Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

min något annorlunda tikka m65 standard

Featured Replies

Publicerat

hej på er.

här är en kanske lite udda bössa, en tikka m65 standard 6,5x55 som jag gjort precis som jag drömt om.

det är en helstock i valnöt där vi köpte in träet från tjeckien (700 kr) och fick en bit där ådrorna vike av mitt i pistolgreppet. det är snidade eklöv vid båda remfästena och lättrade greppvänliga ytor. bakkappa och butten på pistolgreppet är i ljus tigerrandig ebenholtz.

inget skryt, men jag skjuter som en gud med den här. :)

den är perfekt byggd för min avtryckarhand, kind längd och balans för där jag håller på stocken. det tog farbrorn som snidade kolven 3 månader att göra den. jag beställde genom en kompis i norrland som jobbade för tikka ibland, en pipa som hans kompis där gjorde åt mig för 10000. lådan är orginal. jag kan pressa in 5 skott på en 5-krona (precis då) på 200m med ett 6-24x sikte jag lånade och även lätt träffa siluettgubbarna hos militären på 400m.

jag förstjänar inte bössan tycker många jag träffar på jakter men det skiter jag i :) den är min tills pensionen.

pipan skjuter perfekt med tunga trubbiga kulor (lapua mega bäst) och rent värdelöst med jaktmatch (förklara gärna någon) 50mm spridn. på 50m ungefär, konstigt.

jag har gjort en egen weaverbas i rätt höjd för mitt öga i aluminium, ser för djävligt ut men är funktionellt. folk stör sig på att jag har ett sunkigt tasco på den men jag har dåligt råd med annat, sorry...

så här kan man också göra....

kalle

post-3288-1234214549_thumb.jpgpost-3288-1234215580_thumb.jpg

säg till om ni vill se fler bilder ^_^

Publicerat

Jag har aldrig gillat helstocksvapen men din var ta mig faan den snyggaste jag sett.

Vilket trä, helt underbar ådring på kindstödet.

Visst ett annat fäste och en smäcker kikare så är skapelsen fullbordad.

I´ts a keeper

/Lasse

Publicerat

Kul bössa :)

Skjuta bra med sunksikte rular :)^_^

Publicerat
  • Författare

några bilder till innan sängen

post-3288-1234218938_thumb.jpg

post-3288-1234218921_thumb.jpg

Publicerat

Hujj..jag som inte gillar snidade vapen...men den där var snygg ! :blink:

Publicerat

Självmoderarat.

/C

Publicerat

jäkligt fin träbit men sniderierna är inget för mig.

Publicerat
  • Författare
Nytt vettigt sikte, snyggt fäste och en piprengörning,

DÅ har du ett snyggt vapen,

som det är nu är det mest en sminkad gris.

Elakt va? Tja det är det, snygga vapen förtjänar snygga fästen och vettig optik samt omvårdnad.

/C

visst, men ekonomin tillåter inte. men det får bli någon gång. just nu jagar jag bara med den. sminkad gris var för mig en komplimang (även om jag fattar vinken), grisar är strötsköna djur.

vad är enl er vettiga sikten?

jag visste någon skulle se skitet i pipan, det är bra, ni är uppmärksamma. :)

Publicerat
  • Författare
Hujj..jag som inte gillar snidade vapen...men den där var snygg ! :)

man tackar. det konstiga (eller inte) är att smaken varierar på vapen, mer tror jag än inom många övriga områden. Jag har märkt att många jägares ögonstenar är i mina ögon lite skräpiga, men det spelar ingen roll, dom trivs, så låt dem göra det. nu bad jag om era åsikter, så det är inte jämförbart.

detta är klart en fin bra bössa, men den har långt ifrån allt, så jag letar vidare. Får se vad nya bygeln bidrar med =)

/Kalle

Publicerat

Självmodererat.

/C

Publicerat
  • Författare
Ett fast 4x36 från någon av våra tyska vänner, ett 3-7x35 Pecar, ett fast leupold 6x40 är samtliga exempel på optik som inte kostar mer än två krogbesök eller mellan 1500-2500 kr, det är inte dyrt och det fungerar garanterat.

Med en Tikka har man en stort mängd fästen att tillgå, stål är att föredra.

För egen del har jag svårt att se hur du kan ha råd att jaga om du inte har råd med det lilla ytterligare som kan få ett bra och potentiellt vackert vapen att bli harmonsiskt och vackert.

/C

ja det är klart att det är svårt för dig att ha insikt i min ekonomi ^_^

jag bygger hus och får välja badkar före kikarsikte just nu, går inte heller på krogen,helt klart en prioriteringssak.

Fråga:

hur är dessa sikten du ger exempel på runt skymning?

weaverskena vill jag ha så att man kan byta sikte om jag vill, kan köpa ett nytt sikte så har jag två :rolleyes: .

har inte funderat igenom det till 100% som du märker, men dom 1500 kronorna gick denna gång till en Winchester m94 30-30, tjohoooo!!

som sagt, siktet jag har funkade till det enda skottet på vilt förra året, det blir ett nytt snygt till sommaren, då ska jag återkomma och fråga dig igen.

Jag har haft den i 12 år nu, så 3 månader kan jag bjuda på.

Tack för dina exempel du gav, jag ska kolla.

/Kalle

Publicerat

Fet bössa!!! :D

Alltid kul med personlig prägel på sitt vapen.

Hur mycket väger skapelsen?

Publicerat
  • Författare
Fet bössa!!! :D

Alltid kul med personlig prägel på sitt vapen.

Hur mycket väger skapelsen?

med sikte och allt ca. 4.5 kilo. den kunde varit lättare ^_^ men då hade balansen varit i stil med traktordäck...

det som inte framgår av bilderna är passningen till mig, vi mätte typ 100 ggr. Jag har fått tjockare kinder :D så nu får jag trycka på lite mer med nacken för att komma rätt med blicken, jag ska kanske banta lite, har inte bestämt än ^_^ .

helstock är en skön typ av bössa, men föga omtyckt av de flesta. snidningen är gjord så mina fingrar faller korrekt in mellan kvistarna och får tag. han var finurlig, gubben som gjorde den.

/Kalle

Publicerat

Gillar bössan skarpt

Publicerat
Ett fast 4x36 från någon av våra tyska vänner, ett 3-7x35 Pecar, ett fast leupold 6x40 är samtliga exempel på optik som inte kostar mer än två krogbesök eller mellan 1500-2500 kr, det är inte dyrt och det fungerar garanterat.

Med en Tikka har man en stort mängd fästen att tillgå, stål är att föredra.

För egen del har jag svårt att se hur du kan ha råd att jaga om du inte har råd med det lilla ytterligare som kan få ett bra och potentiellt vackert vapen att bli harmonsiskt och vackert.

/C

Kanske hade varit läge att läsa igenom inlägget innan det postades...

Att tellurs ekonomiska läge just nu inte tillät fler utgifter var redan klart, det är inte alla som i alla lägen har det lilla extra i kassakistan, man bör snarare glädjas och uppmuntra att det är många som vill visa upp sina vapen oavsett ekonomisk ställning.

Lite mer eftertänksamhet i framtiden skulle vara trevligt.

Mvh.

Mats

Publicerat

Mkt fint vapen, jag gillar din kolv starkt :lol: ! Hör till dem som älskar helstock, dock äger jag ingen själv, den jävla garderob :lol: ! Vem har gjort kolven åt dig?

Publicerat

Mats-

Suck, högt i tak mycket? Tellur frågar oss vad vi tycker och jag har svarat, jag står oaktat vad mod anför fast vid detta, därtill framgår att Tellurs val i den ekomiska strömvirveln som råder är sådana att han väljer bort ett nytt sikte för en ny leksak i form av en bygelrepeter.

Jag har läst ovanstående och begrundat, hade Mod citerat alternativt hade jag kunnat ta bort min kom helt, men att mer eftertänksamhet skulle leda någon annanstans, det är inte troligt.

Nu har jag tagit bort mitt tidigare inlägg.

/C

Publicerat
  • Författare
Mkt fint vapen, jag gillar din kolv starkt B) ! Hör till dem som älskar helstock, dock äger jag ingen själv, den jävla garderob ;) ! Vem har gjort kolven åt dig?

en äldre man som är finne och bor i billeberga utanför landskrona i skåne. han heter Pekka och har gjort flertaler pistolkolvar åt bla dåvarande duktiga skytten ragnar skanåker. Hursomhelst frågade jag honom om han gjorde kolv till bössor men det hade han inte gjort innan. jag frågade om han ville och då sa han att han ville ha det som referensobjekt för självkostnadspris.

jag slog till direkt.

Publicerat

Fin bössa. :angry: Har själv en helstock som jag gillar skarpt. Nu är ju min helstock en massproducerad historia och inte ett konstverk som denna pjäs. ;)

Publicerat
några bilder till innan sängen

post-3288-1234218938_thumb.jpg

Very najjs!

Publicerat

En snygg bössa får man se den på La-Saxtorps JSKs älgabana till sommaren :rolleyes:<_<:D

Publicerat
  • Författare

jag får tacka för alla komplimanger, det är trevligt. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
En snygg bössa får man se den på La-Saxtorps JSKs älgabana till sommaren <_<:D:D

ja varför inte, jag skjuter för tillfället i tunneln i vadensjö och i rollsberga (för sven). jag kommer gärna, är det en inbjudan? :rolleyes:

/Kalle

Publicerat

Självklart fast du hittar mig nog oftast på skeet banan torsdagar från maj-augusti bland nybörjarna dottern har börjat skjuta skeet :rolleyes:<_<:D . Men en 8x57 duell e aldrig fel :D www.la-saxtorpsjsk.nu

Publicerat
  • Författare
Självklart fast du hittar mig nog oftast på skeet banan torsdagar från maj-augusti bland nybörjarna dottern har börjat skjuta skeet ;):D:D . Men en 8x57 duell e aldrig fel :D www.la-saxtorpsjsk.nu

du det är ingen dum idé, oss emellan så får man säga att du har god smak. 8x57 är nästan ultimat kaliber, iof är den gjord för krig men vem bryr sig. ^_^:D