Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ta bort lacken på bygelns stock och framstock.

Featured Replies

Publicerat

hej,

lacken ska väck på bössan för att det är inte snyggt. har någon av er oljat in eller vaxat stocken på något snyggt sätt som ni kan rekommendera mig, jag hade önskat lite liv i träet. skriv gärna ner namnet på oljan om ni har bra förslag.

/Kalle

Publicerat

Tjena tellur, tar mig friheten att länka till min tråd, där jag frågar precis samma sak som du.

Jag är mitt uppe med min inoljning just nu, och kommer att avsluta det hela med att vaxa den.

Om du skrollar ned på sidan 5, så börjar snacket om trärenoveringen där.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15273&st=80

Mvh Janne

Publicerat
  • Författare

ah!

man tackar, fan ni vet allt här. det känns ibland som man är en liten pinnapåg som hittat en satans kall sockerdricka mitt i sommaren, tur man ramlade in här till detta forumet av en slump.

Jag har en svinsnygg (tycker jag) custombyggd tikka m65 6,5x55 med helstock och en annan pipa än standard. är det någon som vill se? den är snidad, i rotstocksvalnöt, byggd för bara mig. jag skjuter som en gud med den, men jag fegar för annat än vakjakt med den, man vill inte repa...

jag tackar än en gång.

kalle

Publicerat
ah!

man tackar, fan ni vet allt här. det känns ibland som man är en liten pinnapåg som hittat en satans kall sockerdricka mitt i sommaren, tur man ramlade in här till detta forumet av en slump.

Jag har en svinsnygg (tycker jag) custombyggd tikka m65 6,5x55 med helstock och en annan pipa än standard. är det någon som vill se? den är snidad, i rotstocksvalnöt, byggd för bara mig. jag skjuter som en gud med den, men jag fegar för annat än vakjakt med den, man vill inte repa...

jag tackar än en gång.

kalle

Klart vi vill se, en bild säger mer en tusen ord ;)

Kan bara hålla med om att detta forum är som en stor godis butik

/Lasse

• 2 weeks later...
Publicerat
hej,

lacken ska väck på bössan för att det är inte snyggt. har någon av er oljat in eller vaxat stocken på något snyggt sätt som ni kan rekommendera mig, jag hade önskat lite liv i träet. skriv gärna ner namnet på oljan om ni har bra förslag.

/Kalle

vill gärna göra en kommentar ställ absolut inte stocken vid en värmekälla för att torka, istället för vatten ska du använda vanlig vinäger, det ger bättre träresning med lenare slut resultat. När jag tog bort min lack på bössorna så använde jag bums först, bra där det ej går att slipa, och sen maskinslip. Sedan slipade jag in stocken 6 gånger med Shaftoil och smärgelduk. det avslutande lagret las efter några veckor med Timberex Utomhusolja, som är en extremt hållbar olja gjord för trägolv. En barnstjärt river man sig på jämfört med mina kolvar.

Publicerat
  • Författare
vill gärna göra en kommentar ställ absolut inte stocken vid en värmekälla för att torka, istället för vatten ska du använda vanlig vinäger, det ger bättre träresning med lenare slut resultat. När jag tog bort min lack på bössorna så använde jag bums först, bra där det ej går att slipa, och sen maskinslip. Sedan slipade jag in stocken 6 gånger med Shaftoil och smärgelduk. det avslutande lagret las efter några veckor med Timberex Utomhusolja, som är en extremt hållbar olja gjord för trägolv. En barnstjärt river man sig på jämfört med mina kolvar.

tack, det där lät väldigt bra. vilka papper använde du för shaftoil-oljan?

Publicerat

Troligtvis använder han vattenslippapper köpes på biltema :rolleyes:

Publicerat

Är det bara "rena" träfantaster här?

Monica Forslind www.ravenairbrush.se fick göra lite som hon ville med min Beretta S56E.

20080609_9999_12.jpg

20080609_9999_19.jpg

20080609_9999_21.jpg

20080609_9999_29.jpg

http://www.tolf.se/diverse/Beretta/index.html

Publicerat

Recept från Vapentdningen: 60%kokt linolja 20%rå linolja 20% terpentin.

Jag har kört med Napiers London gunstock finish, funkar fint, slipar i oljan med extra fin stålull OBS!!! Inte den med tvål i.

Om du tar lite T-sprit på det obehandlade trät så får du en lite hum om hur färgen blir, så du vet om du ska betsa.

Publicerat
Är det bara "rena" träfantaster här?

Monica Forslind www.ravenairbrush.se fick göra lite som hon ville med min Beretta S56E.

