kommer än idag ihåg det ljudliga "FLAPP" ljudet som uppkom när pilen for rätt igenom tuppen. Ett våldsamt flaxande och tuppen for i backen. Sen total tystnad. Min kompis utstötte ett förvånat: Perkele! Du träffade ju. Jag nockade på en ny pil och börjad smyga mig emot tallen. Där under tallen låg en ungtupp stendöd. Pilen hittade jag aldrig. Efter detta har det blivit åtskilliga jakter med båge.

Jag har tyvärr aldrig fört någon jaktdagbok på det vilt man fällt och nu långt senare ångrar man att man aldrig hade en kamera med sig i skogen i början av sin karriär som bågjägare. Men på den tiden i Finland var det lite skämmigt att ta foton på sitt byte. I allafall om det var småvilt. Man såg det mest som skrytbilder.

Men följande vilt har det blivit genom åren: En hel del hare/fälthare och sjöfågel, Kråka, Skata, Mårdhund, 1 ungräv, Grävling. Tjäder, Gäddor och en braxen, Rådjur i Danmark, Afrikanskt vilt de senaste åren.

Några drömjakter har jag redan gjort. Tänker då mest på Afrika. Men några återstår ännu. Älg i Kanada, Svartbjörn och kanske en afrikansk buffel.

Får man ha hälsan kvar och lite pengar undanstoppade så ska det nog ordna sig.

Publicerat

Född och uppvuxen i sverige, mao kommer inte ihåg MIN FÖRSTA jakt med båge, Däremot minns jag första utlandsjakten. Rådjur och hare i Danmark. :P

Publicerat

Min första bågjakt var i oktober 08 på åland tyvärr fick jag inte skjuta något me jag fastnade fullständigt för bågjakt.

mvh Gerry.

Publicerat

Detta är preskriberat.

Men det var någonstans norröver, kan ha varit i Sverige, eller inte!!

Det var fri avskjutning på björktrastar :wub:

Vi var ett par tappra skälar som lyckades dessimera antalet ganska mycket.

Får väl skylla på ungdomligt oförstånd B)

Publicerat

Jakten har varit en del av mitt liv sedan jag var liten då jakten alltid funnits i familjen, men tanken på bågjakt har aldrig slagit mig förän jag flyttade till USA 2006, jag bor i västra Maryland på öst kusten och här jagar nog alla :rolleyes: så när jag berättade att jag jagar så blev första frågan om jag jagar med båge..öööööööö kan man jaga med dom, blev väl mitt svar, två dagar senare var jag medbjuden för att prov skjuta TechnoHunt, vilket betyder att du skjuter på en projecterad filmsnutt, efter den kvällen var jag fast, även fast träningsvärken i rygg, axel, arm och underarmen värkte illa så lånade jag en båge av en kille på jobbet som fått en axel skada, den bågen tränade med hela våren och sommaren och försökte lära mig så mycket jag bara kunde, den hösten skjöt jag min första vitsvanshjort -_-

Sedan har det bara rullat på med totalt 3 hjortar, 4 kalkoner, 2 groundhogs och 1 ekorre :D

Så jag är oerhört tacksam till er alla som jobbat hårt för att få jakten tilllåten i Svedala, för då blir det lite lättare att flytta hem en dag :P

Bågen jag lånade, köpte jag under sommaren, en Mathews LX som jag är hur nöjd med som helst.

Johan