Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med precisionen när bössan blir varm

Featured Replies

Publicerat

Tjena...nu har jag ett problem, när bössan blir varm (efter ca 5 skott) så börjar den att sprida skotten och ibland tillochmed nått kastskott. jag har märkt det nu på senare tid när jag skulle skjuta in den pga att jag köpte den när det var vinter, och då sköt den väldigt fina träffbilder, men då var de kallt ute och pipan hann aldrig bli varm..trodde först att det var kikaren som inte var skottfast..så jag köpte en ny + fästen..blev en liten, nästan mininmal skillnad...bössan sitter stenhårt i stocken och pipan löper fritt hela vägen. ioffs så när det gäller jakt så skjuter man ju bara ett skott åt gången...helst ::)...men ändå, det är lite frustrerande.

Hjälper det om jag plasbäddar eller??

MVH Fredrik

Publicerat

tror nog du får leva med det och vänta tills bössan blir kall när du ska skjuta träffbilder. annras är det väl bara att pipa om som gäller?men jag kan säga såhär, en rätt utförd plastbäddning är aldrig fel!! och dyrt är det heller inte. vad är det för bössa du har? jag gav 400kr för plastbäddning i somras, och jag må säga, bland dem bästa invisteringarna jag har gjort.

Publicerat
  • Författare

Bössan är en Tikka M55 ...det blir nog en bäddning, men det får bli efter sesongen, det är lite små jävligt att ha bössan hos smeden i en vecka mitt i högsesongen ;)

Tack för svaret..

MVH Fredde

Publicerat

Hur stora träffbilder får du och hur långt iväg sticker kasyskotten?

M55 har funnits i många år så det kan vara så att pipan börjar ta slut om tidigare ägare varit flitiga på skjutbanan.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Förra ägaren har definitift inte varit flitig på banan ;)...det var min granne på 80+ som behövde en ny bössa...så han köpte denna ny för att jaga älg med... men han var av nån anledning inte nöjd med kalibern (308win) så han ställde undan den och jagade med den gamla istället...

Kast skotten kan sticka iväg allt från 2 -10 cm beroende på ammo och serierna när bössan är kall ligger kring 15mm tre skott på 100m och när den blir varm ligger dom kring 30-50mm...visst det duger till jakt men ändå när man vet att bössan skjuter bättre så är det ju ganska frustrerande

//Fredde

Publicerat

Hoppas att grannen din var flitigare med rengöringen än med skyttet så att det inte blivit någon förträngning i pipan. Prova att rengöra bössan ordentligt.

Jag tycker det låter som en slutskjuten pipa annars.

Publicerat
  • Författare

Hoppas att pipan inte är slut...mitt konto tillåter inte en ny pipa nu :(...Men jag kom å tänka på en sak...Farsan har också en M55:a  i 222Rem fast hans är ett år äldre, iaf jag mätte hans pipa utvändig och jämförde med min, och det var precis samma fast hans hade ju självklart betydligt tjockare gods...kan det bero på att godset är så tunnt att det blir pipsvängningar när bössan blir varm, metallen blir ju mjukare desto varmare den blir ???...eller...

Hoppas att grannen din var flitigare med rengöringen än med skyttet så att det inte blivit någon förträngning i pipan. Prova att rengöra bössan ordentligt.

Jag tycker det låter som en slutskjuten pipa annars.

Jo...jag är ganska noga med att rengöra bössan...nästan lite pedant...så jag gjorde en grundlig rengöring av pipan med solvent och med "BREAK FREE CLP" när jag köpte den...och jag rengör den efter varje besök på banan.

Publicerat

Jag tror den är för ren.... ;)......

Publicerat

Många pipor är värmekänsliga och det enda man kan göra, är att skjuta färre skott och låta pipan svalna. Endast pipbyte hjälper mot problemet.

Publicerat
Kast skotten kan sticka iväg allt från 2 -10 cm beroende på ammo och serierna när bössan är kall ligger kring 15mm tre skott på 100m och när den blir varm ligger dom kring 30-50mm...visst det duger till jakt men ändå när man vet att bössan skjuter bättre så är det ju ganska frustrerande

//Fredde

Just de gammla tikka modellerna m55/65 tycker jag av någon anledning ofta skjuter grymt täta träffbilder så jag blir inte förvånad när du skriver att du håller tre skott under 20mm,så länge bössan konsekvent håller träffbilderna under 50mm så finns det egentligen ingen anledning att försöka trimma grejorna.

När det blir mer regel än undantag att du får kastskott upp mot 10cm med ammo som du vet ska gå tätt så är det dags för åtgärder.

Ett annat känt faktum att vissa kulor inte trivs i alla pipor.

Som ett exempel så gav norma TXP träffbilder runt 15cm i en sprillans ny Krico 600(tung pipa) 308 win som jag hade för några år sen medans sako super hammerhead och Rws DK sköt träffbilder konsekvent runt 20-25mm.

/Micke

Publicerat

En annan åtgärd förutom plastbäddning som ofta resulterar i högre precision än innan är att korta pipan 5cm och kröna om den,brukar inte vara speciellt dyrt heller.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Ok...jag ska till banan och prova lite mer ingående..skjuta 3 sen vänta tills den är lika kall som när jag tog ut den ur skåpet och skjuta tre till...en plastbäddning blir de då definitift...till våren ;). Föresten Mr Mauser...tror du det kan hjälpa om jag bara krönar om den eller...

Tack för alla svar :)

MVH Fredde

Publicerat

nog ska det ju gå snabbare att bädda än en vecka? tog då maximum 2 dagar för mig. men jag har en aning om att jag hämtade den dagen efter jag lämnade in.

Publicerat
  • Författare
nog ska det ju gå snabbare att bädda än en vecka? tog då maximum 2 dagar för mig. men jag har en aning om att jag hämtade den dagen efter jag lämnade in.

Jo det är sant...men där jag hade tänkt lämna in den så har dom Grymt mycke att göra..men jag räknade på en vecka som absolut max...en polare har gjort det med lyckat resultat..så kanske man gör det själv...med lite handledning av han då såklart.

Publicerat
  • Författare

Föresten...kan nån vänlig själ ge mig en snabbguide hur man bäddar en bössa :)

nån gång ska ju va den första ;)... går de åt hel**te så går de ju att lämna in den så får dom fixa den.

Publicerat
Ok...jag ska till banan och prova lite mer ingående..skjuta 3 sen vänta tills den är lika kall som när jag tog ut den ur skåpet och skjuta tre till...en plastbäddning blir de då definitift...till våren ;). Föresten Mr Mauser...tror du det kan hjälpa om jag bara krönar om den eller...

Tack för alla svar :)

MVH Fredde

Tror inte det, om det var fel på kröningen så skulle nog alla träffbilder vara dåliga.

Den första bössan jag kortade pipan på var en Remington 700 i .222 som köptes ny,den sköt acceptabla träffbilder med det mesta,jagade toppfågel och rådjur utan några större problem.

Så efter ett par år bestämde jag mig för att bygga om den och i samband med det så lät jag korta pipan 5cm,till min förvåning så resulterade det i en halvering av träffbilderna.

Min gammla 8x57 som kortades med 5cm sköt grymt tätt,så tätt att det inte är någon ide att skriva ut då ändå ingen tror på det ;D

En kompis har kortat sin Tikka continental med 5cm och den skjuter nu så pass fint att han borde beläggas med träffbildsskatt :D

I en .308 har du allt att vinna på en kortning då patronen inte behöver långa pipor för att uppnå maxprestanda,dessutom får du ett smidigare och"förigare" vapen.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Tror inte det, om det var fel på kröningen så skulle nog alla träffbilder vara dåliga.

Den första bössan jag kortade pipan på var en Remington 700 i .222 som köptes ny,den sköt acceptabla träffbilder med det mesta,jagade toppfågel och rådjur utan några större problem.

Så efter ett par år bestämde jag mig för att bygga om den och i samband med det så lät jag korta pipan 5cm,till min förvåning så resulterade det i en halvering av träffbilderna.

Min gammla 8x57 som kortades med 5cm sköt grymt tätt,så tätt att det inte är någon ide att skriva ut då ändå ingen tror på det ;D

En kompis har kortat sin Tikka continental med 5cm och den skjuter nu så pass fint att han borde beläggas med träffbildsskatt :D

I en .308 har du allt att vinna på en kortning då patronen inte behöver långa pipor för att uppnå maxprestanda,dessutom får du ett smidigare och"förigare" vapen.

/Micke

tja varför inte...Får jag skylla på dig om det går dåligt ;) ;D..men kortning + bäddning blir det nog till våren...ni kommer att bli uppdaterade omedelbart...jag lovar ;D

Publicerat
tja varför inte...Får jag skylla på dig om det går dåligt ;)

Absolut ;D

Författaren till ovan skrivna rad friskriver sig härmed från allt ekonomiskt ansvar i denna fråga

/Micke

Publicerat
  • Författare
Absolut ;D

Författaren till ovan skrivna rad friskriver sig härmed från allt ekonomiskt ansvar i denna fråga

/Micke

;D ;D ;D...

jag är rätt så impulsiv av mig ::), så imorrn när jag kommer hem så ska jag ringa till fritid & Vildmarksliv och höra vad smeden där tar för en kortning + kröning...det kan ju inte ta så lång tid för dom att fixa...Bäddningen ska jag försöka mig på själv senare i vinter.

Ha dé och sov gott...

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Ringde idag...som sagt impulsiv ::)... 350:- för kortning + kröning och 350-450:- för en bäddning beroende på hur bössan ska bäddas....såå till veckan lämnas den in för båda jobben ::) 8). tyckte att bäddningen var så pass billig så att jag bryr mig nog inte om att försöka själv.

MVH Fredde

Publicerat

Med tanke på det låga priset för bäddning, misstänker jag, att det handlar om en enpunktsbäddning runt rekyklacken. Jag kan ju ha fel, men om det stämmer, så hoppa över den. En sådan bäddning är totalt värdeläös och tillför inget. Enligt min mening handlar det bara om att förstärka rekylklack. En bäddning som är en bra grund för precision, är alltid en två punktsbäddning eller omslutande helbäddning.

Publicerat
  • Författare
Med tanke på det låga priset för bäddning, misstänker jag, att det handlar om en enpunktsbäddning runt rekyklacken. Jag kan ju ha fel, men om det stämmer, så hoppa över den. En sådan bäddning är totalt värdeläös och tillför inget. Enligt min mening handlar det bara om att förstärka rekylklack. En bäddning som är en bra grund för precision, är alltid en två punktsbäddning eller omslutande helbäddning.

Jag antar att bäddningen för 350:- är en 1-punkts och den för 450:- är en 2-punkts, på han som jag pratade med lät de då så, men om en 1-punkts inte är bra ska jag självklart ha en 2-punkts eller en helbäddning...för precisionens skull får det gärna kosta en hundring extra ;)

//Fredde

Publicerat
  • Författare

Kolla alla skruvarna: yes.. sitter som dom ska.

Prova byt kikarsikte: japp

Byt fästen: japp

Spänningar i kikarmontaget: nej..

Frilägg pipan: japp...får in en luftgevärstavla från mynning till låda..

Byt ammo sort: ingen skillnad :-

Plastbädda vapnet: ska göras till veckan.

Rengör pipan, med rätt medel: har gjort...liten skillnad de 5 första skotten.

Värme stegring: öhh...vad för nå?

Kröningen: ska korta + kröna till veckan

Rekylupptagningen: inga problem..har tävlat både korthåll och bana/fält sen jag var 13.

Skotträdsla: samma som ovan

Vind: obefintlig.

Temperaturskillnad vid olika inskjutningar: nån grad kanske...inte mycke iallafall.

nått mer kan jag då inte komma på...men kom gärna med fler förslag på vad som kan vara galet + hur man åtgärdar det.

MVH Fredde.

Publicerat

Underskatta inte vinden...en obefintlkig vind flyttar kula hur mycket som helst. Som oftast är det vind ute...vindstilla finns inte...luftmassorna är alltid i rörelse. Vindstilla existerar bara efter regnet...en kort stund. De flesta ammo- och bösstestare gör felet att skjuta utan vindvimplar. En enda enkel bllompinne av rotting med en meter kantband fastsatt på toppen med häftstift, är bättre än ingenting. Två är bättre än en. Har man vindflaggor, kan man åka ut när som helst och skjuta lika smått som bössan presterar tekniskt. Klart att vimplar kräver litet vana, men när man lärt sig sina egna vimplar, blir det också lättare att läsa av naturens egna vindflaggor. En ny dimension.