20080609_9999_12.jpg

20080609_9999_19.jpg

20080609_9999_21.jpg

20080609_9999_29.jpg

http://www.tolf.se/diverse/Beretta/index.html

ser snygg ut :D har du större bilder ? :D

så var man totalt blind och mä'rkte inte den stora feta linken :D

Edit de ser ut att ha clear lack på sig ? :D

Publicerat
Edit de ser ut att ha clear lack på sig ? :D

Nja någon form av sidenlack tror jag, Men det blänker inte nämnvärt.

Publicerat
  • Författare
Nja någon form av sidenlack tror jag, Men det blänker inte nämnvärt.

jag måste säga att den var något i hästväg! COOL!!

Fan, nu måste jag ta mig en funderare igen. Jag var sååå nära att börja på det idag.

men om man gör underarbetet bra så kan man göra vilket man vill sedan. Jag börjar få svårt att välja mellan alla bra förslag här :D

/Kalle

Publicerat
  • Författare
Recept från Vapentdningen: 60%kokt linolja 20%rå linolja 20% terpentin.

Jag har kört med Napiers London gunstock finish, funkar fint, slipar i oljan med extra fin stålull OBS!!! Inte den med tvål i.

Om du tar lite T-sprit på det obehandlade trät så får du en lite hum om hur färgen blir, så du vet om du ska betsa.

kanon, jag kan ju ta mig hit och testa utan att välja nu, puh!

Publicerat
  • Författare

nu har lacken åkt, imorgon kommer nog oljan på. det ser redan lovande ut. B)

Publicerat
  • Författare

nu har jag slipat som en idiot, stått och glott på bivaxet när det smälte, och kört första vändan med 600 våtpapper. hela jobbet luktar skog och jag lämnar oljiga spår på tangentbordet. bilder kommer snart. :P

Publicerat

Låter som att du är igång bra.

Jag har inte köpt någon speciell stockolja till min Hva, jag hittade en burk Herdins teakolja hemma, det är en linoljebaserad olja avsedd för ytterdörrar och liknande, den tränger in fint, torkar snabbt och är inte så kladdig som min gamla favorit linolja/bivax/terpentin. Jag är nog uppe i minst tio strykningar med den oljan nu.

Publicerat
  • Författare

vi får jämföra resultat! jag funderar på att kanske dra på lite mer vax på slutet.

kalle

Publicerat
  • Författare

nu är kolven oljad som fan. snygg e den. bilder kommer ikväll för nu måste jag dra från jobbet, kan ju inte olja kolvar hela dagen ;):rolleyes:

Publicerat
  • Författare

så, nu var den klar. har inga bilder på före, bara på efter.Tänk er bara en något repig 22wm bygel med lack från 70-talet. det här blev bättre eller? jag tycker den blev snygg iaf. har gnidigt som en idiot nu ikväll och vips så var den bra! ^_^

kalle

post-3288-1235511825_thumb.jpgpost-3288-1235511813_thumb.jpg[attachmen

t=19082:Picture_174m.JPG]

post-3288-1235511804_thumb.jpg

Publicerat

Blev väl jättebra det där! ^_^

Publicerat

Bara fortsätta i den stilen ett par veckor..................tråkigt, men det tar tid att få en bra och hållbar yta!

Publicerat
  • Författare

jadå, det fanns under ytan så att säga. bilderna visar inte riktigt hur bra det blev men jag är nöjd! ska fortsätta fila lite tills den slutar svälja olja barajag snodde 1400 papper på jobbet så jag kan hålla på ett bra tag.

Publicerat
  • Författare
Bara fortsätta i den stilen ett par veckor..................tråkigt, men det tar tid att få en bra och hållbar yta!

nja, tråkigt är det inte direkt, det blir ju fint. det är kul att ha vårdade vapen, hela grejen blir roligare på något sätt.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

nu börjar, med betoning på börjar stocken på bygeln (22wm) bli bra. kör med slitet 1200 papper nu och skall byta till 1600 idag.

bredvid ligger tikka:n som är drömmålet men det är för stor kvalitetsskillnad på träet för att nå dit.

observera den mer kvalitetstänkande Tellur <_< (tack Christian!), där sitter ett pecar och ett schmidt & bender (tack jocke!) på bössorna.

på bilden bredvid är min nya 30-30 bygel som referens hur den andra stocken såg ut innan jag började putsa.

vill passa på att tacka tråd-deltagarna för goda råd inför behandlingen, skall ta med 30-30-stocken upp till fjällen och putsa under semestern, det ska nog bli bra.

/Kalle

post-3288-1236245387_thumb.jpgpost-3288-1236245397_thumb.jpg

Publicerat

den ser fin ut tellur :lol: